راز سکوت
زندگی مردان الهی و انسان های وارسته و برخورد و موضع گیری آن ها با پیشامدها به گونه ای آمیخته با اسرار است که درک رمز و راز آن برای هر کس ممکن نیست؛ گویی آنان در آینه ی ایّام، چهره ی عریان حوادثی را می بینند که درک آن برای انسان های عادّی محال است!
آیةاللهحائری(ره) آنچنان با احتیاط عمل کرد که حرکت او اعجاب همگان را برانگیخت. ایشان هرگاه درباره ی این سکوت و احتیاط مورد سؤال قرار می گرفت، در پاسخ به این جمله ی کوتاه اکتفا می کرد: من حفظ حوزه ی علمیّه را اهمّ می دانم.
در زمان اوج گیری مخالفت ها تلگرافی برای رضاخان ارسال داشت و او را برای رسیدگی به خواسته های علما و مردم فراخواند. این برخورد غیر عادی آیةالله العظمی حائری با قضیه، در محافل مختلف مورد شبهه و سؤال واقع شد، اما آن گاه که به دستور رضاخان در سال 1314 ه . ش مسجد گوهرشاد مشهد به توپ بسته شد و به خاطر اعتراض مردم به کشف حجاب هزاران نفر به شهادت رسیدند و حوزه ی علمیّه ی مشهد که از مهم ترین حوزه ها به شمار می رفت، منهدم گشت، راز پاسخ کوتاه آیةالله حائری، که حفظ حوزه را اهمّ می دانم، برای بسیاری از مردم آشکار گردید.
روزهای سخت
آیةالله حائری، با همه ی صبر و استقامتی که در مقابل حوادث تلخ و ماجراجویی های رضاخان در حوزه ها از خود نشان داد، در قضیّه ی کشف حجاب تاب و تحمّل را از کف داد و از شدّت ناراحتی، نماز جماعتی را که اقامه می کرد به آیةالله سید صدرالدین صدر واگذار نمود و دروس خود را نیز تعطیل کرد. در همان روزها جلسه ای با حضور ایشان و عده ای از مردم تهران برقرار شد. آیةالله حائری در آن جلسه مردم را برای مقاومت و ایستادگی در مقابل برنامه های ضد دینی حکومت، ترغیب کرد و آن گاه که از او درباره ی تکلیف شرعی مسلمین در برابر کشف حجاب سؤال شد؛ در حالی که از شدّت ناراحتی چشم هایش سرخ شده بود، به رگ های گردنش اشاره کرد و چنین گفت: ... مسأله ی دین است، ناموس است، و تا پای جان باید ایستاد، پس از آن نیز تلگرافی برای رضاخان فرستاد و خشم خود را نسبت به عملکردهای خلاف شرع او ابراز داشت. رضاخان که از فرهنگ و انسانیّت بویی نبرده بود، حامل نامه را در تهران زندانی کرد و تلگرافی تهدیدآمیز و توأم با تحقیر در جواب تلگراف ایشان ارسال نمود.
آیةالله العظمی اراکی (ره) می فرماید: رضاخان گفته بود که اگر حاج شیخ عبدالکریم نفس می کشید، یک کلمه ای می گفت، فوری ماشین در خانه اش حاضر می کردم و می فرستادمش آن جا که عرب نی انداخت و هیچ کس خبر نداشت که کجا رفته است! بلی، او را مثل آقا سیدحسن مدرس می کرد؛ یعنی او را می کشت.
http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/0/0/69207?
دوشنبه 01 مهر 1392 09:06:19 شماره خبر :1291856 به مناسبت سالروز درگذشت آيتالله شيخ عبدالكريم حائری/
حجتالاسلام محمودی تأكيد كرد:
تربيت طلاب آگاه به زمان؛ هدف آيتالله حائری از تأسيس حوزه علميه قم
گروه انديشه: آيتاللهالعظمی حائری با بهرهگيری از ظرفيتهای علمی حوزه نظير طلاب جوان و فقهای آگاه به زمان روندی را پايهگذاری كرد كه منجر به پيروزی انقلاب اسلامی به رهبری يكی از شاگردان ايشان شد و از اين رو میتوان ادعا كرد كه توقع ايشان از حوزههای علميه تربيت افراد پاسخگو و آگاه به زمان بوده است.
حجتالاسلاموالمسلمين عبدالجليل محمودی، مدير مدرسه خاتمالانبياء(ص) قم، در گفتوگو با خبرگزاری بينالمللی قرآن (ايكنا)، به بيان نكاتی در خصوص زندگی و انديشه مرحوم آيتالله عبدالكريم حائری يزدی پرداخت و گفت: ايشان همه عمر خود را برای تربيت طلاب گذراند و به طور خلاصه میتوان گفت مبنای ايشان در زندگی علمی اين بود كه دين و مكتب تشيع را با عمل خود ترويج كنند، نه اينكه صرفا به زبان و گفتار اكتفا شود.
تلمذ در محضر آيتالله ميرزای شيرازی در سامرا
مدير مدرسه خاتمالانبياء ادامه داد: ايشان در سال 1267 هجری شمسی در روستای مهرجرد يزد در خانوادهای مذهبی به دنيا آمد، در شش سالگی پدرش را از دست داد و به توصيه يكی از بستگان به مكتب معرفی و در 18 سالگی راهی عراق شد، بعد از چند سال در سامرا به محضر آيتالله ميرزای شيرازی شرفياب شد و مدتی را در محضر ايشان به علمآموزی پرداخت.
وی در خصوص دلايل حضور آيتالله حائری در شهر قم گفت: آيتالله حائری در سال 1331 به دعوت علمای اراك به اين شهر مراجعت كرد و در آنجا به تاسيس حوزه علميه و تربيت شاگردان زيادی مبادرت نمود و بعد از مدتی به قصد عزيمت به شهر مشهد مقدس وارد شهر قم شد و مدت كوتاهی را در آنجا اقامت گزيد. ايشان طی مدت اقامت در قم با مراجعت به فيضيه و دارالشفاء كه روزی محل تربيت علمای بزرگی بود و مشاهده وضعيت آن روز اين دو مكان علمی كه به مخروبه و دارالمجانين تبديل شدهبود، شديدا متاسف شدند.
تاسيس حوزه علميه قم با هدف تربيت طلاب آگاه به زمان
محمودی ادامه داد: آيتالله حائری با مشاهده وضعيت حوزه، تلاش میكند تا اوضاع فيضيه را بهبود بخشد و در نهايت با توجه به روايات متعدد، از جمله روايت امام صادق(ع) كه فرمودند «زود باشد كه كوفه، روزگاری از مومنان خالی و دانش در آن ناپديد و به شهری كه آن را قم مینامند ظاهر شود و قم به معدن اهل علم و فضل تبديل شود» و درخواست علمايی نظير آيتالله بافقی و همچنين بزرگان و بازاريان شهر قم، ايشان حوزه علميه را پايهگذاری كرد.
عبدالجليل محمودی: بنيانگذار حوزهعلميه قم از همان ابتدا مخالف دولتی بودن اقتصاد بودند و اعتقاد داشتند كه حتی به شرط زندگی زاهدانه نبايد سراغ اقتصاد دولتی رفت
وی با اشاره به شخصيت علمی آيتالله حائری، افزود: هدف آيتالله حائری در تربيت طلاب، تمركز و توجه به مسئله كيفيت بود و موضوعاتی از قبيل تعداد شاگرد و مسائل ظاهری و كمّی برای اين عالم دينی محلی از اعراب نداشت و از اين رو اغلب شاگردان ايشان از رجال علمی و فقهای بنام و شخصيتهای تاثيرگذار جامعه خود شدند. نكته قابل توجه اينكه بنيانگذار انقلاب اسلامی ايران حضرت امام خمينی(ره) نيز از شاگرادان آيتالله حائری بودند و اهتمام آيتالله حائری به تربيت طلاب و توجه ايشان به عمل در برابر گفتار سبب شد تا فرصت تاليفات گسترده را پيدا نكند.
مخالفت با دخالت دولت در اقتصاد
حجتالاسلام محمودی در ادامه درباره ديدگاههای اقتصادی آيتالله حائری خاطرنشان كرد: بنيانگذار حوزه علميه قم از همان ابتدا مخالف دولتی بودن اقتصاد بودند و اعتقاد داشتند كه حتی به شرط زندگی زاهدانه نبايد سراغ اقتصاد دولتی رفت. اين فقيه عالیمقام با آنكه زعيم حوزه و مرجع بزرگی بود، اما نسبت به مسائل مالی آنقدر دقت داشت كه هرگز وابسته به كسی نباشد و افرادی هم كه در محضر ايشان بودند با همين سبك زندگی میكردند.
وقوع انقلاب اسلامی به پشتوانه حوزه علميه قم
كارشناس مسائل فقهی در پاسخ به اين پرسش كه اقدامات آيتالله حائری چه تاثيری در روند حركت حوزه علميه و علوم اسلامی داشتهاست، گفت: نگاه ايشان اين است كه حوزه بايد بهروز و پاسخگوی نيازهای جامعه باشد. حوزه بايد چنان در عرصه جامعه نفوذ كند كه بتواند در برابر كجانديشان بايستد، آيتالله حائری با بهرهگيری از ظرفيتهای علمی حوزه نظير طلاب جوان و فقهای آگاه به زمان، روندی را پايهگذاری كرد كه منجر به پيروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمينی(ره) به عنوان يكی از اولين شاگردان آيتالله حائری در حوزه علميه قم شد.
وی در پايان خاطرنشان كرد: بر اساس انديشههای آيتالله حائری، انتظار امروز از حوزه علميه هم همين است كه اين نهاد، افرادی آگاه به زمان و جوابگوی نيازهای جامعه تربيت كند. اميدواريم هرچه بيشتر حوزه علميه خود را تابع افكار و انديشههای تازه رهبر معظم انقلاب قرار دهد تا بتواند جوابگوی جامعه و دنيای اسلام باشد.
http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1291856
ویرایش توسط mahmoodmah : 26th September 2013 در ساعت 12:24 AM
اساتید امام خمینی(ره)
آقا روح الله از سنین کودکی با هوشی سرشار به خواندن و نوشتن و فراگیری ادبیات فارسی نزد میرزا محمود افتخار العلماء، ملا ابوالقاسم و شیخ جعفر پرداخت. آنگاه به تحصیل علوم اسلامی پرداخت؛ علوم مقد ماتی حوزه های دینی از قبیل صرف و نحو و منطق را نزد اساتیدی نظیر شیخ جعفر، میرزا محمود افتخار العلماء، حاج میرزا محمد مهدی، حاج میرزا رضا نجفی و برادر بزرگ شان آیت الله سید مرتضی پسندیده تا سال 1338 ه.ق آموخت.
پس از آن در سال 1339 ه.ق و هجرت به اراک در مدت یک سال نزد آقا شیخ محمد علی بروجردی و آقا شیخ محمد گلپایگانی به تحصیل پرداخت.
ادامه دروس سطح حوزه را پس از مهاجرت به قم در سال 1340 ه.ق نزد اساتیدی چون میرزا محمد علی ادیب تهرانی، آقا عباس اراکی، آیت الله سید محمد تقی خوانساری و آیت الله سید علی یثربی کاشانی به پایان رسانید.
سپس به مدت یازده سال در دروس خارج فقه و اصول حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی شرکت جست و بدین وسیله پایه های علمی و مبانی اصولی و فقهی خود را تکمیل نموده، به درجه اجتهاد نایل گردید.
معظم له همزمان با گذراندن دوره فقه و اصول، به فراگیری ریاضیات، هیأت، فلسفه، حکمت و عرفان پرداخت و در این زمینه ها از محضر بزرگانی همچون حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا علی اکبر حکمی یزدی، آقا شیخ محمد رضا مسجد شاهی اصفهانی، آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی و آیت الله میرزا محمد علی شاه آبادی بهره ها برد.
گفتنی است که پس از وفات مرحوم آیت الله العظمی حائری یزدی که آیت الله بروجردی به قم آمد، به منظور تقویت ایشان در دروس ایشان شرکت می کرد و گویا پس از این تاریخ در درس دیگری حاضر نشده باشد.[1]
[1] برگرفته از کتاب شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی ره، ص 33 و 34.
http://www.hawzah.net/fa/subject/subjects/50271
دوست آشنا
أر ابتدا لطفا ادب رو رعایت کنید !
من آن چیزی رو میگم که بهش اعتقاد دارم و نیازی به حمایت از فرد خاصی ندارم !!!!!!!
ولی ظاهرا ارسال دوستمون رو نخوندی ایشون بودن که از لفظ شاگرد استفاده کردن پس ایشون باید مدرک ارائه بدن من فقط تکرارش کردم
اتفاقا به نظر میرسه شما خود به مطالب کپی که اینجا می گذارید عنایت ندارید ! چون خود تان در پست اول گفته اید !!!
آيت الله حائري با صبر، بردباري، كفايت و درايت كار فرهنگي خويش راانجام داد و شاگرداني مجتهد تربيت كرد كه توانستند در تحولات سياسي - اجتماعي ايران، نقش ممتازي را ايفاء نمايندببین دوست عزیز
دوست من توی هر ارسالی که داشتم یک سوال وجود داشت ولی به هیچ کدومشون پاسخ داده نشد اگه کسی هم اینجا داره از جواب دادن طفره میره اون من نیستم
-
-
-
به نظر شخص منطقی میای
نظرت در مورد این نوشته دوستمون چیه؟
در تاریخ قضاوت کردن در مورد شخصیت افراد سخت و گاها اشتباه است ! حال اگر بخواهیم مسئولیتی به این مهمی رو انجام دهیم باید رجوع کنیم به نوشته ها ، آثار ، گفته ها و احیانا منابع تاریخی و زندگی نامه و در این حین از قضاوت کردن بپرهیزیم تا به فلسفه بافی و مغلطه دچار نشویم !
عبدالکریم حائـــــــری در زمان حیاتش در حق اسلام خدمت ها کرده اما در زمان حیات ش با اقدامات رضاشاه (سیاسی نه دینی ! ) مخالفتی نمی کرده و نظری هم نمی داده در بعضی مواقع از جمله شلاق زدن یک آخوند به جرم اعتراض به سلام نظامی دادن رضا شاه به حضرت معصومه حمایت میکنه (البته این حمایت میتونسته جنبه ی عقلی و دینی داشته باشه !)
اما چیزی که به قطع در حیات ایشان وجود داشته اینکه ایشان در مسائل سیاسی دخالت نمی کرده که احیانا بر میگشته به تفکرات ایشان ! این خودش یک نشانه هست ! بعضی این رو ربط می دهند به مصلحت اندیشی ! و مشکل حرف شان این است که در نظر نمی گیرند امثال افکار مهدی حائری و احیانا به تبعیت از پدرش در آن زمان کم نبوده است ! اتفاقا اگر بخواهیم با روشن نگری ببینیم طرفداران این موضوع بسیار بیشتر از طرف دیگر بوده است در آن زمان (!!!) برای همین واژه ی مصلحت اندیشی رو من بی اعتبار می دونم !
اختلاف از اینجا شروع می شود که شما در مطالبی که گذاشتید اینطوری گفته شده چون شاگردانی هم چون گلپایگانی و ... داشته پس آدم سیاسی بوده
من هم در جواب مطلب شما گفتم اگر بخواهیم اینگونه قضاوت کنیم پسرش مهدی حائری جلوه گاه مناسب تری هست برای قضاوت بلاخره تاثیری که پدر بر تفکرات فرزندش دارد بسیار بسیار بیشتر است !
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
دوست آشنا
کاربر اخراج شده
عزیز منموضوع تاپیک یه چیز دیگست
نه پرورش طلاب
موضوع دروغگوئی های این فیلم سخیفه
موضوع اینه که آیت اله حائری بزرگترین حامی رضاشاه بوده و فیلم برعکس عنوان میکنه
ما داریم میگیم یک به اضافه ی دو میشه 3
شما میگی به این دلیل و اون دلیل و اینکه اعشار داره و عدد اوله و عدد زوج و فرد و منفی و مثبت و گنگ و اصم و هندسه و.... است 1به اضافه ی دو میشه 100
اصلا شما خودت متوجه میشی چه چیزی عنوان میکنید؟![]()
معاون بخش علوم انسانی
با سلام خدمت همه عزیزان و شرکت کنندگان در بحث
با توجه به گزارش واصله مبنی بر وجود پست هایی غیر مرتبط با موضوع اصلی این تاپیک
بعد از بررسی روشن شد که در پست دوم از این تاپیک چون به آیت الله حائری موضوعی نسبت داده شده است و با توجه به عنوان تاپیک که در آن واقعیت ها را مد نظر دارد کاربری هم در صدد جواب دادن از این نسبت بر آمده است که صبر و مدارای استارتر گرامی و حضور متناسب با موضوع را از طرف شرکت کنندگان می طلبد.
اما جا دارد که دوستانی که در بحث شرکت می کنند (استارتر و همه عزیزان دیگر) نسبت به ارسالها و استنادات دقت لازم رو داشته باشند. و چون بحث مربوط به امور تاریخی هست حتما مستند تاریخی هم باید در گفتار رعایت شود.
و چیزی که در تمام بحث ها نیاز مبرم به اون داریم اینست که در بحث ها رعایت ادب و احترام و استناد مطالب حتما حفظ بشه.
و اگر نیاز به استناد به برخی وقایع تاریخی وجود دارد فقط در حد نیاز اکتفا شود.
ممنونم از همکاری شما عزیزان
سلام
اگه احساساتت رو جریحهدار کردم از شما عذر خواهی میکنم
-
-
من به خودم اجازه نمیدم که حتی یک کلمه حتی یک کلمه در مورد تاریخ از زبان خودم بنویسم
معلوم بود که تمام مطالب با استفاده از منابع و مأخذ نوشته شده بودن
-
-
فکر کردی من جمله خنده دار شما رو ندیدم
عبدالکریم حائری سال 1315 فوت شدند و حضرت خمینی هم اصلا شاگرد ایشان نبوده اند !!!! (اینکه شما میگید شاگرد مستلزم ارائه منابع است )
جوری از سال 1315 صحبت کردی که انگار 200 سال قبل بوده و آیت الله خمینی متولد نشده!!!
فقط به خاطر حفظ آبرو انجمن چیزی ننوشته بودم و برای اینکه خیالم راحت باشه که دوستان دچار اشتباه نمیشند مجبور شدم پستی ارسال کنم که نام تمام اسامی اساتید بزرگوار بنیانگذار عزیز ما درش ذکر شده
-
-
حالا یک سؤال باقی میمونه
چطور شخصی که حتی اسم اساتید بزرگوار بنیانگذار کشور ما رو نمیدونه همکار تالار تاریخ شده؟؟!!
سلام دوست من
واقعا عجیبه وقتی در جاده نیستی به کس دیگه بگی در جاده حرکت کنه
شما در صراط مستقیم حرکت کنید و با شخصیت های محترم و بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی کاری نداشته باشید
می تونید هر چقدر خواستید از بازیگرها بد بگید
پست قبلی من رو مطالعه کن تا متوجه بشی چرا بقول شما کلاس پرورش طلاب گذاشتم
کاربر اخراج شده
عزیز من
استاد من
قهرمان ملی
استاد حوزه
آقا جان این مطالب شما چه ربطی به تاپیک داره
امام خمینی شخصیت بزرگ و تاثیر گذاری بودن
ولی چه ربطی به این تاپیک دارن
امام خمینی چطور میتونن شاگرد کسی باشن که سالها قبل از فعالیت های دینی اشان فوت شده اند
سلام آقاسلام دوست من
واقعا عجیبه وقتی در جاده نیستی به کس دیگه بگی در جاده حرکت کنه
شما در صراط مستقیم حرکت کنید و با شخصیت های محترم و بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی کاری نداشته باشید
می تونید هر چقدر خواستید از بازیگرها بد بگید
پست قبلی من رو مطالعه کن تا متوجه بشی چرا بقول شما کلاس پرورش طلاب گذاشت
عزیز من خودتو به انقلاب نچسپون
اگه انقلاب 10تاش مال توئه
20تاش مال منه عزیز
شما چه میدونی نصف فامیل تو جنگ کشته و زخمی بشن چیه
ببین
من نه اهل این حرفام نه علاقه دارم که بگم فلان کسم شهید شده
فلانی در راه انقلاب و...
ولی حالا که شما صاحب انقلابی
من مالک انقلابم
دیگه هم بحث تمومه
شما که گزارش میدی که بما اخطار بدن!!
پست های خودتم گزارش بده جیگر![]()
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)