من با بیان خانم نارون 1 گرامی کاملا موافقم.
احترام به عقاید دیگران یک چیز است
دفاع از اعتقادات و ارائه اونها به دیگران چیزی دیگر
احترام به عقاید در هر صورت باید رعایت بشه و معناش این است که طرف مقابل رو به زود وادار به قبول کردن نکنه و توهین و تمسخر و .. هم در بین نباشه
دفاع از اعتقادات هم ضروریه چون در ذات انسان این امر نهفته است که دوست داره افکارش رو دیگران بدانند و احیانا بپذیرند اما این هم خودش قوانینی داره که در راس اون قوانین احترام و ادب و آرامش در بیان است.
ارائه اعتقادات به دیگران که اصطلاحا بهش می گن (تبلیغ و اطلاع رسانی) سنتی است الهی که خداوند نیز به همین شیوه دستورات و خواسته ها و سنتهای خودش رو به انسانها معرفی می کنه و از انسانها هم می خواهد که به همین شیوه عمل کنند. که مشهور ترین جلمه در این زمینه رو می شه این جمله یاد کرد:
قولوا لااله الا الله تفلحوا .......... بگویید خدایی جز خدای یگانه نیست تا رستگار شوید.
این جمله ای بود که خداوند به پیامبرش آموخت تا او به مردم بیاموزد..
همچنین سنت دفاع از معتقدات نیز یک سنت الهی است که باز برپایه احترام و استدلال و منطق استوار است. که نمونه های زیادی از آن در قرآن کریم وجود دارد.
پس چند عنوان داریم:
اکراه و اجبار دیگران به قبول (کاری بسیار ناشایسته و دور از اخلاق)
ارائه و بیان معتقدات با استدلال و احترام (بسیار عالی و طبق سنت الهی) الَّذِينَ يبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ.. احزاب.39
دفاع از معتقدات در برابر هجمه های موجود بصورت مستدل و محترمانه (بسیار عالی و طبق سنت الهی که نمونه بارز آن اهل بیت علیهم السلام هستند که در برابر کجروی ها و انحراف ها روشنگری می کردند)
تمسخر و بی احترامی به معتقدات دیگران (کاری بسیار زشت و دور از اخلاق)
------------
این نکته هم اهمیت زیادی دارد که احترام گذاشتن به عقاید دیگران لزوما به معنای قبول کردن عقاید دیگران نیست. بلکه به معنای این است که شخص بدون اینکه توهین یا جسارت یا تمسخری بکند همچنان بر عقاید خود پایبند است . و از آنها دفاع و برای آنها تبلیغ می کند.
مثل بحث شیعه و سنی که بخاطر مشترکات در کنار هم متحد می شوند اما نسبت به ضروریات مذهب خود پایبند هستند. (خواهشا در این زمینه بحث رو ادامه ندید اینجا جاش نیست . فقط مثال بود)
-----
البته خداوند خط قرمز هایی را هم در دین اسلام نسبت به بحث ارائه .. دفاع... تبلیغ.. اعتقادات بیان نموده است که منجر به یکسری احکام می شود و مجال دیگری می طلبد.
لذا تعریف تجاوز به اعتقادات دیگران از نظر سنت الهی با تعریفی که اولین پست ارائه شد مسلما فرق خواهد داشت.
علاقه مندی ها (Bookmarks)