دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 83

موضوع: شبهات اعتقادی و دینی خود را مطرح کنیدـ خواهشا-

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #11
    کاربر فعال سایت
    رشته تحصیلی
    کلام,فقه,اصول,
    نوشته ها
    4,108
    ارسال تشکر
    27,914
    دریافت تشکر: 19,740
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    kamanabroo's: جدید150

    پیش فرض پاسخ : شبهات اعتقادی و دینی خود را مطرح کنیدـ خواهشا-

    نقل قول نوشته اصلی توسط Majid_GC نمایش پست ها
    آیت‌الله حسینعلی منتظری در پاسخ به استفتایی دربارهٔ تغییر مذهب از اسلام به دیگر مذاهب گفته‌است که حکم ارتداد شامل کسانی که پس از تحقیق تغییر عقیده می‌دهند نمی‌شود. وی تصریح می‌کند که: «مجرد تردید و یا تغییر عقیده پس از تحقیق اگر اتفاق افتاد موجب اعدام نیست.» او می‌گوید که اعدام مرتد در جایی بوده‌است که کسی مسلمان زاده بوده و «سپس از روی جحود (انکارِ ستیزه جویانه) و عناد برای ضربه زدن به اسلام» کافر شود

    آیت الله سید محمد جواد غروی در کتاب خود چنین می نویسد که این حکم در قرآن نیست و در زمان رسول خدا و پس از او که رده پدید آمدند و مرتدان بسیار گشتند کسی از آن‌ها به حکم پیامبر یا خلفاء دین به قتل نرسید. بنابراین مرتد را نمی‌توان به قتل رساند زیرا خلاف اختیار و آزادی است که خدا به بشر اختیار فرموده است و همچنین اخبار ضِعاف وارده در قتل مرتد نه موجب علم است و نه ظن و شک بلکه با تدبیر و دقت معلوم می گردد که اخبار مجعوله مَنحوله مخالف کتاب عزیز است زیرا واجب محتوم آن بود که چنین حکمی اگر حق باشد در قرآن ذکر شود و حال آن که نه در قرآن و نه در عمل پیامبر نسبت به مرنتدین زمانش ذکری نیامده است(فقه استلالی در مسائل خلافی، 1377، نشر اقبال، تهران، بخش پنجم: حدود و تعزیرات، صفحه607)


    همچنین مهندس بازرگان روشنفکر دینی میگوید : جای شگفتی است کسانی که مردم آنها را عالم دینی می‌پندارند، با ندیده گرفتن تصریحات قرآن که اساس اسلام است، به روایات و احادیثی استناد می‌کنند که قرن‌ها بعد از پیامبرۖ با جمع‌آوری اقوال سینه به سینه از حافظه‌های خطاپذیر بشری (نه پیاده شده از ضبط صوت) در طی تاریخ تدوین شده است!
    ممنونم از مطلبتون.

    از شرایط ارتداد

    شرایط عمومی تکلیف یعنی عقل، بلوغ، قصد و اختیار در تحقّق ارتداد نیز معتبر است. بنابراین، بر ارتداد دیوانه، غیر بالغ، غافل، کسی که در خواب است، سهو کننده، بیهوش و مکره مانند گفتن کلمات کفرآمیز از روی تقیّه، اثری مترتّب نیست. [۱۴]

    ← ادعای مرتد به اکراه
    اگر مرتد ادّعای اکراه کند، در صورتی که ادّعای او با شواهدی تأیید گردد، این ادّعا از او پذیرفته می‌شود. [۱۵] [۱۶]

    راه‌های اثبات ارتداد

    ارتداد با اقرار، بیّنه و صدور رفتار یا گفتار بیانگر ارتداد، ثابت می‌شود. [۱۷]


    ←← عدم اجرای حکم ارتداد در صورت علنی نشدن

    لذا مرتد در اصطلاح به کسی گفته می‌شود که بعد از قبول اسلام، با بلوغ و سلامت عقل و از روی عمد و اختیار به گفتار و کرداری در جامعه دست بزند که نشان دهنده تکذیب، استهزاء و تبلیغ علیه دین اسلام و ضروریات دینی باشد. بنابراین احکام ارتداد در مورد کسانی که رد و انکار خود را آشکار و علنی نمی‌کنند، اجراء نمی‌شود و از سوی دیگر از نظر اسلام تجسس در حریم خصوصی افراد وتفتیش عقاید حرام است. [۵۰]

    -----------------

    در ضمن مهندس بازرگان یک روشنفکر دینی نبودند! و شما از ایشون استفاده ابزاری برای بیان کردن یکسری حرفها نکنید! کسانی که بخشی کوتاه و گذرا و پژوهشوار به متون و مستندات و منابع دینی مراجعه می کنند آگاه تر از علمای اعلام و مراجع تقلید نسبت به امور دین و احکام نخواهند بود. همین نقل قولی که از ایشان کردید که نسبت به روایات اینطور اظهار نظری کرده اند معلوم می شود مسلط به مبانی دینی و فقهی و اصولی دین نیستند چه برسد که روشنفکر دینی هم باشند.
    روشنفکر دینی به کسی می گویند که علاوه تسلط کامل به دین از نظر علمی و منابع و ابعاد مختلف آن توانایی شناخت های متناسب با هر زمان و تطبیق ، تفسیر و ... را دارا باشد!

    مگر اینکه ما روشنفکر رو اینطور معنا کنیم که کسی بخواهد دانسته های شخصی غیر دینی را که به ضروریات دین به تعارض هم می خورند (گاهی) وارد دین کنند و اظهار نظر دینی کنند! اگر اینطور معنا کنیم بله ایشان یک روشنفکر دینی بودند.



    ۱۴. ↑ جواهر الکلام ج۴۱، ص۶۰۹.
    ۱۵. ↑ جواهر الکلام ج۴۱، ص۶۱۰.
    ۱۶. ↑ تحریرالوسیله ج۲، ص۴۹۵.
    ۱۷. ↑ جواهر الکلام ج۴۱، ص۶۰۰.
    http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF
    ویرایش توسط kamanabroo : 30th August 2013 در ساعت 10:29 PM

  2. 4 کاربر از پست مفید kamanabroo سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: 15th March 2011, 05:17 PM
  2. مقاله: ارتباطات دینی و جهانی شدن؛ رسانه های سنتی و مدرن
    توسط *مینا* در انجمن مقالات مذهبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 30th December 2009, 01:20 AM
  3. مقاله: برقی از منزل لیلی
    توسط *مینا* در انجمن مقالات مذهبی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17th December 2009, 07:09 PM
  4. تربیت دینی از طریق کارشناسی
    توسط *مینا* در انجمن مجموعه مدیریت اجرایی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 12th December 2009, 07:29 PM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 14th November 2009, 11:45 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •