سلام جناب بروجردیان عزیز
فکر می کنم اگه آدرس کتابش رو بدم بهتر باشه:
این سوالات از رساله اجوبه الاستفتائات حضرت آیه الله خامنه ای گرفته شده
صفحه 285
ناشر: انتشارات بین المللی الهدی
نوبت چاپ: تابستان 85 ، چاپ دهم - ( اونی که دست من هست)
شابک: 2-048-439-964
علاوه بر این شما می توانید که همین رساله رو بصورت الکترونیکی از سایت leader.ir دریافت و استفاده کنید.![]()
با سلام چرا خدا به یک نفر همه چی می دهد ومالش زیاد است وبه یک نفر همش بدبختی می دهد بعد اگر روزی دست خداست پس چرا یکی معا مله ای می کند وکلی سود میبرد ولی یکی معا مله ای می کند ضرر می کند مگر می شود روز هرکس مشخص شده باشد مثلا من اگر یک ساعت کار کنم یک ساعت حقوق می گیرم اگر 12 ساعت کار کنم 12 ساعت کار می کنم ایا روزی دست خود ادم نیست
دوست عزيزم سلام :
سوال بسيار خوبيه و بسيار هم تامل بر انگيز / اما از آنجائيكه اين گفته كه : ( روزي دست خداست ) و اين مورد در حوزه ديني قرار مي گيرد و از حوزه حساب و كتاب و اقتصاد و رياضي تقريبا خارج شده است / خواهشمند است دوستان عزيزي كه در حوزه معنويات و دين شناسي صاحب نظر هستند جواب اصلي و قانع كننده شما را حتما خواهند داد / توصيه مي كنم از دوست عزيزمان ( كمان ابروي عزيز ) سوال فرماييد چون ايشون به بسياري از منابع ديني و اسلامي و روايات و احاديث تسلط دارد و حتما پاسخ خوبي به اين پرسش شما خواهند داد .
با احترامات شايسته
بروجرديان
با سلام ایا گذاشتن پول در بانک برای سود حرام است یا خیر چون بعضی ها می گویند مشکل دارد بعضی ها هم می گویند مشکل ندارد
س 1920: گرفتن سود پولهايى كه به بانكهاى كشورهاى اسلامى سپرده شده چه حكمى دارد؟
ج: در صورتى كه سپردهگذارى به صورت قرض و به قصد گرفتن سود و يا مبتنى بر آن و يا به قصد دستيابى به سود باشد، گرفتن آن جايز نيست.
توضیح: یعنی اگر سپرده گذاری به عنوان قرض الحسنه باشد و بخواهد سود بگیرد آن سود جایز نیست. چون پول را بعنوان قرض داده و باید دقیقا به همان اندازه ای که قرض داده ، پس بگیرد نه بیشتر. و اگر بیشتر بگیرد ربا و حرام است.
پس حتی اگر:
س 1933: شخصى حساب پس اندازى دريكى از بانكها افتتاح كرد و بعداز گذشت مدتى از افتتاح حساب ، مقدارى سود به او تعلّق گرفت ، گرفتن اين سود چه حكمى دارد؟
ج: در صورتى كه اموال خود را به عنوان قرض و به شرط سود يا مبتنى بر آن و يا به قصد دستيابى به آن در حساب پسانداز گذاشته باشد، گرفتن آن جايز نيست، زيرا اين سود همان رباست كه از نظر شرعى حرام است و در غير اين صورت گرفتن آن اشكال ندارد.
اما اگر سپرده گذاری بصورت قرض الحسنه نیست بلکه تحت عنوان یکی از عقود اسلامی و برای کارکردن با پول وگرفتن سود باشد اشکالی ندارد. به این استفتائات هم توجه کنید:
س 1922: آيا معاملات بانكهاى جمهورى اسلامى ايران محكوم به صحت هستند؟ خريد مسكن و غيره با پولى كه از بانكها گرفته مىشود چه حكمى دارد؟ غسل كردن و نماز خواندن در خانهاى كه با اين قبيل پولها خريدارى شده چه حكمى دارد؟ و آيا گرفتن سود در برابر سپردههايى كه مردم دربانك مىگذارند، حلال است؟
ج: بطور كلى معاملات بانكى كه بانكها بر اساس قوانين مصوب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان انجام مى دهند،اشكال ندارد و محكوم به صحت است و سود حاصل از بكارگيرى سرمايه بر اساس يكى از عقود صحيحِ اسلامى، شرعا حلال است، لذا در صورتى كه گرفتن پول از بانك براى خريد مسكن و مانند آن تحت عنوان يكى از آن عقود باشد، بدون اشكال است ولى اگر به صورت قرض ربوى باشد، هر چند گرفتن آن از نظر حكم تكليفى حرام است ،ولى اصل قرض از نظر حكم وضعى صحيح است و آن مال، ملك قرض گيرنده مىشود وجايز است در آن و در هر چيزى كه با آن مىخرد تصرف نمايد.
س 1926: آيا سپردهگذارى در بانك به قصد بكارگيرى آن در يكى از معاملات حلال و بدون تعيين دقيق سهم سپردهگذار از سود، به اين شرط كه بانك هر شش ماه سهم او را از سود بپردازد، جايز است؟
ج: اگر سپرده گذارى در بانك به اين صورت باشد كه سپرده گذار همه اختيارات را به بانك داده باشد حتّى انتخاب نوع فعاليت و تعيين سهم سپردهگذار از سود هم به عنوان وكالت در اختيار بانك باشد، اين سپرده گذارى و سود حاصل از بكارگيرى پول در معامله حلال شرعى، اشكال ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپرده گذارى ضررى به صحت آن نمىزند.
س 1935: سپردههاى دراز مدت كه درصدى سود به آنها تعلق مى گيرد چه حكمى دارند؟
ج: سپردهگذارى نزد بانكها به قصد بكارگيرى آن در يكى از معاملات حلال و همچنين سود حاصل از آن اشكال ندارد.
اگر باز هم جای سوال بود در خدمتیم![]()
سلام
یه تاپیک که من میتونم حسابی گیر بدم و برای ادمهایی مثل من خوبه با سوالات متعدد البته جوابهای راحت
یه سوال در مورد مانکنهایی که در خیابان است ایا دست زدن به مانکنهای ایراد داره ؟؟؟
شاید از جرم دیروزه که به این روز افتادیم
سلام دوست من البته با توجه به امضاتون باید بگم دوستان من
خوش اومدی به این بخش
منتظر گیر دادنات هستیمولی مطمئن نباش که جوابهات همه راحت باشن
![]()
دست زدن به اونها ایراد نداره
مگر اینکه موجب فساد بشه
مثلا بخاطر نوع لباسی که به اون پوشاندن موجب تحریک یا .... بشه و بادیدن اونها شخص استفاده منفی ببره (متوجه هستین که ) یا بخواد با دست زدن لذت ... ببره که در این صورت اشکال داره.
با سلام ایا اینکه کسی از کسی تعریف کند وبه او نظر کند یا به قولی چشم بزند ایا چنین چیزی حقیقت دارد وایا روایتی در این زمینه وجود دارد واگر حقیقت دارد چکار باید کرد ایا در این زمینه دعایی معتبر وجود دارد
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)