نقل قول نوشته اصلی توسط kamanabroo نمایش پست ها
ممنونم از مطلبتون.

از شرایط ارتداد

شرایط عمومی تکلیف یعنی عقل، بلوغ، قصد و اختیار در تحقّق ارتداد نیز معتبر است. بنابراین، بر ارتداد دیوانه، غیر بالغ، غافل، کسی که در خواب است، سهو کننده، بیهوش و مکره مانند گفتن کلمات کفرآمیز از روی تقیّه، اثری مترتّب نیست. [۱۴]

← ادعای مرتد به اکراه
اگر مرتد ادّعای اکراه کند، در صورتی که ادّعای او با شواهدی تأیید گردد، این ادّعا از او پذیرفته می‌شود. [۱۵] [۱۶]

راه‌های اثبات ارتداد

ارتداد با اقرار، بیّنه و صدور رفتار یا گفتار بیانگر ارتداد، ثابت می‌شود. [۱۷]


←← عدم اجرای حکم ارتداد در صورت علنی نشدن

لذا مرتد در اصطلاح به کسی گفته می‌شود که بعد از قبول اسلام، با بلوغ و سلامت عقل و از روی عمد و اختیار به گفتار و کرداری در جامعه دست بزند که نشان دهنده تکذیب، استهزاء و تبلیغ علیه دین اسلام و ضروریات دینی باشد. بنابراین احکام ارتداد در مورد کسانی که رد و انکار خود را آشکار و علنی نمی‌کنند، اجراء نمی‌شود و از سوی دیگر از نظر اسلام تجسس در حریم خصوصی افراد وتفتیش عقاید حرام است. [۵۰]

-----------------

در ضمن مهندس بازرگان یک روشنفکر دینی نبودند! و شما از ایشون استفاده ابزاری برای بیان کردن یکسری حرفها نکنید! کسانی که بخشی کوتاه و گذرا و پژوهشوار به متون و مستندات و منابع دینی مراجعه می کنند آگاه تر از علمای اعلام و مراجع تقلید نسبت به امور دین و احکام نخواهند بود. همین نقل قولی که از ایشان کردید که نسبت به روایات اینطور اظهار نظری کرده اند معلوم می شود مسلط به مبانی دینی و فقهی و اصولی دین نیستند چه برسد که روشنفکر دینی هم باشند.
روشنفکر دینی به کسی می گویند که علاوه تسلط کامل به دین از نظر علمی و منابع و ابعاد مختلف آن توانایی شناخت های متناسب با هر زمان و تطبیق ، تفسیر و ... را دارا باشد!

مگر اینکه ما روشنفکر رو اینطور معنا کنیم که کسی بخواهد دانسته های شخصی غیر دینی را که به ضروریات دین به تعارض هم می خورند (گاهی) وارد دین کنند و اظهار نظر دینی کنند! اگر اینطور معنا کنیم بله ایشان یک روشنفکر دینی بودند.



۱۴. ↑ جواهر الکلام ج۴۱، ص۶۰۹.
۱۵. ↑ جواهر الکلام ج۴۱، ص۶۱۰.
۱۶. ↑ تحریرالوسیله ج۲، ص۴۹۵.
۱۷. ↑ جواهر الکلام ج۴۱، ص۶۰۰.
http://wikifeqh.ir/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF
ممنون از تعاریفی که ارائه دادید !

اما مگر من بحثم بر روی تعریف بود ؟

شما اگر در این مورد خواستید بحثی کنید به قول مهندس بازرگان روایتی پیاده شده از ضبط صوت نقل کنید وگرنه این تعاریف براساس همان روایات سینه به سینه هست

این طور هم که پیداست بر اساس تعاریف شما کسی که تغییر عقیده داد در صورتی حق حیات دارد که حرفی از اعتقاداتش نزند و این به طور قطع مخالف با آموزه های اسلامی ست

مطمئنا شما حق دارید روشنفکر دینی را به میل خود تعریف کنید

اما روشنفکر دینی کسی ست که با اطلاعاتی که کسب کرده است و به جایگاه اظهار نظر رسیده باشد بتواند بی تعصب از بیرون دین را نظاره کند و نقد کند تا معارف شناخته تر و تحریفات مشخص شود !

روایت وحی منزل نیست ؛ بسیار روایتی وجود دارد که با عقل و قرآن در تضاد است و همان طور که پیامبر فرمودند هر آن چیزی که از من شنیدید در صورتی که با قرآن و عقل همسو بود از من بپذیرید