دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18

موضوع: چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

  1. #1
    کاربر جدید
    رشته تحصیلی
    مهندسی برق-مخابرات
    نوشته ها
    115
    ارسال تشکر
    1,163
    دریافت تشکر: 982
    قدرت امتیاز دهی
    602
    Array
    toot farangi's: جدید46

    پیش فرض چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    اگر به عکس میدان آزادی از این نما دقت کرده باشید ؛ میدان آزادی به صورت یک صلیب کاملا مدرن انگلیسی ساخته شده.

    گفته شده در دوره پهلوی وقتی این میدان توسط یه مهندس خارجی ساخته شد بعد
    از اینکه فهمیدن قضیه از چه قراره خود شاه اون مهندس رو در میدان آزادی دار زد.

    به هر حال همیشه جای سوال بوده که وقتی تو تهران راهپیمایی میشه چرا هیچ وقت موقع تصویربرداری
    از نمای بالا برج آزادی فیلم
    نمیگیرن؟؟؟

    البته هم اکنون شهرداری تهران در حال بازسازی این میدان است تا
    از این حالت در بیاورد.




    لبخند بزن بدون انتظار پاسخ از دنیا و بدان که روزی آنقدر شرمنده میشود که به جای پاسخ به لبخندهایت با تمام سازهایت میرقصد.


  2. #2
    همکار تالار نیروی نظامی وهوانوردی
    نوشته ها
    1,185
    ارسال تشکر
    1,675
    دریافت تشکر: 6,529
    قدرت امتیاز دهی
    24597
    Array
    "مهدی"'s: جدید17

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    اگر ما ایرانی ها به جای اینکه به این نکات ریز دقت میکردیم.......فقط کمی به هنرمندان خودمون اهمیت بیشتری میدادیم الان وضع هنر این نبود !
    تو روحتو به من فروختی، لازمه بهت یادآوری کنم؟ یادته اون شبی رو که به خدا گفتی حاضری هر کاری بکنی تا یه قرار داد ضبط بگیری؟ تو نمی تونی یه روحو بکشی حتی اگه بخوای

  3. 13 کاربر از پست مفید "مهدی" سپاس کرده اند .


  4. #3
    همکار تالار موبایل
    نوشته ها
    1,025
    ارسال تشکر
    8,185
    دریافت تشکر: 3,427
    قدرت امتیاز دهی
    25841
    Array

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس




  5. 5 کاربر از پست مفید mahmoodmah سپاس کرده اند .


  6. #4
    همکار تالار موبایل
    نوشته ها
    1,025
    ارسال تشکر
    8,185
    دریافت تشکر: 3,427
    قدرت امتیاز دهی
    25841
    Array

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    سلام

    نظرتون در مورد مطلب زیر چیه؟



    میدان انقلاب



    میدان انقلاب اسلامی تهران و مجسمه آن که در عین سادگی و بی ریایی در بر دارنده مفاهیم بلندی بود و نقش امام راحل بر آن قرار داشت و همچنین به همراه مشتی گره کرده که نشان از پایداری اسلامی را تداعی میکرد، در اردیبهشت ماه سال 89 با سازه ای عجیب جایگزین شد.


    این میدان فقط متعلق به تهرانی ها نیست و میدانیست متعلق به همه ایرانیان و تا به یاد داریم همیشه میعادگاه صحنه های باشکوه برای ملت بزرگ ما بوده است.






    کار ساخت میدان از یک سازه منحنی وار شروع شد! که برخی نقل قولها مدعی هستند این فرم نماد هنر ایرانیان است البته این موضوع نیازمند مراجعه به فرهنگ معماری ایرانی و بررسی فرمهای بکار رفته در آن است تا میزان قرابت آنها را با فرم سازه مذکور مشخص نماید.


    به راستی اگر عزیزان متولی، اینقدر نگران فرمهای اصیل ایرانی هستند چرا در مورد فرم هرمی مثلثی جدید مجلس شورای اسلامی نگران نیستند و آیا میشود بفرمایند که این فرم در کجای فرهنگ معماری ما جا دارد؟!(فرمی که ما را به یاد هرمهای ماسونی می اندازد)



    بگذریم اما اصل ماجرا از آنجایی آغاز شد که نماکاری و نازک کاری سازه مذکور آغاز گردید.زیرا مفاهیم و نماد های اصلی آرام آرام خود را از نقشه های روی کاغذ به صحنه دیدگاه مردم و عرصه عمومی کشاندند؛ و ما در کمال ناباوری شاهد خود نمایی ستاره شش پر اسراییل در پوشش سازه مذکور بودیم.


    که البته تصویر یک گل پنج پر در وسط آن دیده میشود.ستاره هایی که در کنار هم چیده شده اند و کل سطح سازه میدان را پوشش داده اند.



    اگر از طرح گلها و میزان ارتباط آنها با نام میدان انقلاب اسلامی بگذرم و اینکه این گلها با وجود داشتن مفاهیم زیبا میزان قرابتشان با موضوع طرح به چه میزان است؟!
    آنچه امروز در میدان انقلاب اسلامی به چشم می آید ستاره شش پری است که در قلب پرچم نحس رژیم غاصب اسراییل جای گرفته است و برای صهیونیست ها دارای مفاهیم ویژه ایست این موضوع برای بسیاری روشن است.





    اما شاید به دلیل بی اطلاعی یا بی توجهی هنرمند طرح و مسؤلین مربوطه موضوع به این آشکاری مورد غفلت واقع شده و با کمال تاسف بعد از اجرایی شدن و صرف هزینه هایی از بیت المال مسلمین شاهد خودنمایی این نماد منحوس هستیم.


    توجه شما را به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با استفاده از نماد ها در هفدهمین اجلاس سراسرى نماز(۱۳۸۷/۰۸/۲۹ ) جلب میکنیم:
    “صهیونیستها هر نقطه‏ى دنیا که خواستند یک ساختمانى بسازند، آن علامت نحس ستاره‏ى داوود را سعى کردند یکجورى رویش تثبیت کنند. کار سیاسى‏شان اینجورى است.”


    حال باید پرسید آیا علایم و نمادهای رایج در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما جوابگوی نیاز طراح در بر آوردن خواسته های طراحی اش نبوده که او را بر آن داشته از این نشانه استفاده کند!؟ ستاره هشت پرکه در اکثر بناهای فرهنگی و اصیل ایرانی بکار رفته ایرانی تر و اسلامی تر است یا ستاره شش پر؟






    کاش این نماد فراماسون میدان انقلاب به همین جا ختم می شد ، ولی با نگاهی از روی نقشه اینترنتی گوگل متوجه میشویم که روشن ترین نماد فراماسون ها در قلب شهر تهران نمایان است! آری چشم جهان بین



    میدان انقلاب تنها میدانی است که کاملا به شکل لوزی بوده و بر خلاف اکثر میدانها به شکل دایره نیست ، و اگر در آینه به شکل چشم خود بنگرید میبینید که به شکل لوزی است ، حال می فهمید که چه لزومی داشت که نماد میدان انقلاب که کوچک و تیره رنگ نیز بود با سازه ای عجیب و مدور و به رنگ کبود جایگزین شود ، بله آنها برای اینکه گردی داخل چشم جهان بین به خوبی نمایان شود آن را مدور و کبود ساختند تا ما بیش از پیش متوجه نفوذ فراماسون شویم!




    میدان انقلاب در سال 2000 از نمای نزدیک ( پیش از ساخت )

    میدان انقلاب در سال 2000 از نمای دور ( پیش از ساخت )



    میدان انقلاب در سال 2011 از نمای نزدیک





    میدان انقلاب در سال 2011 از نمای دور





    نکته دیگری که در این سازه وجود دارد این است که وقتی این سازه را از بالا نگاه کنیم میبینیم که از مربع های برش خورده ای تشکیل شده است که تعداد مربع هایی که به صورت کامل هستند شامل 13 مربع میشود که ما میدانیم عدد 13 عددی مهم در فراماسون میباشد!








    نکته جالب دیگر مربوط میشود به 4 مربع تیره رنگ که بر روی این گنبد کبود قرار دارند ، چرا 4 مربع و چرا متقارن و چرا در روئوس این سازه قرار دارند ، این شکل قرار گیری خاص برای به وجود آوردن یکی دیگر از مهمترین نشانه های فراماسون در این سازه است به نام پرگار و گونیا که در راًس آن نیز باید چشم جهان بین خودنمایی کند که همان مربع های تیره رنگ می باشند ، تعداد و تقارن قرار گیری این مربع ها برای این است که از تمام جهات پرگار و گونیا با چشم جهان بین روئیت شود!!!







    همچنین شما در اشکال بالا ماری را مشاهده میکنید که در اطراف گونیا و پرگار قرار دارد که با مشاهده تصویر میدان انقلاب از بالا میبینید که در اطراف سازه مذکور چمن کاری مشاهده میشود و سپس طوری جدول کنار چمن طراحی شده که کاملا شکل مار حلقه شده به دور نماد را تداعی میکند.







    شاید با دید مستقیم و از نزدیک نیز با مشاهده این میدان نماد های دیگری بدست آید که ما تحقیق در این خصوص را به دیگر دوستان واگذار می کنیم.

    منبع
    ویرایش توسط mahmoodmah : 5th July 2013 در ساعت 12:51 AM

  7. 7 کاربر از پست مفید mahmoodmah سپاس کرده اند .


  8. #5
    همکار تالار موبایل
    نوشته ها
    1,025
    ارسال تشکر
    8,185
    دریافت تشکر: 3,427
    قدرت امتیاز دهی
    25841
    Array

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    حسین امانت

    حسین امانت (تولد ۱۳۲۱) طراح و معمار و از بهائیان[۱][۲][۳] کانادائی-ایرانی است.


    او معمار برج آزادی است[۴][۵][۶][۷][۸][۹] که به مناسبت یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران و به عنوان نمادی از «ایران مدرن» و نشانی از «دروازه تمدن بزرگ» در سدهٔ بیستم ساخته شد[۱۰] و همچنین معمار و طراح ساختمان‌های اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف و بسیاری از بناهای دیگر در ایران و جهان می‌باشد.[۱۱].

    پس از پروژه موفقیت آمیز برج آزادی که تا پیش از انقلاب برج شهیاد نامیده می‌شد و دانشگاه شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش کبیر به او واگذار شد.[۱۲] امانت همچنین معمار و طراح تعدادی چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحاتی در ساحل دریای خزر بوده‌است. او بعدها با بسط دادن کار خویش بناهایی در خارج از کشور را نیز طراحی نمود، از آنجمله، بنای سفارت ایران در شهر پکن، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.[۱۳]

    از دیگر سازه‌های طراحی شده توسط وی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

    * دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر سابق در ۱۳۵۴)،[۱۴]
    * ساختمان مرکز صنایع دستی سابق و سازمان میراث فرهنگی امروزی (کامل شده در سال ۱۳۶۳)،
    * ساختمان سفارت ایران در پکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲)[۱۵]،
    * مرکز بهائیان در ویرجینیا امریکا[۱۶]،
    * مرکز بهائیان در تگزاس امریکا[۱۷]،
    * ساختمان مقر بیت العدل اعظم، از ساختمانهای حول مقام اعلی، مرقد باب در حیفا[۴]،
    * دارالتبلیغ بین‌المللی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی،
    * محفظه آثار بهائی از ساختمان‌های حول قوس مقام اعلی،
    * مشرق‌الاذکار در ساموآ

    امانت دانش‌آموخته دانشگاه تهران است.[۱۸]
    منبع : http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AD%D8%B...9%86%D8%AA
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    گفتگو با حسین امانت طراح برج آزادی

    برج آزادی که در زمان خود شهیاد نام داشت و یادمانی برای دو هزار و پانصد سال شاهنشاهی ایران بود، خیلی زود نماد دروازه گونه تهران و ترجمان معمارانه ایران مدرن شد، این بنا اکنون سی و شش ساله است و در حالی که با یک چرخش بزرگ، نماد انقلاب سال ۵۷ تلقی می شود، فرسوده از گذر زمان و رنجیده از بی مهری کسان، خود را نیازمند مرمت می یابد. با این حال دست بردن در مجموعه ای که ایرانیان سخت بدان خو گرفته اند وخارجیان، ایران امروزی را با تصویرش می شناسند، کاری ساده و خالی از حرف و حدیث نیست.
    شهرداری تهران مسؤول مرمت و بهسازی برج و میدان آزادی است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نظارت بر این کار را به عهده دارد؛ چرا که برج آزادی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
    شهرداری بر این باور است که عملیات مرمت را "کاملا اصولی" به پیش می برد، اما سازمان میراث فرهنگی نظر متفاوتی دارد. چندی پیش خبرگزاری میراث فرهنگی (CHN) گزارش داد که کارشناسان این سازمان، پس از بازدید از کارگاه مرمت و بهسازی برج آزادی، در حضور سرپرست کارگاه گفته اند: "اقداماتی که تاکنون در جزیره برج آزادی به بهانه ساماندهی و مرمت انجام شده، مرمت نبوده، بلکه فاجعه ای دردناک در تاریخ ساماندهی آثار تاریخی است."
    استفاده از واژه "جزیره" برای میدان آزادی، اشاره طنزگونه و تلخی است به قرار گرفتن این میدان در میان ترافیک سنگین ورودی غربی پایتخت و قطع ارتباط پیادگان با میدانی که طرحش ملهم از باغ های ایرانی است و در اصل برای پیاده روی ساخته شده است.
    شهرداری نقشه های مرمت را برای تایید به سازمان میراث فرهنگی ارایه کرده و این سازمان نیز به نوبه خود خواستار تایید نقشه ها توسط مهندس ایرج حقیقی شده است؛ یعنی کسی که در زمان ساخت برج آزادی، مسؤول کارگاه برج بود. او اکنون به خارج از کشور سفر کرده است.
    در این میان هیچ کس سراغ مردی را نمی گیرد که ایده چنین اثر بدیعی از ذهنش تراوش کرد، همان جوان ۲۴ ساله و تازه از دانشگاه درآمده ای که حالا از مرز ۶۵ سالگی گذر کرده و هزاران کیلومتر آن سوتر از تهران، نگران دست پرورده خویش است: حسین امانت.
    آقای امانت که اینک در شهر ونکور کانادا سکونت دارد، از معماران نوپردازی است که حتی اگر هیچ کاری غیر از طراحی برج و میدان آزادی انجام نداده بود، بازهم نامش در تاریخ معماری مدرن ایران جاودانه می ماند. اما او در کارنامه خویش، کارهای سترگ دیگری نیز دارد: طراحی ساختمان دانشگاه صنعتی شریف یا آریامهر سابق (۱۳۵۴)؛ ساختمان مرکز صنایع دستی سابق و سازمان میراث فرهنگی امروزی (کامل شده در سال ۱۳۶۳)؛ ساختمان سفارت ایران در پکن (کامل شده در سال ۱۳۶۲) و آثار دیگری که در سال های دوری از وطن و در کشورهای مختلف جهان ساخته شده اند.
    او دعوت گفت و گو را صمیمانه پذیرفت و در اندازه ای که یک گفت و گوی تلفنی میان تهران و ونکور اجازه می دهد، از هویت برج آزادی و دغدغه هایش در این باره سخن راند. با این حال اذعان داشت که اگر بخواهد در هرمورد توضیح کامل بدهد، حاصل سخن، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود. تنها امیدش این بود که سخنانش نزد آن ها که اکنون آفریده اش را در اختیار دارند، جدی گرفته شود. آیا این توقع بزرگی برای خالق برج آزادی است؟
    آقای امانت، در ایران بیشتر مردم خصوصا جوان ها برج شهیاد را با نام آزادی می شناسند. شما ترجیح می دهید در این گفت و گو از کدام نام استفاده کنیم؟
    فرقی نمی کند. شما از نام آزادی هم می توانید استفاده کنید. آزادی هم نام خوبی است. ولی فکر می کنم این بنا به نام اصلی خود شهیاد نامیده خواهد شد.
    پرسش اول من بی ربط به این نامگذاری نیست. شما شهیاد یا همان آزادی را به یادبود ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی ایران طراحی کردید، اما بعدا علاوه بر این که نماد شهر تهران و ایران مدرن شد، نماد انقلابی شد که در تقابل با نظام شاهنشاهی بود. چه قابلیت هایی را در این اثر می بینید که توانسته در مدت کوتاهی نماد دو موضوع متفاوت از هم باشد؟
    شهیاد طوری طراحی شده که معطوف به حقیقت، جوهره و عمق فرهنگ ایران است. یعنی با توجه به آنچه که در طول تاریخ بر سر ایران رفته و عظمتی که در تاریخ این کشور هست، ساخته شده. درست است که این کار در زمانی انجام شد که یک وضع سیاسی دیگری در ایران حکمفرما بود، اما وقتی من آن را طراحی کردم به تمام دوره های تاریخی و به آینده ایران فکر می کردم؛ نه به آن وضع سیاسی خاص.
    البته اصلا فکر نمی کردم که شهیاد این طور در دل مردم ایران نفوذ کند. شهیاد درست مثل بچه ای بود که شما به دنیا می آورید و نمی دانید که او در آینده چگونه خواهد شد. این بچه بزرگ می شود و زندگی مخصوص به خودش را پیدا می کند که دیگر در اختیار شما نیست. شهیاد هم همین طور شد و فکر می کنم به این خاطر در دل مردم جا باز کرد که خیلی ایرانی است و جوهره فرهنگ ایران را در خود دارد.
    این جوهره فرهنگی که بر آن تأکید دارید، چگونه در ساختمان برج متبلور شده است؟ یعنی دقیقا چه مفاهیمی را در طراحی برج به کار گرفته اید و می خواسته اید چه پیامی را از طریق آن منتقل کنید؟
    همان طور که گفتم این بنا به گذشته های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می خواستم جمع بندی خودم از اینها را در شهیاد ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می شود.
    در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می زند.
    رسمی سازی هایی که بین این دو قوس را پر می کند، خیلی ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است و شما در هر مسجدی که می روید، یک چیز تازه ای می بینید.
    در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارد دایره گنبد شده اند و این کار را با کمک رسمی بندی ها و مقرنس کاری های بسیار زیبا انجام داده اند.
    در برج شهیاد هم همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می چرخد و ۱۶ ضلعی می شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده است.
    دو طبقه داخل برج، یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور به آن می رسید. این طبقه که به عنوان نمایشگاه طراحی شده با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده. این گنبد مقرنس ایرانی را به نوع تازه ای اجرا می کند و ارتفاع آن از بام شهیاد بیرون می زند و از بام دیده می شود که با کاشی های فیروزه ای معرق ایرانی پوشیده شده است.
    مصرف بتن سفید در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان یک کار جدیدی در ایران بود.

    شما در زمان طراحی برج ۲۶ ساله بودید؟

    خیر، ۲۴ سال داشتم و تازه از دانشکده معماری دانشگاه تهران بیرون آمده بودم.

    خب، آدم وقتی برج آزادی را با این توصیفی که شما گفتید، می بیند، متوجه می شود که این اثر حاصل درک عمیقی از سنت های تاریخی و هنر و معماری ایران در دوره های مختلف است. چطور یک جوان ۲۴ ساله به این درک رسیده بود؟

    من از کودکی در خانواده ای بزرگ شدم که عاشق فرهنگ ایران بود و در یک مکتب فکری پرورش پیدا کردم که می گوید زیبایی های دنیا در هر کجا که باشد، متعلق به همه دنیاست و هنرمند باید به همه این زیبایی ها مراجعه کند.
    وقتی کوچک بودم، یک روز پدرم مرا به تخت جمشید برد. وقتی از پله های تخت جمشید بالا رفتم، عظمتی را دیدم که قلب من را برای همیشه از آن خودش کرد. تجربه ای بود که هیچ وقت آن را فراموش نمی کنم و فکر می کنم کارهایی که بعدا در زمینه معماری انجام دادم، بیشتر به این تجربه و حس مربوط می شود. یک مقدارش را هم شما به حساب شانس بگذارید .
    اگر اجازه بدهید، بپردازیم به مسایلی که امروزه گریبانگیر برج آزادی است. در حال حاضر دست کم سه عامل به عنوان عوامل خطرزا برای برج آزادی مطرح شده؛ یکی نفوذ رطوبت حاصل از آبیاری چمن های میدان به پایه های بنا و احتمالا فونداسیون؛ دوم آلودگی شدید هوا ناشی از تردد خودروها و فعالیت کارخانجات بزرگ در غرب تهران؛ و سوم بار سنگین ترافیک در میدان آزادی و لرزشی که تردد خودروها ایجاد می کند. هر کدام از این عوامل را چقدر آسیب زا می دانید و مقاومت برج در برابر آن ها چقدر است؟

    همه این عوامل خیلی مهم است. از آنجا که بخش های زیر زمینی میدان خیلی بزرگ است، صدمه دیدن عایق ها یعنی قیرگونی دیوارها و سقف ها و نفوذ رطوبت مساله ای جدی است که باید فورا به آن رسیدگی شود. چون نفوذ آب در طول زمان، بتن را ضعیف می کند.
    من عکس هایی را از شهیاد دیده ام که نشان می دهد لای سنگ ها گیاه سبز شده و فکر می کنم هر ساختمانی هرچقدر که محکم باشد، اگر مدتی به آن نرسند - که در این ۳۰ سال گذشته این طور بوده - خراب می شود. در مورد رشد گیاهان در لابلای سنگ ها واقعا نگران هستم؛ چون ریشه گیاه سنگ ها را خرد می کند.
    برای مرمت شهیاد باید توجه داشت که این بنا چطور طراحی شده و چه تکنیک هایی در ساخت آن بکار رفته است. این بنا سنگ هایی دارد که در قسمت پایین برج 3.2 متر طول و 1.6 متر ارتفاع دارند و کار دست سنگتراشانی است که به نظر من یک کار بی نظیری انجام داده اند. چون آن وقت که ما شهیاد را می ساختیم، هیچ کس برای پول کار نمی کرد و برای همه، این یک کار عاشقانه ای برای مملکت بود.



    این سنگ ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده اند و پشت آنها یک سطح خشن است که روی آن نلغزند. ولی هر سنگی کنار سنگ دیگر با یک ماده قابل انعطاف بندکشی شده است. چیزی شبیه به لاستیک که قابل انعطاف است. ماده ای است به نام FlEXIBLE SEALANT . حالا اگر بخواهند در جریان مرمت از سیمان برای بندکشی استفاده کنند، این کار باعث شکستن سنگ ها می شود. به خاطر این که در گرمای تابستان و سرمای زمستان سنگ ها و بتن زیر آن ها مرتبا منبسط و منقبض می شوند و اگر درزها قابل انعطاف نباشد، همگی خرد می شوند.
    این را هم بگویم آقای مهندس ایرج حقیقی که الان در ایران هستند و مهندس کارگاه برج بودند، یکی از بهترین کسانی هستند که در مورد مرمت شهیاد می توان به ایشان مراجعه کرد.

    آلودگی هوا چطور؟
    آلودگی هم مسأله مهمی است و وضع اسیدی هوا روی سنگ های برج اثر می گذارد. سنگ های شهیاد که مرمر جوشقان هستند، اصلشان آهکی است و از آلودگی هوا آسیب می بینند.
    به نظر من راه حل اساسی این است که ترافیک اطراف میدان را کم کنند، اما نباید جریان رفت و آمد قطع شود. حتما باید اتومبیل از آن اطراف رد شود و زندگی در آن جا جریان داشته باشد تا بنا زنده بماند. ولی به نظرم تردد وسایلی مثل اتوبوس و کامیون و تعداد زیاد اتومبیل باید بررسی و محدود شود. ضمنا نباید کاری کنیم که اتومبیل ها یک مانع و دیواری در مقابل شهیاد بوجود بیاورند و مانع بشوند که مردم به سوی میدان بیایند. یعنی در طرح های شهری خیابان های میدان، باید سعی کرد مردم راحت به باغ وسط برسند.
    در مورد لرزش ناشی از تردد خودروها که اشاره کردید، باید بگویم شهیاد آنقدر محکم ساخته شده که نباید پایه هایش با این حرف ها بلرزد. مهندس مشاوری که شهیاد را طراحی کرده، یک از بهترین ها در دنیاست.
    بنا محکم است، ولی هر بنای خیلی محکم هم اگر زیرش خالی شود، می خوابد. من نمی دانم اطراف آنجا چه اتفاقی می افتد، اما فکر می کنم باید خیلی مواظب بود.
    الان شهرداری تهران در حال بازسازی محوطه میدان آزادی است و ممکن است در جریان این کار برخی عناصر و اجزاء میدان دگرگون شوند. آیا طراحی میدان آزادی پیوستگی ضروری با برج دارد، یعنی اگر دخل و تصرفی در طراحی میدان صورت بگیرد ، به کلیت طرح و مفاهیم آن یا حتی ساختار معماری اش لطمه خواهد خورد؟

    قطعا همین طور است. نقوشی که در میدان هست و باغچه ها و گل کاری ها را شکل می دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده است.
    روابط لوگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره های گذشته را نشان می دهد. اگر این طرح که در میدان استفاده شده به هم بخورد، ایده اصلی کار از بین خواهد رفت.
    طرح آب نما و فواره ها هم ملهم از باغ های ایرانی است. همین طور شیب میدان با دقت و به منظور خاصی طراحی شده، حد ارتفاع برج شهیاد ۴۵ متر است؛ چون نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و نمی شود بلندتر از این ساخت. ولی من می خواستم وقتی به بنا نزدیک می شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود.
    ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنی شما از طرف فرودگاه که وارد میدان می شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می شوید و می رسید به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می شوید، دوباره بالا می آیید.
    زمین زیر برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می رسند، خط های قوسی جالبی را ایجاد می کنند که نمی شود به آنها دست زد. در بازسازی میدان باید به این ظرایف توجه کرد.
    در عکس هایی که دیده ام، کاشی کاری شیارهای نمای اصلی و روی گنبد اغلب خرد شده است. این اشکال کاشی معرق ایرانی است که که می دانید از تکه های کوچکی که کنار هم می گذاریم، تشکیل شده و در زمستان با نفوذ برف و باران یخ می زند، می شکند و فرو می ریزد.
    امروزه با پیشرفت تکنیک کاشی، رفع این مشکل که در اغلب بناهای قدیمی مشاهده می شود، ممکن است. امیدوارم در تعمیر این کاشی کاری ها نهایت دقت انجام شود که طرح اصلی آن که الهامی مدرن از نقوش سنتی ایرانی است، محفوظ بماند و تغییر نکند.

    غیر از این موارد، توصیه دیگری هم به متولیان بازسازی میدان آزادی دارید؟

    من شنیده ام که مدت زیادی است شهیاد به روی مردم بسته شده که البته به خاطر تعمیرات است. ولی این کار نباید زیاد طول بکشد. چون وقتی بنا تعطیل می شود، از بین می رود. نگهداری مداوم بنا مستلزم فعالیت در آن است.
    داخل شهیاد از نظر مرمت کار زیادی ندارد و چون داخلش بتن لخت است، همیشه نو است و کافی است که آن را تمیز بکنند. اما حیف است که به این بنا رسیدگی نکنند و درهایش به روی مردم بسته باشد .

    غیر از برج آزادی برخی بناهای تاریخی تهران مثل سر در باغ ملی، شمس العماره و ساختمان موزه ملی ایران خیلی شاخص هستند و تا حدودی نمادهای شهری به حساب می آیند. اما بناهای دهه های اخیر مثل مصلای تهران، ساختمان کنفرانس سران کشورهای اسلامی یا ساختمان کتابخانه ملی نتوانسته اند این شاخصه و وجه نمادین را پیدا کنند. به نظر شما چه عناصری در این بناها مفقود است که نمی توانند نماد شهری باشند؟

    یک کتابخانه هدفش این است که مردم بروند آن جا و از کتاب ها استفاده کنند، همین طور بناهای دیگر هر کدام به منظور خاصی ساخته شده اند، اما همان طور که اشاره کردید، می توانند نمادین هم باشند. مانند بناهای دوره صفویه در اصفهان.
    معماری دنیا در حال تحول خیلی سریع است و معماران در هر کجای دنیا به تکنولوژی و امکاناتی دست پیدا کرده اند که قدرت انتخاب زیادی به آنها می دهد.
    دیگر مثل دوره صفویه نیست که فقط آجر داشتند و قوس می زدند و همواره هماهنگی در کارشان بود. بعضی از دوران ها در تاریخ دنیا مثل بهار شکفتگی هستند و در آنها گل های زیادی پرورش پیدا می کند؛ مثل رنسانس در تاریخ اروپا یا دوره سلجوقی و صفوی در تاریخ ایران.
    الان وضعیت به خاطر فنون و مصالح جدید عوض شده و مدتی طول می کشد تا این پختگی پیدا شود. در چین هم همین آشفتگی ها وجود دارد. دوران آزمایش است.
    من وقتی ساختمان مرکز صنایع دستی یعنی سازمان میراث فرهنگی فعلی را می ساختم، استفاده های بی مورد و عجیب و غریب از قوس ها و مقرنس ها در معماری ایران خیلی زیاد شده بود. من در آنجا با مراجعه به سنت معماری ایران یک گنبد رسمی بندی شده آجری را درست کردم تا بگویم هنوز هم می شود با تکیه بر گذشته یک کارهایی کرد. ولی این بنا نیز آن جنبه نمادین را ندارد، چون هدف دیگری داشته است.
    یک وقت هایی اثر دنیای پیشرفته بر ما خیلی زیاد است و بدون این که بدانیم چه کار داریم می کنیم، به تقلید از دیگران می پردازیم. ولی به طور کلی فکر می کنم معماران ایرانی، معماران بسیار خوبی هستند. متأسفانه من کارهای اخیری را که همکارانم در ایران کرده اند، ندیده ام تا اظهار نظر کنم.

    اگر دوباره به شما پیشنهاد دهند که یک بنای یادبود و نمادین برای تهران طراحی کنید ، یادبود چه چیزی را می سازید و چه مفاهیمی را در ساختار آن بکار می گیرید؟

    می دانید، یادبود مربوط است به آنچه بر یک فرد یا یک جامعه ای گذشته؛ یک چیزی است که وقتی آن را می بینید فکر می کنید چه خبر بوده است. من یک دوره با توجه به آنچه در طول تاریخ بر سر ایران رفته، کاری را انجام دادم. اما تا مأمور کار دیگری نشوم نمی توانم بگویم آن کار چیست.
    باید مأمور بشوم تا مثل بچه ای که می گویند مشق بنویس، یک مدتی در شور و التهاب باشم و سختی بکشم. باید یک مقداری دعا و مناجات داشته باشم تا متمرکز شوم و از درون این تمرکز یک فکری بیرون بیاید. باید مأمور بشوم تا توکل کنم.

    آیا این مناجات و توکل برای طراحی آزادی هم وجود داشت؟

    البته، البته، وقتی می خواستم این کار را انجام بدهم، دعا کردم؛ چون می دانستم که به تنهایی نمی توانم کاری بکنم. شهیاد را ساختم تا بگویم ایران از دوران سخت گذشته می گذرد و به آینده ای درخشان می رسد. در این تردیدی نیست
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    در ضمن برای دیدن ادامه طرح های آقای حسین امانت به آدرس زیر مراجعه کنید

    http://arctoor.blogfa.com/post-43.aspx

  9. 5 کاربر از پست مفید mahmoodmah سپاس کرده اند .


  10. #6
    کاربر جدید
    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    92
    ارسال تشکر
    78
    دریافت تشکر: 311
    قدرت امتیاز دهی
    965
    Array
    mehdikhanmohamadi's: آسوده خاطر

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    ازاین بی توجهی یا تا دلتون بخوتد داره به مرحله بهره رداری میرسه همین النش تو شهر ما سه المان طراحی کردن که همشون گونیا پرگارو نشون میده

  11. 5 کاربر از پست مفید mehdikhanmohamadi سپاس کرده اند .


  12. #7
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    DVM
    نوشته ها
    1,829
    ارسال تشکر
    20,723
    دریافت تشکر: 12,331
    قدرت امتیاز دهی
    18939
    Array
    رضوس's: شاد3

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    آخه یعنی چی؟؟؟
    میخواین من همینجوری یه خط بکشم روی دیوار بعد نماد توش پیدا کنم؟؟؟؟
    میخواین تو همین سایت خودمون پیدا کنم؟؟؟؟؟؟
    یعنی تمام طراح ها ماسونن؟؟؟؟
    ما چرا اینقد به حاشیه میپردازیم؟؟؟؟؟؟
    خدایا تو آنی که آنی توانی جهانی چپانی ته استکانی.
    زندگی را نفسی ارزش غم خوردن نیست/آنقدر سیر بخند که غم از رو برود

  13. 7 کاربر از پست مفید رضوس سپاس کرده اند .


  14. #8
    کاربر جدید
    نوشته ها
    32
    ارسال تشکر
    47
    دریافت تشکر: 91
    قدرت امتیاز دهی
    655
    Array
    raha1392's: بی حوصله

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    نقل قول نوشته اصلی توسط RSA71 نمایش پست ها
    آخه یعنی چی؟؟؟
    میخواین من همینجوری یه خط بکشم روی دیوار بعد نماد توش پیدا کنم؟؟؟؟
    میخواین تو همین سایت خودمون پیدا کنم؟؟؟؟؟؟
    یعنی تمام طراح ها ماسونن؟؟؟؟
    ما چرا اینقد به حاشیه میپردازیم؟؟؟؟؟؟
    سلام
    عزیز من همین چیزایی ک واسه من و تو ی حاشیه است واسه امثال من و تو ی نماد ک بودن و نبودنش دور و برمون واسمون فرقی نداره
    اینقدر برای ماسون ها با اهمیت هست ک سالیان دراز از عمر خودشون اجدادشون و 100در صد نوادگانشون رو در این ضمینه گذاشتن و چ بسا فعالیتهایی ک در این ضمینه ها انجام گرفته و میگیره و ما ازشون بیخبریم
    این ی جور تهاجم فرهنگی محسوب میشه
    افسوس ک ما ایرانی ها با داشتن چنین پیشنه فرهنگی و تاریخی و مخصوصا هنری هنوز باید اجازه بدیم فلان اقا از فلان کشور بیاد واسه ما طراحی کنه بماند ک فرهنگ خودشو بیاد بذاره مرکز ایران سرمایه ما رو هم بابت کاری ک انجام میده ببره اون ور اب
    تازه بعدشم هی سوسه بیان فلان میدان فلان برج و ما طراحی کردیم
    عزیز من این باید درد من و تو جوون ایرانی باشه پس ب چشم حاشیه نگاش نکن

  15. 5 کاربر از پست مفید raha1392 سپاس کرده اند .


  16. #9
    یار همیشگی
    رشته تحصیلی
    روانشناسی عمومی
    نوشته ها
    3,348
    ارسال تشکر
    31,663
    دریافت تشکر: 11,131
    قدرت امتیاز دهی
    29289
    Array
    zoh_reh's: جدید88

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    نقل قول نوشته اصلی توسط RSA71 نمایش پست ها
    آخه یعنی چی؟؟؟
    میخواین من همینجوری یه خط بکشم روی دیوار بعد نماد توش پیدا کنم؟؟؟؟
    میخواین تو همین سایت خودمون پیدا کنم؟؟؟؟؟؟
    یعنی تمام طراح ها ماسونن؟؟؟؟
    ما چرا اینقد به حاشیه میپردازیم؟؟؟؟؟؟


    به نظر شما تو معماری اصل چیه؟
    هویت و اصالت؟ یا کپی برداری؟و یا تحمیل بنای فرهنگ دیگری؟!!!
    اینا حاشیه نیست اتفاقا اصله. مسئولین ذیربط که فقط میخوان یه چیزی ارائه بدن حالا هرچی شد!
    من احساس میکنم اینقدر که اومدن و اومدیم فقط نقطه ضعفهارو بیان کردیم و فکر اساسی براش نکردیم،مسئولین به قول معروف کتک خوره پیدا کردن .

    قوانین تالار روانشناسی



    الهی مرا آن ده که مرا آن به...

  17. 4 کاربر از پست مفید zoh_reh سپاس کرده اند .


  18. #10
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    DVM
    نوشته ها
    1,829
    ارسال تشکر
    20,723
    دریافت تشکر: 12,331
    قدرت امتیاز دهی
    18939
    Array
    رضوس's: شاد3

    پیش فرض پاسخ : چرا میدان آزادی از نمای بالا نمایش داده نمیشود+عکس

    نقل قول نوشته اصلی توسط zoh_reh نمایش پست ها
    به نظر شما تو معماری اصل چیه؟
    هویت و اصالت؟ یا کپی برداری؟و یا تحمیل بنای فرهنگ دیگری؟!!!
    اینا حاشیه نیست اتفاقا اصله. مسئولین ذیربط که فقط میخوان یه چیزی ارائه بدن حالا هرچی شد!
    من احساس میکنم اینقدر که اومدن و اومدیم فقط نقطه ضعفهارو بیان کردیم و فکر اساسی براش نکردیم،مسئولین به قول معروف کتک خوره پیدا کردن .
    به نظر من اصل تو معماری
    یک کاربردی
    دو زیبایی شناسی
    سه اصالت
    که البته برای هر بنا با بنای دیگه متفاوته
    ولی حرف من اینه که طراح یه مسجدی که الان میشه که خارجی نیست یا طراح یه پل تو شهر یا یه فلکه شاید بنا های عظیم یه خارجی بیاد و از اون تفکرات استفاده کنه ولی منه طراح وقتی چیزی رو طراحی میکنم زیبایی و کاراییشو مد نظر قرار میدم
    حالا شاید این وسط یه چیز غربی هم وسطش قرار بگیره
    چرا ما باید با دید سیاست توطئه به قضیه نگاه کنیم؟؟؟؟؟
    خدایا تو آنی که آنی توانی جهانی چپانی ته استکانی.
    زندگی را نفسی ارزش غم خوردن نیست/آنقدر سیر بخند که غم از رو برود

  19. 5 کاربر از پست مفید رضوس سپاس کرده اند .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •