1. در مورد صلح هم با یهودیانی که در بین مسلمانان بودند و هم در قبیله های اطراف بودند صلح برقرار شده بود و منحصر به موردی که شما می فرمایید نیست.
2. نخیر. بنده حرفهام کاملا واضح و روشنه و خیلی صریح گفتم که رعایت قوانین جامعه اسلامی برای کسانی که مسلمان نیستند اما در این جامعه هستند لازم هست. نه اینکه کاملا صد در صد مسلمان باشند. حرف بنده روی رعایت قوانین هست که صراحتا بیان کردم.
3. این آیه ای که ذکر کردم رو مثل اینکه خیلی تامل نکردید! دقیقا در مورد رعایت حجاب بود! که خداوند دستور می دهد! در ثانی وقتی در مورد مسئله ای امر شرعی رسیده است اون امر واجب هست . و در مسئله ای که واجب هست تمام احکام وجوب و امر به معروف و .. صدق می کند.
این مسئله شاید برای شما مبهم شده باشد که توضیح میدهم:
ببینید امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین اسلام هستند. و محدوده ای برای آن ذکر نشده است که در مورد مثلا حجاب نباید باشد اما در مورد ربا خواری و ظلم حتما باید باشد. نه . در همه مواردی که در جامعه اسلامی خلاف دین و منکری دیده بشود بحث امر به معروف و نهی از منکر هم هست این از ضروریات دین اسلام است و قابل انکار نیست. بله برای آن مراحل و شرایط قید شده است که حتما باید رعایت شود.
امر به معروف و نهی از منكر, در قرآن كریم با بیانات مختلف و تاکیدات فراوان بیان شده که به برخی از این آیات اشاره می گردد:
در بیان صفات ممتاز مؤمنان می فرماید: وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیا بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ [2] مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یكدیگرند، امربه معروف و نهی ازمنكر می كنند، نماز را برپا می دارند و زكات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می كنند.
در جای دیگر می فرماید: ولتكن منكم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون[3]در آیه فوق به طور وضوح، وجوب آمده است، زیرا كلمه «ولتكن» امر است و ظاهر امر ایجاب است و در این آیه توضیحی است مبنی بر این كه رستگاری منوط بر آن است، زیرا به طور حصر بیان كرده و فرموده است : و اولئك هم المفلحون. و نیز در آیه آمده است كه این عمل واجب كفایی است نه واجب عینی، زیرا وقتی كه گروهی اقدام كردند، از دیگران ساقط می گردد، چون نفرموده است كه همگی امر به معروف كنید، بلكه فرموده است : باید جمعی از میان شما دعوت به نیكی كنند. بنابراین هرگاه یك فرد و یا جمعی اقدام كنند، تكلیف از دیگران برداشته شده و رستگاری از آن كسانی خواهد بود كه امر به معروف كرده اند ولی اگر تمام مردم از آن خودداری كنند ناگزیر گناه متوجه تمام كسانی است كه توانایی انجام آن را داشته اند.
خداوند متعال فرموده است : لیسوا سواء من اهل الكتاب امه قائمه یتلون آیات اللّه آناء اللیل و هم یسجدون، یؤمنون باللّه و الیوم الاخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و یسارعون فی الخیرات و اولئك من الصالحین[4]
در این آیه خدای متعال, صالح بودن آنان را به صرف داشتن ایمان به خدا و روز واپسین گواهی نكرده است، بلكه امر به معروف و نهی از منكر را نیز بر آن افزوده است.
------------------
[2] . توبه,71.
[3] . آل عمران , 104: باید از میان شما جمعی دعوت به نیكی كنند و امر به معروف و نهی از منكر نمایند و آنها رستگارانند.
[4] . آل عمران , 113 و 114: آنها همه یكسان نیستند، از اهل كتاب جمعیتی هستند كه قیام (به حق و ایمان ) می كنند و پیوسته در اوقات شب آیات خدا را می خوانند در حالی كه سجده می كنند به خدا و روز دیگر ایمان می آورند، امر به معروف و نهی از منكر می كنند و در انجام كارهای نیك بر یكدیگر سبقت می گیرند و آنها از صالحانند.
4. بله حرفتون درسته ؛ اگر همه ادیان حجاب رو رعایت می کنند (حالا طبق دینشون) که دیگه نباید مشکلی باشد ! بحث سر رعایت قوانین جامعه اسلامی است که فرقی بین مسلمانان و غیر مسلمانان ندارد و ظواهر جامعه اسلامی باید رعایت شود.
5. ربط مسئله جزیه به مسئله ی حجاب بصورت مستقیم نیست برادر من. این رو توضیح میدم که انشاالله ابهامش برطرف بشه براتون:
جزیه یکی از شرایط و قوانین صلح غیرمسلمانانی است که در محیط جامعه اسلامی دارند زندگی می کنند. یکی دیگر از این شرایط رعایت قوانین جامعه اسلامی است. رعایت پوشش مناسب هم از جزء همین قوانین جامعه اسلامی است. و همانطور که گفتم اگر در تاپیک مستقلی بحث بشه بهتره.
علاقه مندی ها (Bookmarks)