ممنون که پی گیر بحث هستیناز نظر حجم اگرترتیب چینش و مرکز ثقل وچند مورد دیگه رو درنظر نگیریم
هزینه ی طراحی رو و اینکه اصلا بدون افزایش نیرو و مواد و قطعات به کار رقته میشه این مورد رو اضافه کرد یا نه
بله حجم کافی داریم
اما در مورد چگالی انرژی چگالی انرژی بهترین باتریهای ازمایشگاهی یک دهم تا یک هفتم بنزین هست درست
اما مسئله اینجا چگالی انرژی نیست مسئله وزن به ازای قدرت خروجی هست
یک موتور الکتریکی با وزن یک بیستم موتور بنزینی میتونه با قدرت برابر عمل کنه
توان تولیدی موتور الکتریکی رو بر (وزن موتور الکتریکی+ باتری) تقسیم کنید؛ این رو باید مقایسه کرد با توان تولیدی موتور سوختی تقسیم بر( وزن موتور + باک بنزین)
در این حالت موتور های سوختی توان بیشتری ارائه میدن.
ولی در مجموع کل انرژی در اختیار در کل زمان حرکت کم میاره برای همین برد خودروهای الکتریکی کمه و مسئله ی چگالی انرژی به همینجا برمیگرده
که برای باتریهاست و نه موتور الکتریکی موتور الکتریکی در ترکیب با گیربکس بدون کلاج هم کار میکنه
موتور الکتریکی در دور موتور 1درو بر دقیقه بیشترین میزان آمپرکشی و بیشتریم میزان گشتاور خروجی رو ارائه میده تا جایی که درصورت کنترل نشدن و طراحی غیر استاندارد باعث انفجار یا اتشسوزی در مدار میشه
ولی موتور بنزینی نیاز به شتابگیری(معمولا درخودرو ها) تا 1500 دور بر دقیقه داره که از لحظه ی استارت فاصله ی زیادی داره
به غیر از نیاز موتور بنزینی به یک موتور الکتریکی برای استارت این مشکل به تنهایی کل راه حل رو بی فایده و غیر منطقی میکنه
نیازی به استارت الکتریکی نیست
چون قدرت کنترل تعادل هوشمند این رباتها و یا سگوی بر اساس تامین سریع گشتاوره وگرنه با همین موتور قطعا میتونه تا 50 کیلومتر هم سرعت بگیره ولی با اضافه کردن چرخ سوم و بدون هوشمندی
پس نیازی نیست دوباره دلایل قبلی رو بگم یا چند دلیل دیگه اضافه کنم
استفاده از موتور برق هیچ مشکلی در کارکرد این دستگاه ایجاد نمیکنه. منبع تغذیه، باتری باشه یا موتور برق؛ ماشین اون کاری که باید رو انجام میده.
اما خب بهتره بدونین هزینه ی اضافه کردن یه موتور بنزینی به این مجموعه بین 2تا 5برابر هزینه ی اضافه کردن یک مجموعه باتری قابل تعویض خواهد بود.
سه یا چهار سال پیش یه شرکتی توی ایران دوچرخه برقی ساخته بود؛ من برای خرید باتری لیتیومش زنگ زدم؛ به اون شرکت. گفتن: قیمتش 600 یا 700 هزار تومنه، دقیق یادم نیست. حالا با توجه با قیمت دلار توی اون موقع که زیر هزار بود. یعنی الان قیمتش یه چیزی حدود 1 میلیون و 800 تا 2 میلیون به بالا هست. قیمت یه موتور 50 سی سی حدود 250 تا 350 هست ؛ قیمت اون بعلاوه دینام و ... بازم اندازه قیمت باتری های لیتیومی نمیشه.
به دلیل همون مشکلاتی که گفتم و برای ارائه ی راه حل(که وجود داره) نیاز به هزینه های گذاف طراحی موتور-طراحی گیربکس - کلاج دوبل خشک و تر-سیستم کنترل دقیق انژکتوری و کنترل گشتاور الکترومکانیکی روی موتور و چرخها (که یک مجموعه ی بسیار پیچیده و پر هزینه به نسبت مشابه همین عملکرد یک انکودر برای موتور الکتریکی هست)و در انتها موارد ایمنی مربوط به استفاده از موتور بنزینی
که مهمترین مشکلش در این طراحی سیستمی برای معکوس کردن سریع نیرو هست در انتقال قدرت اتوماتیک
احتیاج به هیچ کدوم اینا نیست. برد الکتریکی همنجوری که بود باقی میمونه و کارش رو برای حفظ تعادل انجام میده.ما فقط منبع تغذیه رو تغییر دادیم.
گرچه در اینده ای نه چندان دور ممکنه شاید - احتمالا و.... - شاهد تولید نمونه ی بنزینی یا حتی دیزل یا الکلی یا با سوخت های غیر فسیلی باشیم اما قطعا هزینه ی بالا- هوشمندی کمتر و موارد استفاده ای مثل نظامی خواهد داشت![]()
علاقه مندی ها (Bookmarks)