حرفتون درسته . قرار نیست همه وصیت نامه های شهدا اینجا گذاشته بشه
بحث روی وصیت شهدا درباره حجاب بوده که اگر عزیزان کسی در این رابطه مطلب داره بگذاره.
----------------
یه مطلب دیگه رو هم عرض کنم
ببینید شهدا هم برای دفاع از خاک و ناموس رفتن و هم برای دفاع از ارزشهای والای دین و حفظ دین
پس ما نباید این دو رو از هم جدا بدونیم
مثلا من بگم نه فقط دین ...
یا کسی بگه نه فقط خاک و میهن ..
هردوتا بوده.
دلیلی هم نداره ما الان سراین بحث کنیم
مهم اینه که همه ما که علاقه مند به مباحث شهدا و ... هستیم از همین شهدا درس بگیریم و زندگی مون رو شبیه شهدا کنیم
و به همان مقدار که تلاش می کردند و واقع بین بودند و از کشور و میهن و دینشون صیانت کردند ما هم نسبت به این امور غیرت و حمیت داشته باشیم.
ممنونم از همه عزیزان.![]()
کاربر اخراج شده
درود بر شما
بله من ازین میترسیدم وصیت نامه ی تمامی شهدا درین تاپیک باشه
که خوشبختانه روشن فرمودید
درسته
بعضیا اما دارن داد میزنن و فریاد میکشن که شهدا فقط برای حجاب و این چیزا رفتن
در حالی که شهدا نخست برای میهن
دوم برای دفاع از نوامیسمان و غرور ملی
سوم برای دفاع از دین رسمی کشور
و بعضی ازین عزیزان بر حجاب هم تاکید داشتند (همه نه چون من میتونم گفتمان چند تن از شهیدان در مخالفت با حجاب رو بگم اما میترسم برخی ها به این شهیدان میهن توهین کنند)
در هر صورت هم میهن دوستان بسیار اسلام گرا هستند و هم اسلام گراها میهن دوستند
تفاوت دیدگاههایی که هست رو نباید با مخالفت و ازین جور حرفا برآورد کرد
دوست آشنا
اما عملکرد روحانیت با این ادعا زمین تا آسمان تفاوت دارد.
تمام سیستم مدیریت کشور متشکل از حوزه و دانشگاه است
و این تهمتی بیش نیست.
و اینکه روحانیت نخواهند کسی غیر از خودشان وارد واسطگی... این هم کذب محض است.
باز هم بین تاریخ دانان و اهل مذهب و پیش کسوتان عرفان و ادب و دین ، اگر تاملی کنیم می بینیم اینطور نبوده و رفتار علمای اعلام و مراجع هیچ سنخیتی با این ادعای گزاف ندارد.
بسیار موارد کثیری هست از دین شناسانی که روحانی نیستند و مورد تایید روحانیت هستند و در عصر پیشرفت اطلاعات و ارتباطات این حرفها خنده دار است.
آفتاب آمد دلیل آفتاب/ آنچیز که عیان است چه حاجت به بیان است.
خواهش میکنم
در مورد اینکه می فرمایید موضوع به سمت و سویی دیگر برده شد، بنده از شما خواستم که برای ادعاها دلیل بیاورید. بعد بنده برای حرف خودم دلیل می آورم که شما میفرمایید بحث از شدن و بودن و اینهاست و ..
اما در مورد سوال دوم:
مفهوم سوال شما این است که بحث روی مسلمانان نیست. یعنی واجب بودن حجاب و پوشش اسلامی بر مسلمانان در جامعه ربطی به مسلمانان و حاکمیت ندارد بلکه دستوری است از طرف خداوند.
در مورد غیرمسلمانانی که در بین مسلمانان زندگی می کنند:
شرط زندگی اهل کتاب و .. در بین مسلمانان در صدر اسلام جزیه دادن و رعایت شئونات مسلمانان بوده.
یعنی رسم بوده که سران قبائل با هم به توافق می رسیدند و به مردم قبیله دستور العمل ابلاغ می شده و همه رعایت می کردند. چون اگر رعایت نمی کردند از قبیله طرد می شدند و مجازات قبیله ای داشتند.
بگذریم
اهالی کتاب در بین مسلمانان موظف به رعایت حقوق و شئون مسلمانان هستند. بله دین اسلام آداب اجتماعی اهل کتاب رو تاوقتی به شئونات جامعه اسلامی ضرر وارد نکند می پذیرد.
------------------------------------------------------
اما در مورد اینکه آیا اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نسبت به رفتارهای ناهنجار اجتماعی از نوع مورد بحث عکس العملی داشته اند یا نه:
من به عنوان نمونه این چند مورد رو بیان می کنم:
با این توضیح که این رفتار ها نشان دهنده اهمیت و بینش و نگاه ائمه بوده و در صورت ادامه این روند از طرف مسلمانان با مواخذه اهل بیت ع (معصومین) مواجه می شدند.
امّ سلمه نقل مي کند:در محضر پيامبر صلي الله عليه و آله بودم . يکي از همسرانش به نام ميمونه نيز آنجا بود. در اين هنگام ، ابن امّ مکتوم که نابينا بود به حضور رسول خدا صلي الله عليه و آله آمد. پيامبر صلي الله عليه و آله به من و ميمونه فرمود:- حجاب خود را در برابر ابن مکتوم رعايت کنيد!پرسيدم :- اي رسول خدا! آيا او نابينا نيست ؟ بنابراين حجاب ما چه معني دارد؟پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:- آيا شما نابينا هستيد؟ آيا شما او را نمي بينيد؟زنان نيز بايد چشمانشان را از نامحرم ببندند.(5)
ابوبصير رحمة الله مي گويد:در کوفه بودم ، به يکي از بانوان درس قرائت قرآن مي آموختم . روزي در يک موردي با او شوخي کردم !مدت ها گذشت تا اينکه در مدينه به حضور امام باقر عليه السلام رسيدم . آن حضرت مرا مورد سرزنش قرار داد و فرمود:- کسي که در حال خلوت گناه کند، خداوند نظر لطفش را از او برمي گرداند، اين چه سخني بود که به آن زن گفتي ؟از شدت شرم ، سرم را پايين انداخته و توبه نمودم . امام باقر عليه السلام فرمود:- مراقب باش که تکرار نکني .(48)
شخصي به پيغمبر صلي الله عليه و آله عرض کرد:
فلاني به ناموس همسايه (خائنانه ) نگاه مي کند و اگر امکان آن را داشته باشد از اعمال خلاف عفت نيز پروا ندارد.
رسول خدا صلي الله عليه و آله از اين قضيه سخت بر آشفت و فرمود:
- او را نزد من بياوريد!
شخص ديگري گفت :
او از پيروان شما مي باشد و از کساني است که به ولايت شما و ولايت علي عليه السلام معتقد است و نيز از دشمنان شما بيزار است .
پيغمبر گرامي صلي الله عليه و آله فرمود:
نگو او از پيروان شما است ، زيرا که اين سخن دروغ است . چون پيروان ما کساني هستند که پيرو ما بوده و عملشان همانند عمل ما مي باشد.
ولي آنچه درباره اين مرد گفتي از اعمال و کردار ما نيست .(3)
3- ب : ج 21، ص 193.
5- ب : ج 15، ص 392.
48- ب : ج 6، ص 223.
همه داریم نظراتمون رو میگیم و همه باهم برادر و برابر هستیم. نظرات بسیار خوبی اینجا بودن که واقعا میشه ازشون نهایت استفاده رو برد.
کسی اینجا مخالف حجاب نبوده و فقط در برخی مسائل باهم اختلاف نظر داریم که از قضا زیباییش به همین متفاوت بودن نظرات و ارائۀ نظرات هست و مهم اینه که دوستانه نظرات خودمون رو میگیم و یک ایرانی هستیم
بحث ها لازم هستن اما این بحث ها نشونۀ جدا بودنمون از هم نیستن. کاربرای واقعا فهمیده و با درک بالایی اینجا هستن،
در کل هیچ کسی مخالف قوانین نبوده منتها در اجرای قوانین یه اختلاف نظراتی هست. انشاالله بحث هامون دوستانه ادامه پیدا میکنه و از افکار و اطلاعات همدیگه نهایت استفاده رو میبریم.
می بخشید این تصاویر رو هم فرصت نکردم پیاده کنم
ممنونم از عزیزی که لطف کردند نسبت به ارسال این تصاویر
![]()
به عنوان حسن ختام این بحث یک آیه از آیات قرآن و شان نزولش رو قرار میدم و با اجازه دوستان بحث تمام بشه.
که تمام نظر اسلام و دین و اهل بیت و معصومین علیهم السلام معلوم میشه نسبت به حجاب
دوست آشنا
منظور بنده از اینکه به سمت و سوی دیگر برده شد این بود که من هدفم از این بحث بر روی پرسش دوم بود اما همه بر روی موضوع اول تکیه داشتند و سخن گفتند
من بر نبود یک موضوعی ادعا می کنم نه بر بودنش که بخواهم دلایل بیاورم!
اگر چیزی نباشد اثبات آن شهودی ست نه استدلالی ، از شما هم خواهش کردم اگر روایتی بر بودن هست ارائه بدهید
میشه منبعی تاریخی ارائه دهید برای تحقیق ؟شرط زندگی اهل کتاب و .. در بین مسلمانان در صدر اسلام جزیه دادن و رعایت شئونات مسلمانان بوده.
یعنی رسم بوده که سران قبائل با هم به توافق می رسیدند و به مردم قبیله دستور العمل ابلاغ می شده و همه رعایت می کردند. چون اگر رعایت نمی کردند از قبیله طرد می شدند و مجازات قبیله ای داشتند.
بگذریم
اهالی کتاب در بین مسلمانان موظف به رعایت حقوق و شئون مسلمانان هستند. بله دین اسلام آداب اجتماعی اهل کتاب رو تاوقتی به شئونات جامعه اسلامی ضرر وارد نکند می پذیرد.
به درست یا غلط باز هم گمان نمی کنم این ها سندی باشد برای این موضوع !
چرا که روی سخن پیامبر که با غیر مسلمان نیست که ! سخن اینگونه است که دارد مسلمانی را آگاه می کند !
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
در رابطه با منبع این تاپیک ها رو ببینید هم مطالعه کنید هم در بخش فهرست منابعشون و پی نوشت هاشون منابع رو می تونید مشاهده کنید.
مقاله: جزیه در اسلام !
مقاله: نگرشی به نظام جزیه در فقه مذاهب اسلامی (1 و 2 و 3)
شاید رفتاری از اهل بیت ع بر ایستادگی در برابر موضوع بحث می خواستید گذاشتم. و مسلما رفتار معصومین با مسلمانان در مورد رعایت احکام اسلام با غیر مسلمانان فرق داشته که توضیحش رو دادم.
بحث اصلی در مورد شاهد رفتاری ائمه معصومین ع بود که من فقط چند نمونه بیان کردم.
دوست آشنا
ممنون از مطالبی که گذاشتید
اما جذیه چه ربطی به این جمله ی تان دارد ؟
در مورد رفتار امامان با غیر مسلمانان در مورد رعایت حجاب اسلامی شما روایت یا مدرک تاریخی ارائه ندادیداهالی کتاب در بین مسلمانان موظف به رعایت حقوق و شئون مسلمانان هستند. بله دین اسلام آداب اجتماعی اهل کتاب رو تاوقتی به شئونات جامعه اسلامی ضرر وارد نکند می پذیرد.
من در تاریخ طبری و امثالهم حرفی منوط به برخورد معصومین با بدحجابی غیرمسلمانان نیافتم
در مورد مسلمانان هم بدحجابی مجازاتی نداشته است هرچند واجب است
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)