سلام به نخبه های گل و دوست داشتنی[cheshmak]
می خواستم بحثی درباره طرح انتقال آب از خلیج فارس به خزر داشته باشیم
که چرا این طرح نمی تونه اجرایی بشه ؟ دوست دارم راهکارهای اجراییوتو بیان کنید[golrooz][golrooz][golrooz][golrooz]
نمایش نسخه قابل چاپ
سلام به نخبه های گل و دوست داشتنی[cheshmak]
می خواستم بحثی درباره طرح انتقال آب از خلیج فارس به خزر داشته باشیم
که چرا این طرح نمی تونه اجرایی بشه ؟ دوست دارم راهکارهای اجراییوتو بیان کنید[golrooz][golrooz][golrooz][golrooz]
سلام اقا مهدی
بحث خوبیه.خب میتونه اجرایی بشه اما خب هزینه اجرایی بالایی داره ولی میشه ازش بعدا خوب نفع برد.یا میشه تاسیسات شیرین سازی اب مثل کشورهای عربی در جنوب داشت یا اب رو انتقال داد و هر استان یا منطقه تاسیسات شیرین سازی اب رو داشته باشه .البته قبلا طرحی بود که شمال و جنوب رو کانال بزنند که کشتی ها بتونن از دریای خزر راحت کالاهاشون رو ترانزیت کنن به اروپا و خب اگر این طرح میشد الان بیکار نداشتیم که هیچ از لحاظ ثروت ملی و تخصص بی نظیر بودیم و دیگر نیازی به فروش نفت به صورت خام برای تامین هزینه نداشتیم.که این طرح رو اصلش روسیه پیشنهاد داد که خودشم بیشتر این هزینه ها رو تقبل کرده بود ولی به دلایل سیاسی و بی تدبیری این طرح رد شد وگرنه الان دیگه تموم شده بود. در کل مرکز ایران کم اب هست باید آب رو از جنوب انتقال داد به مرکز وگرنه وضعیت چند سال دیگه بدتر میشه.ولی خب راهکار و برنامه ریزی دقیق میخواد که پروزه تعطیل نشه و سلیقه ای جلو نره.
سلام، مطرح کردن یک ایده ذهنی (حتی تخیلی) به خودی خود هرگز موضوع بدی نیست اما معمولا در کشور ما، اول فواید و مزایای یک طرح برای عامه مردم و رسانه ها بیان و بحث می شه و بعد در مورد نحوه مطالعات امکان سنجی، طراحی عملیاتی ، چگونگی تامین بودجه، تامین زیر ساخت برای جذب فن آوریهای لازم، مدیریت پروژه ، اجرای نهائی و ... آن صحبت می شود.
لازم نیست حتما نابغه باشیم تا غیر ممکن بودن چنین طرحی را دریابیم! فقط کافیست تا نیم نگاهی به مستندات توپوگرافی ، ژئو مورفومتری و فتوگرامتری منطقه و نیز نقشه های موانع و عوارض زمینی، اختلاف ارتفاع های از سطح دریای آزاد و کویر لوط تا رشته کوه البرز و دریاچه خزر، کویرهای شنی و نمکی در مسیر، گرادیان تبخیر بر حسب سطح و حرارت متوسط سالانه، حجم تریلیونی خاک برداری و بلکه کوه برداری مورد نیاز، حجم ماشین آلات مورد نیاز به همراه مطالعات هزینه - فایده (هزینه ای در حد کل ثروت موجود در جهان !) و ... بیندازیم تا همه چیز دستمان بیاید.
که خب این اب منتقل شده باید جایی ذخیره بشه برای استفاده .که خب باید دریاچه ها مصنوعی در چند نقطه زده بشه مثل دریاچه های سد ها که این اب در این حوضچه ها ذخیره بشه برای استفاده و هم ابادانی و سر سبزی در پی داره.البته باید این دریاچه ها در مناطقی زده بشه که آب شور دارن چون در مناطقی که اب شیرین دارن این حجم اب در سفره های زیر زمینی نفوذ میکنه و اب چاههای شیرین رو شور میکنه.اگر این طرح با ساخت این دریاچه ها مصنوعی بای ذخیره اب انجام بگیره ابادانی خوبی در پی داره و خیلی در اب و هوا تاثیر داره و خب مشکلی کم ابی بخصوص بخش کشاورزی حل میشه و نتیجه میشه عدم پیشرفت بیابان و بیشتر شدن محصولات کشاورزی که خب ارز اوری خوبی برای کشور داره.
ولی خب باید برنامه ریزی دقیق و فناوری مناسب برای اجرای این کار استفاده بشه وگرنه کار به این گستردگی با شکست مواجه میشه
سلام
انتقال اب از خلیج فارس به خزر؟ حتی فکرش هم سخته به خاطر اختلاف ارتفاع مناطق جنوبی و شمالی ایران
اما نتقال اب خزر به مناطق مرکزی ایران شدنیه
[golrooz]
انتقال اب از خلیج فارس به خزر سخت هست اما شدنی اما نه در مرحله اول.اول باید انتقال اب رو به 2 صورت مورد بررسی قرار بدیم.یکی اینکه کامال زده بده که کشتی بتونه بیاد توش و مقصد در مرحله اول میشه مرکز ایران باشه تا از اونجا کالاها ترانزیت بشن و مرحله به مرحه طرح گسترش پیدا کنه و دومی اینکه کلا بحث ساخت کانال برای رفت و امد کشتی ها ترانزیتی نباشه و ما صرفا بخوایم فقط اب رو انتقال بدیم برای تامین اب مرکز ایران و کشاوری و آبادانی که خب این از طریق چندین خط لوله امکان پذیر هست و راحتتر که اب هم در چند دریاچه مصنوعی ساخته شده تخلیه میشه که از اون دریاچه ها بهره برداری میشه حالا برای تامین اب شیرین از طریق تصفیه اب یا کشاورزی و غیره
انتقال اب خزر به ماطق مرکزی مشکلات اکوسیستمی برای دریای خزر رو بوجود میاره مثل پایین رفتن اب دریاچه به مرور زمان ولی انتقال اب از جنوب این مشکل رو اصولا ایجاد نمیکنه چون به ابهای ازاد راه داره
خوب اگه از مرکز ایران بگزره مشکلات راهها چی میشه ؟
من سرچی کردم ارتفاع جنوب از شمال بیشتره
برای اینکه کشتی بتونه عبور کنه طول و عرض و ارتفاع رود چقدر باید باشه؟
اگه آمریکا کمک کنه
شدنیه
من قبلا هم در تاپیک دیگه ای در این مورد صحبت کردم
اولا دریاچه خزر 25متر از سطح دریاهای ازاد مثل خیج فارس بالاتره
یعنی اگر این دوتارو به هم وصل کنی چیزی شبیه سیفون میشه!
وسط راه هم 2تا رشته کوه هست باکلی اختلاف ارتفاع درصورتی که آب سربالانمیره و فقط به سمت پایین جریان پیدا میکنه
یعنی میخوان کل این عوارض زمینی رو همسطح کنن؟؟
یه جا ارتفاع از سطح دریا 1800 متره - یه جا 2000 و یه جا 20 متر - خب اینهمه خاک برداری که چه عرض کنم سنگ برداری و کوه برداری و کندن پوسته ی زمینه! تونل باید بزنن!
این همه اب رو میخوان برای انرژی اتمی که اب خنک کننده هارو تامیین کنه و در ضمن طی عملیات ساخت اشتغال زایی شده باشه!!!
در صورتی که همین هزینه رو میتونن نصفشو بزارن واسه انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی های خورشیدی و نصف رو هم وام بدن به همون کارگرا که خودشون اشتغالزایی کنن واسه خودشون!
جزییات این طرحو از کجا میشه تهیه کرد؟
- - - به روز رسانی شده - - -
اگه راه کاری عملی داشته باشیم باید به کجا ارائه بدیم؟
ببینین حتما نیاز نیست که دقیقا شمال رو به جنوب وصل کنن.میشه تا نزدیکترین جایی که به سمت شمال بشه این راه ابی پیش بره مثلا از جنوب تا تهران و اینجوری راحت میشه کالاها رو از تمامی کشورهای آسیا مرکزی و شما دریای خزر منتقل کرد و از اونجا بار کشتی کرد و خیلی هم درامد زا و با صرفه هست ولی میگم سخته درست کردن این برنامه دقیق میخواد این راهی که گفتم برای اینکه بخوایم کشتی هم داخلی بیاد وگرنه اگر صرفا انتقال اب برای تامین اب مرکز کشور چه از لحاظ شیرین کردن و چه کشاورزی و ابادانی باشه به راحتی میشه این کار رو انجام داد. طبق طرحی که گفتم قبلا.
خب بستگی به کشتی که مد نظر هست داخل کانال بشه.
من تضمین میکنم این انتقال اب به هیچ وجه اقتصادی نیست
و تقریبا با یه هدف احمقانه طرح ریزی شده
دولت قبل تا وقتی بود نمیشد گفت اما هدف دولت فقط اشتغال زایی در حد حرف و بحث و چند فرصت شغلی برای 3-4 سال بود که کارگاه هایی راه بیفته و کارهایی انجام بشه و بعد هم دولت به نفر بعد منتقل بشه با کلی بدهی به شرکتهای پیمانکاری
حالا شما بیا ایده و طرح ارائه بده
وقتی هدفی نداره این کار
چه فایده؟
اینکار اشتباهه
اشتباه
سلام...[golrooz]
بايد ديد هدف اصلي چيه؟
ترانزيت يا آباداني؟
سود ترانزيتش فكر نميكنم بصرفه...
يك دهم اين هزينه رو روي پتروشيمي بذاريم خيلي موفقتريم...
ولي از لحاظ آباداني...
از اونجايي كه آب خز رو ولگا تامين ميكنه...
اگر رودخونه هاي مهمي رو كه از خاك ما به دريا ميريزه محدود كنيم و 50 درصد دبي اون ها رو به يه منبع در ارتفاع سازه اي طبيعي مجاور رود مثلا در 1000 متري بريزيم...
ميتونيم با لوله و كانال و فقط با انرژي پمپاژ اوليه و هزينه خيلي كمتر آب شيرن رو به مناطق كويري ببريم...
و اما كنوانسيونهاي محيط زيستي هم به سادگي اجازه كانال كشي نميدن...
شما حتي نميتونيد چمني خارج از اقليم خودتون براي استاديوم هاي ورزشي سفارش بديد...
چه برسه آب رو 1000 كيلومتر انتقال بدي...
و اينكه اگر سطح خزر 30 متر پايينتر از سطح دريا باشه...
تمام شهرها و تاسيسات ساحلي خزر غرق ميشن...
در هر صورت آباداني كوير اگر صورت بگيره و مخصوصا با آب شيرين...
تحول و جهش عظيمي در كشور رخ خواهد داد...
یک بار پای صحبت یه استاد زمین شناسی نشسته بودمنقل قول:
در هر صورت آباداني كوير اگر صورت بگيره و مخصوصا با آب شيرين...
تحول و جهش عظيمي در كشور رخ خواهد داد...
میگفت طرح آبادانی کویر طرح کاملا مضریه
هم برای اقلیم ایران و آب و هوا
هم برای محیط زیست
میگفت خود این زمین ها میشه استفاده و بهره های دیگه ایی از لحاظ همین کویری بودن ازش به کار گرفت
با این نظریه شما چه پیشنهادی دارین؟
بقیه دوستان هم نظرشون رو بگن
به نظر من نباید به این طرح حتی فکر هم بشه چه به حال اینکه ایده هم بخواهیم بدیم. روسیه اگه فکر دریای کاسپین بود با کشتی های یخ شکن هسته ایش از قطب شمال کوه های یخی رو بهش منتقل می کرد. ایران و دیگر کشور های خاور میانه به هر حال دارند وارد یه دوره 30 ساله خشک سالی میشن نمیشه با اینکار های مسخره جلوی خشک سالی رو گرفت. چیزی آخرش می مونه کیلومتر ها رودخانه خشک شده است و میلیون ها تن رسوبات نمکی که برای نسل های بعدی به یادگار می مونه. بهتره به فکر مصرف درست تر آب باشیم تا لج بازی با طبیعت.
سلام...[golrooz]
نميشه بگي مضر...
در حقيقت محاسن اون كاملا پيداست ولي معايب اون نهفته...
و ممكنه معايبي داشته باشه كه دامن گير كل گيتي بشه...
براي همين ريسك زياد ميگن مضر هست...
اون آب شور دريا كه تقريبا منتفي هست با روش كانال...
به علت اينكه كانال به عمق بيش از 1000 متر بايد كنده بشه...
در مورد آب شيرين هم ما ميتونيم آب رو انتقال بديم ولي نميتونيم تصفيه كنيم...
هزاران موجود به اقليم جديدي راه پيدا ميكنن...
ميشه همون داستان تعداد يه خرگوش باردار كه نسل روباه رو منقرض كرد...
ممكنه يه آفت ميكروسكپي كه مدام منتقل ميشه كلا حيات كوير رو از بين ببره...
يعني يه گياه رو نابود كنه كه جونده ها ميخورن و پرنده هايي كه جونده ها رو ميخورن و گوشخواران پرنده خوار و كلا...
اما از نظر كاربردهاي كوير حتما روشهايي وجود داره كه كاربرد به صرفه اي رو به دنبال داره...
ولي ميزان كوير ما بسيار زياد و بيشترن كار رو هم ازش بگيريم بازم 90% اون مساحت زيادي مياد...
اگر بشه با آزمايش مدام نتيجه ريسك تغيير اقليم رو براورد كرد و آب شيرين رو از عناصر مضر حذف كرد و به مناطق كويري كم آب انتقال داد شايد بشه حركت مناسبي انجام داد...
در حقيقت اين يه برنامه چند جهته ميخواد و با 2-3 تخصص نميشه برسيش كرد و بايد يه تيم كامل چند سال روش وقت بذارن...
سلام...[golrooz]
انرژی خورشیدی مادر حیات ماست و دیگر روش های معمول مشتق اون هستن...
و انرژی نهفته در آفتاب ما یه سرمایه واقعی و ارزشمنده...
توی کشور ما بین 5 تا 10 ساعت آفتاب به طور میانگین ثبت شده...
یعنی مناطق کویری ما تا 10 ساعت روزانه در سال آفتابی هستن...
و میانگین 400 کالری پر سانت در سطح کشور دریافت تابش داریم...
و با تبدیل مقداری از این انرژی هدر رفته، میتونیم بینیاز شیم و صادرات کنیم...
اما مشکل اساسی ما اینه که ذخایر فسیلی رایگان داریم...
و انرژی های دیگه برامون به صرفه نیستند...
و بهترین گذینه ما میمونه هیبرید کردن برای رفع نقص تا رسیدن به روش جایگذین متعادل...
درست
ولی وقتی ما نیازی به اون مساحت زیاد اضافه هم نداریم
و از همون 10 درصد هم استفاده نمیکنیم
برنامه ریزی هم حتی برای اینکه به کویر آب برسونیم اشتباهه
ما فعلا باید اب سالم رو تامیین کنیم
از نور و آفتاب کویرهای ایران فکر کنم بشه کل انرژی دنبا رو تامیین کرد!
تا 10-15 سال اینده البته (حداقل)
بیشترین حرارت رو داریم که کلی انرزی میشه باهاش تولید کرد
فرض کنید تفاوت دمای آفتاب و سابه چقدره وقتی دما اونجا 70 درجس!
یا مثلا همون نور خورشید چقدر انرژی داره که معمولش 2800 وات بر متر مربع هست میشه 3500 وات بر متر مربع!
سرعت واکنشهای شیمیایی تو اون دما بیشتر بوده و معادن مختلفی اونجا هست
در ضمن با آب کم و گونه های مختلف گیاهی خاص هم میشه از صحرا شدن این مناطق جلوگیری کرد و کوییر زدایی کرد
1000 تا راه ساده و کم هزینه و منطقی و اقتصادی هست
به نظرم انتقال آب (بی تعارف و رک میگم ببخشید نظر شخصیمه) واقعا (مخصوصا تو این شرایط ما) احمقانه ترین راهه!
واقعا ناراحت کنندس که چنین پروژه ای رو شروع کردن!
البته از شما نقل قول کردم منظورم با شما نبوده
من خودم نصف این حرفا رو از کسایی مثل شما یادگرفتم
از عزیزانی در این تاپیک، که برای رساندن آب (شور) دریا به شنزارها و رملهای دشت لوط و کویر فلات مرکزی ایران نظر مساعد دارند، خواهش می کنم قدری بیشتر در مورد فواید و عواید آن صحبت بفرمایند.
(اضافه می کنم بر خلاف تصور بسیاری از عزیزان، آب (البته بیشتر از نوع شور، زهری و تلخ) در کویرهای ایران آنچنان هم که فکر می کنید نایاب نیست. در واقع خودم مشاهده کرده ام که در اطراف شهر خور، بیلهای مکانیکی، شیارهائی را در زمین کویر ایجاد می کنند که پس از مدتی پر از آب شده و با تبخیر آن، پتاس (به همراه سولفات سدیم، سولفات پتاسیم، هیدروکسید منیزیم، نمک صنعتی و ...) به جای مانده استحصال می شود.(کارخانه پتاس خور در حاشیه دریاچه نمک کویری خور در شرقی ترین نقطه استان اصفهان)
لینک مرتبط: http://www.impasco.gov.ir/affiliates...3-ffa219a11de7
میگم با انتقال اب از طریق خطوط لوله به در یاچه ها مصنوعی و خشک شده در منطقه مرکزی اکوسیستم مرکز رو میشه عوض کرد و از خشکسالی و بیشتر شدن بیابان جلوگیری کرد وخب علاوه بر ایجاد مناطق گردشگری میشه این اب رو تصفیه هم کرد از طریق سیستم ها تصفیه برای شهرها و مناطق اطراف.کشور ما اب شیرین بسیار کم داره و اکثرا هم کم شدن باید از طریق انتقال اب به مرکز و شیرین سازی اون هم اب شرب مردم رو تامین کرد هم اب کشاورزی. شیرین سازی هم میتونه خورشیدی صورت بگیری انرژی رایگان رو در مرکز ایران با اون درجه حرارت داریم.حتی میشه برق مورد نیاز سیستم ها تصفیه رو از طریق نور خورشید تامین کرد که دیگه به صرفه هم باشه و نیروگاههای خورشید با اون گرما و استفاده از اب دریا میشه راه انداخت که خب قبلش با اب شیرین کن های عظیم خورشیدی اب رو املاح زدایی میشه کرد.در کل انتقالش یک کار واجب و با صرفه هست.باید دید بلند مدت باشه نه کوتاه مدت .چون ما قطعا در اینده نزدیک به این کار نیاز داریم
البته خب دریاچه ی خزر رو اگه اب اشو بخوای بیاریم دشت کویر مثلا
حالا زحماتش هیچ
فکر میکنید این روسیه ی گستاخ ساکت میشینه که آب دریاچه رو داریم کم می کنیم؟
میدونین تو کویر و مناطق مرکزی ایران کمترین تراکم جمعیتی وجود داره
میدونین اصلا نیازی به آب نیست اونجا به این مقدار!
درست و علمی اینکار اینه که اول به اولویتها رسیدگی بشه در بخش اب
مثلا در بخش کشاورزی که 60 درصد اب شیرین رو مصرف میکنه(حداقل(تا80 درصد میشه))
اگر اصلاح مصرف و نوع آبیاری با هزینه های پایین صورت بگیره تا سالهای سال کمبود آب برطرف میشه
درضمن کمبود آب به اون صورت هم نداریم
ما سرانه ی آبمون خیلی پایین داره میاد هرسال درست
ولی مصرف ابمون خییلی بالاتر از کشورهای پیشرفتس که به فرهنگ و دینمون هم مربوطه اما خیلیاش به اصرافمون مربوط میشه
کلی راه ارزانتر و عقلانی تر هست و این انتقال اب پیچوندن لقمه دور سر محسوب میشه!
سلام...[golrooz]
وقتي بحث آبادانيست...
مباحث ديگه قرار نيست نابود بشه...
رساندن آب به كوير به معني خاموش كردن خورشيد نيست...
يا معادن درش تخته نميشه...
بيابان زدايي با روش هاي معمول جلوگيري از ضرر هست و رسيدن به منفعت نيست...
در حال حاضر هيچ روشي براي بهربرداري از كوير غير از آباداني براي ما مقدور نيست...
روشهاي صرفه جويي يعني تزريق مُسكن...
يه وقت هست كه ما دوزار داريم و براي خرج نكردن برنامه ميريزيم...
يه وقت هست كه ما دوزار داريم و براي تبديلش به پنجزار تلاش ميكنيم...
ما اگر تمام آب موجود خودمون رو مصرف نكنيم باز هم كمبود داريم...
در كل، نكنيم نكنيم نميشه راه چاره و همون دست رو دست گذاشتنه...
و بهتره انقد راهكار ارائه بديم تا يكيش بگيره و اون رو اجرا كنيم...[golrooz]
درست نیست ببین ما کمبود اب داریم خیلی هم داریم .یک سر بری وزارت نیرو بهت میگن وضعمون چقدر فجیع هست.ما اگر الان شروع نکنیم به انتقال اب به مرکز کشور چند سال دیگه که خیلی نزدیکم هست بشدت دچار مشکلی میشیم بیشتر شدن بیابان به کنار.مشکلات زیستی و تامین اب و مواد غذایی برامون بوجود میاد و کوچهای اجباری اونوقت یک مشکل بزرگ میشه.ما از انتقال اب و تاسیسات جنبی اش بسیار میتونیم هم نفع داخلی ببریم هم ارز اوری داشته باشیم.
سلام و عرض ادب
به عقیده من بیشتر از اینکه شمال به این طرح نیاز داشته باشه مناطق کویری من جمله شیراز / اصفهان و یزد به این طرح نیاز دارند...
زاینده رود خشک شده[negaran]
درود
بله حق با شماست
این طرح ها و ایده ها برای ایجاد روحیه ی خودباوری کاذب بیش تر نیست
خب به قول شما ما اگه در مصرف آب که فکر میکنم 5-6برابر میانگین جهانیه صرفه جویی کنیم
نیازی به این همه طرح های عجیب و نا شدنی نیست
البته باید بگم که ازین دست طرح ها اگه قابلیت اجرایی و به صرفه بودن اقتصادی داشت
خب ایالت متحده مریکا با این ابهت بیابون های کالیفرنیا و... رو با اب های اقیانوس آرام و اطلس و خلیج مکزیک و... رو پر اب میکرد!!
دقیقا
شما اونارو الگو میگیری و میگی
من خودم دارم نتیجه میگیرم که چنین کارایی واقعا چقدر احمقانس
مثل اینکه الان ایران خودرو جای بهبود کیفی و کم کم راه رو درست کردن یکهو کارشو تعطیل کنه
زرتی بگه میخوام بنز بسازم - نه بنز - طرح کانسپت آینده ی بنز که خود بنز هم حاضر نیست همین الان اونو بسازه
اولا نمیتونه
دوما میتونه اما یه چیزی تو مایه های ژیان خوشکل از اب درمیاد که 100 برابر بدتر از همون پراید و پژوست
درسته که خوبه از اونا هم درس بگیریم - اما ما یه راه 100 ساله داریم تا به اون ظرفیت و نیاز ها برسیم
نیاز ما چیز دیگس
ظرفیت ما چیز دیگس
خدایی یارو طرح داده لامپ خورشیدی با مایع سفید کننده و اب و بطری نوشابه تو جایی که لامپ ندارن
درسته شبا که تاریک میشه کار نمیکنه دیگه
ولی نیازش اون بوده - ظرفیتش هم اون بوده
اول اونو میسازه - بعد کمکم برق میکشه و لامپ هم میسازه بعد کم کم ال ای دی میزاره
ولی ما همون ظرفیت رو مشابه داریم میخوایم مستقیم بریم ال ای دی بسازیم
در صورتی که انقدر گرون میشه که کسی نمیخره - بخره هم برق ندارن که استفادش کنن!
درسته برق کمی میخواد ولی اون بدون برقه الان بیشتر به درد میخوره - وقتی کارای اولیه رو انجام ندادیم - چطوری میخوایم یه کار توهمی انجام بدیم
البته من قصد جسارت به نظرات دیگران ندارم
ما اول باید جلوی ضرر هارو بگیریم بعد به فکر سود باشیم
وقتی تشت سوراخه - هرچی هم اب بریزی باز میره
وقتی سد سوراخه هرچی بارون بیاد باز هم تا تابستون نمیمونه
با سلام به همه دوستان
و تشکر از بانی این تاپیک که ایده جالبشون رو ارائه دادند
و ممنون از دوستانی که با نظراتشون این بحث رو دنبال کردند و ما از نظراتشون بهره مند شدیم
خوب دوستان چند وقت پیش فیلمی رو دیدم در خصوص ماشین آلات حفاری که نیاز های حفاری با صرفه اقتصادی این کار بسیار حائز اهمیته این سیستم های حفاری به گونه ای ساخته شدند که با حفاری تونل در مسیر از طریق شیارهای جانبی سنگ رو به وسیله صفحه های نقاله در یک قسمت برای تبدیل به مصالح مورد نیاز تونل دپو و تبدیل میکنند و در اصل هم هزینه جابجایی نخاله در این طرح نیست و هم از مواد استخراجی مصالح کوتینگ و ساخت تونل تهیه میشه
لطفا به توضیحات این وسیله توجه کنید چون من جزئیاتش رو بصورت مختصر براتون ذکر کردم و در پست های بعدی هم جزئیات و هم تصاویر رو ارائه میدم
حال از نخبه های خوب و با درایت سایتمون میخوام بدون در نظر گرفتن محدودیت ها ی اجتماع ایده هاشون رو ارائه بدن چرا که این تاپیک در بخش ایده های نخبه های ایرانی ایجاد شده و انتظار میره عزیزان بهترین ایده هاشو نو ارائه بده همه اینجا دور هم جمع شدید ثابت کنید قادر به تغییر و تبدیل بهترینها در ایده هستید
توجه شما رو به مطالب در پست های بعدی جلب میکنم[golrooz]
موفق باشید[golrooz]
آشنایی با دستگاه حفاری تونل (تی بی ام)
دستگاه حفاری تونل (Tunnel boring machine) که به TBM نیز شهرت دارد نوعی ماشین غول پیکر است که تقریبا در همه حفاریهای تونل از آن استفاده میشود.
دستگاه حفاری تونل که با نام مول (Mole) نیز شناخته میشود، با متههایش و حرکت چرخشی که دارد با حفر تونل پیش میرود.
از این دستگاه غول پیکر برای حفر تونلهایی با مقطع دایرهای که قطری بیش از ۱ متر دارند استفاده میشود.
در روشهای قدیمی که با استفاده از انفجار و مته زنی تونل زده میشد باعث مشکلاتی در محیطهای اطراف و همچنین باعث نامنظم بودن تونل کنده شده میشد اما با استفاده از این دستگاه علاوه بر اینکه هیچ یک از دو مشکل ذکر شده وجود ندارد، باعث کم شدن هزینه ساخت میشود.
البته ساخت دستگاههای TBM بسیار گران است و همچنین امکان جابجایی زیادی ندارند به همین دلیل شاید برای پروژههای کوچک استفاده از این دستگاهها گرانتر از روش سنتی باشد، اما برای پروژههای بزرگ و تونلهای طولانیتر به دلیل دقت در انجام پروژه و کاهش زمان پروژه این اختلاف قیمت جبران میشود.
بیشترین قطر دستگاه تی بی ام 15.43 متر است که برای پروژهای در شانگهای چین ساخته شده است. البته در این پروژه خاک و سنگهای محل نرم بوده اما برای سنگهای سخت بیشترین قطر 14.4 متر بوده است.
به طور معمول سرعت چرخش این نوع دستگاهها بین ۱ تا ۱۰ دور در دقیقه است که بستگی به نوع خاک دارد.
یکی از ویژگیهای خوب دستگاه های TBM این است که خرده سنگ و خاک حفر شده بصورت اتوماتیک روی ریلهای موجود در آن خارج میشوند.
در بیشتر مواقع این خاک و سنگ خارج شده در ساخت بتن برای خود پروژه استفاده میشود.
دستگاههای تی بی ام یکی از مهمترین ماشین آلات حفر تونل می باشند که قادرند تونل را به صورت تمام مقطع حفر کنند.
تکامل و گسترش این دستگاه ها سبب شده است که آهنگ پیشروی تونل ها در حد قابل توجهی افزایش یابد. امروزه در سنگهای نسبتا سخت نیز برای حفر تونل از این ماشینها استفاده میکنند.
بعد از سالها تلاش و ساخت انواعی از این نوع ماشین ها کوشش های بعدی به منظور ساخت ماشین های تمام مقطعی بود که شرایط سخت زمین شناختی قادر به حفر تونل باشد که آهنگ پیشرفت و تکامل در این زمینه در مقایسه با پیشرفت های اولیه این ماشین ها محدود تر است.
در واقع شروع این تحقیقات کوشش های رابینز در سال 1957 میلادی برای ساخت ماشینهایی بود که بتواند در سنگ های خیلی سخت نیز با راندمان معقول تونل حفر کند.
در آن زمان به تدریج این دستگاه ها سنگینتر و محکمتر شدند و توان آنها نیز افزایش یافت اما پیشرفت آنها در زمینه حفر سنگهای محکم کند است.
به عنوان مثال عملکرد نوعی از این دستگاه ها که مجهز به هر دو سیستم برش ناخنی و دیسکی بود برای حفر در سنگهای آهکی سیلیتی که در بین آنها لایههایی با مقاومت140mpa وجود داشت راضی کننده نبود. سر انجام ناخنها به طور کلی حذف شد و حفر تونل تنها با استفاده از دیسک های حفار ادامه یافت.
تقسیم بندی ماشینهای تی بی ام:
- open t.b.m
- single t.b.m
- d.s t.b.m
قسمت های اصلی ماشینهای تی بی ام:
- بد نه
- صفحه حفار
- ابزار برش
- چنگ زنها
- جک های رانش صفحه حفار
نحوه تخلیه مواد حفر شده توسط ماشینهای تی بی ام:مواد حفر شده به وسیله سیستم ویزه ای که معمولا مرکب از سطل های تعبیه شده پیرامون صفحه حفار است از جلوی جبهه کار جمع آوری شده و به داخل نوار نقاله ای که از داخل دستگاه می گذرد به پشت ماشین هدایت می شود گرچه معمولا محدودیتی برای ابعاد مواد حفر شده و انتقال آنها وجود ندارد اما اگر ابعاد حفر شده خیلی زیاد باشد ممکن است گیر کنند وعمل اتقال را متوقف سازند.
از طرفی مواد خیلی نرم نیز علاوه بر مشکل تهویه ممکن است مخلوتی را تولید کنند که به شدت ساینده باشند. در بعضی از این نوع ماشین ها در مجاورت صفحه حفار پرده هائی تعبیه می شود که گرد و غبار را می گیرند این ذرات در اثر اسپری آب جدا می شوند.
قیمت این ماشینها:
قیمت tbm گران است و بیشتر به نوع سفارش داده شده به کارخانه سازنده و نوع سنگ های حفر شونده بستگی دارد. ولی در کل قیمت آنها را می توان در حدود 7 یا 8 میلیارد تومان در نظر گرفت.
البته بسته به شرایط قیمت آنها ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. از مهم ترین سازندگان این نوع ماشینها میتوان از شرکت ویرث نام برد.
نحوه عملکرد دستگاه حفاری تمام مقطع به روش مکانیزه TBM
حفاری این دستگاه در اصول حفاری مکانیزه شامل مراحل خاص و با برنامهریزی دقیق زمانی و تجهیزاتی فراوان است.
انجام پروسه حفاری، تأیید جهت و مسیر صحیح، انجام پروسه تقویت دیواره، پروسه تخلیه مصالح، سیستم پایش هوا، نگهداری و تعمیرات.
پس از مونتاژ کامل دستگاه و تست نهایی دستگاه آماده شروع حفاری خواهد بود. اما در ابتدا باید بستر حفاری آماده شود.
یک کوه را در نظر بگیرید، برای اینکه دستگاه بتواند عملیات حفاری را شروع کند ابتدا می بایست دهانه ای با قطر متناسب با قطر دستگاه حفاری در کوه ایجاد شود تا سر برنده دستگاه (Cutter Head) بتواند روی متریال قرار گیرد و در انجام عملیات حفاری وقفه ایجاد نشود.
به بستر حفاری اصطلاحاً "ترانشه" گفته میشود. ترانشه شامل خاک برداری از سطح رویی زمین تا رسیدن به بستر سخت و سنگی، ایجاد یک تونل با قطر متناسب با قطر دستگاه حفاری، انجام عملیات سخت سازی( انجام مش و شات کریت) در اطراف دهانه و عملیات تقویت دیواره(لاینینگ) داخلی دهانه می باشد.
پس از انجام عملیات آماده سازی سایت و پورتال اختصاصی، ریل گذاری در دهانه انجام میشود تا دستگاه روی ریل قرار گرفته و دستگاه آماده شروع عملیات حفاری شود.
پروسه حفاری دستگاه حفاری تمام مقطع به روش مکانیزه
آماده سازی دستگاه از نظر الکتریکی و مکانیکی و تأمین نیروی هیدرولیکی دستگاه در بخش پشتیبان (BU) انجام میگیرد.
سپس مسیر با لیزر مشخص شده و اپراتور دستگاه تنظیمات لازم جهت انجام حفاری را انجام میدهد. سیستمهای تهویه هوا و تخلیه مصالح روشن شده و سیستم های کنترلی فعال می شوند. حالا وقت شروع است.
سر برش بوسیله الکتروموتورها و جعبه دندههای قوی به چرخش درمیآید و جکها سر برش را به جلو هل میدهند تا دیسکها با سطح سنگ برخورد کرده ، آنها را خرد کند و به سیستم تخلیه مصالح انتقال دهد. کاتر به اندازه مشخصی به جلو پیش می رود.
پس از آن متوقف شده و انجام عملیات تکمیلی تخلیه انجام میگیرد.
به این عملیات اصطلاحاً یک کورس حفاری گفته می شود.
پس از انجام حفاری عملیات لاینینگ انجام شده و دستگاه توسط جکهای قدرتمند، خود را به جلو هل میدهد.
به این پروسه تریلینگ (Traling) گفته میشود.
سپس دستگاه دوباره تنظیم شده و این سیکل تکرار میشود.
در برخی از موارد که مصالح سخت تر بوده و امکان ریزش در حداقل است میتوان Telescop Shield را فعال کرد.
این امر به شما این امکان را میدهد تا در هنگام انجام عملیات حفاری به صورت همزمان به انجام عملیات لاینیگ بپردازید و درمواقع لزوم به راحتی تلسکوپ شیلد را به عقب کشیده (Retract) و عملیات تعمیر یا بازدید دیسکها را انجام دهید یا حتی سطح حفاری را بررسی نمایید.
این تکنیک تنها در سیستم های Duble Shield امکان پذیر است و نحوه عملکرد آن مختصراً به این گونه است که شیلد عقبی یا Gripper Shield توسط جکهای گریپر در جایش فیکس می شود و شیلد جلویی یا Front Shield و کاتر هد به وسیله جکهای Advance به جلو هل داده میشوند، در همین زمان شما میتوانید جکهای Auxilary Thrust را جمع کنید و عملیات لاینینگ را همزمان با انجام عملیات حفاری انجام دهید.
در اصطلاح به عملیات بازشدن جک ها Extend و به عملیات جمع کردن آنها Retract می گویند.
در تمام مراحل انجام عملیات حفاری سنسورها و دستگاه های مختلف فرایند انجام عملیات، فشار وارده بر کاتر، جک ها و بدنه ؛ جهت مسیر، احتمال وجود گاز و یا کم شدن اکسیژن، تعادل در جریان های الکتریکی و هیدرولیکی وارده به دستگاه و بسیاری از مسائل حیاتی و ضروری دیگر دائم در حال کنترل هستند.
تاریخچه دستگاههای حفاری تونل
نخستین سپر محافظ تونل، توسط سر مارک ایزامبارد برونل در سال ۱۸۲۵ و برای حفاری تونل تِیمز ساخته شد. اگرچه این ابتکار تنها به منظور ساخت یک سپر بوده و شامل ساختن یک دستگاه حفاری تونل کامل نبود؛ اما عملیات حفر تونلها نیاز داشت که با استفاده از روشهای استاندارد حفاری به سرانجام برسد.
مشهور است که نخستین دستگاه حفاری ساخته شده، هنری جوزف ماوس یک دستگاه برش کوه بودهاست.
این دستگاه در سال ۱۸۴۵ به سفارش پادشاه ساردینیا و به منظور حفر تونل ریلی فرجوس از میان رشتهکوههای آلپ، بین دو کشور فرانسه و ایتالیا ساخته شده بود.
عملیات ساخت این دستگاه در یک کارخانه اسلحهسازی در نزدیکی تورین و در سال ۱۸۴۶ به پایان رسید. این دستگاه عبارت بودهاست از بیش از ۱۰۰ مته کوبهای که در قسمت جلویی دستگاهی به اندازه لوکوموتیو نصب شده بود که نیروی رانشی آن از ورودی تونل به صورت مکانیکی اعمال میشد.
بودجه این پروژه تحت تاثیر انقلاب سال ۱۸۴۸ قرار گرفته و تونل هنوز کامل نشده بود؛ تا اینکه با استفاده از روشهای مبتکرانه و کمهزینهای همچون استفاده از مته پنوماتیک، پس از ۱۰ سال به بهرهبرداری رسید.
نخستین ماشین حفر تونل ساخته شده در ایالات متحده برای ساختن تونل هوساک در سال ۱۸۵۳ مورد استفاده قرار گرفت.
این دستگاه، با چدن ساخته شده و به نام ماشین برش سنگ انحصاری ویلسون و به نام مخترعی به اسم ویلسون نام گذاری شد.
این ماشین، قبل از شکستن زمین سنگی، ۱۰ فوت را درون سنگ حفاری کرد.
تونل مذکور سرانجام بعد از بیش از ۲۰ سال به پایان رسید.
در ساخت آن همانند تونل ریلی فرجوس از روشهای جاهطلبانه، کمتر استفاده شد.
در اوایل دهه ۱۹۵۰، ف. ک. مایتری برنده مناقصه احداث سد انحرافی اوه واقع در پییر در ایالت داکوتای جنوبی شد که با مشاوره جیمز س.
رابینز (بنیانگذار شرکت رابینز) حفاری زمینهای سنگ رسی پییر شیل را که مشکلترین عملیات حفاری زمینهای سنگ رسی در آن زمان بود شروع کرد.
شرکت رابینز دستگاهی درست کرد که قادر بود ۱۶۰ فوت از زمینهای سنگ رسی را در بیست و چهار ساعت حفر کند که نسبت به روشهای رایج در آن هنگام ۱۰ برابر سریعتر بود.
چیزی که باعث شد ماشینهای حفر تونل، کارآمد و مطمئن شوند، اختراع سر گردان آنها بود که به صفحه برش نصب میشد.
در ابتدا، در دستگاه تیبیام رابینز از چکشهای فولادی چرخشی استفاده کردند که با حرکت دایرهای خود زمین پیشرویاش را حفر میکرد؛ اما او سریعاً متوجه این شد که این چکشها، علیرغم محکم بودنشان کارآیی زیادی ندارند؛ زیرا به محض شکستن و کند شدن، باید مکرراً با چکشهای جدید تعویض میشدند.
این مشکل با جایگزین کردن صفحات برش بادوامتر به جای چکش، به طور قابل ملاحظهای برطرف شد. در سال ۱۹۵۶ این طرح، برای اولین بار در تونل فاضلاب و رودخانه هامبر با موفقیت مورد استفاده قرار گرفت (فولی، ۲۰۰۹).
از آن زمان تاکنون، در تمام حفاریهایی که در زمینهای سخت، با توفیق همراه بودهاست، از تیبیامهایی با چرخهای برش گردان و صفحات برش مدور استفاده گردیدهاست.
همشهری
سلام دوستان
با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شده و تصاویر اگر قرارباشه چنین وسیله ای به منظور استفاده ایده دوستمون بخواد استفاده بشه :
1- چه طور میشه رو نمونه کوچیک این وسیله فکر کرد که مناسب حفاری برای تونل آب باشه ؟؟؟
2- با توجه به اقلیم خاک کشورمون اگر بخواهیم از این طرح استفاده کنیم دچار چه مشکلاتی میشیم؟؟؟؟
3- آیا راهی داره بتونیم ناهمواریهای مسیر رو به صورتیکه آسیب کمتری به طبیعت بزنیم طراحی کنیم ؟؟؟
منتظر پاسخ هاتون هستیم