ایده ات خوبه ولی چند نکته باعث میشه نشه ازش استفاده کرد.
ببین گاز فریون این توانایی رو داره که در دمای محیط با اعمال فشار از فاز گاز به فاز مایع تبدیل بشه.
میدونی حکمت این کار اینجاست که اگر یک یک لیتر گاز فریون رو که هم دمای محیط است، در یک کمپرسور فشرده کنیم دماش افزایش پیدا می کنه.
البته نه به خاطر این که روش کار انجام دادیم. به این دلیل که ما با فشرده کردن گاز انرژی درونی اون رو متمرکز تر می کنیم.
حالا اگر دمای این سیال رو با کندانسور به دمای محیط برسونیم گاز دچار تغییر فاز میشه و اگر توسط لوله مویی به گاز تبدیلش کنیم دمای گاز کاهش پیدا می کنه.
داستان تو یکم فرق می کنه.
ظرفیت گرمایی گاز فریون خیلی کمتر از آبه و نمیتونه اب رو خنک کنه.
توجه کردی که رادیاتور اصلی خودرو چقدر بزرگه؟
بهترین انتخاب چیلر هست که تو خودرو نمیشه استفاده کرد چون بزرگه و سنگین.
ولی یه مقاله می خوندم که طرف با دمای خروجی توربین گاز نیروگاه یه چیلر رو راه انداخته بود تا حجم هوای ورودی به کمپرسور رو افزایش بده.
راستی میتونی رو خنک کننده های حالت جامد تحقیق کنی.
مثلا ترموالکتریک حجمش کمتره و با برق کار می کنه که با تبدیل توربو شارژر ماشین به مولد برق میشه توان مورد نیازش رو تامین کرد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)