یار همیشگی
یه واقعیت رو باید بپذیریم ، بعضی اصول و احکام به قول معروف نمره اش یا بیسته یا صفر. یعنی 19/75 هم نداره، مثل نماز ، و مثل حجاب که بحث اینجاست.
حیا اقسامی دارد: حیا از خدا، حیا از دیگران، حیا از خود، حیا از پیامبر و معصومین، حیا از فرشتگان.
بنابراین اگر شخصی حجابش از حدی که در کتاب خدا معین شده کمتر باشه، یعنی کم حجابی یا بی حجابی ، موجب عدم حیا در اقسام فوق در مورد حجابش است.
کم حجاب یا بی حجاب با حیا وجو داره، بله کسی منکر این قضیه نمیشه، ولی در مورد حجابش این قضیه وجود نداره.
من خودم اهل حجابم، در قسمتهای دیگه ممکنه حیا نداشته باشم، مثلا غیبت کردن، لجبازی با مسائل اخلاقی و....
![]()
دوست آشنا
1- ابدا ! لطفا اهمیت مفاد صلح نامه ی مدینه در این مورد رو انکار نکنید و مطمئنا بازگو کننده ی واقعیت است !
2- ببینید شما برای اثبات مدعای خویش قبلن خواستید این موضوع رو ربط بدهید به جزیه و بگید چون دید اسلام به اهل کتاب چنان است پس باید حجاب هم چنان باشد
الان میگید چون امر به معروف واجب است در موارد وجوب اعمال مسلمانان طبق تعاریف شما (که اونش هم بحث است) پس حجاب هم جزء اون ها میشه
و در تمام توجیه هات تون چشم تون رو به روی تاریخ بسته اید اعمال و رفتار پیامبر الگو ست و خدای نکرده ما که نمیخوایم بگیم دین به طور کامل به ما داده نشده !
برای قضاوت و یافتن حقیقت در این مورد باید رجوع کرد به تاریخ و اعمال پیامبر !
3- لطفا اینقدر در مورد وجوب امر به معروف صحبت نکنید بحث اصلا این نیست !
امر به معروف ----> واجب حجاب ----> جزء ضروریات مسلمانان = نتیجه حجاب اجبار برای مسلمانو غیر مسلمان!
اینکه شد مغلطه !
بعد هم این هم شرایط وجوب امر به معروف که بحث میشه نشون میده که یک عمل مطلق نیست ! اگر مطلق باشه یعنی هیچ حد و مرزی نداره ! اونوقت که سلیقه ی هر فرد میتونه دخالت پیدا کنه !
4- اگر منبع تاریخی یا روایی موثق در مورد اجبار حجاب مسلمانان برای اهل کتاب دارید بگذارید وگرنه از نظر من این بحث نه فایده داره و نه نتیجه
موفق باشید![]()
ویرایش توسط Majid_GC : 1st November 2013 در ساعت 04:20 AM
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
دوست آشنا
یار همیشگی
ببینید بعضی اعمال حد وسط ندارن. ولی شما مثلا حج رو در نظر بگیرین چقدر شرایط برای استطاعت هست. اگه یکی از اون شرایط نباشه انسان از استطاعت عمل به حج خارج میشه.
ولی حجاب رو چه حد وسطی میشه درنظر گرفت، دستور اومده موهاتو بپوشون ، حتی اگر یه تار هم باشه رو شامل میشه. نگفت یک دسته یا کمتر و بیشتر.یا قسمتهای دیگه.
یا نماز به هیچ عنوان از انسان ساقط نمیشه حتی در حالت دراز کشیده ، با حرکات چشم هم اگر قادر باشه باید بخونه.
ببخشید متوجه اختیار نشدم.![]()
برادر بزرگوار
ظاهرا یا مفهوم واجب و اجبار برای شما مشتبه شده
یا اینکه اجبار کننده و واجب کننده برای شما مشتبه شده
و یا اینکه بحث شما دقیقا روی چیست؟ روی حجاب در جامعه اسلامی؟ روی حجاب اهل کتاب در جامعه اسلامی؟ اصل تشریع حجاب؟
من برای اینکه زودتر به نتیجه برسیم و مشخص باشه که داریم روی چی بحث می کنیم بصورت دسته بندی توضیح میدم:
(این رو هم بگم طبق منطق شما تا وقتی انسان حق دارد نسبت به امری درباره دیگران دفاع کند یا پیگیر باشد که وکیل یا وصی آنها باشد ---رجوع به پست های قبلی شما--- اما بنده به شما حق سوال کردن و دانستن و آگاهی را می دهم و حق می دهم که برای رسیدن به حقیقت تلاش و کوشش کنید و از ناملایماتی که در ذهن شما است سوال و تحقیق کنید بخاطر همین پاسخ می دهم)
-------------------------تکلیف از جانب خدا-----------------------------
ببینید در بحث های دینی و احکام که می گیم واجب شده یعنی از طرف خداست. تو قرآن و روایات آمده. و آنچه در دین اسلام واجب است یعنی از طرف خداوند اجباری است. یا تکلیف است.
اجبار همیشه معنای منفی و بدی ندارد. (هر چند به تکلیفی که از جانب خداوند است اجبار هم نمی توان گفت و اصولا این کلمه در این بحث جایگاه درستی ندارد که در ادامه بیشتر توضیح میدم)
اجبار غیر منطقی و غیر شان و منزلت منفی و بد است .
تکلیف و واجبی که از طرف خداوند بیان شده کاملا منطقی است چون خالق و مالک همه چیز است و می تواند برای آن قوانینی تعیین کند.
البته بعید میدونم سوال شما در این قسمت بوده باشه
--------------------------- اجبار از طرف مردم مسلمان یا جامعه اسلامی ----------------------------
ببینید احتمالا سوال شما اینجا باشه
اول این رو بگم که بله هیچ کسی حق ندارد طبق نظر شخصی خودش دیگران رو مجبور به کاری کند. و اگر قرار است تعیین تکلیفی باشد یا بصورت قانون مطرح می شود و تصویب می شود یا بصورت قرارداد.
در مورد مسئله ی حجاب؛ ما همه قبول داریم که خداوند بر مسلمانان یک تکلیف کرده است که مرد و زن حجاب و پوشش خود را رعایت کنند طبق شرایطی که در دین گفته شده. این از طرف خدا حکم شده است.
حالا خود خداوند در قرآن درباره امر به معروف و نهی از منکر باز حکم داده است که واجب است. ( که آیاتش رو گذاشتم)
>تکلیف حجاب از جانب خداست
>> تکلیف امر به معروف و نهی از منکر از جانب خداست
>>>> مسلمانان تکلیف دارند که نسبت به واجبات هم خودشان و هم دیگران را هوشیار (امر به معروف و نهی از منکر) کنند (البته طبق شرایط)
>>>>> حجاب یک مسئله اجتماعی و عملی است که اثر آن محدود به شخص نمی شود و اثرات مثبت و منفی آن گریبان گیر دیگران هم می شود و حق الناس هم به حساب می آید
>>>>>> علاوه بر مردم مسلمان که مسئولند بی توجه نسبت به رعایت احکام اسلامی در خود و دیگران نباشند حکومت اسلامی هم باید این شرایط را فراهم کند
>حالا ایا این تکلیف الهی معنایش این است که مردم یا حکومت اجبار کند که حجاب داشته باشیم؟
در جواب این سوال باید اول روشن شود که اجبار است یا تکلیف و آیا منظور سوال کننده واقعا اجبار (زور کردن بدون دلیل) است یا اجرای تکلیفی که از جانب خداوند است.
از دو منظر میشه نگاه کرد:
اگر فقط حرف خدا و دین خدا زده می شود و عمل مردم و حکومت اسلامی در محدوده انجام دستورات دین خداست که این حرفی درش نیست چون تکلیفی از جانب خداست. و این حرف که چرا حرف خدا و دین خدا را تبلیغ می کنید یا تذکر می دهید منطقی نیست. چون تصریح قرآن و دستور واضح و صریح خداوند است.
اگر قانون حکومت اسلامی باشد، باز هم لازم و تکلیف است چون مراتب قانون گذاری مشخص است؛ نمایندگان مجلس، تایید شورای نگهبان (فقها و حقوقدانان)، اجرا توسط مسئول و یا نهاد مربوطه.
> حال نوبت به نحوه ی اجرای این حکم می شود:
یک بار ما می خواهیم نسبت به امری بازدارندگی ایجاد کنیم : مثل توزیع و مصرف مواد مخدر، اشاعه فحشا، برهنگی، بی حجابی و .. ( که نهاد مربوطه نمی گوید به زور حجاب داشته باشید بلکه می گوید برهنگی و بی حجابی یا بدحجابی نباشد حال هر نوع حجابی که می خواهند اختیار کنند)
یک بار ما می خواهیم نسبت به ایجاد امری اقدام کنیم
مسئله حجاب در جامعه هم رویکرد اولی را دارد . یعنی وقتی رفتار اجتماعی برخی به سمت اشاعه فحشا و برهنگی و بی حجابی و .. پیش برود این نیروی باز دارنده باید جلوگیری کند. (البته با رعایت همه شئونات)
لذا به این افراد نمی گویند با حجاب باش. بلکه می گوید اینطوری که هستی نباش چون ضرر آن به دیگران و جامعه می رسد و این یک امر کاملا منطقی و دینی و .. است که طبق توضیحی که دادم مراتب اون مشخص هست.
-----------------------------------------
این رو هم بگم که اگر نهادی مسئول این بازدارندگی و غیره است باید بهترین عمل رو داشته باشد و با حفظ شتونات جامعه اسلامی و مردم مسلمان این کار را انجام دهد و اگر احیانا رفتار اشتباهی دارند حتما باید از طریق درست تذکر داده شده و گوشزد شود .
پس کلا بحث اجبار شخصی مطرح نیست حتی اصلا اجباری نسبت به ایجاد امری مطرح نیست و اصولا این کلمه اجبار در بحث جایگاهی ندارد.
ویرایش توسط kamanabroo : 1st November 2013 در ساعت 12:36 PM
1. عزیز من ما باید این مسئله رو در تاپیک مستقل از صفر تا صد و مرحله به مرحله بحث کنیم اینجا شما هر بار با یک ادعا بخواهید حرفی را تایید یا رد کنید به نتیجه نمی رسیم.
2. شما بند شماره 5 پست بنده رو که نقل قول کردید رو یه بار دیگه مطالعه کنید می بینید که بنده ربط اون قضیه رو هم توضیح دادم.
بنده تمام مستنداتم قرآن بود که ذکر کردم. و بحث ما (این تاپیک) یک مسئله تاریخی نیست. بله تاریخ می تواند تایید کننده یا .. باشد اما وقتی صریح کلام خداوند است دیگر حرفی نیست. اگر بحثی تاریخی داشته باشیم در تاپیک مستقل در خدمتتون هستم.
3. یعنی شما باید بگویید که من در مورد امر به معروف و نهی از منکر صحبت بکنم یا نه!!! یعنی هم شما سوال می کنید و هم جواب را همانطور که می خواهید بشنوید باید طبق خواسته شما بشنوید!!! این به نظر شما مغلطه نیست؟
نخیر این مراتبی که شما نشان دادید حرف بنده نبوده و برداشت شماست. لطفا تمام پست ها بنده رو با دقت بیشتری مطالعه کنید تا دقیق مشخص شود.
در پست قبلی بنده در همین تاپیک نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و تکلیف یا اجبار بودن مفصل توضیح دادم -- رجوع شود.
حجاب برای مسلمانان راه اثبات و .. خودش را دارد
رعایت قوانین جامعه مسلمانان برای غیرمسلمانانی که در بین مسلمانان هستند مبانی خود را دارد . که بارها و بارها گفتم که باید بصورت دقیق در تاپیک مستقلی بحث شود.
ظاهرا منظور بنده از مطلق بودن امر به معروف و نهی از منکر کامل روشن دریافت نشده:
مطلق بودن ان نسبت به متعلق ان است . یعنی آنچه که باید نسبت به آن امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد تمام دستورات دینی و اخلاقی ماست. و در هیچ جایی از دین ابتدائا نداریم که گفته باشد امر به معروف واجب است اما این مسئله مستثناست.
بله شرایطی نسبت به نحوه اجرا و.. دارد . اما بحث اجرا و متعلق اجرا دو چیز است که از نظر منطقی کاملا مشخص و مجزاست.
4. من برای شما احترام قائلم عزیز من . برای دنبال حقیقت بودن شما. برای سوال کردن شما . برای این حس حقیقت جویی شما. برادر من چرا هر وقت در هر تاپیکی بحث حجاب است شما همین سوال رو از بنده می پرسید اما هیچ وقت لینک ها و منابعی که معرفی کردم رو کاملا مطالعه نکردید و باز همچنان سوال خودتون رو تکرار می کنید حتی در تاپیک های غیرمرتبط.
اگر قرار باشد بنده تمام حرفهای که به شما آدرس دادم رو بگویم مشکلی نیست و برای بار چندم ازتون می خوام لطفا خواهشا اگر نسبت به این مسئله دنبال حقیقت هستید در تاپیکی مستقل و بصورت منطقی و منظم پیش بریم تا راحت تر به نتیجه برسیم.
(البته بعد از دهه اول محرم وقت بیشتری دارم بخاطر بحث های تبلیغی که دارم)
ممنون میشم برادر بزرگوار
همکار تالار نرم افزار
ببین دوست من حرف شما منطقی ما همیشه گول ظاهر ادما رو میخوریم که انقدتو زندگی زربه میخوریم اگه همه ظاهرشون باطنشون مث هم بود خوب بود
من یه مثال بزنم برات که اون حرفی که گفتی دردرجه اول لباس پوشیدن بعد چیز دیگه
من همکلاسیای داشتم که چادری بودنانقدم حجابشون قشنگ بود کیف میکردی
بعد ماشالله هرروز بایه پسر بودن بهشون میگفتم چرا چادر میپوشی
میگفتن میخوام بهم شک نکن.بعدجالب اینه الان ازدواج کرده بعد میگه شوهرم گفته چون تو دختر خوبی پاکو با حجابی بودی گرفتمت
درمقابل دوستی دارم که خیلی بی حجاب اما انقد نجیبه که من بش حسرت میخورم.اما ظاهرش بد نشون میده
حالامن چادر بپوشم چه دردی میخوره؟؟؟؟بنظرم اونکه تو تنهای ادم انجام میده پیش خدا مهم تر
یا کسانی که باحجابن ولی تو مجالس عروسی انقد بد لباس میپوشن که حالت بهم میخوره درسته مجلس زنونه اما................
چرا جوجه ها جیک جیک میکنند؟؟؟
همکار تالار نیروی نظامی وهوانوردی
با برخی از قسمت های bold شده موافق هستم. به خصوص در پاراگراف های اول و دوم. ولی در رابطه با قسمت های قرمز رنگ:
در ابتدا در رابطه با حکومت اسلامی باید عرض کنم که الان به نظر شما حکومت ما اسلامی هست؟ یا جمهوری هست؟ اصلا جمهوری اسلامی یعنی چه؟ آیا قوانین اسلامی در اختلاس های میلیاردی هم به کار می روند؟ یا فقط برای حجاب؛ موسیقی بکار می رود؟ آیا قوانین اسلامی برای آقا زاده ها بکار می رود یا فقط برای مصرف مواد مخدر به کار می رود؟
در رابطه با قانون گذاری اسلامی هم میتوان از سوالات بالا نتیجه گرفت! تنها کافیست به مغز و جامعه رجوع کرد.
----
سوال بعدی بنده این است که آیا باید با فروشندگان لباس برخورد شود یا به کسانی که لباس ها را می خرند؟ وقتی جنسی در بازار یافت می شود و کسی پول آن را می دهد؛ صاحب ان است و شما حق ندارید با آن برخورد کنید. شما حق دارید با کسانی که وارد کننده این البسه هستند برخورد کنید. حال نمیخوام بحث رو عوض کنم و در رابطه با شئونات اسلامی در برخورد گشت ارشاد صحبت کنم.
اگر بحث اجبار مطرح نیست؛ پس اصلا هیچکسی حق ندارد به زور کسی رو داخل ماشینی بکنه و بهش درس دین و ایمان یاد بده! کجای دنیا یه عقیده رو به زور به کسی تحمیل میکنن؟ شما حق دارید توسط نشریات و یا رسانه ها عقیده خود رو تبلیغ کنید و فرهنگ سازی کنید. وگرنه شما فقط یه کشور رو نام ببرید که به خاطر لباس شخصی براش سخنرانی کنن و ازش تعهد بگیرن؟
تو روحتو به من فروختی، لازمه بهت یادآوری کنم؟ یادته اون شبی رو که به خدا گفتی حاضری هر کاری بکنی تا یه قرار داد ضبط بگیری؟ تو نمی تونی یه روحو بکشی حتی اگه بخوای
یار همیشگی
ببخشید گلبرگ عزیز که من به این نقل قول جواب میدم
از این مثالا کم نیست، من خودم دوستی دارم بی حجاب، ولی خدا میدونه اونقدر مهربونه، مادری موفق، همسرداری کم نظیر(این نظر شوهرشه)، همونطور که میدونین روایت داریم : جهاد زن خوب شوهرداریشه، یا دوستان دیگه ام.....
نتیجه: ما همه چی رو با هم قاطی نکنیم ، همانطوریکه خدا ذره ذره حساب می کنه. من خدائیش خیلی چیزا از این دوستام یاد گرفتم، و واقعا قابل احترامن.ولی این دلیل نمیشه تو حجاب الگو من باشن.
احساس می کنم چادری با نجابت و نجیب چادری خیلی کامله.
عزیزم خیلی ببخشید طرف تو مجلس زنونه میخواد لباس متعارف جامعه رو بپوشه که نباید بره زیر سوال.کاتولیک تر از پاپ که نیستیم.
متاسفانه به اسم دین، دین رو اونقدر ترسناک معرفی کردن، که بعضا مجبور به قضاوتهای عجولانه و تند می شیم.(البته یکی از علتاشه)
موفق باشید.![]()
همکار تالار مذهبی
سلام
بنده کاری با بحث های دیگر ندارم و فقط درخصوص موارد رنگی صحبت می کنم :
به نظر بنده در جامعه اسلامی حجاب اجبار است (و البته این فقط نظر خصوصی بنده است) چرا که :
اسلام دستور داده که مسلمانان حجابشان را رعایت کنند . حال وقتی یک جامعه اسلاامی باشد پس باید از این دستورات پی روی کند و آن ها جزو قوانین جامعه به حساب آورد . پس نقض کردن هرکدام جریمه ای دارد مثل مواقعی که بخواهیم از چراغ قرمز عبور کنیم باید منتظر برگ جریمه اش هم باشیم ... پس همونجور که اگه یک نفر از چراغ قرمز رد شد باید جریمه اش رو بده تا یاد بگیره دیگه این کار رو نکنه ، کسی رو هم که حجاب رو رعایت نمی کنه باید یه جوری جریمه اش کرد تا حجاب رو یاد بگیره و دیگه خلافش رو تکرار نکنه... چون توی جامعه اسلامی ، حجاب قانونه ...
در دنیا هم عقیده های مختلف رو به مردم تحمیل می کنن ، مگه خبر ندارین که توی بیشتر دانشگاه های کشور های غیر اسلامی بانوان اجازه رعایت حجاب رو ندارن ؟ ولی این جا بحث تحمیل نیست ، این جا حکومت اسلامیه و مردمی توی این کشور زندگی می کنن که این حکومت اسلامی (قوانین اسلامی) رو پذیرفتن پس در نتیجه به این قوانین احترام میگذارن و اانجامشون می دن ، حالا اگه کسی با این حکومت و ... مخالفه نباید آرامش رو از بقیه سلب کنه و ساز خودش رو بزنه .
حالا ما داریم میگیم حکومت اسلامی ، یعنی حکومتی که قوانین اسلامی توش حاکمه ، یعنی حکومتی که اگه خدا گفت باید حجاب داشته باشی ، اون هم بگه حجاب قانونه ، حالا اگه کسی با این قوانین مخالفت بکنه و نخواد این حکومت رو بپذیره میتونه مهاجرت بکنه ، چیزی که همین کشور های غربی آرزوش رو دارن ... همه توضیحات بیشتر در پاراگراف قرمز و سبز آورده شده ...
باز هم میگم در بسیاری از کشور های خارجی و غیر اسلامی ، دانشگاه ها دانش آموزان با حجاب رو پذیرش نمی کنن...
خدا نگهدار![]()
در آستانه مهر قلم ها گوش تیز می کنند تا در دفتر انتظار اینگونه دیکته کنند ، ابری نیست ، ماه پشت ابر نیست ، او آمد ، او در باران آمد ...![]()
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)