اما سوال این هست
مگر منطق انسان امری ثابت است که با توجه به منطق انتظار رفتاری ثابت داشته باشیم ؟
رفتارانسان مسلما در مواجهه با مسائل مختلف متغیره اما این الزاما به معنای تغییر منطق انسان نیست لذامنطق درکلیات ونه جزییات امری ثابت است
در زندگی همه ما اتفاقاتی می افتاد که جهت فکری و منطق مون رو تغییر خواهد داد و در باور هامون تجدید نظر می کنیم
این که درباره ی یک منطق متغیر حکم اعدام و ارتداد بودن صادر شود خود غیر منطقی هست
همه ما ممکنه منطق و جهت فکری مون تغییر کنه و حتی درباورهامون تجدید نظر کنیم اما حتما میپذیری تغییر و یا خروج از دین موضوع کاملا متفاوتیه / اعلام ارتداد بخاطر تغییر منطق یه ادم نیست اتفاقا بخاطر اینه که چرا این ادم بدون هیچ منطق متعارفی از دین خروج کرده وبر علیه همون دینی که بهش پایبند بود علم مبارزه و طغیان برداشته
به علاوه ی اینکه با توجه به آیه ی قرآن لا اکراه فی الدین
آیا انتخاب دین تنها یکبار ممکن است و بعد از آناختیار از او سلب می گردد ؟
دقیقا به استناد همین ایه دراصل پذیرش دین اکراه و اجباری نیست اما وقتی شخص پذیرفت لازمه به قواعد و محکمات همون دین ملزم و پابند باشه بعبارت دیگه یا قبول نکنه و یا اگر قبول کرد پایش بایستد / ازین نوع الزامات در زندگی معمولی زیادداریم مثلا هر کسی تا نظامی نشده الزامی به اجرای مقررات نظامی ها نداره اما وقتی نظامی شد باید مطیع مقررات باشه
آیا ممکن نیست فردی که با چنین دانشی دینی را بر می گزیند در آینده با افزایش آگاهی و دانش دینی را بهتر بیاید و بخواهد به سوی آن متمایل شود !
حتما میتونه ازین تغییر در نوع دین زیاد اتفاق می افته اما از نظر دین قبل این شخص این شخص ازدین خروج کرده / و پرواضحه که تمام ادیان بالاتفاق میپذیرند که دین کامل وموخراسلامه و رجوع به عقب کاری عبث و غیر منطقی است
آیا این حکم بیشتر سرکوب کردن مخالفان و سخنان دشمنان نیست تا اینکه یک حکم الهی باشد ؟
درواقع خیر ! ضمن انکه اعلام ارتداد ریشه فقهی و الهی دارد که دوستان اشاره کردند و تابع شرایط کاملا دقیقی است اصلا ناظر بر سرکوب کردن سخنان دشمن و مخالف نیست چرا که مرتد پیش ازین در لباس دوست درامده وباهمین ظاهر محکمات دین را زیر سوال برده است
آیا تفکر فقط محدود در یک فرصت است و بعد از آن نقش خود را در ادامه ی دینداری از دست می دهد و فقط باید تن به تقلید دهد ؟
برای تفکر ابدا محدودیتی قابل تصور نیست اما اسلام برای فروع خود بخاطر یکپارچگی اجرای ان تقلید را تجویز کرده همچنانکه تقلید را در اصول دین جایز نمیشمارد
پاسخ در متن
علاقه مندی ها (Bookmarks)