بعله مهدی جان میلنگه باهاتون موافقم
عزیز یه چیزی بین تمامی نظرات دوستان هست اما بهش اشاره دقیق نشده. مثلا تقریبا عزیزان معتقدند که وقتی مدرک و سواد بالا میره انتظارات و احتمالا درک هم بالا میره اما این مدرک و تحصیلات عالیه نیست که اثر مستقیمی روی درک و انتظارات داشته باشه. یه چیز دیگه هست که این بین اثر مستقیم داره اما به اسم مدرک و تحصیلات تموم میشه.
نظریه پردازان بهش میگن پیچیدگی شناختی اگه فردی دارای پیچیدگی شناختی پیچیده ای باشه درکش یقینن میره بالا و هیچ شکی تو این نیس. و دلیل اثبات این همون اثر نگذاشتن مدرک و تحصیلات روی همه هست و این ضد و نقیض بودن میگه که تحصیلات اثر حقیقی نداره.
حالا این پیچیدگی شناختی چی هست یه کم مفصله توضیحش. اما به طور خلاصه همون گزینه های شناختی هست که افراد طبق تجربیات و ... در مسیر زندگی کسب میکنن .
حالا اگه یکی دارای پیچیدگی شناختی ساده باشه و دیگری دارای پیچیدگی شناختی پیچیده ای باشه درکشون متفاوت خواهد بود. حالا اگه تحصیلات پیچیدگی شناختی فرد رو بالا ببره میشه گفت اثر داره و این مختص تحصیلات نیست هر چیزی که اثری روی این پیچیدگی داشته باشه تفاوت ایجاد خواهد کرد.
در فرق بین پیچیدگی شناختی اینو مطرح می کنند که اگه کسی دارای پیچیدگی شناختی ساده ای باشه بین چینی ها و ژاپنی ها تفاوتی رو احساس نمیکنه اما اون فردی که از پیچیدگی شناختی پیچیده ای برخوردار باشه تفاوت های فاحشی رو بین چینی ها و ژاپنی ها خواهد یافت.
فکر کنم این موضوع مربوط به پیچیدگی شناختی افراد باشه که هر کسی میتونه گسترشش بده بدون اینکه تحصیلات عالیه داشته باشه.
علاقه مندی ها (Bookmarks)