ساخت و طراحی رادار
این طرح میتونه هواپیماهای رادار گریز(f117) رو شناسایی کنه و اونو از بین ببره .
این طرح توسط خودم داره تکمیل میشه .
انشاالله ثبتم میشه
ساخت و طراحی رادار
این طرح میتونه هواپیماهای رادار گریز(f117) رو شناسایی کنه و اونو از بین ببره .
این طرح توسط خودم داره تکمیل میشه .
انشاالله ثبتم میشه
دوستان عزیز اگه ممکنه در مورد طرح هاتون توضیحات کاملتری بدید که در مسابقه شرکت داده بشن.
با تشکر
نخبه یعنی خودباوری انسان و پس از خود باوری کاری غیر ممکن نمی شود
مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم
هواپیمای رادار گریز هواپیمایی است که از فناوری رادار گریزی استفاده میکند تا کمتر در معرض دید باشد، کمتر صداتولید کند، و کمتر در تیر رس امواج مادون قرمز و امواج رادیویی (آر اف) باشد.
در واقع هیچ هواپیمایی نمیتواند بطورکامل از تیر رس دید رادار در امان باشد. هواپیماهای رادار گریز تواناییهای رادارهای متعارف را برای شناسایی و تعقیب موثر آنها برای حمله محدود میکنند. از نمونههای معروف این نوع هواپیماها نایت هوک اف-۱۱۷ و اف-۲۲ رپتور میباشند.
هواپيماهای رادار گريز فقط مقدار کمی از امواج را به فرستنده برگشت ميدهند.از نظر ديد فرمه بدنه هواپيما به صورتی هست که نور را ميشکند.متور هواپيما کمترين صدا را از خود بروز ميدهد و موترها به توری خنک ميشوند که از زمين توصت گيرنده امواجه مادونه قرمز شناسايی نشوند.اولين هواپيما هايه رادار گريز اف-117 طرح بدنه اموج را منحرف ميکرد و مانع رسيدن آنها به مرکز ميشد ولی در هواپيماهايه اف-22 رپتر رنگ اميزی و لايه هايه بدنه توصط تداخل اموج با هم و ضعيف شدن آنها این کار را انجام ميدهد.این کار تو صط جايگزينی کامپوزيت بجای فلزات انجام ميشود.
اشکال
اشکال
هواپيماهای رادار گريز سلاحهای خود را در داخل هواپيما نگهداری ميکنند.برای همين نميتوانند زياد سلاح حمل کنند.برای مثال هوپيمای اف-117 ميتواند بمب های مدل م.ک.84 يا گ.ب.يو-10/12/27 حمل کند که در تناسب نا هماهنگ بسيار گران قيمت است
وقتی هواپيما درهای خود را برای بمب باران باز کند ديگر از چشم رادارها پنهان نميماند
هواپيماهای با فناوری رادار گريز را به خاطره ملاحظاته کيفيت رادار گريز نميتوان به راحتی مدرن کرد
يكي از نكات جالب در اين مقوله ، كشف اتفاقي اين پديده در سال 1960 توسط بمب افكن انگليسي The Avro Vulcan مي باشد. به طوري كه اين هواپيما علي رقم بدنه بزرگ آن گاه از روي صفحه رادار ها ناپديد مي گشت.
يكي از قدرتمندترين جنگنده هاي موجود جهان، هواپيمایF-117 ، ملقب به «شاهين شب» است. شاهين شب نخستين هواپيماي رادارگريز (Stealth) است و اين خصوصيت مهم آن را از ديگر جنگنده هامانندF-15 متمايز مي سازد. تصميم ساخت اين هواپيما در سال ۱۹۶۸ ميلادي با دادن مجوز شركت هواپيماسازي لاكهيد مارتين گرفته شد.
اين شركت نيز به سرعت تنها پس از ۳۱ ماه، نخستين پرواز آزمايشي شاهين شب را در ۱۸ ژوئن سال ۱۹۸۱ميلادي در منطقه آزمايشي نوادا به نمايش گذاشت. از ميان ۵۹ فروند هواپيمايF-117، نخستين شان در سال ۱۹۸۲ ميلادي به نيروي هوايي آمريكا تحويل داده شد و در تابستان سال ۱۹۹۰ ميلادي نيز آخرين فروند اين هواپيما ساخته شد. به واسطه تكنولوژي رادارگريزي (Stealth) اين هواپيما و با استفاده از بمب هاي هدايت شونده ليزري، شاهين شب توانايي حمله به نقاط بحراني و غيرقابل نفوذ دشمن را دارد.
نوآوري در طراحي كه يكي از شاخص هاي منحصربه فرد F-117 است توانايي جنگي بسيار بالايي را به اين پرنده آهني داده است. شاهين شب، تك سرنشين و مجهز به دو موتور توربوفن مدلF404 ساخت شركت جنرال الكتريك است كه تجهيزات گوناگوني را مي تواند به كار گيرد و مجهزبه يك سيستم ناوبري و نيز سيستم شكاري ـ رهگير وايونيك (الكترونيك هواپيما)پيشرفته اي است كه كار خلبان را سهل و قدرت عملياتي آن را افزايش مي دهد. آمريكا از اين جنگنده نامريي استفاده هاي بسيار زيادي مي برد. هر كجا كه احساس كند تجهيزات راداري دشمن قوي و پرقدرت است از شاهين شب براي انجام هرگونه عمليات نفوذي استفاده مي كند و با اطمينان در انتظار شنيدن خبرهاي خوش از عمليات شاهين هايش مي نشيند.
شاهين شب تنها هواپيمايي بود كه توانست در عمليات توفان صحرا عليه عراق مجوز حمله به مركز شهر بغداد را بگيرد.
در اين عمليات، آمريكا از ۳۶ فروندF-117 استفاده كرد اما همين چند فروند هواپيما ركوردهاي بسيار جالبي را بر جاي گذاشتند. به طور مثال از ۲۰۰۰ تن بمب و موشك براي انهدام نيروگاه هاي برق، پايگاه هاي نظامي، مركز رادارهاي دفاعي و. . . استفاده كردند، كه اكثر آنها بمبهاي هدايت شونده ليزري بود. شاهين هاي آمريكايي در اين عمليات حدود ۶۹۰۰ ساعت پرواز داشتند و با توجه به رادارگريز بودنشان به راحتي از تمامي حريم هاي هوايي عراق و كويت استفاده كردند بدون اينكه هيچ مزاحمتي از سوي رادارهاي دشمن را متوجه خود ببينند و خطري حس كنندپس از اين عمليات موفق بود كه به درخواست ناتو ۲۴ فروند از اين هواپيما در سال ۱۹۹۹ ميلادي به خدمت دو پايگاه هوايي اروپايي (پايگاه هوايي آويانو در ايتاليا و اشپانگاهلم در آلمان) درآمد. نخستين حمله شاهين شب در ۲۴ مارس ۱۹۹۹ ميلادي برعليه يوگسلاوي ثبت شده است.
اين پرنده شب در يكي از شاهكارهاي خود كه پرواز بدون توقفي از هولومان ،يك پايگاه هوايي در آمريكا، به سمت كويت داشت ۱۸/۵ساعت به طول انجاميد و ركوردي براي هواپيماهاي تك سرنشين بر جاي گذاشت كه تا به امروز شكسته نشده است. F-117 اين ركورد را مديون مهندساني است كه قابليت سوختگيري در هوا را براي اين مخلوق شگفت انگيز منظور كردند. علاوه بر اين شاهين شب داراي دو محفظه تسليحاتي است كه انواع گوناگوني از موشك ها و بمب هاي هدايت شونده را مي تواند حمل كند و خلبان تنها با فشار يك كليد مي تواند سرنوشت يك منطقه يا يك پايگاه نظامي يا يك نيروگاه را تغيير دهد.
این هواپیما در عمليات توفان صحرا در سال ۱۹۹۱ موفق شد با ۱۳۰۰ پرواز، ۱۶۰۰ نقطه و هدف مهم را مستقيماً مورد حمله قرار دهد .
جدول مشخصات:
نوع هواپيما: جنگنده تاكتيكي
شركت سازنده: شركت هواپيماسازي لاكهيد مارتين
قدرت موتور : ۱۰۶۰۰ پوند براي هر موتور
طول: ۴/۱۹ متر (۶۳ فوت)
ارتفاع: ۹/۳ متر (۱۲ فوت + ۵ اينچ)
فاصله دو سر بال: ۱۳/۲متر (۴۳ فوت + ۱۴ اينچ)
وزن: ۲۳۶۲۵كيلوگرم (۵۲۵۰۰ پوند)
سقف پرواز: ۴۵۰۰۰ فوت
سرعت: ۶۰۰ مايل در ساعت (سطح دريا) حدود ۰/۹۲ ماخ
مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم
دلیل رادار گریز بودن شون چی هست ؟ 1مواد جاذب رادار . 2سطوح شكسته و صاف .
خيلي ساده وقتي به يك جسم منحني (بدنه هواپيماها ) سيگنال يا موجي موازي برخورد ميكند دقيقا بصورت واگرا در فضا پخش ميشود و هميشه و در هر موقعيت قرارگيري ,سطح كوچكي از آن وجود دارد كه امواج رو مستقيم به سمت رادار باز تاب ميكنه . اما وقتي سطوح صاف وتخت باشند بعد از برخورد امواج رو بطور موازي ( ونه مثل بقيه واگرا) يك سمت ديگر غير از رادار بازتاب ميكنند و حتي دهانه موتور وكاكپيت هم دندانه دندانه و شكسته و صاف هست ونه بصورت دايره ومنحني. وقتي براي قسمتهاي ديگر مثل ورودي و قسمتهاي وسيع بدنه هم از توري و مواد جاذب رادار استفاده ميشه و این مواد جاذب رادار از الیاف کربن و رنگ های کربنی ساخته شده. و کلا" هواپیماهای رادار گریز از هندسه 6 ضلعی به بالا(یعنی 8 ضلعی و ...) تبعیت می کنند.برای طرح اولیه میان یک چند ضلعی رو ترسیم می کنند و ابعاد اولیه و خیلی ساده رو در درون اون در میارن ، بعد این میشه مقدمه ای برای طراحی یک رادار گریز یا استیلت .
مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم
سلام تاپيك خوبيه
منم زياد ايده دارم براتون ميگم حتما چندتايي فعلا منتظر باشيد تا بهترينش رو انتخاب كنم
در ضمن طرح مينا خانوم رو ما خودمون داريم ميسازيم اولين خودروي هيبريدي ايران در كلاس بي واقعا جالب هست و ايشالله عمليش كرديم توليد انبوه ميريم و تازه اين خودرو از طرحهاي كاملا خلاقانه و ابتكاري يك تيم شش نفره كه مخترع هستند ساخته ميشه......
فعلا يا حق
تاپیک خیلی خوبیه!!!
به آدم این امکان رو میده که هم از ایده های دیگران مطلع بشه و هم ایده های خودشو با دیگران مطرح کنه!
راستش فکرهایی که من دارم هنوز در حد یه ایده هست که امیدوارم با راهنمایی و نظرات شما عملی بشه.
همیشه از این که پسماندهای شیمیایی رو دور میریزن ویا همه رو جمع می کنن و یه جایی دفن می کنن ناراحت میشمچون در هر صورت وارد چرخه محیط زیست میشه و ممکن آسیب های غیر قابل جبرانی بزنه!!
به خاطر همینم می خوام یه ماده و یا یه دستگاهی رو طراحی کنم که این پسماندها رو از بین ببره و یا با تغییر در ساختار شیمیایی اونها برعکس به مواد خیلی مفید تبدیلشون کنه!!!!
می تونید در مورد انواع پسماندها و چه ساختارهایی دارن توضیح بدین و یا کدام ماده شیمیایی را بیشتر دور میریزن و یا دفن می کنن؟ آخه برای طراحی دستگاه به این اطلاعات احتیاج هست.
مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم
غیر از مطلب که شما فرمودین در تمام هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین برای رادار گریزی در طراحی بدنه آنها از زوایای منفجره استفاده می کنند که در برخورد امواج رادار با آن پرتو ها به صورت واگرا و در چندین زاویه بازتاب شده و روی رادار چیزی مشاهده نمی شود .این موضوع که شما عنوان کردین هم درست هست چون جدیدن از یک پوشش رنگی جدید با این هدف استفاده می شود و اکثر این هواپیماها به رنگ تیره می باشند.
در ضمن ممنون از نکته ای که فرمودین.
مهمترين لذت در زندگي، كمك به سايرين براي برنده شدن است. حتي اگر به قيمت آهسته تر رفتن و تغيير در نتيجه مسابقه اي باشد كه ما در آن شركت داريم
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)