-
خانوم شما برای من آرایش کرده...
خانوم شما برای من آرایش کرده...
کنار خیابان ایستاده بودیم منتظر تاکسی. یک تاکسی سمند زرد نگه داشت که روی صندلی های عقبش یه "زن و شوهر” یا شایدم یه "خواهر و برادر” یا هر چیز دیگه نشسته بودن.
رفیقم عقب نشست و من هم صندلی جلو نشستم.
این آقا و خانوم رفتار متعادلی داشتن و تقریباً مطمئن شدیم که زن و شوهر هستند. خب اصلا به ما چه…
ولی خانوم به شدت آرایش کرده بود و حسابی سعی در نمایان تر شدن زیبایی های زنانه خود داشت. خلاصه نگم دیگه….
کسی با کسی صحبت نمی کرد تا اینکه یهو این رفیق ما رو کرد به خانومه گفت: رژ لبات رو دوست دارم خلاقیت توش می بینیم ولی به رژگونه ات نمیاد!!!!!
یه لحظه همه داشتیم هم رو نیگاه می کردیم، من رفیقم رو، شوهره خانومش رو، خانومه خودش رو تو آینه ماشین نیگاه می کرد، راننده هم من رو نیگاه می کرد و رفیقم هم به شوهره.
نفهمیدم چی شد که دیدم شوهره نعره ای زد و یخه ی رفیق ما رو گرفت که بی ناموس…
راننده هم دید داره شر درست میشه، زد کنار و گفت همه تون پیاده شین زودتر، حوصله دردسر ندارم.
رفیق ما در حالی که یخه اش در دست شوهر اون خانومه بود در ماشین رو باز کرد و اومد پایین. من هم سریع پیاده شدم رفتم جداشون کنم.
شوهره داد می زد بی ناموس ….. مگه خودت ناموس نداری چشت به ناموس مردمه و …
رفیق ما هم با کمال آرامش به چشمای شوهره نیگاه می کرد و هیچی نمی گفت و بعد از چند دقیقه فقط این جمله گفت: ببین داداش، خانوم شما برای من آرایش کرده، من هم نظرم رو راجع به آرایشش گفتم. اگه برای شما بخواد آرایش کنه این کار رو توی خونه انجام میده نه جلوی چشمای ملت.
بعد از اتمام افاضات رفیق ما، شوهره یخهی رفیق ما رو ول کرد و یه نیگاه به خانومش انداخت و رفت سمت پیاده رو.
خانومش هم دو تا فحش بووووق به رفیق ما داد و رفت دنبال شوهرش.
و من تمام این لحظات هیچی نگفتم و فقط به حرف دوستم فکر می کردم.
http://www.taamolnews.ir
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
سلام
حق با این دوست توی داستانمونه.من با اینکه زن هستم ولی حق رو به حقدار باید داد.جای هیچ اگر و امایی نیست و هیچ بهونه ای هم قبول نیست.اگر برای شوهره باید تو خونه باشه اگر برای ملته پس برای همس و عمومی میشه .ببینم کدوم مردی حاضره عمومی بودنشو قبول کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر حالت طنز نگیره باید مثل الودگی هوای تهران از درب منازل شروع کرد.
یعنی قبل از خارج شدن از خونه به سر و وضع همسرش توجه کنه و بعد حق تردد بده.[nadidan][taajob][nadanestan]
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
با توجه به این داستان پس، من(نوعی) الان به یه خانوم باحجاب بگم: رنگ چادرت قشنگه ولی به سبیلای پر پشتت نمیاد؛ حق اعتراض نداره. چون با این وضع اومده بیرون، سیبل و حجابش رو برای نمایش به من گذاشته.
البته شخصا معتقدم، ظاهر و پوشش هرکس به خودش مربوطه کسی هم حق اظهار نظر نداره.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
با توجه به این داستان پس، من(نوعی) الان به یه خانوم باحجاب بگم: رنگ چادرت قشنگه ولی به سبیلای پر پشتت نمیاد؛ حق اعتراض نداره. چون با این وضع اومده بیرون، سیبل و حجابش رو برای نمایش به من گذاشته.
البته شخصا معتقدم، ظاهر و پوشش هرکس به خودش مربوطه کسی هم حق اظهار نظر نداره.
سلام
اونی که حجابش در حد شرعی حفظ کرده ، جایی برای نمایش دادن نداره مگر مواضعی رو که منعی براش نذاشتن.
مثال شما جایی برا توجه نداره هیچ ، بی توجهی هم داره، مگر اینکه به نگاه طرف باید شک کرد.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
سلام
اونی که حجابش در حد شرعی حفظ کرده ، جایی برای نمایش دادن نداره مگر مواضعی رو که منعی براش نذاشتن.
مثال شما جایی برا توجه نداره هیچ ، بی توجهی هم داره، مگر اینکه به نگاه طرف باید شک کرد.
وقتی شما (نوعی) شرع رو دستاویزی برای دخالت در انتخاب های شخصی افراد قرار میدید؛از افرای که به شرع و دین بی اعتقاد هستند یا اینکه معتقد به دین دیگری هستند؛ نباید انتظار احترام داشته باشید.چون اونا هم میگن طبق ارزشهای ما ،حجابت از حدی که مورد نظر ماست؛ بیشتره. تو از مواضعی که ما منع کردیم؛ گذشتی. پس حالا ما حق داریم توی انتخابهای تو دخالت کنیم.
اگر شما(نوعی) حق دخالت رو به خودت بدی به دیگران هم باید بدی.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
عذر میخوام ولی دوست شما خیلی بی ادب هست دلیل نمیشه هرکی هرجور راحته میتونه بگرد
دوست شما پا تو حریم ایشون گذاشته
من اصلا خوشم نیومد
با اینکه با ارایش زیاد مخالفم وخوشم نمیاد وکار درستی نیست
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
وقتی شما (نوعی) شرع رو دستاویزی برای دخالت در انتخاب های شخصی افراد قرار میدید؛از افرای که به شرع و دین بی اعتقاد هستند یا اینکه معتقد به دین دیگری هستند؛ نباید انتظار احترام داشته باشید.چون اونا هم میگن طبق ارزشهای ما ،حجابت از حدی که مورد نظر ماست؛ بیشتره. تو از مواضعی که ما منع کردیم؛ گذشتی. پس حالا ما حق داریم توی انتخابهای تو دخالت کنیم.
اگر شما(نوعی) حق دخالت رو به خودت بدی به دیگران هم باید بدی.
سلام دوست عزیز
مواضع که فردی و شخصی وضع نمیشن تا طبق علایق اشخاص مورد پسند یا خلاف اون قرار بگیرن .
طبق دین مون حداقل چار چوب ها مشخصه برای پایبندی
پس قرار نبست وقتی مورد پذیرش عده ای نیست مطرود بشه یا به تمسخر وا داشته بشه
متاسفانه افراط ها در جامعه گزنده شده و تا حدودی برهم زننده آرامش و حتی امنیت
امیدوارم با بینش و آگاهی و بدور از تعصب مسایل ایجاد شده رو ارزیابی کنیم
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"golbarg"
عذر میخوام ولی دوست شما خیلی بی ادب هست دلیل نمیشه هرکی هرجور راحته میتونه بگرد
دوست شما پا تو حریم ایشون گذاشته
من اصلا خوشم نیومد
با اینکه با ارایش زیاد مخالفم وخوشم نمیاد وکار درستی نیست
هر کی [taajob] هر جور؟ [taajob3]
این حریم فقط برا بی حجاب تعریف شده؟
کسیکه در مقابلشه از مرد و زن فرقی نمیکنه هیچ حریمی نداره؟
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
وقتی شما (نوعی) شرع رو دستاویزی برای دخالت در انتخاب های شخصی افراد قرار میدید؛از افرای که به شرع و دین بی اعتقاد هستند یا اینکه معتقد به دین دیگری هستند؛ نباید انتظار احترام داشته باشید.چون اونا هم میگن طبق ارزشهای ما ،حجابت از حدی که مورد نظر ماست؛ بیشتره. تو از مواضعی که ما منع کردیم؛ گذشتی. پس حالا ما حق داریم توی انتخابهای تو دخالت کنیم.
اگر شما(نوعی) حق دخالت رو به خودت بدی به دیگران هم باید بدی.
این دخالت نیست ، نوعی یادآوریه که خانم اینجا یه کشوریه با یه حد و حدودی ،
اینجا خیابونه با یه حدو حددی، این لباست و صورتت با این حدو حدود نمیخونه ،
دوست داری اینجوری بگردی ، براش جا تعریف شده، بفرمایید اونجا راحت باش.
وگرنه پاتو تو حریم زندگی مردم نذار و چشم شوهر و پسر مردمو دنبال خودت نکش.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
وقتی شما (نوعی) شرع رو دستاویزی برای دخالت در انتخاب های شخصی افراد قرار میدید؛از افرای که به شرع و دین بی اعتقاد هستند یا اینکه معتقد به دین دیگری هستند؛ نباید انتظار احترام داشته باشید.چون اونا هم میگن طبق ارزشهای ما ،حجابت از حدی که مورد نظر ماست؛ بیشتره. تو از مواضعی که ما منع کردیم؛ گذشتی. پس حالا ما حق داریم توی انتخابهای تو دخالت کنیم.
اگر شما(نوعی) حق دخالت رو به خودت بدی به دیگران هم باید بدی.
نکته دقیقی رو بهش اشاره کردید
بنده می خوام خدمتتون عرض کنم که برای روشن شدن مطلب باید قبلش بدونیم که دین اسلام حد و حدود حجاب رو چجوری و چقدر معرفی کرده. و محدوده و نحوه تبلیغ معارف دین و حجاب و .. چه مقدار هست. و اینکه آیا امر به معروف و نهی از منکر دخالت در انتخاب دیگران حساب میشه؟ یانه این دستوری است از طرف خداوند..
ببینید دین اسلام می فرماید زنان و دختران باید زیبایی های خودشون رو برای شوهرشون نگه دارند و در برابر نامحرم آنها را بپوشانند. این زیبایی شامل مو و آرایش و اندام و .. میشه.
در ادامه باز دین اسلام محدوده معرفی می کنه که صورت و دست ها تا مچ اشکالی نداره که دیده بشوند ( نمی فرماید حتما باید دیده بشوند می فرماید که اشکالی نداره که دیده بشوند) اما چجوری دیده بشوند؟ با آرایش و .. نه. باز چون آرایش کردن زیبایی محسوب میشه باید در انظار عمومی این کار رو انجام ندهند و بپوشانند.
در ادامه نسبت به پوشانیدن اندام ها دین اسلام پوششی سرتاسری رو معرفی می کند اما ملاکش این است که اندام زن که یک نوع خصوصیت و زیبایی برای او به حساب می آید پوشیده بماند حال از طریق چادر یا غیر چادر. و همانطور که شنیدید چادر به عنوان حجاب برتر معرفی می شود نه تنها حجاب درست!
خوب پس دین اسلام برای رعایت پوشش ظاهری ( که مختص زنان و دختران هم نیست و متاسفانه ما فقط درباره زنان و دختران حرف می زنیم) حداقل و حداکثر معرفی کرده
حداقل حفظ حجاب: معنایش بی حجابی یا بد حجابی نیست. بلکه معنایش اینست که ملاک های دینی رعایت شود یعنی زیبایی ها و آرایش و اندام ها و.. پوشیده شود و ظاهر نشود حالا با چادر هم نبود اشکالی ندارد..
اما نسبت به حداکثر آن ، مسلمانان مختار هستند که از بین حداقل تا حداکثر هر مرتبه ای رو که دوست دارند انتخاب کنند ولی از حداقل پایین تر نیایند.
----------------
حالا می ماند بحث امر به معروف و نهی از منکر:
چون دستور الهی است که ما نسبت به دین و اطرافیانمان بی تفاوت نباشیم و این دو را خداوند واجب کرده است و از فروع دین ما قرار داده که ترک نشود یعنی مثل نماز بر ما واجب است.
بله رعایت شئونات در این امر واجب است
رعایت ادب و احترام در این امر واجب است
رعایت مراتب دراین امر واجب است
کشف راه های زیبا و مسالمت آمیز و منطقی در این امر واجب است
و ..
این نکته خیلی مهم است که بدانیم امر به معروف و نهی از منکر فقط برای حجاب و .. نیست. برای تمام مسائل اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و علمی و ... است.
شاید عده ای جلوه ی خشن و بداخلاقانه از این دو واجب در ذهنش متصور باشد در صورتی که واقع مطلب اینطور نیست.
و دین اسلام راه های زیاد مسالمت آمیز و مهربانانه ای رو برای این امر قرار داده و وظیفه مسلمانان قلمداد کرده است.
که بنده خیلی خلاصه گفتم و اگر جای بحث بود ادامه می دهیم انشاالله.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
لبخندیاس
سلام دوست عزیز
مواضع که فردی و شخصی وضع نمیشن تا طبق علایق اشخاص مورد پسند یا خلاف اون قرار بگیرن .
طبق دین مون حداقل چار چوب ها مشخصه برای پایبندی
پس قرار نبست وقتی مورد پذیرش عده ای نیست مطرود بشه یا به تمسخر وا داشته بشه
متاسفانه افراط ها در جامعه گزنده شده و تا حدودی برهم زننده آرامش و حتی امنیت
امیدوارم با بینش و آگاهی و بدور از تعصب مسایل ایجاد شده رو ارزیابی کنیم
مواضع دینی برای معتقدین به اون دین هست؛ نمیشه کل جامعه رو مجبور به تبعیت کرد.ضمنا افراد معتقد به اون دین هم الزام اخلاقی به رعایت دین دارند.در نتیجه عدم رعایت این مواضع حق دخالت رو به بقیه نمیده. گرچه راهنمایی، توصیه کردن و تبلیغ اخلاق دینی، نه تنها هیچ عیبی نداره؛که خیلی مفیدترم هست. یه همچین مطالبی کمکی به تبلیغ اخلاق دینی که نمی کنه؛ هیچ، افراد رو هرچه بیشتر از دین دور می کنه.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
چون دستور الهی است که ما نسبت به دین و اطرافیانمان بی تفاوت نباشیم و این دو را خداوند واجب کرده است و از فروع دین ما قرار داده که ترک نشود یعنی مثل نماز بر ما واجب است.
سلام دوست عزیز
البته بحث امر به معروف و نهی از منکرم بحث خیلی حساسیه و نمیشه طبق سلایق شخصی با موارد برخورد کرد و چاله های بزرگتر ایجاد نمود
گاهی باید از روش تغافل بهره گرفت
حتما باید نرمش هم چاشنی کار باشه
پیامبر گرامی اسلام لحظات وداعشون وقتی می خواستند سفارشی داشته باشند ده خوبی رو ذکر کردند آخر سر فرمودند به این سفارش هم عمل کنید : اوصیکم بالتقوی الله
پس مرزها رو باید خیلی با دقت موشکافانه تغریف کنیم و به دور از اعمال نظر باشه
خیلی سخته . خیلی
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
مواضع دینی برای معتقدین به اون دین هست؛ نمیشه کل جامعه رو مجبور به تبعیت کرد.ضمنا افراد معتقد به اون دین هم الزام اخلاقی به رعایت دین دارند.در نتیجه عدم رعایت این مواضع حق دخالت رو به بقیه نمیده. گرچه راهنمایی، توصیه کردن و تبلیغ اخلاق دینی، نه تنها هیچ عیبی نداره؛که خیلی مفیدترم هست. یه همچین مطالبی کمکی به تبلیغ اخلاق دینی که نمی کنه؛ هیچ، افراد رو هرچه بیشتر از دین دور می کنه.
ممنون که با رعایت ادب بحث رو دنبال می کنید
درسته
ولی ببینید ما تو جامعه ای زندگی میکنیم که دینش مشخصه حتی اقلیت های دینی مون هم پای بند این احکام و آداب اولیه هستن .
مطلب بولد شده شما بی نظیر بود . منم با شما هم عقیده هستم .
شاید بیان بعضی مطالب برای عده ای مثل من یه تلنگر کوچیک باشه . همه که مثل شما ماشالا فهیم و با کمالات نیستند .
بهتر بود به این دوستمون می فرمودید تو این زمینه چه فعالیت های مناسبتری رو می تونستند جایگزین کنند یا چه برنامه ای برای این مورد می تونستن داشته باشند ؟
این طوری راهکار بهتری رو در پیش می گرفتیم
ممنونم از سعه صدرتون و ارزیابی خوبتون
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
مواضع دینی برای معتقدین به اون دین هست؛ نمیشه کل جامعه رو مجبور به تبعیت کرد.ضمنا افراد معتقد به اون دین هم الزام اخلاقی به رعایت دین دارند.در نتیجه عدم رعایت این مواضع حق دخالت رو به بقیه نمیده. گرچه راهنمایی، توصیه کردن و تبلیغ اخلاق دینی، نه تنها هیچ عیبی نداره؛که خیلی مفیدترم هست. یه همچین مطالبی کمکی به تبلیغ اخلاق دینی که نمی کنه؛ هیچ، افراد رو هرچه بیشتر از دین دور می کنه.
مطلبی که ابتدا گذاشته شد ، ممکنه عملا اتفاق نیفته باشه ،
ولی بنوعی داره میگه هدف از خودآرایی یه خانم در جایی که واقعا جاش نیست،
میتونه همچین هدفی رو بدنبال داشته باشه ، که نظر مردای دیگه بغیر از شوهر رو جلب کنه،
البته خیلی از این نوع خانمها، با این قصد و نیت نیستند ، ولی اثر این عمل رو بیننده به قصد و نیت کار نداره،
و خیلی از مردا تو خیابون نمی تونن حداقل نگاشونو کنترل کنن، بعضا همین خانما معترض نگاه حیز این آقایون هستند،
در صورتیکه خودشون این بستر رو فراهم می کنن.
این مورد رعایتش تو یه کشور مثل بقیه موارد باید طبق قانون و مقررات پیاده بشه، و باید یکی متولی اینکار باشه یا نه؟
من کاری به نوع برخورد که تا حالا درست بوده یا نه ندارم، اون یه بحث دیگه میطلبه، ولی نمیشه یه حکم صادر کرد که هر کی به هرکی باشه، دخالت نشه.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
این دخالت نیست ، نوعی یادآوریه که خانم اینجا یه کشوریه با یه حد و حدودی ،
اینجا خیابونه با یه حدو حددی، این لباست و صورتت با این حدو حدود نمیخونه ،
دوست داری اینجوری بگردی ، براش جا تعریف شده، بفرمایید اونجا راحت باش.
وگرنه پاتو تو حریم زندگی مردم نذار و چشم شوهر و پسر مردمو دنبال خودت نکش.
اولا یادآوری اینطوری نیست.آقای kamanabroo نکات خوبی درباره امر به معروف ذکر کردند.
«رعایت شئونات در این امر واجب است
رعایت ادب و احترام در این امر واجب است
رعایت مراتب دراین امر واجب است
کشف راه های زیبا و مسالمت آمیز و منطقی در این امر واجب است»
نکته دوم ، کشور محدود به یک دین یا فرهنگ خواص نیست. بلکه مخلوطی فرهنگها و ادیان است. نمیشه قوانین یک دین یا فرهنگ خواص رو به هم اجبار کنیم؛چون همه ملت که به اون معتقد نیستن.ضمنا جا داره یادآوری کنم؛ خیابان و مکانهای عمومی حریم خصوصی نیست؛ متعلق به عموم مردمه.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
اولا یادآوری اینطوری نیست.آقای
kamanabroo نکات خوبی درباره امر به معروف ذکر کردند.
«
رعایت شئونات در این امر واجب است
رعایت ادب و احترام در این امر واجب است
رعایت مراتب دراین امر واجب است
کشف راه های زیبا و مسالمت آمیز و منطقی در این امر واجب است»
نکته دوم ، کشور محدود به یک دین یا فرهنگ خواص نیست. بلکه مخلوطی فرهنگها و ادیان است. نمیشه قوانین یک دین یا فرهنگ خواص رو به هم اجبار کنیم؛چون همه ملت که به اون معتقد نیستن.ضمنا جا داره یادآوری کنم؛ خیابان و مکانهای عمومی حریم خصوصی نیست؛ متعلق به عموم مردمه.
مسئله از همین جا شروع میشه که مکانهای عمومی حریم خصوصی نیست؛ متعلق به عموم مردمه ، باید دید سلامت روانی و اجتماعی عموم تو چیه.
باید بپذیریم که تحکیم خانواده فقط از داخل خانواده بر خاسته نیست ، بلکه به بیرون از خانه و خانواده هم بر میگرده.
لذا اموری که باعث سست شدن خانواده بشه ، منجر به از هم پاشیدگی جامعه خواهد بود.
یکی از عواملی که باعث استحکام خانواده میشه، متعهد بودن به شئونات اونه، اگه مسائلی خارج از خانه بخواد به این امر مهم آسیب بزنه بعضا قابل جبران نخواهد بود.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
نکته دقیقی رو بهش اشاره کردید
...
که بنده خیلی خلاصه گفتم و اگر جای بحث بود ادامه می دهیم انشاالله.
تا جایی که گسترش و تبلیغ دین و اخلاق دینی و ... شامل : خشونت ، برخورد انتظامی و اجبار نباشه. من هیچ مشکلی ندارم؛ کاملا موافقم.
وقتی که من (نوعی) به پشتوانه اینکه تفکر یا دینی که بهش معتقدم در اکثریته یا در قدرته؛ بقیه جامعه رو هم مجبور به پیروی ازخودم بکنم، اینجاست که راه اشتباه رفتم.متاسفانه این اشتباهیه که هم در کشورهای سکولار وجود داره هم کشورهای دین محور.
اگر در این باره بحثی دارین؛ میتونیم ادامه بدیم.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
مسئله از همین جا شروع میشه که مکانهای عمومی حریم خصوصی نیست؛ متعلق به عموم مردمه ، باید دید سلامت روانی و اجتماعی عموم تو چیه.
باید بپذیریم که تحکیم خانواده فقط از داخل خانواده بر خاسته نیست ، بلکه به بیرون از خانه و خانواده هم بر میگرده.
لذا اموری که باعث سست شدن خانواده بشه ، منجر به از هم پاشیدگی جامعه خواهد بود.
یکی از عواملی که باعث استحکام خانواده میشه، متعهد بودن به شئونات اونه، اگه مسائلی خارج از خانه بخواد به این امر مهم آسیب بزنه بعضا قابل جبران نخواهد بود.
ممنونم از نکات خوبی که مطرح می کنید
این مطلب رو جهت تکمیل بگم:
ما اگر نگاه تربیتی به دین داشته باشیم و اینکه دین اسلام یک دین شخصی و خانگی و فردی نیست. بلکه یکی دین اجتماعی و جهانی است. یعنی قرار نیست محدود به خانواده و فرد باشه.
و مبانی دینی اسلام برای همه جهانیان است. و خطاب خداوند هم برای دین به همه انسانها است. و در برخی موارد هم به مومنین.
ضمنا از همکار عزیز ab.bb گرامی تشکر می کنم که با متانت بحث رو دنبال می کنند.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
با این بحث من احساس می کنم دوستان به نوعی هم زبان و هم کلامن ، ممکنه اختلاف سلائقی باشه که خیلی طبیعیه
بارها از اینجور بحثا پیش اومد و افراد دور هم صحبتایی کردن حالا یا نتیجه ای گرفته شد یا نه،
ولی فکر میکنم بیایم دور هم که هستیم ، راهکار و پیشنهاد برا انجام امر خطیر امر بمعروف و نهی از منکر با توجه به پیشینه این قضیه تو کشور(منفی بود)
بدیم و فکر کنیم اگه خودمون جایی با این قضیه مواجه شدیم، یا یکی ازمون راهنمایی خواست ، چیکار میتونیم بکنیم.
ممنون از همه دوستان که بحثا رو همراهی می کنن.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
مسئله از همین جا شروع میشه که مکانهای عمومی حریم خصوصی نیست؛ متعلق به عموم مردمه ، باید دید سلامت روانی و اجتماعی عموم تو چیه.
باید بپذیریم که تحکیم خانواده فقط از داخل خانواده بر خاسته نیست ، بلکه به بیرون از خانه و خانواده هم بر میگرده.
لذا اموری که باعث سست شدن خانواده بشه ، منجر به از هم پاشیدگی جامعه خواهد بود.
یکی از عواملی که باعث استحکام خانواده میشه، متعهد بودن به شئونات اونه، اگه مسائلی خارج از خانه بخواد به این امر مهم آسیب بزنه بعضا قابل جبران نخواهد بود.
مطمئنا سلامت جامعه در رعایت اخلاقیات هست.رعایت اصول اخلاقی هم در جامعه و هم در خانواده بسیار مفیده. هیچ بحثی هم در این باره ندارم.
منتها گسترش اخلافیات از مسیر تحقیر و اجبار نمیگذره.ضمنا باید بدونید بعضی از معیار های اخلاقی بین همه ملت مشترک نیست.اینجاست که باید به اعتقادات احترام بذاریم.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
سلام
یک مورد طلاق که نمیدونم چند سال پیش بود ، یک قاضی در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد
در همین موردها بود که زوجین میخاستن از هم جدا بشن ، چرا ؟ چون خانوم زیبا بود و در مقابل نامحرم حجاب میگرفت ، همسرش دعوا میگرفت که من همسرم زیباست دوست دارم زیباییش رو به بقیه
نشون بدم ، به نوعی انگار مثلا پز زیبایی همسرش رو بده [tafakor]
ازین مسائلم انگار هست [nadidan]
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
تا جایی که گسترش و تبلیغ دین و اخلاق دینی و ... شامل : خشونت ، برخورد انتظامی و اجبار نباشه. من هیچ مشکلی ندارم؛ کاملا موافقم.
وقتی که من (نوعی) به پشتوانه اینکه تفکر یا دینی که بهش معتقدم در اکثریته یا در قدرته؛ بقیه جامعه رو هم مجبور به پیروی ازخودم بکنم، اینجاست که راه اشتباه رفتم.متاسفانه این اشتباهیه که هم در کشورهای سکولار وجود داره هم کشورهای دین محور.
اگر در این باره بحثی دارین؛ میتونیم ادامه بدیم.
در مورد اینکه اجباری نباید در کار باشد حرف شما کاملا درسته. مخصوصا اگر بخواد در قالب خشونت باشه.
ترویج و حفظ دین دو محیط کلی داره : جامعه مسلمانان و جامعه جهانی
و برخورد دینی در این دو محیط مسلما فرقهایی داره که باید ببینیم کجاش خشونت حساب میشه و کجا نه.
ترویج در جامعه جهانی و تمام افراد بشر: (بیانگر اینکه دین اسلام محدود به جامعه مسلمانان نیست بلکه یک دین برای جهانیان و همه ی زمان هاست)
نگاه دین اسلام به مقوله ترویج دین محدود به مسلمانان نیست. بلکه جهانی است. لذا در آیات قرآن خداوند به پیامبر اکرم (ص) گاهی دلداری میدهد که کفار ایمان نمی آورند و عذاب سختی در انتظار آنان است. یعنی ابتدا با بیان عقلی و مسالمت آمیز و دوستانه و هدایتگرانه و بیان راه درست و عاقبت آن و راه غلط و عاقبت آن...
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيحْكُمَ بَينَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَينَاتُ بَغْيا بَينَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يهْدِي مَنْ يشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ(البقرة/213)
مردم (در آغاز) يک دسته بودند؛ (و تضادي در ميان آنها وجود نداشت. بتدريج جوامع و طبقات پديد آمد و اختلافات و تضادهايي در ميان آنها پيدا شد، در اين حال) خداوند، پيامبران را برانگيخت؛ تا مردم را بشارت و بيم دهند و کتاب آسماني، که به سوي حق دعوت ميکرد، با آنها نازل نمود؛ تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوري کند. (افراد باايمان، در آن اختلاف نکردند؛) تنها (گروهي از) کساني که کتاب را دريافت داشته بودند، و نشانههاي روشن به آنها رسيده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگري، در آن اختلاف کردند. خداوند ، آنهايي را که ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبري نمود. (اما افراد بيايمان، همچنان در گمراهي و اختلاف، باقي ماندند.) و خدا، هر کس را بخواهد، به راه راست هدايت ميکند.
يا أَيهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(البقرة/168)
اي مردم! از آنچه در زمين است، حلال و پاکيزه بخوريد! و از گامهاي شيطان، پيروي نکنيد! چه اينکه او، دشمن آشکار شماست!
وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآياتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ(البقرة/39)
و کساني که کافر شدند، و آيات ما را دروغ پنداشتند اهل دوزخند؛ و هميشه در آن خواهند بود.
آیات جهاد و .. که در قرآن است برای خودشون محدوده و شرایط خاصی رو دارند که هر چند دشمنان بر علیه اسلام از اون آیات استفاده می کنند اما موضعی که دین اسلام در برابر کفار دارد در برابر کسانی است که به دین اسلام ضربه می زنند و دشمنی می کنند.
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يحِبُّ الْمُعْتَدِينَ(البقرة/190)
و در راه خدا، با کساني که با شما ميجنگند، نبرد کنيد! و از حد تجاوز نکنيد ، که خدا تعديکنندگان را دوست نميدارد!
و همچنین کسانی که ظلم می کنند در جهان:
وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ(البقرة/193)
و با آنها پيکار کنيد! تا فتنه (و بت پرستي، و سلب آزادي از مردم،) باقي نماند؛ و دين، مخصوص خدا گردد. پس اگر (از روش نادرست خود) دست برداشتند، (مزاحم آنها نشويد! زيرا) تعدي جز بر ستمکاران روا نيست.
چون بحث اصلی در این حیطه نیست خیلی واردش نمیشم . فقط همین قدر منظورم بود که دین اسلام یک دین جهانی است.
--------------------------------------
ترویج دین در جامعه مسلمانان: (در قالب امر به معروف و نهی از منکر)
دستور خداوند نسبت به مسلمانان در مرحله ی اول اینست:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَينَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا ...(الفتح/29)
محمد (ص) فرستاده خداست؛ و کساني که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند؛در حالي که همواره فضل خدا و رضاي او را ميطلبند؛ ..
از طرفی اهمیت عمل طبق دین در جامعه مسلمانان اهمیت زیادی دارد:
يا أَيهَا النَّبِي إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يبَايعْنَكَ عَلَى أَنْ لَا يشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيئًا وَلَا يسْرِقْنَ وَلَا يزْنِينَ وَلَا يقْتُلْنَ أَوْلَادَهُنَّ وَلَا يأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يفْتَرِينَهُ بَينَ أَيدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلَا يعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ(الممتحنة/12)
اي پيامبر! هنگامي که زنان مؤمن نزد تو آيند و با تو بيعت کنند که چيزي را شريک خدا قرار ندهند، دزدي و زنا نکنند، فرزندان خود را نکشند، تهمت و افترايي پيش دست و پاي خود نياورند و در هيچ کار شايستهاي مخالفت فرمان تو نکنند، با آنها بيعت کن و براي آنان از درگاه خداوند آمرزش بطلب که خداوند آمرزنده و مهربان است!
لذا اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را نیز گوشزد می کند:
كُنْتُمْ خَيرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ(آل عمران/110)
شما بهترين امتي بوديد که به سود انسانها آفريده شدهاند؛ (چه اينکه) امر به معروف و نهي از منکر ميکنيد و به خدا ايمان داريد. و اگر اهل کتاب، (به چنين برنامه و آيين درخشاني،) ايمان آورند، براي آنها بهتر است! (ولي تنها) عده کمي از آنها با ايمانند، و بيشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار)
و این کار را سبقت گرفتن در خیرات معرفی می کند:
يؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيوْمِ الْآخِرِ وَيأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَينْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيسَارِعُونَ فِي الْخَيرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ(آل عمران/114)
به خدا و روز ديگر ايمان ميآورند؛ امر به معروف و نهي از منکر ميکنند؛ و در انجام کارهاي نيک، پيشي ميگيرند؛ و آنها از صالحانند.
و حتی علت امر به معروف و نهی از منکر را در بین مسلمانان نوعی ولایت داشتن معرفی می کند: که چون بر همدیگر ولایت دارند این یک نوع وظیفه و دستور عمومی است. و این واجب ها را در کنار نماز و زکات قرار می دهد:
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَينْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ(التوبة/71)
مردان و زنان باايمان، ولي يکديگرند؛ امر به معروف، و نهي از منکر ميکنند؛ نماز را برپا ميدارند؛ و زکات را ميپردازند؛ و خدا و رسولش را اطاعت ميکنند؛ بزودي خدا آنان را مورد رحمت خويش قرارميدهد؛ خداوند توانا و حکيم است!
پس اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ی اسلامی مورد تاکید دین است.
-------------
نکته ی اصلی حرفم اینست که نهی از منکر یک نیروی بازدارنده در مقابل هر نوع بدی و زشتی است.
و علاوه بر اینکه متصدی این امر تمام مسلمانان هستند، وقتی یک جامعه ی اسلامی تشکیل می شود خود حکومت اسلامی چون متصدی ترویج و حفظ دین است متصدی امر به معروف و نهی از منکر هم هست. یعنی نمی توان یک حکومت اسلامی داشته باشیم که نسبت به آنچه غیر اسلامی اتفاق می افتد بی تفاوت باشد.
حالا همین حکومت اسلامی در قالب قانونی که منافات با شرع نداشته باشد وظیفه دارد که دین را ترویج و در مقابل بی دینی بایستد.
(منظور از حکومت اسلامی این نیست که حتما باید صد در صد اسلامی باشد. بلکه منظور اینست که حکومتی تشکیل شود که تا جایی که امکان دارد دین اسلام را ترویج و جامعه اسلامی را ایجاد نماید . مثل زمان ائمه و رسول خدا ص که تلاش بر همین محور بوده است. و اشکال نمی توان گرفت که چون هنوز فلان موارد اسلامی صد در صد نیست پس وضع قوانین و امور دینی در فلان موارد دیگر معنا ندارد)
همه این مسائل رو از نگاه دین مطرح کردم که مستند به آیات هم باشد.
----------------------
اما بحث شیوه ی ترویج دین بحث مفصل تری است که می طلبد همه مشارکت کنند به شرطی که مسائل رو به حاشیه نبرند و واقعا از نگاه دلسوزانه مطرح کنند.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
یه سؤال :
خب فرض رو بر این میذاریم که مرد دوست داره وقتی کنار همسرش باشه ، او رو زیبا ببینه ! حتی تو خیابون !
اشکالش چیه ؟! [tafakor]
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
*FATIMA*
یه سؤال :
خب فرض رو بر این میذاریم که مرد دوست داره وقتی کنار همسرش باشه ، او رو زیبا ببینه ! حتی تو خیابون !
اشکالش چیه ؟! [tafakor]
در حد معقول و شرع اشکالی نداره. یعنی تا جاییکه زیبا و آراسته بودن او موجب خلاف دستورات دین نباشه اشکالی نداره.
اما از اون به بعدش رو زن می تونه حرف شوهرش رو گوش نده.
کلا اطاعت والدین و شوهر در محدوده امور دین واجب است. و اگر والدین و یا شوهر دستوری خارج از دین بدهند لازم الاطاعه نیست.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
در حد معقول و شرع اشکالی نداره. یعنی تا جاییکه زیبا و آراسته بودن او موجب خلاف دستورات دین نباشه اشکالی نداره.
اما از اون به بعدش رو زن می تونه حرف شوهرش رو گوش نده.
کلا اطاعت والدین و شوهر در محدوده امور دین واجب است. و اگر والدین و یا شوهر دستوری خارج از دین بدهند لازم الاطاعه نیست.
یعنی منظورتون اینه که تا حدی که نظر دیگری رو جلب نکنه
ولی خب این جلب کردن و جلب نکردن چجوری مشخص میشه ؟!
شاید به نظر حالا بر فرض شوهر این یه پوشش عادی باشه ولی به نظر یکی دیگه ؟!
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
یعنی از اون موقعی که من تو این سایت عضو شدم شونصد و سی بار در مورد حجاب و حواشیش بحث شده!!جالبیش اینه افراد همونان[nishkhand] ولی موضوعات متفاوته ...[bamazegi]
شونصد و سی هزار بار هم در مورد این موضوع بحث شه باز هم جواب دو طرف یکسانه[cheshmak]
البته فقط جهت مزاح گفتم تا یکم دوستان استراحت کنن[sootzadan][khanderiz]
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
لبخندیاس
سلام دوست عزیز
البته بحث امر به معروف و نهی از منکرم بحث خیلی حساسیه و نمیشه طبق سلایق شخصی با موارد برخورد کرد و چاله های بزرگتر ایجاد نمود
گاهی باید از روش تغافل بهره گرفت
حتما باید نرمش هم چاشنی کار باشه
پیامبر گرامی اسلام لحظات وداعشون وقتی می خواستند سفارشی داشته باشند ده خوبی رو ذکر کردند آخر سر فرمودند به این سفارش هم عمل کنید : اوصیکم بالتقوی الله
پس مرزها رو باید خیلی با دقت موشکافانه تغریف کنیم و به دور از اعمال نظر باشه
خیلی سخته . خیلی
سلام دقیقا حرفتون درسته
بنده هم با نظر شما صد در صد موافقم
این نکته که راه ها و روش ها مخالف دین نباشه و با روح دین در تضاد نباشه خیلی مهمه و اینکه قاعده جذب حداکثری رو رعایت کنه..
رحماء بینهم..
[golrooz]
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
*FATIMA*
یعنی منظورتون اینه که تا حدی که نظر دیگری رو جلب نکنه
ولی خب این جلب کردن و جلب نکردن چجوری مشخص میشه ؟!
شاید به نظر حالا بر فرض شوهر این یه پوشش عادی باشه ولی به نظر یکی دیگه ؟!
نه منظورم این نبود که نظر دیگری رو جلب نکنه. چون سلایق مختلفه.
بلکه منظورم مطابقت با دستورات دین بود. یعنی وقتی زن داره دستورات دین رو رعایت می کنه و خلاف دستورات نیست این خوبه. و اگر شوهر خلاف این رو خواست می تونه گوش نده.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
آسد مرتضي
یعنی از اون موقعی که من تو این سایت عضو شدم شونصد و سی بار در مورد حجاب و حواشیش بحث شده!!جالبیش اینه افراد همونان[nishkhand] ولی موضوعات متفاوته ...[bamazegi]
شونصد و سی هزار بار هم در مورد این موضوع بحث شه باز هم جواب دو طرف یکسانه[cheshmak]
البته فقط جهت مزاح گفتم تا یکم دوستان استراحت کنن[sootzadan][khanderiz]
شونصد و سی و یک بار شده [sootzadan][nishkhand]
بله چه مزاح دقیقی بود [sootzadan][labkhand]
فک کنم سایت نخبگان باید جایزه بده به ماها که درباره یک موضوع اینقد می تونیم حرف بزنیم[khanderiz]
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نظرم رو همراه با نگاه به این عکس ها می گم (حجاب و این و آرایش!!!! قابل درک نیست...) :
اگر هر فردی مثلا اون آقا با ارایش خانومش مشکل داشت خودش کاری می کرد نیاز به تذکر دیگران نبود
ضمنا
امر به معروف و نهی از منکر باید با احترام به عقاید و رعایت ادب باشه و نه تیکه پرانی
http://www.akhbarha.com/wp-content/u...13/02/1309.jpg
http://jazzaab.ir/upload/1/0.0989090...jazzaab_ir.jpghttp://www.zirmizi.com/wp-content/up...B1%DB%8C-2.gif
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
در مورد اینکه اجباری نباید در کار باشد حرف شما کاملا درسته. مخصوصا اگر بخواد در قالب خشونت باشه.
ترویج و حفظ دین دو محیط کلی داره : جامعه مسلمانان و جامعه جهانی
و برخورد دینی در این دو محیط مسلما فرقهایی داره که باید ببینیم کجاش خشونت حساب میشه و کجا نه.
ترویج در جامعه جهانی و تمام افراد بشر: (بیانگر اینکه دین اسلام محدود به جامعه مسلمانان نیست بلکه یک دین برای جهانیان و همه ی زمان هاست)
نگاه دین اسلام به مقوله ترویج دین محدود به مسلمانان نیست. بلکه جهانی است. لذا در آیات قرآن خداوند به پیامبر اکرم (ص) گاهی دلداری میدهد که کفار ایمان نمی آورند و عذاب سختی در انتظار آنان است. یعنی ابتدا با بیان عقلی و مسالمت آمیز و دوستانه و هدایتگرانه و بیان راه درست و عاقبت آن و راه غلط و عاقبت آن...
مردم (در آغاز) يک دسته بودند؛ (و تضادي در ميان آنها وجود نداشت. بتدريج جوامع و طبقات پديد آمد و اختلافات و تضادهايي در ميان آنها پيدا شد، در اين حال) خداوند، پيامبران را برانگيخت؛ تا مردم را بشارت و بيم دهند و کتاب آسماني، که به سوي حق دعوت ميکرد، با آنها نازل نمود؛ تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوري کند. (افراد باايمان، در آن اختلاف نکردند؛) تنها (گروهي از) کساني که کتاب را دريافت داشته بودند، و نشانههاي روشن به آنها رسيده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگري، در آن اختلاف کردند. خداوند ، آنهايي را که ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبري نمود. (اما افراد بيايمان، همچنان در گمراهي و اختلاف، باقي ماندند.) و خدا، هر کس را بخواهد، به راه راست هدايت ميکند.
چون بحث اصلی در این حیطه نیست خیلی واردش نمیشم . فقط همین قدر منظورم بود که دین اسلام یک دین جهانی است.
ترویج دین در جامعه مسلمانان: (در قالب امر به معروف و نهی از منکر)
دستور خداوند نسبت به مسلمانان در مرحله ی اول اینست:
از طرفی اهمیت عمل طبق دین در جامعه مسلمانان اهمیت زیادی دارد:
پس اصل امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ی اسلامی مورد تاکید دین است.
نکته ی اصلی حرفم اینست که نهی از منکر یک نیروی بازدارنده در مقابل هر نوع بدی و زشتی است.
و علاوه بر اینکه متصدی این امر تمام مسلمانان هستند، وقتی یک جامعه ی اسلامی تشکیل می شود خود حکومت اسلامی چون متصدی ترویج و حفظ دین است متصدی امر به معروف و نهی از منکر هم هست. یعنی نمی توان یک حکومت اسلامی داشته باشیم که نسبت به آنچه غیر اسلامی اتفاق می افتد بی تفاوت باشد.
حالا همین حکومت اسلامیدر قالب قانونی که منافات با شرع نداشته باشد وظیفه دارد که دین را ترویج و در مقابل بی دینی بایستد.
(منظور از حکومت اسلامی این نیست که حتما باید صد در صد اسلامی باشد. بلکه منظور اینست که حکومتی تشکیل شود که تا جایی که امکان دارد دین اسلام را ترویج و جامعه اسلامی را ایجاد نماید . مثل زمان ائمه و رسول خدا ص که تلاش بر همین محور بوده است. و اشکال نمی توان گرفت که چون هنوز فلان موارد اسلامی صد در صد نیست پس وضع قوانین و امور دینی در فلان موارد دیگر معنا ندارد)
همه این مسائل رو از نگاه دین مطرح کردم که مستند به آیات هم باشد.
اما بحث شیوه ی ترویج دین بحث مفصل تری است که می طلبد همه مشارکت کنند به شرطی که مسائل رو به حاشیه نبرند و واقعا از نگاه دلسوزانه مطرح کنند.
«وقتی یک جامعه ی اسلامی تشکیل می شود خود حکومت اسلامی چون متصدی ترویج و حفظ دین است.متصدی امر به معروف و نهی از منکر هم هست.»
در این جمله نقصی هست. نمیتوان به کشوری که درش میلیونها تن انسان در اقلیمهای مختلف با فرهنگها و ادیان متفاوت زندگی می کنند؛جامعه اسلامی گفت.گرچه اسلام در اکثریت باشد؛ باز نمیتوان جامعه را اسلامی دانست. چرا که این فرض باعث نادیده گرفتن عقیده بخش دیگری از کشور خواهیم شد.وقتی در جامعه عده ای به بی دین، یا دین دیگری داشته باشند؛ نمیتوان چنین افرادی را امر به معرف و نهی از منکر کرد. چرا که از ریشه اعتقادی متفاوت دارند.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
میگم مهدی جان.بیاید یه فرضیه بیخودی رو بررسی کنیم.
فرض میکنیم شخصی بیاد بگه بعد از انقلاب و اجبار حجاب و برخورد با بی حجابی در طول این 30 و اندی سال باعث شده در مورد حجاب به نتیجه ی عکس برسیم.
طبق توضیح خیلی از بزرگتر ها زمان انقلاب تعداد زنان محجبه خیلی بیشتر بود اما اجباری در نوع پوشش نبود.این یعنی چی؟یعنی این جامعه خودش خواسته به اهداف دینی خودش برسه.
خب بعد از اینکه قوانین کشور وضع شد و در همان زمان هم اکثریت دارای حجاب بودند کم کم چه اتفاقی افتاد که امروزه در اماکن عمومی تعداد افراد با تیپهای غیر حجاب اسلامی بیشتر از محجبه های کامل هست؟
اصلا نسل جوان امروز که پرورش یافته ی نسل جوان دیروز (محجبه های دیروز) هستند چرا نسبت به حجاب حساسیت نشان نمیدهند یا حتی مخالفت هم میکنند؟
اگر حجاب در اوایل انقلاب بخشی از فرهنگ این ملت بود چرا امروزه برعکس شده؟
نشان دهنده ی این نیست که فرهنگ سازی صورت نگرفته؟مدیریت غلط؟نبود بستر مناسب اموزشی؟
چطور این فرضیه رو تایید یا رد میکنید؟
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
اصلا نسل جوان امروز که پرورش یافته ی نسل جوان دیروز (محجبه های دیروز) هستند چرا نسبت به حجاب حساسیت نشان نمیدهند یا حتی مخالفت هم میکنند؟
اگر حجاب در اوایل انقلاب بخشی از فرهنگ این ملت بود چرا امروزه برعکس شده؟
نشان دهنده ی این نیست که فرهنگ سازی صورت نگرفته؟مدیریت غلط؟نبود بستر مناسب اموزشی؟
سلام دوست عزیز
این که به سری از فضیلت های ما نسبت به سی سال پیش سیر نزولی یا بهتر بگیم قهقرایی پیدا کرده رو هم میشه گفت مرتبط با مواردی است که اشاره شد و هم خیر و تنها مختص حجاب نیست
ادب و حرمت نگه داشتن ، تلاش و فعالیت ،اراده و پشتکار ، مطالعه کتب به ویژه قرآن و خیلی موارد موضوعی دیگه رو میشه در بحث تون بگنجونیم
هر چقدر هم آسیب شناسی بشه باز هم به دلیل تقاوت در اعمال شیوه ها و سلیقه ای عمل کردن ، خود محور ی کردن راهکارها و تاکید بر منیت ها و خیلی موارد دیگه ... قابل ویرایش و اصلاح همگانی نخواهد بود و به سرمنزل مقصود نخواهد رسید .
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
با توجه به این داستان پس، من(نوعی) الان به یه خانوم باحجاب بگم: رنگ چادرت قشنگه ولی به سبیلای پر پشتت نمیاد؛ حق اعتراض نداره. چون با این وضع اومده بیرون، سیبل و حجابش رو برای نمایش به من گذاشته.
البته شخصا معتقدم، ظاهر و پوشش هرکس به خودش مربوطه کسی هم حق اظهار نظر نداره.
تایین غلط و درست بودن رفتار مردم به خدا ربط داره و هیچکس حق اظهار نظر نداره تاکیید میکنم فقط حق اظهار نظر نداره
ولی کاملا اختیار داره هرکاری دلش میخواد بکنه
باز هم برای جلوگیری از سوئ تفاهم مینویسم
حق نداره ولی اختیار داره
حق اعتراض عمومی به رفتار غلط و درست انسانها از طرف خدا در شرایط نهی از منکر به انسانها عطا شده البته فقط در شرایط امر به معروف و نهی از منکر
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mamadshumakher
میگم مهدی جان.بیاید یه فرضیه بیخودی رو بررسی کنیم.
فرض میکنیم شخصی بیاد بگه بعد از انقلاب و اجبار حجاب و برخورد با بی حجابی در طول این 30 و اندی سال باعث شده در مورد حجاب به نتیجه ی عکس برسیم.
طبق توضیح خیلی از بزرگتر ها زمان انقلاب تعداد زنان محجبه خیلی بیشتر بود اما اجباری در نوع پوشش نبود.این یعنی چی؟یعنی این جامعه خودش خواسته به اهداف دینی خودش برسه.
خب بعد از اینکه قوانین کشور وضع شد و در همان زمان هم اکثریت دارای حجاب بودند کم کم چه اتفاقی افتاد که امروزه در اماکن عمومی تعداد افراد با تیپهای غیر حجاب اسلامی بیشتر از محجبه های کامل هست؟
اصلا نسل جوان امروز که پرورش یافته ی نسل جوان دیروز (محجبه های دیروز) هستند چرا نسبت به حجاب حساسیت نشان نمیدهند یا حتی مخالفت هم میکنند؟
اگر حجاب در اوایل انقلاب بخشی از فرهنگ این ملت بود چرا امروزه برعکس شده؟
نشان دهنده ی این نیست که فرهنگ سازی صورت نگرفته؟مدیریت غلط؟نبود بستر مناسب اموزشی؟
چطور این فرضیه رو تایید یا رد میکنید؟
محمد جان این قضیه که دیگه بحثی نداره
کاملا مشخصه
قب از انقلاب تلاش مخالفان دین برای بی دین کردن مردم محدود به اجبار و زور و تبیغات بسیار بسیار خاص و محدود بود که به عموم مردم منتقل نمیشد و تنها وسوسه ی عمومی وسوسه ی شیطان بود
مشخصا حفظ دین مثل یک عادت یا رسم و فرهنگ و اعتقاد عمومی راحتتر و بسار جذابتر بود و کسی که دیندار تر بود حتی ظاهری مثل چادر بسیار قاب احترام و جذابتر از دیدگاه مردم عمومی بود
اما الان بعد از 3و اندی سال
بیش از 100 شبکه ی ماهواره ای
بیش از 30 میلیون ریسیور قاچاقی وارد شده به ایران در این سالها
بیش از 42میلیون کاربر متصل به شبکه ی جهانی وب که حدود 25تا30 میلیون نفرشون به قطعیت شامل محدودیت فیلترینگ نمیشند
روشهای ارتباط جمعی بیشتر
از نظر زمانی و رفاهی طبیعتا مردم زمان بیشتری برای لذایذ زندگی و اوقات بیکاری و هرکاری از جمله انواع گناه ها! دارند
خب تهاجم فرهنگی که چه عرض کنم طبیعتا هر مردمی سعی در گسترش فرهنگ خودشون دارند ولی مثل اینکه ایرانیا خیلی اینطوری نبودند در چند سال اخیر
البته تهاجم فرهنگی هم بوده و اینهمه شبکه فارسی زبان و اینهمه سایتهای با منابع خارجی و فارسی زبان
نبود تولید با طراحی داخلی
نبود فرهنگسازی با مسئولیت پذیری توسط سازمانی خاص
وعوامل متعدد فرهنگی اجتماعی دیگه
کاملا مشخصه خب همه الان به منابع وسوسه گر 100 ها و هزاران برابر بیشتر دسترسی دارند و این منابع هم از جهت هایی نشانه ی فرهنگ بالاتر به حساب میان در عموم مردم که این اشتباهه و دلیلش اینه که نگاه دوران استعمار هنوز در مردم ما باقی مونده که باید سعی کنیم عوضش کنیم
نگاهی که میگه جنس خارجی بهتره
طراحی خارجی با کلاستره!!!
کلا انگار ما ایران رو جهنم میبینیم که این دید کاملا بدیهی و روشنه که القا شده از عوامل بیگانه با سیاستهای مشخص دولتها طی زمان ها و دوران گذشته و حال هست
راستی ببخشید دوستان حرف ل کیبوردم یکم مشکل پیدا کرده!! بعضی وقتا نمیزنه!
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
«وقتی یک جامعه ی اسلامی تشکیل می شود خود حکومت اسلامی چون متصدی ترویج و حفظ دین است.متصدی امر به معروف و نهی از منکر هم هست.»
در این جمله نقصی هست. نمیتوان به کشوری که درش میلیونها تن انسان در اقلیمهای مختلف با فرهنگها و ادیان متفاوت زندگی می کنند؛جامعه اسلامی گفت.گرچه اسلام در اکثریت باشد؛ باز نمیتوان جامعه را اسلامی دانست. چرا که این فرض باعث نادیده گرفتن عقیده بخش دیگری از کشور خواهیم شد.وقتی در جامعه عده ای به بی دین، یا دین دیگری داشته باشند؛ نمیتوان چنین افرادی را امر به معرف و نهی از منکر کرد. چرا که از ریشه اعتقادی متفاوت دارند.
پس چجوری 1400 سال قبل
پیامبر مردم کافر یا به ادیان دیگه رو مسلمان کرد؟
مگر تبلیغ نبود
مگر امر به معروف و نهی از منکر نبود؟
مگر امر به معروف و نهی از منکر فقط محدود به پیامبره و بعد از پیامبر و امامان اسلام دیگه نباید گسترش پیدا کنه؟
نسل های اینده حق ندارند از نعمت مسلمان بودن بهره ببرند؟
مگر از دیدگاه یک مسلمان امر به معروف و نهی از منکر کمک به فرد مورد خطاب نیست؟
درضمن اگر جامعه را موصوف و صفت را اسلامی یا هر صفت دیگری معین کنیم
و این عبارت را فقط در صورتی درست بدونیم که همه ی اعضای جامعه یعنی موصوف تک به تک دارای اون صفت باشند
واجرای الزاماتی که اون صفت به دنبال داره رو فقط محدود به افرادی دونست که شامل اون صفت خاص هستند
یعنی حکومت اسلامی حق داره بر مسمانان فقط حکومت کنه
یا اگر بگیم جامعه ی اسلامی حق بقیه رو ضایع کردیم(که شما سعی داری به چنین نکته ای اشاره کنید که حکومت اسلامی فقط حق داره به مسلمانان حکومت کنه)
پس در جوامع گونانون در کشور های گوناگون حکومت حق اجرای قانون بر کسانی که اون قاون رو قبول ندارند نداره
یعنی هیچکس نباید بیفته زندان و هیچ خلافی وجود نداره و هیچ اشتباهی وجود نداره چون فقط وقتی حکومت حق دخالت داره که اون فرد هم اشتباه و خطای خودش رو وقضاوت قانون به کارش رو قبول داشته باشه
شما با این حرفها بنیان تمام جوامع رو به خطر میندازید
تقریبا 90 درصد پستهایی که در زمینه های اجتماعی از شما خوندم به نوعی دچار اینچنین مشکلات ساختاری ای هست
لطفا با مطالعه و تحقیق بیشتر و استدلالاتی محکم تر دلیل بیارین
همه نمیتونن مثل من وقت بگذارند جواب بدند راحت قبول میکنند و این اصلا درست نیست
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
حسین متقی
درضمن اگر جامعه را موصوف و صفت را اسلامی یا هر صفت دیگری معین کنیم
و این عبارت را فقط در صورتی درست بدونیم که همه ی اعضای جامعه یعنی موصوف تک به تک دارای اون صفت باشند
واجرای الزاماتی که اون صفت به دنبال داره رو فقط محدود به افرادی دونست که شامل اون صفت خاص هستند
یعنی حکومت اسلامی حق داره بر مسمانان فقط حکومت کنه
یا اگر بگیم جامعه ی اسلامی حق بقیه رو ضایع کردیم(که شما سعی داری به چنین نکته ای اشاره کنید که حکومت اسلامی فقط حق داره به مسلمانان حکومت کنه)
پس در جوامع گونانون در کشور های گوناگون حکومت حق اجرای قانون بر کسانی که اون قاون رو قبول ندارند نداره
یعنی هیچکس نباید بیفته زندان و هیچ خلافی وجود نداره و هیچ اشتباهی وجود نداره چون فقط وقتی حکومت حق دخالت داره که اون فرد هم اشتباه و خطای خودش رو وقضاوت قانون به کارش رو قبول داشته باشه
بین قوانین دینی و قضایی تفاوتهایی وجود داره. گرچه در جاهایی هر دو دستور یکسانی میدن. اما دستوراتی در هر دین وجود داره؛ که فقط به دوش معتقدین به اون دین هست .مثلا ،دزدی هم در قانون قضایی جرمه هم در دین گناه و خطا شمرده میشه.اما دستورات مربوط به خوراکهای حرام در بین ادیان متفادته یا میزان حجاب در بین باورها یکسان نیست. به همین خاطر قوانین یک کشور که دارای ادیان و فرهنگهای متفاوت هست رو نمیشه مطلقا به یک دین محدود کرد.
مثلا در کشور هند بیش از یک میلیار انسان با فرهنگ و ادیان مختلف زندگی می کنند.اگر هندو ها بگن چون اکثریت دست ماست؛ پس قوانین هندوئیسم باید برهمگان اعمال بشه. خب این بی عدالتی در قبال بقیه ملت نیست؟ مطمئنا هست.چرا که اونچه هندو مقدس میدونه؛ اسلام حرام اعلام کرده و مسیحیت بهش بی اعتقاده .
بهمین خاطر گرچه کشور هند اکثرا معتقد به آیین هندو هستند؛ ولی کسی به این کشور جامعه هندوئیسم نمیگه.
-
پاسخ : خانوم شما برای من آرایش کرده...
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ab.bb
«وقتی یک جامعه ی اسلامی تشکیل می شود خود حکومت اسلامی چون متصدی ترویج و حفظ دین است.متصدی امر به معروف و نهی از منکر هم هست.»
در این جمله نقصی هست. نمیتوان به کشوری که درش میلیونها تن انسان در اقلیمهای مختلف با فرهنگها و ادیان متفاوت زندگی می کنند؛جامعه اسلامی گفت.گرچه اسلام در اکثریت باشد؛ باز نمیتوان جامعه را اسلامی دانست. چرا که این فرض باعث نادیده گرفتن عقیده بخش دیگری از کشور خواهیم شد.وقتی در جامعه عده ای به بی دین، یا دین دیگری داشته باشند؛ نمیتوان چنین افرادی را امر به معرف و نهی از منکر کرد. چرا که از ریشه اعتقادی متفاوت دارند.
در مورد نام جامعه اسلامی و حکومت اسلامی:
همونطور که قبلا هم گفتم منظور از یک "جامعه اسلامی" این نیست که صد در صد همه چیز و همه جاش و همه مردمش اسلامی باشند. اصلا اینگونه جامعه ای فعلا متصور نیست مگر مدینه فاضله ی امام زمان عج تعالی فرجه الشریف. (بله درستش این است که همه چیز و همه کس و همه لایه های جامعه اسلامی باشد در این حرفی نیست.) حتی امام زمان عج هم بعد از ظهور دنیا رو به یکباره گلستان نمی کنندبلکه طبق برخی روایات حدود سی سال طول میکشه. اما حکومت امام زمان عج رو حکومت عدل نامیده اند چون قرار است عدل رو برقرار کنه. حتی اگر طول بکشه.
پس اینکه منتظر باشیم تا وقتی صد در صد یک جامعه اسلامی شد اسم جامعه اسلامی رو رواج بدیم این دور از انتظار عرفی و جامعه شناختی است.
در جوامع بشری نگاه آماری در گزارش از دین یا مذهب یا گرایش یک جامعه, نگاه به دین یا مذهب غالب هست و در کنار اون از اقلیت ها هم اسم برده میشه. و اینکه وقتی دین و مذهب رسمی یک کشور در قانون اساسی آن اسلام و تشیع باشه تمام حرکت ها به همان سمت خواهد بود هر چند اقلیت هایی هم وجود دارند. بنده هم طبق غالب بیان کردم.
در مورد جامعه ی اسلامی ما هم دقیقا همین مسئله هست که به یکباره همه چیز اسلامی نمیشه بلکه زمان می بره و نیاز به همکاری و همفکری و همدلی همه مردم داره. و البته باید مدیریت و برنامه های خوبی هم ارائه بشه و در مقابل تهاجم های فرهنگی و ضد اسلامی هم فکر مناسبی بشه. البته به اقلیت ها هم طبق قانون و شرع احترام گذاشته میشه تا وقتی که برخلاف قوانین و شرع اسلام در جامعه عمل نکنند.
اقلیت ها:
طبق قوانین شرع و قوانین حکومت اسلامی به اقلیت های دینی احترام گذاشته می شود و درمحدوده قانون اختیارات دینی خودشان را دارند. البته ادیانی که آسمانی هستند نه هر دین نوظهوری.
در اصل سيزدهم قانون اساسي آمده است: «ايرانيان زرتشتي، كليمي و مسيحي تنها اقليت هاي ديني شناخته مي شوند كه در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آيين خود عمل مي كنند.»
و این سنت نبوی و اسلام است که نسبت به مشرکین و کفار در جامعه اسلامی برخورد جدی صورت می گیرد. البته معناش این نیست که به انسانیت آنان احترام گذاشته نمی شود لذا اگر فردی بی دین باشد و ضرری به جامعه ی اسلامی و مسلمانان از نظر مادی و معنوی نداشته باشد مسلما برخوردی نخواهد شد. بلکه این یک منطق عاقلانه است که هر جامعه ای برای ترویج دین یا مذهب یا گرایشی که دارد تلاش می کند و بسترهای آن را آماده می کند و موانع را برطرف می سازد.
در اصل بيست و ششم قانون اساسي آمده است: «احزاب، جمعيت ها، انجمن هاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي يا اقليت هاي ديني شناخته شده آزادند، مشروط به اين كه اصول استقلال، آزادي، وحدت ملي، موازين اسلامي و اساس جمهوري اسلامي را نقض نكنند. هيچ كس را نمي توان از شركت در آنها منع كرد يا به شركت در يكي از آنها مجبور ساخت.»
قانون:
ما نمی توانیم در یک جامعه قانون را در نظر نگیریم. هر جامعه ای برای خودش و طبق موازین خودش و مصالحی که دنبال می کند و مفاسدی که از آنها دوری می گزیند, یکسری قوانینی را وضع می کند که بر همه شهروندان این جامعه لازم الاجرا است جدای از اینکه چه دین و آیین و کیشی داشته باشند. و این هم یک مسئله همه گیر و جهانی است.