دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 29

موضوع: کثرت گرایی دینی

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #24
    کاربر فعال سایت
    رشته تحصیلی
    کلام,فقه,اصول,
    نوشته ها
    4,108
    ارسال تشکر
    27,914
    دریافت تشکر: 19,740
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    kamanabroo's: جدید150

    پیش فرض پاسخ : کثرت گرایی دینی

    ممنون و متشکرم از توجهتون.
    اما توضیح و بیان سخن:

    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن آزماینده نمایش پست ها
    آیه لا اکراه فی الدین انسان را در انتخاب دین مختار قرار داده.وقتی کثرت گرایی نباشد مختار بودن در اتنتخاب هم معنی و مفهومی ندارد.اگر این را یک قضیه ریاضی فرض کنیم ،خیلی راحت با استفاده از برهان خلف اثبات میشود که کثرت گرایی دینی در اسلام در وجود دارد به صورتی که همه ادیان را در همه زمانها قبول دارد.

    اینکه هر شخص خود به اختیار خود می تواند ( البته از روی دلیل و منطق قانع کننده) اعتقاد و دین خویش را انتخاب کند معنایش اثبات کثرت گرایی دینی نیست بلکه اثبات دید بازی است که دین اسلام نسبت به اختیار و سعادت و شقاوت انسان دارد. و این یک ارزش و رتبه برای دین اسلام به حساب می آید که در آن سعادت وشقاوت انسان را اختیاری می داند. و با وجود این اختیار و همچنانکه این حق را به هر انسان می دهد دین اسلام خود را برترین دین و کاملترین دین می داند که بعد آن هیچ دینی نیامده است.
    شاهد این مطلب آیه ای بود که ذکر کردم (آیه ی اکمال دین)
    و آیه ی (قولوا لااله اله الله تفلحوا .. ) و آیات دیگر...
    جدای از اینکه اگر فرض بگیریم که این آیه بنا به توضیح شما ( در صورت اثبات) به کثرت گرایی دینی اشاره می کند دلالت های صریح قطعی و واضح بسیاری از آیات دیگر این برداشت را نفی می کند.

    یکی دیگر از علت های نفی کثرت گرایی دینی این است که در قرآن از دین اسلام به عنوان دین کامل یاد شده است! یعنی ادیان گذشته مخالف دین اسلام نبوده اند بلکه همه در راستای سعادت انسان و رسیدن به خدا نازل شده اند و هیچ یک از ادیان گذشته ضرورت های دین اسلام را نفی نمی کند. البته اگر در اصل ادیان گذشته چیزی در دست باشد که عدم تحریف آن یقینی باشد.. و علت این مطلب آنست که وقتی ادیان الهی همه از جانب خداوند بر بشر نازل می شود اگر قرار باشد یک دین تمام دینی دیگر را نقض کند پس معلوم می شود نازل کننده آن (خداوند) اشراف کامل بر نیاز و سعادت و شقاوت انسان ندارد. و عملا تشریع دین زیر سوال می رود علاوه براینکه با حکمت عدالت و ... خداوند (که جای انکار آنها نیست به علت اثبات در جای خود-علم کلام-) هم سازگار نیست.

    دلیل برای نفی کثرت گرایی دینی بسیار است . علاوه بر اینکه از خود کثرت گرایی هم برداشت ها متفاوت است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن آزماینده نمایش پست ها

    وقتی شما در گفته های خود اظهار داشتین که با توجه به شرایط جامعه،احکام اجرا میشوند و تبلیغ دین و مسلک حاص انجام میشود،بدین معنی است که عمل به احکام دین در صورت همسو بودن با شرایط جامعه انجام میشود.
    شاید بنده بصورت جامع نگفته باشم
    اما منطورم این نیست که چون با توجه به شرایط احکام اجرا می شوند این نشان از تاثیر پذیری دین از بشر را دارد. بلکه اصل احکام دینی در جای خود ثابت و لایتغیر هستند. و منظور اینست که برخی از احکام به خاطر عدم کشش جامعه قابلیت اجرای عمومی ندارند! نه اینکه اصل آن حکم کنار گذاشته شود و مورد قبول نباشد.
    برای روشن شدن مطلب:
    مثلا وقتی در قانون اساسی نقطه ایده آلی برای یک جامعه در نظر گرفته می شود اگر امکان اجرای آن نقطه ایده آل بصورت بالفعل موجود نباشد اصل قانون کنار نمی رود بلکه منتظر وجود و فراهم امدن شرایط می شود.
    و این معنایش رد قانون نیست.
    در مباحث دینی هم همینطور است و جامعه نسبت به اصل احکام دینی هیچ تاثیری بر دین ندارند و تنها زمینه ی اجرای احکام منوط به فراهم آمدن شرایط لازمه است. و مبرهن است که این معنایش تاثیر پذیری دین از جوامع یا بشر نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن آزماینده نمایش پست ها
    من طبق یک آیه از قرآن گفتم که کثرت گرایی دینی در اسلام تایید شده است.ولی در جامعه اسلامی اجرا نمیشود.
    فکر نمیکنم دلیل و برهانی مبنی بر اینکه کثرت گرایی در اسلام تایید نشده،آورده شود که به اندازه ایه فوق قوی باشد

    مگر اینکه تفسیری ساخته شود.

    البته عقل نیز کثرت گرایی دینی را تا حدی قبول میکند و مخالف عقل و منطق نیست.
    ببینید شما قوت این آیه را از دید خود مطرح می کنیدو وجود آیات دیگر که نفی کننده برداشت شما باشند را تعبیر به تفسیر ساختگی! می کنید.
    همانطور که از نگاه شما نظر دیگران می تواند ساختگی باشد پس نظر شما و برداشت شما هم می تواند ساختگی باشد
    پس دلیلی برای اثبات ادعای شما نیست.
    این فقط از نظر نوع استدلال شما بود و اینکه درستی ادعای خود و رد ادعای دیگران را اینگونه تعبیر می کنید.

    همچنانکه در توضیحی که در بالا عرض کردم آمده علاوه بر دلایل دیگر آیات صریح زیادی کثر گرایی دینی را نفی می کند...

  2. 2 کاربر از پست مفید kamanabroo سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خبر: نمایش تماشایی فوران آتشفشان زیردریایی از ایستگاه فضایی
    توسط طلیعه طلا در انجمن اخبار هوا فضا
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 4th January 2012, 04:54 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 8th March 2010, 10:04 PM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 6th December 2009, 03:40 PM
  4. استفاده از یك روش نوین برای داده‌های بیولوژیكی كارایی بالایی دارد
    توسط ØÑтRдŁ§ در انجمن اختراعات ثبت شده ايرانی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 21st October 2009, 04:44 PM
  5. خبر: صد و نوزدهمین راهپیمایی فضایی از ایستگاه فضایی بین المللی
    توسط diamonds55 در انجمن اخبار هوا فضا
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 25th December 2008, 09:20 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •