-
باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
درووود
من شخصا به سه نوع دسته بندی درباره حجاب معتقدم و فکر نمیکنم دسته دیگه ای هم وجود داشته باشه ( به غیر از عریان ها که اصلا مد نظر من نیست).
1- با حجابها : خب این قشرکه تکلیفشون مشخصه و بخشی از ارایه کنندگان امنیت و بهداشت روانی در جامعه هستن...
2- بد حجابها : قشری که نه حجاب کامل دارن و نه کاملا بی حجابن...یه چیزی شبیه برزخ
3- بی حجابها : منظور کسانی هستن که از پوشش عادی و معمولی در سطح روابط خانوادگی و اجتماعی ( در کشورهای دیگه) استفاده میکنن والبته به نظرم تاثیر خنثی دارن...اگه آرامش ندن حداقل آرامش روهم از کسی صلب نمیکنن
اما من منظورم قشر بد حجابه که در تمام نقاط دنیا و در تمام کشورها حضور دارن و با پوشیدن لباسهایی با رنگها و طرحهای خاص ، سعی در جلب توجه مردم و تحریک حس کنجکاوی و شهوت بینندگان رو دارن( مراسمات خاص ، کازینوها و...) ...این دسته قوی ترین ضربات رو به امنیت و بهداشت روانی جامعه میزنن حتی در قلب اروپا و و نیز امریکا و جالبه در برررسی که از فیلمهای مستند برخی ازکشورهای اروپایی و امریکایی داشتم ( البته نه ازطریق تلویزیون یا ماهواره ، بلکه منابع خاصی در اختیار داشتم) این بود که این قشر با این نوع پوشش وقتی وارد اجتماع و یا محل کار میشن ، توجه همه رو از زن ومرد به خودشون جلب میکنن و اونها رو هیچکس به عنوان انسان با فرهنگ و با شخصیت نمیپذیره و حتی بهشون تذکر هم میدن مخصوصا خانمها...
از طرف دیگه من تاحالا در هیچ برنامه ی بدون سانسور هم ندیدم که آقایان یا خانمها در هر جایی لباس غیر مناسب بپوشن ( در اروپا و امریکا)بلکه دقیقا برای خودشون تعریف کردن که هر لباس و هرنوع آرایشی جای خاص خودش رو داره و کسی که ازاین چهارچوب خارج بشه به چشم یک انسان شهوتران و یا به لحاظ اخلاقی مشکل دار نگاه میکنن و نه انسان زیبا و با فرهنگ و با شخصیت
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
ای بابا دوباره باید قاطی کنم ؟؟؟!!!!
یعنی این موضوع اینقدر بی اهمیته ؟؟؟
پس این همه تاپیک و جنجال و حرف وحدیث به خاطر پیدا کردن زیربغل ماره ؟؟؟؟
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
حالا سوال من اینه :
چرا یک عده ای ، بدون توجه به خیلی از پیامهای معنی دار لباس و آرایش خودشون ، به اجتماع وارد میشن و یا لباس و آرایش فضای عمومی رو با لباس و
آرایش مجالس خصوصی و حتی منزل ، فرقی براش قائل نیستن ؟؟؟؟!!!!
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
ای بابا دوباره باید قاطی کنم ؟؟؟!!!!
یعنی این موضوع اینقدر بی اهمیته ؟؟؟
پس این همه تاپیک و جنجال و حرف وحدیث به خاطر پیدا کردن زیربغل ماره ؟؟؟؟
جالبه کلا جز هر دسته ای که باشی مجبوری یه سری مسائلو تحمل کنی مخصوصا حرفا و نگاههای دیگران...با حجابش یه جور و بدحجاب و بیحجاب هم یه جور دیگه...در ظاهر اکثرا طرفدار حجاب هستن ولی در واقعیت کمتر دیده میشه...این واقعیت که میگم شامل همه جا میشه؛خیابون.دانشگاه.محل کار, تو جشن و مهمونی و هرجایی....
حالا اینجا میخوایم از حجاب طرفداری کنیم؟
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
حالا سوال من اینه :
چرا یک عده ای ، بدون توجه به خیلی از پیامهای معنی دار لباس و آرایش خودشون ، به اجتماع وارد میشن و یا لباس و آرایش فضای عمومی رو با لباس و
آرایش مجالس خصوصی و حتی منزل ، فرقی براش قائل نیستن ؟؟؟؟!!!!
چون فضای عمومی اینو میطلبه...فکر میکنین چند درصد افراد با این موضوع مشکل دارن؟زیاد یا کم؟
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
elinaaa
حالا اینجا میخوایم از حجاب طرفداری کنیم؟
اگه پیام محتوا رو درست متوجه شده باشم به نظر میاد قراره برای داشتن حجاب معمولی فرهنگ سازی بشه نه این که با بی حجابی و بدحجابی مبارزه بشه [tafakor]
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
elinaaa
مجبوری یه سری مسائلو تحمل کنی مخصوصا حرفا و نگاههای دیگران
فقط دزد ها هستن که به دیوار کشی و حصار کشی حریم منزل مردم اعتراض دارن وهمیشه حرف و کنایه دارن...وگرنه خونه ای که حریم و دیوار و حصار نداشته باشه ، هیچ دزدی بهش اعتراض نداره و حرف هم نمیزنه
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
لبخندیاس
حجاب معمولی
به نظرم منظور شما اعتدال گرایی بود .درسته ؟؟؟
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
لبخندیاس
اگه پیام محتوا رو درست متوجه شده باشم به نظر میاد قراره برای داشتن حجاب معمولی فرهنگ سازی بشه نه این که با بی حجابی و بدحجابی مبارزه بشه [tafakor]
این بد نیست که فرهنگ سازی بشه ولی راهش مهمه...حجاب حجابه معمولی و غیر معمولی نداره
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
فقط دزد ها هستن که به دیوار کشی و حصار کشی حریم منزل مردم اعتراض دارن وهمیشه حرف و کنایه دارن...وگرنه خونه ای که حریم و دیوار و حصار نداشته باشه ، هیچ دزدی بهش اعتراض نداره و حرف هم نمیزنه
من واقعیتو گفتم.....به هرحال این حرفا و نگاهها رو برخی افراد موثره
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
elinaaa
من واقعیتو گفتم.....به هرحال این حرفا و نگاهها رو برخی افراد موثره
بله حق باشماست ...حالا به نظر شما چرا یک عده ای ، بدون توجه به خیلی از پیامهای معنی دار لباس و آرایش خودشون ، به اجتماع وارد میشن و یا لباس و آرایش فضای عمومی رو با لباس و
آرایش مجالس خصوصی و حتی منزل ، فرقی براش قائل نیستن ؟؟؟؟!!!!
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
بله حق باشماست ...حالا به نظر شما چرا یک عده ای ، بدون توجه به خیلی از پیامهای معنی دار لباس و آرایش خودشون ، به اجتماع وارد میشن و یا لباس و آرایش فضای عمومی رو با لباس و
آرایش مجالس خصوصی و حتی منزل ، فرقی براش قائل نیستن ؟؟؟؟!!!!
با سلام خدمت شما دوست عزیز
به نظر بر میگرده به چندین ریشه
یکی اینکه طرف تو خانواده مورد توجه نیست و با اینکار میخواد بینه دیگران جلوه توجه کنه و کمبود توجه خودشو اینطوری ارضا کنه
و یکیم اینکه وقتی کسی اینطوری میاد و میبینه مورد تشویق دیگران قرار میگیره خوب فکر میکنه این راه درسته
تو جمعی بودم بعد یکی داشت از یه خانومه دیگه تعریف میکرد که میگفت ایشون باکلاس بود نمیدونم سیگارچی گوشه لبش بودو بوی ادکلنش فلان بودو رنگ رژش اینطوری بود
خوب وقتی سیگارو رژ لب بشه شاخصه کلاسه طرف خوب معلومه چی میشه دیگه!!
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
بله حق باشماست ...حالا به نظر شما چرا یک عده ای ، بدون توجه به خیلی از پیامهای معنی دار لباس و آرایش خودشون ، به اجتماع وارد میشن و یا لباس و آرایش فضای عمومی رو با لباس و
آرایش مجالس خصوصی و حتی منزل ، فرقی براش قائل نیستن ؟؟؟؟!!!!
ببینید من اینجا دارم نظر شخصیمو میدم و اون چیزی که دارم میبینم....تو پست قبلی یه دلیلو گفتم و اون جوی هست که تو جامعه وجود داره و خوب مسلما مردم همونطور که باهم در ارتباط هستن از هم تاثیر میگیرن...وقتی با این لباس و آرایشی که شما میگید تو یه جمعی وارد میشید و شمارو نسبت به یه آدم باحجاب بیشتر تحویل میگیرن خوب چی میشه!
البته این چیزی که دارم میگم بستگی به شخصیت افراد داره که چقدر رضایت دیگران از اونها براشون مهمه...یا اصلا افرادی هستن که با اصل حجاب مشکل دارن و اصلا به این مسائل اهمیتی نمیدن و فقط ظاهر و زیبایی خودشون براشون مهمه.......
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
ارگان
یکی اینکه طرف تو خانواده مورد توجه نیست و با اینکار میخواد بینه دیگران جلوه توجه کنه و کمبود توجه خودشو اینطوری ارضا کنه
و یکیم اینکه وقتی کسی اینطوری میاد و میبینه مورد تشویق دیگران قرار میگیره خوب فکر میکنه این راه درسته
تو جمعی بودم بعد یکی داشت از یه خانومه دیگه تعریف میکرد که میگفت ایشون باکلاس بود نمیدونم سیگارچی گوشه لبش بودو بوی ادکلنش فلان بودو رنگ رژش اینطوری بود
خوب وقتی سیگارو رژ لب بشه شاخصه کلاسه طرف خوب معلومه چی میشه دیگه!!
درود بر شما به نکته خوبی اشاره کردی...(خود کم بینی شخصیتی)
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
elinaaa
.وقتی با این لباس و آرایشی که شما میگید تو یه جمعی وارد میشید و شمارو نسبت به یه آدم باحجاب بیشتر تحویل میگیرن خوب چی میشه!
البته این چیزی که دارم میگم بستگی به شخصیت افراد داره که چقدر رضایت دیگران از اونها براشون مهمه...یا اصلا افرادی هستن که با اصل حجاب مشکل دارن و اصلا به این مسائل اهمیتی نمیدن و فقط ظاهر و زیبایی خودشون براشون مهمه.......
درود بر شما نظر شما هم متین و درست....(نیاز به احترام در مورد اول و یا اعتماد به نفس کاذب در مورد دوم)
توقع داشتم توسط بچه های روانشناس این موضوع تحلیل بشه که متاسفانه اصلا شرکت نکردن و جای گلایه داره ولی با نظرات دوستان به موارد بسیار خوبی رسیدم و ازشون سپاسگزارم و همچنان منتظر نظرات خوبتون هستم
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
سلام بر جناب نیما ماهان عزیز
ممنونم از ایجاد بحث.
همونطور که دوستان گفتند نسبت به بد حجابها عوامل مختلفی هست که موجب میشه این نوع پوشش رو انتخاب کنند
اما اکثرا به دینداری و مسلمان بودن خودشون هم اعتقاد دارند. در اینجا میشه فهمید که خیلی از کسانی که بد حجاب هستند از روی عمد یا جلب توجه و یا هرزگی این کار رو نمی کنن بلکه واقعا تصور می کنند که خیلی خوب و یا خوب دارند حجاب خودشون رو رعایت می کنند و اون مقداری که پوشیده نیست مشکلی نداره.
من فکر می کنم باید طرز فکر و نوع نگاه ما به پوشش, درست بشه. وقتی ما پوشش درست حرف می زنیم از یک اعتقاد حرف می زنیم که پشت اون مبانی دینی هست. نه یک اظهار نظر شخصی و ..
اگه با تمام کسانی که بد حجاب هستن صحبت بشه و واقع قضیه براشون روشن بشه شما می بینید خیلی هاشون قبول می کنن اما چون از ابتدا اینجوری ظاهر شدن دیگه روشون نمیشه که حجاب رو خوب رعایت کنند. (البته خیلی ها هم هستن که بدون توجه به حرف دیگران کار درست رو انجام می دن)
در کل خوبه که (همانطور که تا الان تو این تاپیک اینجوری بوده) ظاهر رو ربط به بدی یا خوبی ندادیم. و داریم بحث می کنیم که چرا و چکونه میشه فکر کرد و عمل کرد..
ممنونم
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
elinaaa
من واقعیتو گفتم.....به هرحال این حرفا و نگاهها رو برخی افراد موثره
سلام
اتفاقا" به نظر من هرشخصي خودش سرش به سنگه مي خوره ! اين حرفا و نگاه ها آدم رو به لجبازي وا مي داره! اصلا" حركت جالبي نيست[hoshdar]
آدم كه با اين كارا متحول نمي شه كه![khabalood]
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
3- بی حجابها : منظور کسانی هستن که از پوشش عادی و معمولی در سطح روابط خانوادگی و اجتماعی ( در کشورهای دیگه) استفاده میکنن والبته به نظرم تاثیر خنثی دارن...اگه آرامش ندن حداقل آرامش روهم از کسی صلب نمیکنن
تعریفتون از بی حجاب ها کاملا غلط و برعکسه..!
کسانی هستند که هم آرامش جامعه رو سلب می کنند!
اصلا هم تاثیر خنثی ندارند
مدام به تحریک و جذب نامشروع مردان به سمت خودشون مشغول هستند و زندگی رو در خود آرایی و بی بند و باری می بینن
سلب آرامش یه جامعه این نیست که من هر جور می خوام میگردم و با کسی کاری ندارم
همون بدحجابی و بی حجابی هر دو امنیت اخلاقی یک جامعه رو از بین می برند و سلب می کنند
موفق باشید
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
علائدین
تعریفتون از بی حجاب ها کاملا غلط و برعکسه..!
کسانی هستند که هم آرامش جامعه رو سلب می کنند!
اصلا هم تاثیر خنثی ندارند
مدام به تحریک و جذب نامشروع مردان به سمت خودشون مشغول هستند و زندگی رو در خود آرایی و بی بند و باری می بینن
سلب آرامش یه جامعه این نیست که من هر جور می خوام میگردم و با کسی کاری ندارم
همون بدحجابی و بی حجابی هر دو امنیت اخلاقی یک جامعه رو از بین می برند و سلب می کنند
موفق باشید
به نظر شما بدحجاب كه لباس خاص و آرايش خاص داره و در ضمير افراد تاثير ميذاره و حس كنجكاوي و شهوت اطرافيان رو هدف گرفته با كسي كه لباس تحريک كننده و آرايش معنا دار نداره هيچ فرقي ندارن ؟ بنده در اين تاپيك قصد دارم اثرات به مراتب مخرب تر بدحجابي رو نسبت به بي حجابي ساده مطرح كنم ؛ بيشتر به مطالعات مستند جامعه شناسي و روانشناسي بپردازيد ؛ مطالب ذكر شده توسط بنده مستند به تحقيقات ميداني و مستندات واقعی جامعه شناسيت ؛
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نیماماهان
به نظر شما بدحجاب كه لباس خاص و آرايش خاص داره و در ضمير افراد تاثير ميذاره و حس كنجكاوي و شهوت اطرافيان رو هدف گرفته با كسي كه لباس تحريک كننده و آرايش معنا دار نداره هيچ فرقي ندارن ؟ بنده در اين تاپيك قصد دارم اثرات به مراتب مخرب تر بدحجابي رو نسبت به بي حجابي ساده مطرح كنم ؛ بيشتر به مطالعات مستند جامعه شناسي و روانشناسي بپردازيد ؛ مطالب ذكر شده توسط بنده مستند به تحقيقات ميداني و مستندات واقعی جامعه شناسيت ؛
سلام
ممنون از ايجاد بحث , از اقاي كمان ابرو و ساير دوستان تشكر ميكنم
من از ابتدا اين سوال تو ذهنم بود , تعريف شما از بي حجاب و بدحجاب چيه?
ايا بي حجابي بهتر از بدحجابي هست ? ايا حد و مرزي وجود دارد?
مسايل عقيدتي و فرهنگي رو چطور تلفيق ميكنين?
ايا فقط بايد به دو سر خط توجه كنيم و حد مياني وجود ندارد و سياه و سفيد هست?
اين سوالات از همه دوستان عزيز مي باشد
ممنون از پاسخهاي شما [golrooz]
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
سلام
تعریف حجاب از نظر دینی و مذهبی که واضحه،از نظر عرف هم معمولا حدی همیشه ارزش و خارج از آن ضد ارزش هست.
بنابراین با این تعاریف به نظر من محیط مختلط به هر دلیل ، محل کار، خیابون، .....
باید یه جوری باشه که افراد بصورت دو انسان دیده بشن،
یعنی دو انسان در جایگاههای مختلف شغلی یا هر چیز دیگه در این زمان با هم هستند،
وقتی بی حجابی یا ارایش و اینا پیش بیاد در واقع شخص داره جنسیت خودشو رو هم مطرح می کنه و اینجا دچار خود نمایشی میشه،
بعلت تکرار زیاد در جامعه قباحت قضیه از بین میره و ضد ارزش میشه ارزش، بقول دوستان شاید خودش ندونه داره چیکار میکنه، در هر صورت آسیب رو به جامعه میزنه.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
نارون1
سلام
ممنون از ايجاد بحث , از اقاي كمان ابرو و ساير دوستان تشكر ميكنم
من از ابتدا اين سوال تو ذهنم بود , تعريف شما از بي حجاب و بدحجاب چيه?
ايا بي حجابي بهتر از بدحجابي هست ? ايا حد و مرزي وجود دارد?
مسايل عقيدتي و فرهنگي رو چطور تلفيق ميكنين?
ايا فقط بايد به دو سر خط توجه كنيم و حد مياني وجود ندارد و سياه و سفيد هست?
اين سوالات از همه دوستان عزيز مي باشد
ممنون از پاسخهاي شما [golrooz]
سلام
همچنین بنده از حضور و مطرح کردن سوال تشکر می کنم.
همانطور که همگار گرامیzoh_reh
بیان کردند حجاب از نظر دین تعریف شده و در آن هیچ شک و شبهه ای نیست.
برای روشن شدن معنای بی حجاب و بد حجاب باید تعریف حجاب رو از نظر دین دانست:
طبق آیات و روایات مقدار واجب برای رعایت حجاب: پوشیدن تمام بدن به جز صورت و دستها تا مچ لازم می باشد. و همچنین لباس زینتی و آرایش برای غیر محارم حرام است.
و اینکه این حجاب به چه پوششی باشد طبق این آیه کریمه پیشنهاد قرآن جلباب (پوششی بلند و گشاد به حدی که برآمدگی های بدن را بپوشاند) می باشد. (آیه ۵۹-۶۰ سوره احزاب) و مسلما رعایت این حجاب هم با چادر و بدون چادر امکان پذیر است.
با توجه به این تعریف، هر کسی که مقداری از این حجاب را رعایت کند و مقداری از آن را رعایت نکند، بد حجاب می باشد. و خود بد حجابی کم و زیاد دارد که وقتی این بد حجابی به اندازه ای زیاد شود که بدون یا نبودن آن خیلی تاثیری در ظاهر ندارد به بی حجابی منجر می شود.
کمترین مرتبه بی حجابی , بالاترین حد بد حجابی است.
------------
مسلما عرف و فرهنگ هر جایی در نوع این پوشش می تواند تاثیر گذار باشد. مثلا پوشش خوب و کامل اما بدون چادر که می توان به آن باحجاب گفت، درفرهنگ ایرانی و کشورهای عربی متفاوت است.
آیا حدوسطی برای حجاب وجود دارد؟
باتوجه به تعریفی که از حجاب گفته شد حداقل حجاب واجب اینست که تمام بدن پوشیده باشد به جز صورت و دستها تا مچ، و زینت و آرایش جانبی هم در کار نباشد. حال این حداقل را باهر نوع پوششی با توجه به تلفیق فرهنگ محلی و شهری و فرهنگ دینی ایجاد کرد مشکلی در آن نیست. و مسلما فرهنگ های محلی و بومی هر منطقه با مناطق دیگر فرق دارد.
و حد بالای رعایت حجاب این است که پوشش با چادر و کامل که به هیچ وجه بدن نما نیست و دور از هرگونه جلب توجه و زینت و آرایش هست، می باشد.
محجبه بودن بین این حداقل و حد اکثر را می توان حد وسط رعایت حجاب دانست.
---------
باور نادرست:
آنچه که می توان از آن به باور نادرست نام برد اینست که بد حجابی حداقلی را با حد وسط با حجابی اشتباه بگیریم.
در واقع هر پوششی که از حداقل حجاب واجب کمتر باشد بد حجاب می باشد . و هر پوششی که بین حداقل حجاب واجب و حداکثر آن می باشد را می توان حد وسط باحجابی دانست.
--------
تمام این مسائل نسبت به رعایت ظاهر بود اما حجاب فقط در رعایت ظاهر نیست و موارد دیگری را هم شامل می شود. اما چون بحث درباره ظاهر بود به همین اندازه اکتفا کردم.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
لا اکراه فی الدین....
هر کسی در دین و شریعت آزاده و در هیچ جای دنیا نیز حجاب اجباری نیست!
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
لا اکراه فی الدین....
هر کسی در دین و شریعت آزاده و در هیچ جای دنیا نیز حجاب اجباری نیست!
با اجازه کارشناس مذهبی
آقا مهدی لا اکراه فی الدین... رو درست معنی نمی کنین.
وارد شدن به دین اجبار نیست، ولی وقتی وارد شدی اطاعت از مقرراتش براتون اجبار و اجبه.
قبلا مثالشو گفتم وارد شدن به سایت نخبگان اجباری نیست، ولی
کسیکه کاربر سایت شد باید تابع مقررات این سایت باشه.
من موفق به گشتن کل دنیا نشدم ولی اینو مطمئنم هر دینی و هر جامعه ای برای خودش مقرراتی داره و اطاعت از اون واجبه.
موفق باشین.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
با اجازه کارشناس مذهبی
آقا مهدی لا اکراه فی الدین... رو درست معنی نمی کنین.
وارد شدن به دین اجبار نیست، ولی وقتی وارد شدی اطاعت از مقرراتش براتون اجبار و اجبه.
قبلا مثالشو گفتم وارد شدن به سایت نخبگان اجباری نیست، ولی
کسیکه کاربر سایت شد باید تابع مقررات این سایت باشه.
من موفق به گشتن کل دنیا نشدم ولی اینو مطمئنم هر دینی و هر جامعه ای برای خودش مقرراتی داره و اطاعت از اون واجبه.
موفق باشین.
اشخاص بدحجاب در اکثر موارد وارد دین نشدن بانو!
بلکه دین رو از اولیا خودشون به ارث بردن که کار پسندیده ای نیست.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
لا اکراه فی الدین....
هر کسی در دین و شریعت آزاده و در هیچ جای دنیا نیز حجاب اجباری نیست!
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
با اجازه کارشناس مذهبی
آقا مهدی لا اکراه فی الدین... رو درست معنی نمی کنین.
وارد شدن به دین اجبار نیست، ولی وقتی وارد شدی اطاعت از مقرراتش براتون اجبار و اجبه.
قبلا مثالشو گفتم وارد شدن به سایت نخبگان اجباری نیست، ولی
کسیکه کاربر سایت شد باید تابع مقررات این سایت باشه.
من موفق به گشتن کل دنیا نشدم ولی اینو مطمئنم هر دینی و هر جامعه ای برای خودش مقرراتی داره و اطاعت از اون واجبه.
موفق باشین.
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
اشخاص بدحجاب در اکثر موارد وارد دین نشدن بانو!
بلکه دین رو از اولیا خودشون به ارث بردن که کار پسندیده ای نیست.
حق با خانم zoh_reh است.
متاسفانه از آیه "لا اکراه فی الدین" سوء استفاده های زیادی شده در عین حالی که از ابتدا هم منظور قرآن از این آیه در روایات بیان شده و جای هیچ شک و شبهه ای نیست.
اما کسانی که نمی خواهند قید و بندی داشته باشند از این آیه سوء استفاده می کنند.
من فقط یک جواب می تونم به همه کسانی که از این آیه عمدا برداشت نادرست می کنن داشته باشم:
همانطور که شما فکر می کنید در رفتار آزادی دارید، طبق اعتقاد شما دیگران هم این حق را دارند که در رفتار آزاد باشند، و این آزادی دیگران می تواند منجر به خسارتی بزرگ (اخلاقی برای شما و اطرافیان شما ) باشد.
الان دیگه بچه ها هم می دانند که برای یک مهد کودک قانون نیاز هست و هر کسی هر کاری که به فکرش می رسد و هر جور که می خواد باشد، نمی تواند رفتار کند..
کسانی که از دین فرار می کنند گرفتار قانون ها و بدعت های انسانها می شوند و همان سختی را تحمل می کنند و چه بسا بیشتر و دور از عدالت.. اما هیچ رستگاری را به دنبال ندارند...
-------------
نسبت به حرف آقا مهدی هم که گفتند افراد بد حجاب در اکثر موارد وارد دین نشده اند...
باید بگم این نظر شخصی شماست و نظر دین با نظر و نگاه شما کاملا متفاوت است.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
اشخاص بدحجاب در اکثر موارد وارد دین نشدن بانو!
بلکه دین رو از اولیا خودشون به ارث بردن که کار پسندیده ای نیست.
آمار شما نمیتونه راجع به صد در صد بد حجابا باشه،
تصمیم ناپسند یه عده که نمیتونه اصل رو تغییر بده.
طرف تصمیم گرفته هم کیش آبا و اجدادی باشه، یا نباشه بالاخره؟ باید تکلیف خودشو حداقل روشن کنه.
اگر هم قصد تغییر دین و مذهب داره ، تو این کشور یه حد و حدودی تعریف شده، باید مطیع باشه خب.
وارد دین هستند و متاسفانه اونجائیا رو که نمی پسندن ساختار شکنی می کنن و از توجیهات استفاده می کنن.
تا چند روز دیگه به تاسوعا و عاشورا مونده ، افرادی که به اسم عزاداری امام حسین، نذری میدن، اشک می ریزن، ولی حد حجاب رو خودشون تعریف کردن(بدحجابن) رو تو کدوم دسته قرار میدین؟
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
حق با خانم zoh_reh است.
متاسفانه از آیه "لا اکراه فی الدین" سوء استفاده های زیادی شده در عین حالی که از ابتدا هم منظور قرآن از این آیه در روایات بیان شده و جای هیچ شک و شبهه ای نیست.
اما کسانی که نمی خواهند قید و بندی داشته باشند از این آیه سوء استفاده می کنند.
من فقط یک جواب می تونم به همه کسانی که از این آیه عمدا برداشت نادرست می کنن داشته باشم:
همانطور که شما فکر می کنید در رفتار آزادی دارید، طبق اعتقاد شما دیگران هم این حق را دارند که در رفتار آزاد باشند، و این آزادی دیگران می تواند منجر به خسارتی بزرگ (اخلاقی برای شما و اطرافیان شما ) باشد.
الان دیگه بچه ها هم می دانند که برای یک مهد کودک قانون نیاز هست و هر کسی هر کاری که به فکرش می رسد و هر جور که می خواد باشد، نمی تواند رفتار کند..
کسانی که از دین فرار می کنند گرفتار قانون ها و بدعت های انسانها می شوند و همان سختی را تحمل می کنند و چه بسا بیشتر و دور از عدالت.. اما هیچ رستگاری را به دنبال ندارند...
-------------
نسبت به حرف آقا مهدی هم که گفتند افراد بد حجاب در اکثر موارد وارد دین نشده اند...
باید بگم این نظر شخصی شماست و نظر دین با نظر و نگاه شما کاملا متفاوت است.
البته نظر شخصی بنده دخالتی در سخنانم نداشته و ندارد. کسی که دینی را بپذیرد مسلما با چارچوب هاش هم کنار میاد و در غیر این صورت اون شخص دین مشخصی نداره عزیز!
برداشت نادرستی وجود نداره عزیز؛ هر کسی در شریعت خود آزاده. لطفا برداشت اشتباه نکنید. وقتی صحبت از خسارت میشه سرپیچی از قانون هم شاملش میشه که زیان به دیگران هیچ ربطی به آزادی نداره جناب.
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
آمار شما نمیتونه راجع به صد در صد بد حجابا باشه،
تصمیم ناپسند یه عده که نمیتونه اصل رو تغییر بده.
طرف تصمیم گرفته هم کیش آبا و اجدادی باشه، یا نباشه بالاخره؟ باید تکلیف خودشو حداقل روشن کنه.
اگر هم قصد تغییر دین و مذهب داره ، تو این کشور یه حد و حدودی تعریف شده، باید مطیع باشه خب.
وارد دین هستند و متاسفانه اونجائیا رو که نمی پسندن ساختار شکنی می کنن و از توجیهات استفاده می کنن.
تا چند روز دیگه به تاسوعا و عاشورا مونده ، افرادی که به اسم عزاداری امام حسین، نذری میدن، اشک می ریزن، ولی حد حجاب رو خودشون تعریف کردن(بدحجابن) رو تو کدوم دسته قرار میدین؟
بنده آماری ارائه ندادم بانو! و فقط گفتم اکثر افراد و دلیلش هم گفتم.
قانون چی میگه؟ اصلا قانون رو کی میگه؟ خداوند گفته هر کسی در شریعت خودش آزاده و میتونه هر دینی داشته باشه ولی اگر بالفرض کسی الان از اسلام دین خودش رو به مسیحیت تغییر بده چه حکمی داره؟ (خودتون بهتر از من میدونید)
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
البته نظر شخصی بنده دخالتی در سخنانم نداشته و ندارد. کسی که دینی را بپذیرد مسلما با چارچوب هاش هم کنار میاد و در غیر این صورت اون شخص دین مشخصی نداره عزیز!
برداشت نادرستی وجود نداره عزیز؛ هر کسی در شریعت خود آزاده. لطفا برداشت اشتباه نکنید. وقتی صحبت از خسارت میشه سرپیچی از قانون هم شاملش میشه که زیان به دیگران هیچ ربطی به آزادی نداره جناب.
بنده آماری ارائه ندادم بانو! و فقط گفتم اکثر افراد و دلیلش هم گفتم.
قانون چی میگه؟ اصلا قانون رو کی میگه؟ خداوند گفته هر کسی در شریعت خودش آزاده و میتونه هر دینی داشته باشه ولی اگر بالفرض کسی الان از اسلام دین خودش رو به مسیحیت تغییر بده چه حکمی داره؟ (خودتون بهتر از من میدونید)
علیرغم اینکه شما می گویید نظر شخصی شما دخالتی ندارد...اما متاسفانه دارد! (البته نظر شخصی هر کسی برای خودش محترم است)
احکام دین خیلی دقیق تر از اینست که با یک تفکر شخصی بخواهیم مقایسه اش کنیم و نظر بدهیم.
علت اینکه شما دارید نظرشخصی میدهید اینست:
نگاه دین به این اشخاص نگاه بی دینی و نامسلمانی نیست بلکه نگاه غفلت و بی توجهی است که یکی از عوارض دنیا زدگی است و راههایی برای اصلاح و تبیین و فهمیدن و .. وجود دارد که کاملا ابعاد آن در دین مطرح و بازگو شده است. اکثر کسانی که مثلا بد حجاب هستند ( چون بحث روی حجاب است این مثال رو میزنم) از مسلمان بودن خود ناراضی نیستند! و وقتی شما به آنها نامسلمان و .. بگویید مسلما ناراحت می شوند که چرا ما به یک حرکت آنها را از مسلمانی و .. خارج می کنیم . اکثر آنان عمل خود را منافات با مسلمانی نمی دانند، (به هر دلیل ) که باید راه درست دین شناسی و احکام و .. برای آنان بازگو شود و با مدارا با آنها برخورد شود.
تشریع امر به معروف و نهی از منکر در فروعات دین اسلام علاوه بر این که موید حرف ماست، بیانگر این است که هر کسی که وارد دین می شود اگر از روی غفلت و ندانستن احکام و .. مرتکب امری شد که خلاف دستورات دین است باید او را توجه داد (البته از راه درستش. لطفا بحث رو به سیاست اجرایی نکشونید )
هر شخصی اگر حتی اظهار نظر شخصی هم دارد که برای خودش محترم است، می تواند نسبت به خودش حرفی بزند و عواقب حرف خود را هم بپذیرد.
این بحث تکراریه چندین بار در همین سایت گفتگو کردم اما باز خلاصه می گم:
حتی نامسلمانانی (اهل کتاب) که در سرزمین مسلمانان زندگی می کنند باید با قوانین اجتماعی مسلمانان زندگی کنند. (که خیلی مفصل است و در این تاپیک جای بحث از آن نیست)
شما ببینید آن کسانی که دم از آزادی عقیده می زنند، اگر واقعا به اعتقاد خودشون باور دارند پس لزومی ندارد که به عقیده مسلمانان متعرض شوند! چون قائل به آزادی هستند اما متاسفانه همین سردم داران آزادی کسانی هستند که با اصل اسلام و احکام آن مشکل دارند.
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
برداشت نادرستی وجود نداره عزیز؛ هر کسی در شریعت خود آزاده. لطفا برداشت اشتباه نکنید. وقتی صحبت از خسارت میشه سرپیچی از قانون هم شاملش میشه که زیان به دیگران هیچ ربطی به آزادی نداره جناب.
در مورد شریعت که توضیح دادم اما شما همچنان بر عقیده شخصی خودتون پایبند هستید.
اما در مورد اینکه آزادی منجر به خسارت خواهد شد: این یه قضیه منطقی هست که وقتی من برای خودم ازادی می پسندم و اعتقاد به آزادی دارم بدون اینکه به هتک حریم دیگران ( حتی حریم اخلاقی) توجهی کرده باشم، دیگران هم می توانند همین آزادی را برای خودشون تصور کنند و در این آزادی خودشون برای من در اجتماع مشکل ایجاد کنند با رفتار و کردار آزادمنشانه ای که دارند! که نمی خوام ابعادش رو باز کنم و خیلی صریح در این مورد حرف بزنم.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
علیرغم اینکه شما می گویید نظر شخصی شما دخالتی ندارد...اما متاسفانه دارد! (البته نظر شخصی هر کسی برای خودش محترم است)
احکام دین خیلی دقیق تر از اینست که با یک تفکر شخصی بخواهیم مقایسه اش کنیم و نظر بدهیم.
علت اینکه شما دارید نظرشخصی میدهید اینست:
نگاه دین به این اشخاص نگاه بی دینی و نامسلمانی نیست بلکه نگاه غفلت و بی توجهی است که یکی از عوارض دنیا زدگی است و راههایی برای اصلاح و تبیین و فهمیدن و .. وجود دارد که کاملا ابعاد آن در دین مطرح و بازگو شده است. اکثر کسانی که مثلا بد حجاب هستند ( چون بحث روی حجاب است این مثال رو میزنم) از مسلمان بودن خود ناراضی نیستند! و وقتی شما به آنها نامسلمان و .. بگویید مسلما ناراحت می شوند که چرا ما به یک حرکت آنها را از مسلمانی و .. خارج می کنیم . اکثر آنان عمل خود را منافات با مسلمانی نمی دانند، (به هر دلیل ) که باید راه درست دین شناسی و احکام و .. برای آنان بازگو شود و با مدارا با آنها برخورد شود.
تشریع امر به معروف و نهی از منکر در فروعات دین اسلام بیانگر این است که هر کسی که وارد دین می شود اگر از روی غفلت و ندانستن احکام و .. مرتکب امری شد که خلاف دستورات دین است باید او را توجه داد (البته از راه درستش. لطفا بحث رو به سیاست اجرایی نکشونید )
هر شخصی اگر حتی اظهار نظر شخصی هم دارد که برای خودش محترم است، می تواند نسبت به خودش حرفی بزند و عواقب حرف خود را هم بپذیرد.
این بحث تکراریه چندین بار در همین سایت گفتگو کردم اما باز خلاصه می گم:
حتی نامسلمانانی (اهل کتاب) که در سرزمین مسلمانان زندگی می کنند باید با قوانین اجتماعی مسلمانان زندگی کنند. (که خیلی مفصل است و در این تاپیک جای بحث از آن نیست)
شما ببینید آن کسانی که دم از آزادی عقیده می زنند، اگر واقعا به اعتقاد خودشون باور دارند پس لزومی ندارد که به عقیده مسلمانان متعرض شوند! چون قائل به آزادی هستند اما متاسفانه همین سردم داران آزادی کسانی هستند که با اصل اسلام و احکام آن مشکل دارند.
یعنی به عقیده شما کسی که حجابش رو رعایت نمیکنه آگاه نیستش که خلافه دینشه؟ اگر اینطور فکر کنید و ما هم به عقلمون رجوع کنیم ایشون چه مسلمونیه که ابتدائی ترین احکام دینش رو نمیدونه؟ و اگر هم میدونه و عمل نمیکنه که اصلا بهتر که مسلمون نباشه!
اینچور اسلام؛ اسلام اسمی هست و در عمل هیچی نیست. مثل خیلی از چیزهای دیگه مثل بانکداری اسلامی که چرت ترین نوع بانکداری در جهان است چون بدرستی اجرا نمیشود.
این موضوعات همه به هم مربوط هستند و من وقت بسط دادن بهشون رو ندارم.
اتفاقا باید به شیوه اجرایی دقت بشه؛ چرا جاهایی که ضعف داریم رو نباید بررسی کنیم؟ حجاب زوری هرگز عملی نمیشه و شما نمیتونین به زور چادر سر کسی کنین! (گشت چرت ارشاد)
این که بنده از لفظ چرت استفاده میکنم به دلیل این نیست که عقیده شخصی خودم رو ابراز کنم به دلیل اینه که این چیزها بدون فکر پایه ریزی شده اند.
در ضمن ما با کسانی که ادعای ازادی دارند کاری نداریم و فقط به عقلمون رجوع میکنیم.
موفق و موید باشید
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
یعنی به عقیده شما کسی که حجابش رو رعایت نمیکنه آگاه نیستش که خلافه دینشه؟ اگر اینطور فکر کنید و ما هم به عقلمون رجوع کنیم ایشون چه مسلمونیه که ابتدائی ترین احکام دینش رو نمیدونه؟ و اگر هم میدونه و عمل نمیکنه که اصلا بهتر که مسلمون نباشه!
اینچور اسلام؛ اسلام اسمی هست و در عمل هیچی نیست. مثل خیلی از چیزهای دیگه مثل بانکداری اسلامی که چرت ترین نوع بانکداری در جهان است چون بدرستی اجرا نمیشود.
این موضوعات همه به هم مربوط هستند و من وقت بسط دادن بهشون رو ندارم.
اتفاقا باید به شیوه اجرایی دقت بشه؛ چرا جاهایی که ضعف داریم رو نباید بررسی کنیم؟ حجاب زوری هرگز عملی نمیشه و شما نمیتونین به زور چادر سر کسی کنین! (گشت چرت ارشاد)
این که بنده از لفظ چرت استفاده میکنم به دلیل این نیست که عقیده شخصی خودم رو ابراز کنم به دلیل اینه که این چیزها بدون فکر پایه ریزی شده اند.
در ضمن ما با کسانی که ادعای ازادی دارند کاری نداریم و فقط به عقلمون رجوع میکنیم.
موفق و موید باشید
در برابر ادبیات بی ادبانه شما حرفی برای گفتن ندارم! و بهتره نظرات شخصی تون برای خودتون نگه دارید.
حرف زدن بنده و شما نتیجه ای برای من و شما نخواهد داشت.
ضمن اینکه توصیه می کنم قوانین سایت رو رعایت کنید و از توهین و جسارت پرهیز کنید.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
آمار شما نمیتونه راجع به صد در صد بد حجابا باشه،
تصمیم ناپسند یه عده که نمیتونه اصل رو تغییر بده.
بله درسته...اصل هیچوقت عوض نمیشه و در واقع این ما هستیم که میتونیم تغییر کنیم
طرف تصمیم گرفته هم کیش آبا و اجدادی باشه، یا نباشه بالاخره؟ باید تکلیف خودشو حداقل روشن کنه.
اگر هم قصد تغییر دین و مذهب داره ، تو این کشور یه حد و حدودی تعریف شده، باید مطیع باشه خب.
مطیع بودن...این حدود وقتی معنای واقعی دارن که رعایت بشن در غیر این صورت بی معنی هستن اما متاسفانه تو کشور ما این حد و حدود از طرف کسانی نقض میشه که یه جورایی الگو هستن البته از دید نوجوانها یا جوانها
وارد دین هستند و متاسفانه اونجائیا رو که نمی پسندن ساختار شکنی می کنن و از توجیهات استفاده می کنن.
با این جمله شدیدا موافقم...اما اینکه توقع داشته باشیم همه اعمال دین درست اجرا بشه یکم بعیده اون هم از طرف همه...شاید مقایسه درستی نباشه ولی کسی با دروغگویی موافق نیست ولی آیا دروغ نمیگیم؟چرا چون همیشه توجیهی داریم
تا چند روز دیگه به تاسوعا و عاشورا مونده ، افرادی که به اسم عزاداری امام حسین، نذری میدن، اشک می ریزن، ولی حد حجاب رو خودشون تعریف کردن(بدحجابن) رو تو کدوم دسته قرار میدین؟
من فکر میکنم اکثر افراد با اصل حجاب مشکلی ندارن همونطور که با باقی موارد دین مشکلی ندارن اما از اونجایی که همیشه در عمل کردن ضعیف هستیم و درگیر توجیهات خودمون این موارد پیش میاد...حالا افرادی که به درجه ای میرسن که خدارو در همه حال میبینن مسلما هیچوقت دچار لغزش نمیشن ولی افرادی مثل امثال من با حرف این و اون سریع جا میزنن...مشکل شاید سر اینه که ما همیشه دوست داریم مورد تایید اطرافیانمون باشیم نه خدا!
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
بحث در مورد حجاب تو این سایت برای اولین نیست که مطرح میشه، دلایلش هم میتونه یکی بخاطر اهمیت موضوع و یکی دیگه بخاطر رها شدن موضوع باشه.
در هر صورت اگر بد حجاب و با حجاب رو بخوایم از جنبه های مختلف : اجتماعی ، روانشناسی و دینی و... مورد بحث بذاریم ، در هر کدوم از حوزه ها حرفهای زیادی برای گفتن هست.
حجاب توسط یک شخص انجام میشه ولی بازتاب اجتماعی وسیعی از خودش به جا میذاره. حجاب کردن و نکردن هر کدام به دلایلی صورت می گیره که فکر می کنم اینجا جای بحث داره.
کسیکه حجاب می کنه خب می گیم معتقد به دینشه، شوهرش ازش خواسته، پا به پای ارزشهای جامعه قدم میذاره و...
کسیکه حجاب نمیکنه چطور؟ آیا هدف خاصی داره؟ هر فر عاقل و بالغی یقینا عملکرد با هدفی رو دنبال خواهد کرد. اینکه شاید به این افراد از طریق دین شناخت مساعد و مناسب داده نشده رو میشه یکی از دلایل دانست که با معرفی افراطی و تفریطی شخص را یا بد متوجه این مقوله کرده باشن یا ایشان را از این قسمت عمل به دین فراری داده باشن.
یکی دیگه از دلایل احتمال اختلال در شخص هم هست. اختلال شخصیت نمایشی که در روانشناسی برای خود بحثهای مفصلی دارد.
یکی از بارزترین نشانه های این اختلال (شخصیت نمایشی) جلب توجه دیگران،خودنمایی ، روابط را بیش از آنچه هست صمیمی تصور کردن ، فریب دادن، صحبت کردن بیش از حد احساسی....
یک دلیل دیگر میتونه بر اثر تکرار یک ناهنجار تبدیل به یک هنجار شده باشد و افراد فراخور شعور و معرفت خود تعریفهای متعددی از هنجار تازه ایجاد شده ارائه داده و دچار سردر گمی خود و برخی دیگر میشن.و حتی شاید متوجه عملکرد غلط یا ضعیف خود نسبت به هدف نباشن.
در هر صورت بی حجابی به هر دلیلی باشه (امیدوارم دوستان دلایل دیگه رو بیان کنن) حالت تخریبی در جامعه خواهد داشت، که در صورت لزوم به قسمت تخریبی آن هم از حوزه های مختلف خواهیم پرداخت.[golrooz]
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
zoh_reh
آمار شما نمیتونه راجع به صد در صد بد حجابا باشه،
تصمیم ناپسند یه عده که نمیتونه اصل رو تغییر بده.
طرف تصمیم گرفته هم کیش آبا و اجدادی باشه، یا نباشه بالاخره؟ باید تکلیف خودشو حداقل روشن کنه.
اگر هم قصد تغییر دین و مذهب داره ، تو این کشور یه حد و حدودی تعریف شده، باید مطیع باشه خب.
هیچ باید عقلی وجود نداره !
مطیع بودن در جامعه فقط و فقط در حوزه ی عملی در قالب هنجار های قانونی و عقلی مربوط میشه ! نه اعتقادی و فکری !
اگر ما محدودیت خودسرانه میزاریم دلیل نمیشه که دیگری رو متهم و مجبور بدونیم
وارد دین هستند و متاسفانه اونجائیا رو که نمی پسندن ساختار شکنی می کنن و از توجیهات استفاده می کنن.
متاسفانه دید اشتباهی ست ! این میشه همون ضرب المثل تر و خشک با هم می سوزند !
اینکه این توجیهات در بین برخی جوانان که وقتی آزادی خود را در معرض خطر می بینند و دست به توجیه می زنند بحثی نیست !
اما اینطور نیست که اگر کسی اومد در مورد تحریفات و تفاوت آنچه که باید باشد و آنچه که هست صحبت کرد بهش برچشب ساختار شکنی بدیم و تحجر و غیر قابل انعطاف بودن خودمان را زیر برچسب پنهان کنیم !
نشانه ی این تحجر هم این هست که وقتی کسی پا به انحراف زدایی میزاره ! اون را از علم دین بی خبر میدونن و از همین برچسب های رایج دیگر ...
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
تشریع امر به معروف و نهی از منکر در فروعات دین اسلام علاوه بر این که موید حرف ماست، بیانگر این است که هر کسی که وارد دین می شود اگر از روی غفلت و ندانستن احکام و .. مرتکب امری شد که خلاف دستورات دین است باید او را توجه داد (البته از راه درستش. لطفا بحث رو به سیاست اجرایی نکشونید )
این بحث تکراریه چندین بار در همین سایت گفتگو کردم اما باز خلاصه می گم:
حتی نامسلمانانی (اهل کتاب) که در سرزمین مسلمانان زندگی می کنند باید با قوانین اجتماعی مسلمانان زندگی کنند. (که خیلی مفصل است و در این تاپیک جای بحث از آن نیست)
شما ببینید آن کسانی که دم از آزادی عقیده می زنند، اگر واقعا به اعتقاد خودشون باور دارند پس لزومی ندارد که به عقیده مسلمانان متعرض شوند! چون قائل به آزادی هستند اما متاسفانه همین سردم داران آزادی کسانی هستند که با اصل اسلام و احکام آن مشکل دارند.
واقعا آخر مشخص نشد منبع این حرف چیست !
اگر مایل بودید اولین عهدنامه ی پیامبر با دین یهود که با اون ها صلح کرده و اجازه داده تا در سرزمین مسلمانان زندگی کنند و در همه زمینه ها مطابق دین خودشان بپردازند(که حجاب هم منطقا جزء ش هست) را اینجا بگذارم ! در کتب معروف تاریخی از جمله تاریخ ویل دورانت آورده شده !
در ضمن امر به معروف و نهی از منکر که از فروعات دین اسلام هست گستردگی اش توسط پیامبر مطرح شده و در مورد بد حجابی هیچ مجازاتی و اجباری براش در نظر گرفته نشده !
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Majid_GC
واقعا آخر مشخص نشد منبع این حرف چیست !
اگر مایل بودید اولین عهدنامه ی پیامبر با دین یهود که با اون ها صلح کرده و اجازه داده تا در سرزمین مسلمانان زندگی کنند و در همه زمینه ها مطابق دین خودشان بپردازند(که حجاب هم منطقا جزء ش هست) را اینجا بگذارم ! در کتب معروف تاریخی از جمله تاریخ ویل دورانت آورده شده !
در ضمن امر به معروف و نهی از منکر که از فروعات دین اسلام هست گستردگی اش توسط پیامبر مطرح شده و در مورد بد حجابی هیچ مجازاتی و اجباری براش در نظر گرفته نشده !
سلام
در مورد بحث اول ؛ این تاپیک جای مفصل بحث کردن در اون مورد نیست. اگر در تاپیکی مستقل بحث رو دنبال کنیم بنده مشتاق هستم. هر چند اگر منابعی که قبلا به شما معرفی کردم و لینک دادم تا مطالعه کنید , می خواندید قطعا پاسخ خود را دریافت می کردید البته اگر واقعا دنبال حق و پاسخ هستید!
اما اینکه غیر مسلمانانی که تبعه سرزمین مسلمانان هستند و در بین انان زندگی می کنند از همه آزادی های عملی که با قوانین و احکام اسلامی منافات دارد (مثل بی حجابی) برخوردار باشند اینطور نیست. بلکه تابع قرارداد و قوانین جامعه اسلامی است. بله اگر محل سکونت آنها جایی جدای از مسلمانان است می توانند شرایط خود را داشته باشند اما در بین مسلمانان تابع قرارداد و قوانین جامعه اسلامی است. که انشاالله در جای خودش مفصل بحث خواهیم کرد.
در مورد دوم: برای پاسخ به اینکه آیا نسبت به بی حجابی اجبار یا مجازاتی در نظر گرفته شده یانه؟ باوجود این که این بحث هم بارها تکرار شده اما مجبوریم اینجا باز تکرار کنیم بخاطر مخاطبین:
بله نسبت به رعایت حجاب و ضروری بودن آن آیاتی در قرآن کریم آمده است. و معنای آن وجوب است. مثل آیاتی در سوره نور که صراحتا بیان کرده است.
وقتی حکمی در دین به عنوان واجب مطرح و قطعی شد (از طریق آیات و روایات) همه مسلمانان ملزم به رعایت آن هستند حال اگر این واجب فقط حق الله بود و کسی سستی کرد, دین اسلام یک نوع برخورد را ارائه داده است.(مثل نماز که کسی حق اجبار ندارد و فقط بصورت کلی اثرات ترک نماز و یا اهمیت به نماز گوشزد می شود)
و یا این واجب هم حق الله و هم حق الناس است یا فقط حق الناس است که در این خصوص دین برای رسیدگی به این مسائل حساسیت بیشتری نشان داده و مسئول مشخص کرده و برخوردهای متناسب تعریف کرده است. و اموری که بصورت ریز در آنها برخورد تعریف نشده جزء مواردی است که قاضی اسلامی با توجه به شرایط و کلیات و مبانی دینی می تواند مجازات در نظر بگیرد (نیاز به شناخت مبانی دینی قضایی و مدنی دارد)
و هر امر واجبی که علاوه بر حق الله شامل حق الناس و اثر در جامعه اسلامی بشود، و در آن سستی یا غفلت یا .. صورت بگیرد مشمول توصیه به امر به معروف و نهی از منکر است .
اینکه برای پرداختن به یک مسئله شرط کنیم که در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاد باشد تا بتوانیم ما هم روی آن بحث کنیم و اجرا کنیم, هیچ دلیلی بر این مسلک نداریم بلکه قوانین کلی دین اسلام اجرای تمامی احکام رو ( در حد توان حکومت یا مردم) خواستار است (البته از راه درست) و مسئله امر به معروف و نهی از منکر هم مسئله ی مطلقی است و هیچ قیدی و استثنایی نسبت به مباحثی مثل حجاب و .. ندارد. (اما تاکید بر رعایت مراتب و شیوه ها و برخوردها شده است)
در قرآن نسبت به آسیب بد حجابی تذکر داده شده و دستور مستقیم خداوند و پیامبر اکرم (ص) بر رعایت حجاب بخاطر آسیب های اجتماعی در قرآن آمده است.
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
ای پيامبر ، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر(1) خود را، برخود فرو پوشند اين مناسب تر است ، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است.
سوره : الاحزاب آیه : 59
شان نزول آیه
زنان مسلمان به مسجد مىرفتند و پشت سر پيامبر (صلي الله عليه و آله) نماز مىگذاردند، هنگام شب موقعى كه براى نماز مغرب و عشا مىرفتند، بعضى از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مىنشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مىدادند و مزاحم آنان مىشدند. آيه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور كامل رعايت كنند تا به خوبى شناخته شوند و كسى بهانه مزاحمت پيدا نكند.
تفسیر مجمع البیان:
«جلباب»: به پوششى گفته مىشود كه از روسرى فراتر و از چادر رايج كوتاهتر است و زنان به وسيله آن سر و گردن و بخشهايى از چهره خود را مىپوشانند.
تفسیر المیزان:
كلمه" جلابيب" جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى كه تمامى بدن را
مىپوشاند، و يا روسرى مخصوصى است كه صورت و سر را ساتر مىشود، و منظور از جمله" پيش بكشند مقدارى از جلباب خود را"، اين است كه آن را طورى بپوشند كه زير گلو و سينههايشان در انظار ناظرين پيدا نباشد.
(1) اکثر ترجمه های معروف به چادر ترجمه کرده اند . همچنین به پوشش بلند و روسری های بلند نیز ترجمه شده است.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
سلام
در مورد بحث اول ؛ این تاپیک جای مفصل بحث کردن در اون مورد نیست. اگر در تاپیکی مستقل بحث رو دنبال کنیم بنده مشتاق هستم. هر چند اگر منابعی که قبلا به شما معرفی کردم و لینک دادم تا مطالعه کنید , می خواندید قطعا پاسخ خود را دریافت می کردید البته اگر واقعا دنبال حق و پاسخ هستید!
اما اینکه غیر مسلمانانی که تبعه سرزمین مسلمانان هستند و در بین انان زندگی می کنند از همه آزادی های عملی که با قوانین و احکام اسلامی منافات دارد (مثل بی حجابی) برخوردار باشند اینطور نیست. بلکه تابع قرارداد و قوانین جامعه اسلامی است. بله اگر محل سکونت آنها جایی جدای از مسلمانان است می توانند شرایط خود را داشته باشند اما در بین مسلمانان تابع قرارداد و قوانین جامعه اسلامی است. که انشاالله در جای خودش مفصل بحث خواهیم کرد.
در مورد دوم: برای پاسخ به اینکه آیا نسبت به بی حجابی اجبار یا مجازاتی در نظر گرفته شده یانه؟ باوجود این که این بحث هم بارها تکرار شده اما مجبوریم اینجا باز تکرار کنیم بخاطر مخاطبین:
بله نسبت به رعایت حجاب و ضروری بودن آن آیاتی در قرآن کریم آمده است. و معنای آن وجوب است. مثل آیاتی در سوره نور که صراحتا بیان کرده است.
وقتی حکمی در دین به عنوان واجب مطرح و قطعی شد (از طریق آیات و روایات) همه مسلمانان ملزم به رعایت آن هستند حال اگر این واجب فقط حق الله بود و کسی سستی کرد, دین اسلام یک نوع برخورد را ارائه داده است.(مثل نماز که کسی حق اجبار ندارد و فقط بصورت کلی اثرات ترک نماز و یا اهمیت به نماز گوشزد می شود)
و یا این واجب هم حق الله و هم حق الناس است یا فقط حق الناس است که در این خصوص دین برای رسیدگی به این مسائل حساسیت بیشتری نشان داده و مسئول مشخص کرده و برخوردهای متناسب تعریف کرده است. و اموری که بصورت ریز در آنها برخورد تعریف نشده جزء مواردی است که قاضی اسلامی با توجه به شرایط و کلیات و مبانی دینی می تواند مجازات در نظر بگیرد (نیاز به شناخت مبانی دینی قضایی و مدنی دارد)
و هر امر واجبی که علاوه بر حق الله شامل حق الناس و اثر در جامعه اسلامی بشود، و در آن سستی یا غفلت یا .. صورت بگیرد مشمول توصیه به امر به معروف و نهی از منکر است .
اینکه برای پرداختن به یک مسئله شرط کنیم که در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاد باشد تا بتوانیم ما هم روی آن بحث کنیم و اجرا کنیم, هیچ دلیلی بر این مسلک نداریم بلکه قوانین کلی دین اسلام اجرای تمامی احکام رو ( در حد توان حکومت یا مردم) خواستار است (البته از راه درست) و مسئله امر به معروف و نهی از منکر هم مسئله ی مطلقی است و هیچ قیدی و استثنایی نسبت به مباحثی مثل حجاب و .. ندارد. (اما تاکید بر رعایت مراتب و شیوه ها و برخوردها شده است)
در قرآن نسبت به آسیب بد حجابی تذکر داده شده و دستور مستقیم خداوند و پیامبر اکرم (ص) بر رعایت حجاب بخاطر آسیب های اجتماعی در قرآن آمده است.
1- صلح مدینه توسط پیامبر با یهودیان خود مدینه صورت گرفته است نه منطقه ی دیگر
2- مشکل این است که ما همه رو مسلمان می بینیم و از تعمیم جزء به کل استفاده میکنیم و به همین خاطر وظیفه ی مسلمانی رو به کل تعمیم ش میدیم
3- پیامبر هیچ ! حضرت علی تا امام مهدی نباید بلاخره موقعیت ش پیش می اومده که گفته بشه حجاب اجباری ست ! و باید امر به معروف شود
4- هیچ دینی به بی حجابی توصیه نکرده و رعایت حقوق ادیان دیگر به معنای بی حجابی نیست و حدود ها فرق میکنه به خصوص در دین مسیحیت
5- ارتباط دادن جزیه و مسائل مشابه به مسئله ی حجاب هیچ استدلال قانع کننده ای نیست و اگر استدلال روشن و قوی وجود داشت به راحتی پایه هاش نمی لرزید
موفق باشید[golrooz]
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
kamanabroo
در برابر ادبیات بی ادبانه شما حرفی برای گفتن ندارم! و بهتره نظرات شخصی تون برای خودتون نگه دارید.
حرف زدن بنده و شما نتیجه ای برای من و شما نخواهد داشت.
ضمن اینکه توصیه می کنم قوانین سایت رو رعایت کنید و از توهین و جسارت پرهیز کنید.
بنده عرض کردم سیاست اجرایی اشتباهه و هر کسی هم در انتخاب شریعت آزاده و حتی دیگر دوستان هم منابع تاریخی اوردند؛ و شما نتوانستید هنوز خلاف حرف منابع ما را ثابت کنید. حال چرا طلب کار شده اید؟ وظیفه شما پاسخ گویی و وظیفه ما رجوع به مغزمان هست.
اگر شما انتظار دارید ما مانند طوطی حرف های شما رو مدام تائید کنیم که دیگر از بعد انسانیت و تعقل خارج میشویم.[golrooz]
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
درود بر همه عزیزان
نظرات همه بانوان ارجمند و آقايان بزرگوار ؛ با ارزش و متين ؛
شايد ضعف از من بود كه در انتخاب موضوع دقت كافی رو نداشتم يا نتونستم خوب به هدف اشاره كنم و پوزش ميخوام از همه ؛
لطفا اينقدر كلان به بحث نپردازيد ؛لذا با هدف فرضیات حقير : لطفا دين رو از جامعه فاکتور بگيريد و صرفا به آسيب شناسی و روانكاوي افراد بدحجاب(بدپوشش و يا پوشش خاص و با معنی خاص) در يک كشور بدون اعتقادات ديني بپردازيد ؛ يادآور ميشم به هيچ عنوان دين و قوانين دين مد نظر نيست ؛
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
Majid_GC
1- صلح مدینه توسط پیامبر با یهودیان خود مدینه صورت گرفته است نه منطقه ی دیگر
2- مشکل این است که ما همه رو مسلمان می بینیم و از تعمیم جزء به کل استفاده میکنیم و به همین خاطر وظیفه ی مسلمانی رو به کل تعمیم ش میدیم
3- پیامبر هیچ ! حضرت علی تا امام مهدی نباید بلاخره موقعیت ش پیش می اومده که گفته بشه حجاب اجباری ست ! و باید امر به معروف شود
4- هیچ دینی به بی حجابی توصیه نکرده و رعایت حقوق ادیان دیگر به معنای بی حجابی نیست و حدود ها فرق میکنه به خصوص در دین مسیحیت
5- ارتباط دادن جزیه و مسائل مشابه به مسئله ی حجاب هیچ استدلال قانع کننده ای نیست و اگر استدلال روشن و قوی وجود داشت به راحتی پایه هاش نمی لرزید
موفق باشید[golrooz]
1. در مورد صلح هم با یهودیانی که در بین مسلمانان بودند و هم در قبیله های اطراف بودند صلح برقرار شده بود و منحصر به موردی که شما می فرمایید نیست.
2. نخیر. بنده حرفهام کاملا واضح و روشنه و خیلی صریح گفتم که رعایت قوانین جامعه اسلامی برای کسانی که مسلمان نیستند اما در این جامعه هستند لازم هست. نه اینکه کاملا صد در صد مسلمان باشند. حرف بنده روی رعایت قوانین هست که صراحتا بیان کردم.
3. این آیه ای که ذکر کردم رو مثل اینکه خیلی تامل نکردید! دقیقا در مورد رعایت حجاب بود! که خداوند دستور می دهد! در ثانی وقتی در مورد مسئله ای امر شرعی رسیده است اون امر واجب هست . و در مسئله ای که واجب هست تمام احکام وجوب و امر به معروف و .. صدق می کند.
این مسئله شاید برای شما مبهم شده باشد که توضیح میدهم:
ببینید امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین اسلام هستند. و محدوده ای برای آن ذکر نشده است که در مورد مثلا حجاب نباید باشد اما در مورد ربا خواری و ظلم حتما باید باشد. نه . در همه مواردی که در جامعه اسلامی خلاف دین و منکری دیده بشود بحث امر به معروف و نهی از منکر هم هست این از ضروریات دین اسلام است و قابل انکار نیست. بله برای آن مراحل و شرایط قید شده است که حتما باید رعایت شود.
امر به معروف و نهی از منكر, در قرآن كریم با بیانات مختلف و تاکیدات فراوان بیان شده که به برخی از این آیات اشاره می گردد:
در بیان صفات ممتاز مؤمنان می فرماید: وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیا بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاهَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ [2] مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یكدیگرند، امربه معروف و نهی ازمنكر می كنند، نماز را برپا می دارند و زكات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می كنند.
در جای دیگر می فرماید: ولتكن منكم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون[3]در آیه فوق به طور وضوح، وجوب آمده است، زیرا كلمه «ولتكن» امر است و ظاهر امر ایجاب است و در این آیه توضیحی است مبنی بر این كه رستگاری منوط بر آن است، زیرا به طور حصر بیان كرده و فرموده است : و اولئك هم المفلحون. و نیز در آیه آمده است كه این عمل واجب كفایی است نه واجب عینی، زیرا وقتی كه گروهی اقدام كردند، از دیگران ساقط می گردد، چون نفرموده است كه همگی امر به معروف كنید، بلكه فرموده است : باید جمعی از میان شما دعوت به نیكی كنند. بنابراین هرگاه یك فرد و یا جمعی اقدام كنند، تكلیف از دیگران برداشته شده و رستگاری از آن كسانی خواهد بود كه امر به معروف كرده اند ولی اگر تمام مردم از آن خودداری كنند ناگزیر گناه متوجه تمام كسانی است كه توانایی انجام آن را داشته اند.
خداوند متعال فرموده است : لیسوا سواء من اهل الكتاب امه قائمه یتلون آیات اللّه آناء اللیل و هم یسجدون، یؤمنون باللّه و الیوم الاخر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنكر و یسارعون فی الخیرات و اولئك من الصالحین[4]
در این آیه خدای متعال, صالح بودن آنان را به صرف داشتن ایمان به خدا و روز واپسین گواهی نكرده است، بلكه امر به معروف و نهی از منكر را نیز بر آن افزوده است.
------------------
[2] . توبه,71.
[3] . آل عمران , 104: باید از میان شما جمعی دعوت به نیكی كنند و امر به معروف و نهی از منكر نمایند و آنها رستگارانند.
[4] . آل عمران , 113 و 114: آنها همه یكسان نیستند، از اهل كتاب جمعیتی هستند كه قیام (به حق و ایمان ) می كنند و پیوسته در اوقات شب آیات خدا را می خوانند در حالی كه سجده می كنند به خدا و روز دیگر ایمان می آورند، امر به معروف و نهی از منكر می كنند و در انجام كارهای نیك بر یكدیگر سبقت می گیرند و آنها از صالحانند.
4. بله حرفتون درسته ؛ اگر همه ادیان حجاب رو رعایت می کنند (حالا طبق دینشون) که دیگه نباید مشکلی باشد ! بحث سر رعایت قوانین جامعه اسلامی است که فرقی بین مسلمانان و غیر مسلمانان ندارد و ظواهر جامعه اسلامی باید رعایت شود.
5. ربط مسئله جزیه به مسئله ی حجاب بصورت مستقیم نیست برادر من. این رو توضیح میدم که انشاالله ابهامش برطرف بشه براتون:
جزیه یکی از شرایط و قوانین صلح غیرمسلمانانی است که در محیط جامعه اسلامی دارند زندگی می کنند. یکی دیگر از این شرایط رعایت قوانین جامعه اسلامی است. رعایت پوشش مناسب هم از جزء همین قوانین جامعه اسلامی است. و همانطور که گفتم اگر در تاپیک مستقلی بحث بشه بهتره.
-
پاسخ : باحجابها ، بد حجابها ، بی حجابها
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
"مهدی"
بنده عرض کردم سیاست اجرایی اشتباهه و هر کسی هم در انتخاب شریعت آزاده و حتی دیگر دوستان هم منابع تاریخی اوردند؛ و شما نتوانستید هنوز خلاف حرف منابع ما را ثابت کنید. حال چرا طلب کار شده اید؟ وظیفه شما پاسخ گویی و وظیفه ما رجوع به مغزمان هست.
اگر شما انتظار دارید ما مانند طوطی حرف های شما رو مدام تائید کنیم که دیگر از بعد انسانیت و تعقل خارج میشویم.[golrooz]
شما فقط نگفتید اشتباهه. بلکه جسارت هم کردید! البته دیگه نمیخوام درباره اش حرف بزنم. مدیران ارشد انشاالله ببینند و پیگیری کنند.
بنده مثل همه همکاران و مدیران دیگر نسبت به رعایت نکردن شئونات تذکر دادم و خواهم داد و این هم جزء وظایف بنده است. هر چند شما تصور کنید بنده طلب کارم ! این باز هم برداشت شخصی شماست!
در مورد اینکه دیگر دوستان منابع آوردند که پاسخ دریافت نکرده اند، مشتاق هستم که حتما لینک بدید ببینم کجا و چی بوده!
در مورد تایید کردن حرفهای ما:
اتفاقا برعکس هیچ وقت بنده همچین حرفی نزدم بلکه روی تامل و تفکر خیلی هم تاکید دارم.
بنده وقتی به روایات ائمه و قرآن استناد می کنم یعنی حرف حرف خداست نه بنده که بخواهم شما حرف بنده را تایید کنید.