کاربر جدید
سلام آقامهدی
شما گفتیید تقلید از میت،
من در جواب شما میگم اگر شما قبل از مرگ مرجع تقلید اون رو انتخاب کنید بعد از فوت باید باتوجه به رساله مرجع قبلی مرجع جدید را انتخاب کنید وعلت اون هم بخاطر اینه که اگر بخای از اون تقلید کنید در مورد مسائل روز جامعه مرجع مرده که نمی تونه فتوا بده
یه مثال ساده برات میزنم در زمان امام خمینی مسئله روز جامعه جنگ و حفظ اسلام بود اما با خون شهدا پس امام خمینی بیشتر صحبت هاشو در مورد و پیرامون اون موضوع قرار میداد اما در این دوره شرایط حاکم شرایط جنگ نرم است ونمی توان از آن فتوا ها استفاده کرد پس باید کسی باشد مرجع ما که در مقابل شبهه هایی که ایجاد می شود متناسب با ذهن و درک مردم آن دوره وزمانه صحبت کند مثلا پیامبر در دوره ی خود برای مجاب کردن مردم بنحوی حرف میزد که مردم آن زمان بفهمند اما اگر همان حرف بخواهد در قرن 21 گفته شود طبیعتا نحوه ی بیان آن باید طوری باشد که عموم مردم بفهمند ومجاب شوند...
کاربر جدید
با لبخند همه ی مشکلات حل میشه...
کاربر جدید
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برادر عزیز اولا تا حدود زیادی بهتون حق میدم الآن توی حوزه خون من تا حد حلال بودن رفته اصلا نگران نباش چیز جدیدی نیست هر کی انتقاد کنه ممکنه براش پیش بیاد اما این مسئله جزو اون مسائل حلال کننده خون نیست
راستی بنده ربط بالا و پایین رو نفهمیدم!!
اشتباه شما همینجاست اصلا وجود نظر مخالف باعث پیشرفت اعتقاد آدم میشه تشنج زمانی به وجود میاد که بی احترامی در میان باشه.
در هر صورت اگه خواهش و تمنّای من باعث میشه برگردی به بحث و تا به یه نظر خوب مارو نرسوندی تنهامون نذاری خوشحال میشم. استدلال جوابش استدلال هست فرار نکنید از جواب دادن ضررش برای خودتونه توی جهل میمونید.
استدلال بنده برای آگاهی داشتن از هر مسئله دو راه میتونم تخیل بکنم : 1. خودت بری تحقیق کنی 2. سخن کسی که تحقیق کرده و بهش اطمینان داری بهت تا حدودی آگاهی بده
پر واضحه که اگه راه اول باشه عالیه مثلا شما در مسئله جاذبه و مقدارش خودتون آزمایش کنید و در مورد فلان اشعه خودتون و در مورد دندون خودتون ....... اما عملا در مورد همه مسائل غیر ممکنه چون عمر انسان اقضای چنین چیزی رو نمیکنه به همین دلیل اکثر دانشمندا همه چیز رو خودشون امتحان نمیکنن بلکه به حرف دانشمندای دیگه اعتماد میکنن
مثلا آیا بنده خودم روی سیگار تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که ضرر های بسیار زیادی داره یا تقلید کردم؟ جواب : تقلید کردم
اما اون عرض بنده در مورد همه علوم بود به گونه ای که علم پیدا کنی اما در مقام عمل یک گزینه هم اضافه میشه اونم احتیاطه یعنی شما دو عالم سراغ دارید که میگن سیگار خیلی ضرر داره و دو عالم منکر ضرر هستند ولی ادعا هم ندارند که فایده هایی داره که قابل جبران با غذا و .... نیست
اگه شما انسان محتاطی باشید سعی میکنید سیگار نکشید چرا که احتمال این که ضرر داشته باشه هست.
حالا اگه میشه شما به سخن بنده انتقاد کنید اگر هم تایید میکنید بفرمایید که مورد قبولتون هست نه این که با وجود سوال از بحث طفره برید اگه سوالی دارید بپرسید شما که نخبه هستید میدونید که جهل خیلی بدتر از سوال کردنه.
ادامه دارد ......
خدایا مگذار ما از ثقل اکبرت غافل شویم
کاربر جدید
........ ادامه
برادرم احترام و بی احترامی دست خود آدمهاست ببینید از اول تا حالا آیا من بی احترامی به شما کردم؟ با این که باهاتون بحث کردم. پس بحث بسیار خوب هست از جهت دینی هم این آیه رو مطالعه بفرمایید:
النحل : 125 ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ
به بهترین وجه بحث کنیم چه ایرادی داره با کمال احترام و با عقل(به قول خودتون خدا به ما عقل داده)
پس بنده منتظر جواب (حالا یا تایید یا رد) از طرف شما هستم چشم براه نذارید مارو
آفرین یه دلیل مردونه آوردید اما از ردش ناراحت نشید علی جون:
ببینید مسئله روز رو میشه به مرجع زنده مراجعه کرد اما چه لزومی داره در مسائل غیر روز از مرجع زنده تقلید کرد؟ مثلا نماز نماز هست و روزه روزه . اینها احکام ثابتی دارن . در اصل کلا احکام ثابت هست مگر آن که موضوعات تغییر بکنه اونوقت حکم هم بر موضوع جدید باید بار بشه.
مثلا شما فرض کنید که در رساله مفروض پیامبر نوشته شده است رکوع به این شکل است آیا در زمان ما رکوع شکلش عوض میشود؟
یا فرض کنید در رساله هست که اگر توانایی دارید بچه دار شید واجب است بر شما! اون وقت آیا این حکم تغییر میکند؟
یا ....
خلاصه در اصل اگر همچنین رساله ای در کار بود تقریبا رجوع به مرجع زنده نیازی نبود اما حالا که نیست فرض میکنیم که یه مرجعی احکام رو به طریق درستش بیان نکرده اونوقت در مسائل روز باید به مرجع زنده رجوع کرد.
چرا؟ چون اصل رسیدن به احسن القول است در مسائل گذشته احسن القول دست مرجع میت اعلم و اتقی است در مسائل روز احسن القول دست حی(زنده) اعلم و اتقی است
پس باز هم اشکال ما سر جایش باقی است و حل نشده
التماس دعا
خدایا مگذار ما از ثقل اکبرت غافل شویم
ببینید،تا اونجا که من میدونم بچه ها درست میگن،اگر شما قبل از فوت مرجع تقلید ازش پیروی میکردید بعد از فوتشونم میتونید از همون مرجع خط مشی بگیرید.دیگه توضیحی ندارم
والسلام!!!
یار همراه
دوستان عزیز سوال کننده و پاسخ دهنده توجه کنید : در قالب سوال اصلی پاسخ بدید . اظهار نظر شخصی نفرمایید .
مسئول پاسخ پرسش های تخصصی جناب کمان ابرو هستند و دوستان هم زیر نظر ایشان و قوانین پاسخ بدهند .
چرایی و فلسفه عقاید دیگران رو تفتیش نکنید لطفا .
پست های چالش برانگیز ی که برای سایت مشکل ساز باشند بی درنگ حذف خواهند شد .
http://roksana65.blogfa.com/ساناز فرهیدوش
وبلاگ خودشکوفایی
کاربر جدید
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
عزیز بنده شما تا حالا مباحثه علمی کردید؟؟ این تاپیک رو اصلا راه انداختم که بچه ها اظهار نظر بکنن. اونوقت میفرمایید اظهار نظر شخصی نکنند؟ پس اظهار نظر غیری بکنند؟
به نظر بنده نخبگان باید بتونن این مسائل رو که اولیات دینشون هست درک بکنند و الا هزاری هم که رتبه یک کنکور بشن یک قرون به درد آخرتشون نمیخوره داداش.
اولا جناب کمان ابرو هنوز نظری بیان نکردند دوما دوستان آیا قرار است اول از ایشون اجازه بگیرند و بعد جواب بدن؟؟(عجب حرفای عجیب غریبی!!) سوما بنده ندیدم کسی خلاف قوانین عمل کنه البته تازه قوانین رو به طور کامل خوندم اگر شما فکر میکنید خلاف قوانین بوده لطفا قانونش رو هم بیان کنید.
عقیده = چرایی. اگر عقیده ای چرایی نداشته باشه به درد نمیخوره میشه تقلید کورکورانه. اما اگر کسی اظهار عقیده میکنه حتما باید چراییش روهم بگه والا نباید اظهار عقیده میکرده.
مثلا یکی از دوستان فرمودند تقلید نکنید چرا؟ چون ما عقل داریم. خوب اگه دلیلش رو نمیگفت که گفتن جمله تقلید نکنید سودی نداره.
منظور از چالش برانگیز چیه؟ یعنی اگه کسی یه سوال ریاضی بذاره که کسی از علمای نخبه سایتتون نتونه حلش کنه حذفش میکنید؟(چه روشن فکر!!)
تا سوال چالش برانگیزی مطرح نشه و مسائل اساسی زیر سوال نره جواب درست درمونی هم بهش داده نخواهد شد فرض کنید (با این دیدگاه که گالیله اولین کسی بود که گفت زمین دور خورشید میچرخه) گالیله این سوال رو مطرح نمیکرد!! اونوقت میشد به این نتیجه بزرگ رسید؟
اونوقت احتمالا اگر گالیله مانندی بیاد توی این سایت مسئله چالش برانگیزی(هر چند که درست باشه) مطرح کنه باید حذفش کرد؟(چه روشن فکر تر!!)
آیا ........(بیخیال)
التماس دعا
خدایا مگذار ما از ثقل اکبرت غافل شویم
کاربر جدید
سلام مجدد
سوال بنده خیلی عمیقتر از این ها هست
گفتم که شما فرض کنید که تازه به سن تکلیف رسیدید!!!(توی سن تکلیف هم بحث هست اما فعلا میگذریم) و میخواید مرجع انتخاب کنید. بنده و یک انسان خبره دیگه میگیم فلانی که مرده اعلم(عالمتر) از تمام مراجع زنده هست و ایشون نظرش این هست که تقیلد از اعلم(عالمترین)هر چند که میت باشه واجبه.
آیا شما واجب است از ایشون تقلید کنید یا حرام است؟
البته این سوال در واقع برای به ظهور رسوندن این مطلب هست که در مسئله تقلید و شرائط مرجع تقلید،تقلید جایز نیست بلکه تحقیق باید کرد.
خدایا مگذار ما از ثقل اکبرت غافل شویم
کاربر جدید
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام آقا مهدی گفتین اگر رساله از زمان پیامبر به ما می رسید
من یه سوال دارم مگر رساله را در زمان عدم وجود ولی خدا از طرف کسی که به عنوان عالم از طرف ولی یا در زمان غیبت بر اساس شرایطی که از روایات انستنباط کردند انتخاب نمی کنند؟
پس در زمان پیامبر رساله ای از ایشان نبوده فقط سخنان ایشان در قالب روایات به ما رسیده اما در زمان پیامبر اگر کسی در جایی دور زندگی می کرد که توان استفاده از پیامبر را برای رفع مشکلات خود نداشت پیامبر فردی را به عنوان جانشین خود انخاب می کرد و دیگران از گفته های او تقلید می کردند که اکنون در زمان غیبت به آن مرجع تقلید می گویند
و در مورد اطاعت از مرجع تقلید عالم تر از بقیه اما مرده ، تقلید از او حرام است زیرا عالم بودن تحت شعاع زنده بودن است یعنی اگر کسی در قید حیات نباشد دیگر عالم نیست و علت آن این است که هدف از عالم بودن منظور علم او نیست بلکه منظور این است که فرد در تجزیه وتحلیل وقایع وبرسی کردن آن براساس آیات و روایات از دیگر افراد برتر است و اکنون اگر نباشد نمی تواند مسائل روز را تجزیه وتحلیل کندپس دیگر عالم تر از بقیه نیست و آن زمان کسی عالم است که در این امر از بقیه برتر باشد...
کاربر جدید
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
برادر من این که رساله ای نیست که درش حرفی نیست ما فرض گرفتیم!!(میدونید که فرض محال محال نیست)
شما سندی برای این تعیین جانشین دارید؟
اولا شما بفرمایید جانشین بودن مراجع رو اثبات کنید ثانیا بالفرض که جانشین هستند مراجع باز هم این سوال مطرحه که در مسائل گذشته آیا علمش چطوری زیر سوال میره؟(گفتیم که در مسائل روز باید به اعلم زنده رجوع کنه)
مثلا در علم طب ما هنوز هم به گفته های ابو علی سینا اعتقاد داریم با این که این همه سال از حیاتش میگذره
پس علمش با خودش میمرد!!!
التماس دعا
ویرایش توسط مهدی عباسزاده : 6th March 2012 در ساعت 01:00 AM
خدایا مگذار ما از ثقل اکبرت غافل شویم
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)