دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

موضوع: شتاب g و اثرات آن بر خلبان

  1. #1
    کاربر اخراج شده
    رشته تحصیلی
    مهندسی عمران
    نوشته ها
    0
    ارسال تشکر
    11,136
    دریافت تشکر: 25,270
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    M@hdi42's: لبخند

    پیش فرض شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    به نام خالق یکتا




    با سلام خدمت دوستان


    شتاب G چیست؟


    شتاب G به معنای شتاب گرانشی زمین است که بر اجسام نیروی وارد می کند. دانشمندان متوجه شدند جاذبه زمین به به گونه ای است که همه اجسام را با سرعتی معادل 81m در مجذور ثانیه به طرف خود می کشد. در این حالت، وزن یک جسم یک کیلویی، یک کیلوگرم است. اکنون اگر شما وزنه را به سمت پایین در حالی که دست شما همراه آن است، به پایین پرتاب کنید، می بینید که نیروی بسیار اندکی برای پرتاب وزنه لازم است، و در این حالت، به نیروی جاذبه کمک کرده و از سرعت جاذبه کاهش یافته است، در نتیجه در این حالت شتاب G منفی ایجاد شده و جسم دچار کاهش وزن می شود. اکنون جسم را با سرعت به طرف بالا پرتاب کنید. مشاهده میشود که وزنه بسیار مشکل به بالا میرود و نیروی بیشتری نیاز است. به علت اینکه جسم در جهت مخالف گرانش حرکت کرده سنگین تر شده است. در این حالت، مقدار جی مثبت است. در مورد هواپیما ها نیز همین گونه است. وقتی هواپیما در حال Climb و صعود است، در مخالف جهت گرانشی زمین در حال حرکت بوده و شتاب جی مثبت ایجاد می شود و به مقداری که جی سنج نشان می دهد، هواپیما سنگین تر می شود و به همین دلیل است که هنگام اوج گیری، سرعت کاهش میابد زیرا هواپیما باید وزنی به مراتب بیشتر را حرکت دهد. اما هنگامی که هواپیما در حال Decend و کاهش ارتفاع است نیروی جاذبه و شتاب جی منفی ایجاد می شود در نتیجه سبک می گردد. تنها عامل موثر در تحمل شتاب جی، مقاوم بودن سازه هواپیماست.


    هر G برابر با 60 کیلوگرم است و خلبانان هنگام مانورهای سنگین که تا 9 جی نیز میرسد وزنی حدود 540 کیوگرم را بر روی قفسه سینه و اندام های خود احساس میکنند!




    جی سنج هواپیما


    چرا خلبان در شتاب های جی بالا و پایین دچار بیهوشی می شود؟


    در اثر ایجاد شتاب جی مثبت و سنگین تر شدن نسبی، خون بدن انسان نیز سنگین شده و توانایی بالا رفتن به مغز را ندارد، در نتیجه طی حالتی که به آن بلک اوت گفته می شود، چشمان خلبان سیاهی رفته و چنانچه این عمل ادامه یابد، امکان بیهوش شدن او نیز وجود دارد. اما در صورت ایجاد شتاب جی منفی، خون سبک شده و به مغز فشار می آورد و طی حالتی به نام رد اوت، چشمان خلبان سرخی رفته و سرش گیج می رود این شرایط باعث میشود
    اگر هواپیما در حالت سقوط باشد و حدود 2 تا 3 G منفی نیرو به خلبان وارد گردد حتی اگر خلبان از نظر جسمانی سالم و پر قدرت باشد به راحتی قادر به کشیدن Ejection Handle نخواهد بود.




    اثرات مضر این نیرو بر بدن انسان:


    حرکت گردن و خم نمودن آن در + 8 G بسیار مشکل است. به خصوص زمانیکه خلبان از کلاهی به وزن دو کیلو استفاده می کند محدودیت شدید حرکات ستون فقرات گردنی در + 4G الی + 6G حاصل می گردد.افزایش وزن به میزان زیاد می تواند آثار بدی بر روی ستون فقرات گردنی و کمر ایجاد نماید بطوریکه در بعضی موارد شکستگی مهره های کمر و آسیب به ستون فقرات گردنی به علت +G زیاد گزارش شده است.یکی از فاکتور های مهم در بالا بردن قدرت تحمل خلبانان جنگنده نسبت به میزان +G زیاد ورزش به طور ممتد و اصولی می باشد.خلبانانی که از سلامت جسمانی بالایی برخوردار هستند بهتر می توانند نیروهای حاصل از +G را تحمل کنند.


    یکی دیگر از اثرات نیروهای شتاب +G کاهش سطح هوشیاری است که با توجه به شدت +G طیف آن از گیجی (Confusion) تا بی هوشی کامل (Unconsciousness) متغیر می باشد.در شتاب کم +G اختلال بینایی سریعتر از کاهش سطح هوشیاری عارض می گردد ولی اگر شدت نیروی +G زیاد باشد قبل از اینکه اختلال بینایی عارض گردد بعد از گذشت 4 تا 6 ثانیه از شروع اعمال نیرو بر بدن ابتدا بیهوشی عارض می گردد.در طی بیهوشی عمومآ خلبان دچار تشنج می شود.با کاهش نیروی +G حدودآ 15 ثانیه طول می کشد تا خلبان از حالت بیهوشی خارج گردد که به دنبال آن هوشیاری کامل نبوده و خلبان گیج (Confuse) میباشد و مدت کوتاهی طول می کشد تا خلبان هوشیاری اولیه و مناسب خود را باز یابد.



    تجهيزات ضد G:

    تجهيزات ضد فشار g مرسوم ( نيوماتيكي ) براي جلوگيري از كشيده شدن خون به اندام هاي پايني بدن ، فشار مناسبي را براي اين اندام اعمال مي كنند .
    براي افزايش حفاظت در مقابل فشار G هنگام عمليات با هواپيما هاي بسيار چابك سامانه ي تنظيم فشار تنفس تحت فشار جی ( PBG ) به مجموعه تجهيزات اين هواپيماها افزوده مي شود . در اين سامانه ، هواي لازم براي تنفس به داخل ريه خلبان ارسال مي شود تا اكيژن كافي را جهت تحمل فشار g مهيا سازد . يك محفظه ي لاستيكي ضد فشار نيز ريسك صدمه رساندن به ريه را كاهش مي دهد .




    کلیپ هایی کوتاه از تست های خلبانی در دستگاه های شبیه ساز نیروی G (توصیه میکنم حتما ببینید!)


    کلیپ اول:




    لینک دانلود:
    host3.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/163/c1380e63865f2bd92795ab251829b381486798.mp4
    لینک پخش آنلاین:


    کلیپ دوم:




    لینک دانلود:
    لینک پخش آنلاین:


    کلیپ سوم:
    (در این فیلم خلبان تا 12 جی رو تحمل میکنه)




    لینک دانلود:


    لینک پخش آنلاین


    کلیپ چهارم:


    لینک دانلود:
    لینک پخش آنلاین


    کلیپ پنجم


    لینک دانلود:
    لینک پخش آنلاین
    کلیپ ششم:




    لینک دانلود
    لینک پخش آنلاین
    کلیپ هفتم:


    لینک دانلود
    لینک پخش آنلاین
    کلیپ هشتم:




    لینک دانلود
    لینک پخش آنلاین


    کلیپ نهم :





    لینک دانلود
    لینک پخش آنلاین


  2. #2
    کاربر جدید
    رشته تحصیلی
    ...
    نوشته ها
    68
    ارسال تشکر
    2,673
    دریافت تشکر: 294
    قدرت امتیاز دهی
    193
    Array

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    ممنون خلبان.

    - - - به روز رسانی شده - - -

    ممنون خلبان.

  3. 3 کاربر از پست مفید علی محمد همتی سپاس کرده اند .


  4. #3
    همکار تالار عکاسی
    رشته تحصیلی
    ریاضی
    نوشته ها
    225
    ارسال تشکر
    3,851
    دریافت تشکر: 1,172
    قدرت امتیاز دهی
    884
    Array

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    ممنون فرمانده جالب بود

    - - - به روز رسانی شده - - -

    ممنون فرمانده جالب بود


  5. 2 کاربر از پست مفید هستی.. سپاس کرده اند .


  6. #4
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    نوشته ها
    417
    ارسال تشکر
    2,930
    دریافت تشکر: 2,806
    قدرت امتیاز دهی
    12934
    Array

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    سلام ممنونم جالب و مفید بود

    - - - به روز رسانی شده - - -

    سلام ممنونم جالب و مفید بود

  7. 2 کاربر از پست مفید ghalbeyakhi سپاس کرده اند .


  8. #5
    استعداد برتر سایت
    رشته تحصیلی
    فیزیک و برق
    نوشته ها
    38
    ارسال تشکر
    66
    دریافت تشکر: 162
    قدرت امتیاز دهی
    47
    Array

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    سلام

    آره من شنیدم خلبان های جنگی در یک جاهایی در فضا حتی ممکنه از هوش برند اما قدرت بدنی شون اونقدر باید زیاد باشه تا بتونند دوباره به هوش بیان و کنترل هواپیما رو بدست بگیرند.

    درسته؟
    ویرایش توسط pymn_nzr : 16th March 2013 در ساعت 03:55 AM
    هر چه کنی ، به خود کنی * گر همه نیک و بد کنی

  9. کاربرانی که از پست مفید pymn_nzr سپاس کرده اند.


  10. #6
    کاربر اخراج شده
    رشته تحصیلی
    مهندسی عمران
    نوشته ها
    0
    ارسال تشکر
    11,136
    دریافت تشکر: 25,270
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    M@hdi42's: لبخند

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    نقل قول نوشته اصلی توسط pymn_nzr نمایش پست ها
    آره من شنیدم خلبان های جنگی در یک جاهایی در فضا حتی ممکنه از هوش برند اما قدرت بدنی شون اونقدر باید زیاد باشه تا بتونند دوباره به هوش بیان و کنترل هواپیما رو بدست بگیرند. درسته؟ - - - به روز رسانی شده - - - آره من شنیدم خلبان های جنگی در یک جاهایی در فضا حتی ممکنه از هوش برند اما قدرت بدنی شون اونقدر باید زیاد باشه تا بتونند دوباره به هوش بیان و کنترل هواپیما رو بدست بگیرند. درسته؟
    سلام بله کاملا درست میفرمایید.اگه اون فیلم ها رو که قرار دادم مشاهده کنین کاملا میبینین.البته موقتیه

    - - - به روز رسانی شده - - -

    نقل قول نوشته اصلی توسط pymn_nzr نمایش پست ها
    آره من شنیدم خلبان های جنگی در یک جاهایی در فضا حتی ممکنه از هوش برند اما قدرت بدنی شون اونقدر باید زیاد باشه تا بتونند دوباره به هوش بیان و کنترل هواپیما رو بدست بگیرند. درسته؟ - - - به روز رسانی شده - - - آره من شنیدم خلبان های جنگی در یک جاهایی در فضا حتی ممکنه از هوش برند اما قدرت بدنی شون اونقدر باید زیاد باشه تا بتونند دوباره به هوش بیان و کنترل هواپیما رو بدست بگیرند. درسته؟
    سلام بله کاملا درست میفرمایید.اگه اون فیلم ها رو که قرار دادم مشاهده کنین کاملا میبینین.البته موقتیه

  11. #7
    کاربر جدید
    رشته تحصیلی
    مهندسی خط و سازه های ریلی
    نوشته ها
    104
    ارسال تشکر
    164
    دریافت تشکر: 392
    قدرت امتیاز دهی
    73
    Array

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    همه رو دیدم.خیلی جالب بود.
    یه سوال فرمانده: راهی نیست که بشه این فشار رو از روی خلبان برداشت؟

    - - - به روز رسانی شده - - -

    همه رو دیدم.خیلی جالب بود.
    یه سوال فرمانده: راهی نیست که بشه این فشار رو از روی خلبان برداشت؟

  12. کاربرانی که از پست مفید fateme92 سپاس کرده اند.


  13. #8
    کاربر اخراج شده
    رشته تحصیلی
    مهندسی عمران
    نوشته ها
    0
    ارسال تشکر
    11,136
    دریافت تشکر: 25,270
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    M@hdi42's: لبخند

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme92 نمایش پست ها
    همه رو دیدم.خیلی جالب بود.
    یه سوال فرمانده: راهی نیست که بشه این فشار رو از روی خلبان برداشت؟

    - - - به روز رسانی شده - - -

    همه رو دیدم.خیلی جالب بود.
    یه سوال فرمانده: راهی نیست که بشه این فشار رو از روی خلبان برداشت؟

    اینکه بشه به طور کامل فشارو برداشت امکان پذیر نیست (حداقل برای علم امروز نه)

    اما راه هایی هست برای کم کردنش.یه مثال ساده بزنم.همین لباس سبز به ظاهر ساده خلبانان طوریه که موقع پرواز توسط لوله ای که بهش وصله پراز باد میشه وتا حد زیادی قابلیت بیشتری به خلبان میده برای تحمل این فشار. دستگاه های کنترل فشار هم در جنگنده ها وجود دارن که فشار رو کم میکنن و....

    ویرایش توسط M@hdi42 : 18th March 2013 در ساعت 01:36 PM

  14. کاربرانی که از پست مفید M@hdi42 سپاس کرده اند.


  15. #9
    کاربر جدید
    رشته تحصیلی
    مهندسی خط و سازه های ریلی
    نوشته ها
    104
    ارسال تشکر
    164
    دریافت تشکر: 392
    قدرت امتیاز دهی
    73
    Array

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi42 نمایش پست ها
    اینکه بشه به طور کامل فشارو برداشت امکان پذیر نیست (حداقل برای علم امروز نه)

    اما راه هایی هست برای کم کردنش.یه مثال ساده بزنم.همین لباس سبز به ظاهر ساده خلبانان طوریه که موقع پرواز توسط لوله ای که بهش وصله پراز باد میشه وتا حد زیادی قابلیت بیشتری به خلبان میده برای تحمل این فشار. دستگاه های کنترل فشار هم در جنگنده ها وجود دارن که فشار رو کم میکنن و....
    مشکل تئوریش کجاست؟

    - - - به روز رسانی شده - - -

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi42 نمایش پست ها
    اینکه بشه به طور کامل فشارو برداشت امکان پذیر نیست (حداقل برای علم امروز نه)

    اما راه هایی هست برای کم کردنش.یه مثال ساده بزنم.همین لباس سبز به ظاهر ساده خلبانان طوریه که موقع پرواز توسط لوله ای که بهش وصله پراز باد میشه وتا حد زیادی قابلیت بیشتری به خلبان میده برای تحمل این فشار. دستگاه های کنترل فشار هم در جنگنده ها وجود دارن که فشار رو کم میکنن و....
    مشکل تئوریش کجاست؟

  16. کاربرانی که از پست مفید fateme92 سپاس کرده اند.


  17. #10
    کاربر اخراج شده
    رشته تحصیلی
    مهندسی عمران
    نوشته ها
    0
    ارسال تشکر
    11,136
    دریافت تشکر: 25,270
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    M@hdi42's: لبخند

    پیش فرض پاسخ : شتاب g و اثرات آن بر خلبان

    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme92 نمایش پست ها
    مشکل تئوریش کجاست؟

    - - - به روز رسانی شده - - -



    مشکل تئوریش کجاست؟

    ببینید .شتاب جی که چیز معمولی وعادیه و امکان بر طرف کردنش نیست ولی تا حد ممکن میشه ازش کم کرد . علم امروز تا حدی تونسته اما بیشتر رو به اینده باید س÷رد

    - - - به روز رسانی شده - - -

    نقل قول نوشته اصلی توسط fateme92 نمایش پست ها
    مشکل تئوریش کجاست؟

    - - - به روز رسانی شده - - -



    مشکل تئوریش کجاست؟

    ببینید .شتاب جی که چیز معمولی وعادیه و امکان بر طرف کردنش نیست ولی تا حد ممکن میشه ازش کم کرد . علم امروز تا حدی تونسته اما بیشتر رو به اینده باید س÷رد

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •