موافقم که دربارۀ همه چیز حرف زده شد و نظرها هم داده شد بقیۀ اینا همش حاشیه است.
استاد بزرگوار آقای شریعتی جامعه شناس بودن و ما در مورد ایشون هیچ نظری نمیدیم و کتابهایشان رو هم مطالعه میکنیم.
اما در مورد عقل:
دوست عزیز عقل ما چی میگه؟ جز این نیست که میگه در تمامی علوم نمی توان تخصص پیدا کرد و باید علوم را انتخاب کرد و در زمینه های بسیار محدودی میشه متخصص شد؟
بنده نگفتم عقل را تعطیل کنیم بلکه حرف عقل را میزنم که باید در اموری به متخصص رجوع کرد.این حکم عقل است.
بالاتر از مرجع تقلید دانشمندی در ارتباط با علم حوزوی و دینی هست؟ خواهشا استثناها را مثال نزنین. در هر جایی و در هر قشری امکان تزلزل هست حالا از بین یکی از عزیزان یه نفری راهش رو عوض کرد.
وحی منزل نیستند بلکه از وحی منزل و... احکام ما را استخراج می کنند و این یعنی تخصص. من و شما چقد از این تخصص ها داریم؟ صفر هستیم پس الان لازمه به متخصص رجوع شود و اینو عقل می گوید.
شما دلیل انحراف بعضیا رو خوندین؟ مطمعنن نخوندین. آقای x چرا راهش رو کج کرد؟ چه چیزی عامل شد؟ هدفم پرداختن به چنین دلایلی نیست چون هر فردی که بخواهد دنبال حق باشد خودش دنبال چنین مسایلی می رود. ما کلیات را گفتیم و قصد نداریم در چنین تاپیکی به اونا اشاره بکنیم. هیچ کسی عقل را رد نمی کند.
نه حق معیار هست نه شخصیت ها. دوست من چقد از حادثۀ غدیر خبر دارین؟چقد کتاب مطالعه کردین؟ عالمانی 30 سال در این باره تحقیق کردند و بیش از چندین هزار جلد کتاب مطالعه کردند و سفرها داشته اند. کدوم فردی به پای ایشان می رسد که فردی دست به قلم بشود و عقل خودش را زیر سوال ببرد.
مسأله اینجاست که شما هنوز در مورد مرجع چیزی نمی دانید. اونی که مرجع شد و مورد تایید قرار گرفت وقتی فتوایی را می دهد دلیل و مدرک ارائه می دهد و مهمتر اینکه منابع معتبری برای هر فتوایی وجود دارد. شما مفتیان مصری را با مراجع اشتباه گرفتین. من و شما قدرت استخراج احکام خود را نداریم باید به متخصص رجوع شود و این را عقل حکم می کند.
انتقاد چیه؟ پتک اهانت؟
انتقاد اصولی دارد یا نه؟
در انتقاد چه اصولهایی باید رعایت بشود؟
شرایط انتقاد چیه؟
اصلا در مورد چه چیزهایی میشه انتقاد کرد؟
آیا انتقاد دربارۀ عقاید راستین یک ملت پذیرفته هست؟(حالا ما توهین را بگذاریم کنار)
علاقه مندی ها (Bookmarks)