دوست آشنا
من فکر میکنم اکثر افراد با اصل حجاب مشکلی ندارن همونطور که با باقی موارد دین مشکلی ندارن اما از اونجایی که همیشه در عمل کردن ضعیف هستیم و درگیر توجیهات خودمون این موارد پیش میاد...حالا افرادی که به درجه ای میرسن که خدارو در همه حال میبینن مسلما هیچوقت دچار لغزش نمیشن ولی افرادی مثل امثال من با حرف این و اون سریع جا میزنن...مشکل شاید سر اینه که ما همیشه دوست داریم مورد تایید اطرافیانمون باشیم نه خدا!
یار همیشگی
بحث در مورد حجاب تو این سایت برای اولین نیست که مطرح میشه، دلایلش هم میتونه یکی بخاطر اهمیت موضوع و یکی دیگه بخاطر رها شدن موضوع باشه.
در هر صورت اگر بد حجاب و با حجاب رو بخوایم از جنبه های مختلف : اجتماعی ، روانشناسی و دینی و... مورد بحث بذاریم ، در هر کدوم از حوزه ها حرفهای زیادی برای گفتن هست.
حجاب توسط یک شخص انجام میشه ولی بازتاب اجتماعی وسیعی از خودش به جا میذاره. حجاب کردن و نکردن هر کدام به دلایلی صورت می گیره که فکر می کنم اینجا جای بحث داره.
کسیکه حجاب می کنه خب می گیم معتقد به دینشه، شوهرش ازش خواسته، پا به پای ارزشهای جامعه قدم میذاره و...
کسیکه حجاب نمیکنه چطور؟ آیا هدف خاصی داره؟ هر فر عاقل و بالغی یقینا عملکرد با هدفی رو دنبال خواهد کرد. اینکه شاید به این افراد از طریق دین شناخت مساعد و مناسب داده نشده رو میشه یکی از دلایل دانست که با معرفی افراطی و تفریطی شخص را یا بد متوجه این مقوله کرده باشن یا ایشان را از این قسمت عمل به دین فراری داده باشن.
یکی دیگه از دلایل احتمال اختلال در شخص هم هست. اختلال شخصیت نمایشی که در روانشناسی برای خود بحثهای مفصلی دارد.
یکی از بارزترین نشانه های این اختلال (شخصیت نمایشی) جلب توجه دیگران،خودنمایی ، روابط را بیش از آنچه هست صمیمی تصور کردن ، فریب دادن، صحبت کردن بیش از حد احساسی....
یک دلیل دیگر میتونه بر اثر تکرار یک ناهنجار تبدیل به یک هنجار شده باشد و افراد فراخور شعور و معرفت خود تعریفهای متعددی از هنجار تازه ایجاد شده ارائه داده و دچار سردر گمی خود و برخی دیگر میشن.و حتی شاید متوجه عملکرد غلط یا ضعیف خود نسبت به هدف نباشن.
در هر صورت بی حجابی به هر دلیلی باشه (امیدوارم دوستان دلایل دیگه رو بیان کنن) حالت تخریبی در جامعه خواهد داشت، که در صورت لزوم به قسمت تخریبی آن هم از حوزه های مختلف خواهیم پرداخت.![]()
دوست آشنا
دوست آشنا
واقعا آخر مشخص نشد منبع این حرف چیست !
اگر مایل بودید اولین عهدنامه ی پیامبر با دین یهود که با اون ها صلح کرده و اجازه داده تا در سرزمین مسلمانان زندگی کنند و در همه زمینه ها مطابق دین خودشان بپردازند(که حجاب هم منطقا جزء ش هست) را اینجا بگذارم ! در کتب معروف تاریخی از جمله تاریخ ویل دورانت آورده شده !
در ضمن امر به معروف و نهی از منکر که از فروعات دین اسلام هست گستردگی اش توسط پیامبر مطرح شده و در مورد بد حجابی هیچ مجازاتی و اجباری براش در نظر گرفته نشده !
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
سلام
در مورد بحث اول ؛ این تاپیک جای مفصل بحث کردن در اون مورد نیست. اگر در تاپیکی مستقل بحث رو دنبال کنیم بنده مشتاق هستم. هر چند اگر منابعی که قبلا به شما معرفی کردم و لینک دادم تا مطالعه کنید , می خواندید قطعا پاسخ خود را دریافت می کردید البته اگر واقعا دنبال حق و پاسخ هستید!
اما اینکه غیر مسلمانانی که تبعه سرزمین مسلمانان هستند و در بین انان زندگی می کنند از همه آزادی های عملی که با قوانین و احکام اسلامی منافات دارد (مثل بی حجابی) برخوردار باشند اینطور نیست. بلکه تابع قرارداد و قوانین جامعه اسلامی است. بله اگر محل سکونت آنها جایی جدای از مسلمانان است می توانند شرایط خود را داشته باشند اما در بین مسلمانان تابع قرارداد و قوانین جامعه اسلامی است. که انشاالله در جای خودش مفصل بحث خواهیم کرد.
در مورد دوم: برای پاسخ به اینکه آیا نسبت به بی حجابی اجبار یا مجازاتی در نظر گرفته شده یانه؟ باوجود این که این بحث هم بارها تکرار شده اما مجبوریم اینجا باز تکرار کنیم بخاطر مخاطبین:
بله نسبت به رعایت حجاب و ضروری بودن آن آیاتی در قرآن کریم آمده است. و معنای آن وجوب است. مثل آیاتی در سوره نور که صراحتا بیان کرده است.
وقتی حکمی در دین به عنوان واجب مطرح و قطعی شد (از طریق آیات و روایات) همه مسلمانان ملزم به رعایت آن هستند حال اگر این واجب فقط حق الله بود و کسی سستی کرد, دین اسلام یک نوع برخورد را ارائه داده است.(مثل نماز که کسی حق اجبار ندارد و فقط بصورت کلی اثرات ترک نماز و یا اهمیت به نماز گوشزد می شود)
و یا این واجب هم حق الله و هم حق الناس است یا فقط حق الناس است که در این خصوص دین برای رسیدگی به این مسائل حساسیت بیشتری نشان داده و مسئول مشخص کرده و برخوردهای متناسب تعریف کرده است. و اموری که بصورت ریز در آنها برخورد تعریف نشده جزء مواردی است که قاضی اسلامی با توجه به شرایط و کلیات و مبانی دینی می تواند مجازات در نظر بگیرد (نیاز به شناخت مبانی دینی قضایی و مدنی دارد)
و هر امر واجبی که علاوه بر حق الله شامل حق الناس و اثر در جامعه اسلامی بشود، و در آن سستی یا غفلت یا .. صورت بگیرد مشمول توصیه به امر به معروف و نهی از منکر است .
اینکه برای پرداختن به یک مسئله شرط کنیم که در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاد باشد تا بتوانیم ما هم روی آن بحث کنیم و اجرا کنیم, هیچ دلیلی بر این مسلک نداریم بلکه قوانین کلی دین اسلام اجرای تمامی احکام رو ( در حد توان حکومت یا مردم) خواستار است (البته از راه درست) و مسئله امر به معروف و نهی از منکر هم مسئله ی مطلقی است و هیچ قیدی و استثنایی نسبت به مباحثی مثل حجاب و .. ندارد. (اما تاکید بر رعایت مراتب و شیوه ها و برخوردها شده است)
در قرآن نسبت به آسیب بد حجابی تذکر داده شده و دستور مستقیم خداوند و پیامبر اکرم (ص) بر رعایت حجاب بخاطر آسیب های اجتماعی در قرآن آمده است.
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ای پيامبر ، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر(1) خود را، برخود فرو پوشند اين مناسب تر است ، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است.
سوره : الاحزاب آیه : 59
شان نزول آیه
زنان مسلمان به مسجد مىرفتند و پشت سر پيامبر (صلي الله عليه و آله) نماز مىگذاردند، هنگام شب موقعى كه براى نماز مغرب و عشا مىرفتند، بعضى از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مىنشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مىدادند و مزاحم آنان مىشدند. آيه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور كامل رعايت كنند تا به خوبى شناخته شوند و كسى بهانه مزاحمت پيدا نكند.
تفسیر مجمع البیان:«جلباب»: به پوششى گفته مىشود كه از روسرى فراتر و از چادر رايج كوتاهتر است و زنان به وسيله آن سر و گردن و بخشهايى از چهره خود را مىپوشانند.
تفسیر المیزان:
كلمه" جلابيب" جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى كه تمامى بدن رامىپوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مىشود، و منظور از جمله" پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را"، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينههايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد.
(1) اکثر ترجمه های معروف به چادر ترجمه کرده اند . همچنین به پوشش بلند و روسری های بلند نیز ترجمه شده است.
دوست آشنا
1- صلح مدینه توسط پیامبر با یهودیان خود مدینه صورت گرفته است نه منطقه ی دیگر
2- مشکل این است که ما همه رو مسلمان می بینیم و از تعمیم جزء به کل استفاده میکنیم و به همین خاطر وظیفه ی مسلمانی رو به کل تعمیم ش میدیم
3- پیامبر هیچ ! حضرت علی تا امام مهدی نباید بلاخره موقعیت ش پیش می اومده که گفته بشه حجاب اجباری ست ! و باید امر به معروف شود
4- هیچ دینی به بی حجابی توصیه نکرده و رعایت حقوق ادیان دیگر به معنای بی حجابی نیست و حدود ها فرق میکنه به خصوص در دین مسیحیت
5- ارتباط دادن جزیه و مسائل مشابه به مسئله ی حجاب هیچ استدلال قانع کننده ای نیست و اگر استدلال روشن و قوی وجود داشت به راحتی پایه هاش نمی لرزید
موفق باشید![]()
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
همکار تالار نیروی نظامی وهوانوردی
بنده عرض کردم سیاست اجرایی اشتباهه و هر کسی هم در انتخاب شریعت آزاده و حتی دیگر دوستان هم منابع تاریخی اوردند؛ و شما نتوانستید هنوز خلاف حرف منابع ما را ثابت کنید. حال چرا طلب کار شده اید؟ وظیفه شما پاسخ گویی و وظیفه ما رجوع به مغزمان هست.
اگر شما انتظار دارید ما مانند طوطی حرف های شما رو مدام تائید کنیم که دیگر از بعد انسانیت و تعقل خارج میشویم.![]()
ویرایش توسط "مهدی" : 31st October 2013 در ساعت 11:02 AM
تو روحتو به من فروختی، لازمه بهت یادآوری کنم؟ یادته اون شبی رو که به خدا گفتی حاضری هر کاری بکنی تا یه قرار داد ضبط بگیری؟ تو نمی تونی یه روحو بکشی حتی اگه بخوای
دوست آشنا
درود بر همه عزیزان
نظرات همه بانوان ارجمند و آقايان بزرگوار ؛ با ارزش و متين ؛
شايد ضعف از من بود كه در انتخاب موضوع دقت كافی رو نداشتم يا نتونستم خوب به هدف اشاره كنم و پوزش ميخوام از همه ؛
لطفا اينقدر كلان به بحث نپردازيد ؛لذا با هدف فرضیات حقير : لطفا دين رو از جامعه فاکتور بگيريد و صرفا به آسيب شناسی و روانكاوي افراد بدحجاب(بدپوشش و يا پوشش خاص و با معنی خاص) در يک كشور بدون اعتقادات ديني بپردازيد ؛ يادآور ميشم به هيچ عنوان دين و قوانين دين مد نظر نيست ؛
1. در مورد صلح هم با یهودیانی که در بین مسلمانان بودند و هم در قبیله های اطراف بودند صلح برقرار شده بود و منحصر به موردی که شما می فرمایید نیست.
2. نخیر. بنده حرفهام کاملا واضح و روشنه و خیلی صریح گفتم که رعایت قوانین جامعه اسلامی برای کسانی که مسلمان نیستند اما در این جامعه هستند لازم هست. نه اینکه کاملا صد در صد مسلمان باشند. حرف بنده روی رعایت قوانین هست که صراحتا بیان کردم.
3. این آیه ای که ذکر کردم رو مثل اینکه خیلی تامل نکردید! دقیقا در مورد رعایت حجاب بود! که خداوند دستور می دهد! در ثانی وقتی در مورد مسئله ای امر شرعی رسیده است اون امر واجب هست . و در مسئله ای که واجب هست تمام احکام وجوب و امر به معروف و .. صدق می کند.
این مسئله شاید برای شما مبهم شده باشد که توضیح میدهم:
ببینید امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین اسلام هستند. و محدوده ای برای آن ذکر نشده است که در مورد مثلا حجاب نباید باشد اما در مورد ربا خواری و ظلم حتما باید باشد. نه . در همه مواردی که در جامعه اسلامی خلاف دین و منکری دیده بشود بحث امر به معروف و نهی از منکر هم هست این از ضروریات دین اسلام است و قابل انکار نیست. بله برای آن مراحل و شرایط قید شده است که حتما باید رعایت شود.
امر به معروف و نهی از منكر, در قرآن كریم با بیانات مختلف و تاکیدات فراوان بیان شده که به برخی از این آیات اشاره می گردد:
در بیان صفات ممتاز مؤمنان می فرماید: وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیا بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ [2] مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یكدیگرند، امربه معروف و نهی ازمنكر می كنند، نماز را برپا می دارند و زكات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می كنند.
در جای دیگر می فرماید: ولتكن منكم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون[3]در آیه فوق به طور وضوح، وجوب آمده است، زیرا كلمه «ولتكن» امر است و ظاهر امر ایجاب است و در این آیه توضیحی است مبنی بر این كه رستگاری منوط بر آن است، زیرا به طور حصر بیان كرده و فرموده است : و اولئك هم المفلحون. و نیز در آیه آمده است كه این عمل واجب كفایی است نه واجب عینی، زیرا وقتی كه گروهی اقدام كردند، از دیگران ساقط می گردد، چون نفرموده است كه همگی امر به معروف كنید، بلكه فرموده است : باید جمعی از میان شما دعوت به نیكی كنند. بنابراین هرگاه یك فرد و یا جمعی اقدام كنند، تكلیف از دیگران برداشته شده و رستگاری از آن كسانی خواهد بود كه امر به معروف كرده اند ولی اگر تمام مردم از آن خودداری كنند ناگزیر گناه متوجه تمام كسانی است كه توانایی انجام آن را داشته اند.
خداوند متعال فرموده است : لیسوا سواء من اهل الكتاب امه قائمه یتلون آیات اللّه آناء اللیل و هم یسجدون، یؤمنون باللّه و الیوم الاخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و یسارعون فی الخیرات و اولئك من الصالحین[4]
در این آیه خدای متعال, صالح بودن آنان را به صرف داشتن ایمان به خدا و روز واپسین گواهی نكرده است، بلكه امر به معروف و نهی از منكر را نیز بر آن افزوده است.
------------------
[2] . توبه,71.
[3] . آل عمران , 104: باید از میان شما جمعی دعوت به نیكی كنند و امر به معروف و نهی از منكر نمایند و آنها رستگارانند.
[4] . آل عمران , 113 و 114: آنها همه یكسان نیستند، از اهل كتاب جمعیتی هستند كه قیام (به حق و ایمان ) می كنند و پیوسته در اوقات شب آیات خدا را می خوانند در حالی كه سجده می كنند به خدا و روز دیگر ایمان می آورند، امر به معروف و نهی از منكر می كنند و در انجام كارهای نیك بر یكدیگر سبقت می گیرند و آنها از صالحانند.
4. بله حرفتون درسته ؛ اگر همه ادیان حجاب رو رعایت می کنند (حالا طبق دینشون) که دیگه نباید مشکلی باشد ! بحث سر رعایت قوانین جامعه اسلامی است که فرقی بین مسلمانان و غیر مسلمانان ندارد و ظواهر جامعه اسلامی باید رعایت شود.
5. ربط مسئله جزیه به مسئله ی حجاب بصورت مستقیم نیست برادر من. این رو توضیح میدم که انشاالله ابهامش برطرف بشه براتون:
جزیه یکی از شرایط و قوانین صلح غیرمسلمانانی است که در محیط جامعه اسلامی دارند زندگی می کنند. یکی دیگر از این شرایط رعایت قوانین جامعه اسلامی است. رعایت پوشش مناسب هم از جزء همین قوانین جامعه اسلامی است. و همانطور که گفتم اگر در تاپیک مستقلی بحث بشه بهتره.
شما فقط نگفتید اشتباهه. بلکه جسارت هم کردید! البته دیگه نمیخوام درباره اش حرف بزنم. مدیران ارشد انشاالله ببینند و پیگیری کنند.
بنده مثل همه همکاران و مدیران دیگر نسبت به رعایت نکردن شئونات تذکر دادم و خواهم داد و این هم جزء وظایف بنده است. هر چند شما تصور کنید بنده طلب کارم ! این باز هم برداشت شخصی شماست!
در مورد اینکه دیگر دوستان منابع آوردند که پاسخ دریافت نکرده اند، مشتاق هستم که حتما لینک بدید ببینم کجا و چی بوده!
در مورد تایید کردن حرفهای ما:
اتفاقا برعکس هیچ وقت بنده همچین حرفی نزدم بلکه روی تامل و تفکر خیلی هم تاکید دارم.
بنده وقتی به روایات ائمه و قرآن استناد می کنم یعنی حرف حرف خداست نه بنده که بخواهم شما حرف بنده را تایید کنید.
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)