ببخشید؛ دانشمندی (کليفتون فاديمن) گفته حافظه ی خوب حافظه ای است که بداند چگونه امور بی اهميت را فراموش کند!من نمی دانم معلمین شما در مدرسه چه فکری می کنند. ولی این را می دانم در چین اگر معلمینی در آزمونهای مدرسه، سوالات صرفا حافظه محور طرح کنند، جریمه می شوند!
در دنیای امروزی، شما هر وقت اراده کنید، با دراز کردن دستتان، می توانید یک کتاب از کتابخانه بیرون بکشید و فورا به جدول کامل تناوبی دست یابید. و یا از طریق گوشی خود، آن را دانلود کنید و یا....
پس باید اصل مطلب را به دانش آموز و دانشجو یاد داد و از طرح آزمونهای«تست حافظه» کم فایده برای وی خودداری کرد.
در دنیای هجوم اطلاعات گسترده ، ما باید بیاموزانیم که چگونه حجم ورود اطلاعات به مغز را مدیریت کنیم. فقط اصلیها را یاد بگیریم چون فرعیات را با یک سرچ کوچک می توان سریعا یافت. مشهور است که اینشتین، اسامی افراد، آدرس آنها، روزهای تولد افراد نزدیک، قرارهای ملاقات و ... را مرتبا فراموش می کرد، دلیلش را من می دانم، چون با هوش و عاقل بود! بیشتر آموزگاران ، وقت دانش آموزان را با پرسیدن سئوالاتی که آنها چیزی راجع به آن نمی دانند
و قادر به پاسخگویی به آن نیستند، تلف می کنند.
در حالی که هنر پرسشگری و به چالش کشیدن ذهن این است که،
سئوالات را از موضوعاتی بپرسید که دانش آموز از آنها سر در می آورد
و یا قادر به بدست آوردن پاسخی برای آن می باشد.
Most teachers waste their time by asking questions that are intended to discover what a pupil does not know, whereas the true art of questioning is to discover what the pupil does know or is capable of knowing
—Albert Einstein --- Quoted by Moszkowski in Conversations with Einstein (1920) 65.
![]()
علاقه مندی ها (Bookmarks)