حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
سلام
دوستان میخوایم نظر شمارو درباره وضعیت خودروی کشور بدونیم.
همه ما میدونیم که به اسم حمایت از تولید سالهای سال هست که خودروهای دهه های گذشته رو تولید میکنیم و تقریبا هیچ پیشرفتی در زمینه خودرو نداشتیم.
و میدونیم که در آن سوی مرزها و در کشورهای صنعتی شرکت های عظیم خودرو سازی دارن فرمانوروایی میکنند اصولا صنعت خودروی یک کشور تبدیل شده به نماد قدرت و تکنولوژی اون کشور و قشر وسیعی از مردم کشور ما از این امکانات بی بهره هستند و چند خودروی خوبی هم که در کشور مونتاژ میشود برای قشر پولدار جامعه هست
به طور مثال تویوتای کرولا با حداکثر 15000دلار در کشور ما نزدیک به 100میلیون تومان هست.در حالی که طراحی این خودرو برای قشر ضعیف جامعه هست.
به نظر شما ما باید تا کی صبرکنیم یا به عبارتی تا کی از صنعت خودروی کشورمون حمایت کنیم و کشته بدیم و تصادفات سهمگین رو ببینیم؟بدون امکانات و رضایت به سفر بریم؟
کدوم یک واجب تر هست؟شغل تعداد زیادی کارگر و مهندس که خروجیش خودروهای از رده خارج هست؟
یا خودروهای وارداتی شیک و ارزونو ایمن و مناسب و به روز کسب رضایت طیف زیادی از مردم؟
http://media.jamnews.ir/Original/139...MG12440235.jpg
http://www.persiankhodro.com/news_im...news_14319.jpg
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...94n-SDsb4vp1P4
http://imgdl1.topnop.ir/uploads/2012...E7HB0bdcv8.jpg
http://imgdl1.topnop.ir/uploads/2012...Gwa0oceFmr.jpg
http://imgdl1.topnop.ir/uploads/2012...2L5X4Prdo0.jpg
http://imgdl1.topnop.ir/uploads/2012...dZMOmcs78h.jpg
http://www.spidezh.ir/Upload/Modules...-radsms-17.jpg
اما این یکی در نوع خودش جالبه
http://carinsurancehell.com/wp-conte...crash-roof.jpg
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
مشکل صنعت خودرو سازی اینه که نخبه ها توش نیستن و دولتی هست و چون دولتی هست اصولا تلاشی برای پیشرفت از سوی مسئولینش انجام نمیشه.و خب نظارتی هم نیست که مدیران رو مورد توبیخ قرار بدن.باید روی کارهای گمرکی و کشیدن کارخونه ها به رقابت کاری بشه
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
سلام بر شما
و با تشکر از بحث خوبتون
به نظر من این که ما بیایم و خودمون رو محدود کنیم در این عرصه کاملا کار اشتباهی میتونه باشه
به نظر من بهتره که بیایم و با توجه به اطلاعاتی که داریم وجمع آوری اطلاعات از خط تولید و نحوه تولید ماشین های خارجی ماشین های ایرانی خودمون رو اصلاح کنیم
و یا این که منتاژ ماشین های خارجی رو در ایران انجام بدیم
البته روش دوم هم ممکنه یک جور وابستگی به خارج باشه
ولی به نظر من ما باید از ماشین های ایمن و در عین حال قدرت مند ایده برداری کنیم و بر روی ماشین های ایرانی پیاده کنیم
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
با سلام و ممنونم از محمد عزیز که این بحث مهم رو مطرح کردن
چون خیلی به جا هست و مهم
و اینکه باید به این موضوع حسابی رسیدگی بشه
خیلی از تکنولوژی و صنعت خودرو های داخلی سر در نمیارم اما واقعیت های جامعه رو میبینم و بیم این دارم که این درصد تصادفات و صدمات ناشی از خودرو به 50% جمعیت برسه با این پیشرفت روزانه
من میبینم روزانه چه اندازه پیشرفت توی تکنولوژی و صنعت داریم و مطرح میشن همه اما هیچ گونه پیشرفتی تو خودرو سازی که اصل تکنولوژی یکی از اصول و پایه های اون هستش هیچ پیشرفتی نداره و روزانه خودروهایی به بازار عرضه میشه که از کیفیت پایین تری برخورداره
اگر ما تو زمینه ی تکنولوژی پیشرفت کردیم پس باید تاثیری توی چنین صنایعی داشته باشیم..
اگر از نیروهای سرآمد و نخبه ی ایران که کم هم نیستن تو این صنعت استفاده بشه و فکر و علم پشتش باشه به نظرم پیشرفتی حاصل بشه
متخصصین باید تو چنین کارهایی شرکت داشته باشن نه افراد سودجو تا کیفیت کار بالا بره نه کمیت
دولت باید تو چنین صنایعی که با جان آدمها سر و کار داره سرمایه گذاری کنه[shaad]
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
نقل قول:
مشکل صنعت خودرو سازی اینه که نخبه ها توش نیستن و دولتی هست و چون دولتی هست اصولا تلاشی برای پیشرفت از سوی مسئولینش انجام نمیشه.و خب نظارتی هم نیست که مدیران رو مورد توبیخ قرار بدن.باید روی کارهای گمرکی و کشیدن کارخونه ها به رقابت کاری بشه
چرا دولتی نباید خوب کار کنه؟
اصلا چرا حمایت مسئولین رده بالا تا این حد ادامه پیدا کرده؟حمایت از چی؟واقعا میشه به این خودروها گفت محصول صنعت؟
چطوری کارخونه هارو به رقابت بکشن.هر کارخونه ای رو اگه محصولشو با قیمت واقعیش بیارن باز هم شرکت های خودرو سازی داخلی توانایی رقابت ندارن.و باز هم ضربه میخورند و خیل عظیم کارگران و مهندسان و افرادی که ازین راه کسب درامد دارند بیچاره میشند
نقل قول:
سلام بر شما
و با تشکر از بحث خوبتون
به نظر من این که ما بیایم و خودمون رو محدود کنیم در این عرصه کاملا کار اشتباهی میتونه باشه
به نظر من بهتره که بیایم و با توجه به اطلاعاتی که داریم وجمع آوری اطلاعات از خط تولید و نحوه تولید ماشین های خارجی ماشین های ایرانی خودمون رو اصلاح کنیم
و یا این که منتاژ ماشین های خارجی رو در ایران انجام بدیم
البته روش دوم هم ممکنه یک جور وابستگی به خارج باشه
ولی به نظر من ما باید از ماشین های ایمن و در عین حال قدرت مند ایده برداری کنیم و بر روی ماشین های ایرانی پیاده کنیم
بهتره اینطور بگم این توان و این سرمایه که داریم برای خودروسازی خرج میکنیم واقعا لازم هس؟
چرا همیشه از وابستگی به خارج حرف میزنیم و سعی داریم همه ی موارد رو خودمون از اول طی کنیم و داشته باشیم؟
نمشد این توان و این جوانان و این هزینه رو برای چیزی خرج میکردیم که تجربه یا توانایی انجامشو داشتیم؟صنعت خودرو سازی بسیار سنگین و پیچیده هست و نیاز به تجربه بالا داره
من اگه سوالی طرح میکنم واسه جهت دادن به بحث هست.منظورم این نیست که با کسی مخالف یا موافقم
نقل قول:
با سلام و ممنونم از محمد عزیز که این بحث مهم رو مطرح کردن
چون خیلی به جا هست و مهم
و اینکه باید به این موضوع حسابی رسیدگی بشه
خیلی از تکنولوژی و صنعت خودرو های داخلی سر در نمیارم اما واقعیت های جامعه رو میبینم و بیم این دارم که این درصد تصادفات و صدمات ناشی از خودرو به 50% جمعیت برسه با این پیشرفت روزانه
من میبینم روزانه چه اندازه پیشرفت توی تکنولوژی و صنعت داریم و مطرح میشن همه اما هیچ گونه پیشرفتی تو خودرو سازی که اصل تکنولوژی یکی از اصول و پایه های اون هستش هیچ پیشرفتی نداره و روزانه خودروهایی به بازار عرضه میشه که از کیفیت پایین تری برخورداره
اگر ما تو زمینه ی تکنولوژی پیشرفت کردیم پس باید تاثیری توی چنین صنایعی داشته باشیم..
اگر از نیروهای سرآمد و نخبه ی ایران که کم هم نیستن تو این صنعت استفاده بشه و فکر و علم پشتش باشه به نظرم پیشرفتی حاصل بشه
متخصصین باید تو چنین کارهایی شرکت داشته باشن نه افراد سودجو تا کیفیت کار بالا بره نه کمیت
دولت باید تو چنین صنایعی که با جان آدمها سر و کار داره سرمایه گذاری کنه[shaad]
تا الانم دولت هزینه میکرد.اما نتیجه ای نداشت.یعنی برای مردم نتیجه ای نداشت.
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
تو این مورد باید همه دخیل باشند
از جامعه شناس گرفته تا روانشناس و مهندسین خودرو
که چرا اصلا اینجوریه
چرا سبک ما ایرانی ها اینه
میان چهار راه میزنن که از تصادف جلوگیری شه بدتر راننده ها ثانیه های آخر گاز رو میگیرن تا به چراغ قرمز نخورند مبادا یک دقیقه ضرر کنند که بارها و بارها باعث تصادف شدند
باید فرهنگ سازی بشه
اگه راننده ها فرهنگ رانندگی رو رعایت کنند همین تندر و پژو هم ماشینهای بدی نیستند
لااقل برای قشر کم درآمد که خوبه
مشکل جاده ها حل بشه خودش 50درصد راهه
جاده های داغون که شبیه به مالروهای قدیم هستند واقعا تاسف آوره برای مملکت ما
به نظرم این قضیه ای که شما میگی باید اول زیرساختها و مقدمه های ایمنی جاده های فراهم بشه تا به اون مرحله ای برسه که بیایم تصمیم بگیریم برای ایمنی حال مسافران
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
این بحثی نیست به راحتی آسیب شناسی بشه و سریع هم راه حل ارائه بشه.
خودم چند سال تو کارخونه وسایل خودرو سازی کار میکردم.مواردی رو که میدیدم رو نمی گم که بیشتر از این باعث از دست دادن آرامش بشه،ولی همین قدر بدونیم که متاسفانه رقابت کارخونه ها به این منظوری که ما میگیم نیست،اونا رقابتشون تو تعداد قراردادی که مثلا از شرکت ایران خودرو بگیرن نه تو ارائه کیفیت محصول.
اونا مثل همه تولیدی های دیگه فقط به وام یا پیش پرداخت سفارش دهنده فکر میکنن و بکار گیری این پولها رو مهم نیست کجا خرج میکنن.
قرارداد بسته میشه،پیش هم پرداخت میشه وتاریخ تحویل هم مشخص. ولی باور کنین یک هفته به تاریخ سفارش مونده بود شب و روز پرسنل اضافه کار میدادن تازه به موقع هم آماده نمیشد فقط به خاطر اینکه یک روز خط تولید ایران خودرو معطل نشه یه چیزی می فرستادن. معمولا هم چند وقت دیگه هم برگشت میخورد.
اینجا چه اتفاقی میافتاد؟ مدیران کارخونه یه وقت نکنه قرارداد لغو بشه و با یکی دیگه بسته بشه تلاش میکردن خرج اضافه می کردن و دوباره پروسه از اول تکرار میشد.
قطعات مختلف یه خودرو تو کارخونه های مختلف ساخته میشه بعد تو کارخونه ای مثلا ایران خودرو یا سایپا مونتاژ میشه. بنابراین خیلی هم دولتی نیست.
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
بنظرم با دموکراسی و این چیزا مساله خودروسازی ما حل نمیشه
باید رضاخانی عمل کرد
باید دیکتاتورانه شدیدااا عمل کرد
بنظرم اولش باااید هیئت مدیره ایران خودرو و سایپا رو فراخوند و بهشون اولتیماتوم شدید اللحنی داد
اگه سر موئد کار رو درست کردند که هیچ اگه نه همشونو از دم تیغ بگذرونی بحث بحث شخصی نیست که بحث حق و حقوق 80میلیون ایرانیه که با این خودروهای بی کیفیت و شدیدا گرون دارن مردم رو تاراج می کنن
حق مردم رو باید هر طور شده گرفت
چرا باید پراید جزغاله قیمتش 16میلیون تومان باشه؟؟؟
اگه رئیس سایپا رو به همراه خانواده اش بگیرن سنگسار و تیربارون کنن اونوقت حساب میاد دست سایرین و دیگه ازین غلطا نمی کنن
متاسفانه ما ایرانی ها اصلا دموکراسی و مهلت و این چیزا رو نمی فهمیم
دیگه گستاخی تا چه حد؟؟ دارن مردم رو چپاول میکنن با این کیفیت و این گرونی خودروها
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
نقل قول:
تو این مورد باید همه دخیل باشند
از جامعه شناس گرفته تا روانشناس و مهندسین خودرو
که چرا اصلا اینجوریه
چرا سبک ما ایرانی ها اینه
میان چهار راه میزنن که از تصادف جلوگیری شه بدتر راننده ها ثانیه های آخر گاز رو میگیرن تا به چراغ قرمز نخورند مبادا یک دقیقه ضرر کنند که بارها و بارها باعث تصادف شدند
باید فرهنگ سازی بشه
اگه راننده ها فرهنگ رانندگی رو رعایت کنند همین تندر و پژو هم ماشینهای بدی نیستند
لااقل برای قشر کم درآمد که خوبه
مشکل جاده ها حل بشه خودش 50درصد راهه
جاده های داغون که شبیه به مالروهای قدیم هستند واقعا تاسف آوره برای مملکت ما
به نظرم این قضیه ای که شما میگی باید اول زیرساختها و مقدمه های ایمنی جاده های فراهم بشه تا به اون مرحله ای برسه که بیایم تصمیم بگیریم برای ایمنی حال مسافران
ممنونم وحید جان که در بحث شرکت کردی
درباره مسائل مربوط به خودرو و همچنین نحوه رانندگی و چگونگی فرهنگ سازی بهتره تاپیک جدا زده بشه.و حرفتم تایید میکنم که ماشین خوب نیاز به مسیر خوب و راننده خوب هم داره.
حالا فعلا بچسبیم به بحث خودرو.
ماشین بدی وجود نداره.بلکه ماشین های خوبتری وجود داره.
من خودم طبق تجربه خودرو های خودمون هندلینگ 405 رو به هندلینگ تندر ترجیح میدم.
405 میدونی که سال 1988 خودروی سال اروپا شد.بعد از حدود 20 سال هنوز تندر نتونست هندلینگی مثل 405 ارائه بده.چرا؟چون اصلا هدفش این نبود.ما تنوع در بازار خودرو نداریم.فقط ایمنی که نیست.
هر قشری باید بتونه خودروی مورد نیازشو انتخاب کنه هم قیمت بالا هم قیمت پایین.
من پدرم عاشق استیشن هست من خودم کوپه رودستر رو دوست دارم.قطعا مادرم هم خودرویی مثل فولکس واگن up رو دوست داره.ولی فعلا مجبوریم همون پراید رو سوار شیم.البته انواع پراید هست.داشبورد های مختلف.با هیدرولیم بدون هیدرولیک.با abs بدون abs....
دنیای خودرو دنیای بزرگی هست که ما اصلا از تنوع اون هیچ بهره ای نمیبریم.و یه چیزی که فکر میکنم به نظر خودم درست باشه سطح کیفی و ظاهری خودرو روی شخصیت افراد تاثیر میزاره.
نقل قول:
این بحثی نیست به راحتی آسیب شناسی بشه و سریع هم راه حل ارائه بشه.
خودم چند سال تو کارخونه وسایل خودرو سازی کار میکردم.مواردی رو که میدیدم رو نمی گم که بیشتر از این باعث از دست دادن آرامش بشه،ولی همین قدر بدونیم که متاسفانه رقابت کارخونه ها به این منظوری که ما میگیم نیست،اونا رقابتشون تو تعداد قراردادی که مثلا از شرکت ایران خودرو بگیرن نه تو ارائه کیفیت محصول.
اونا مثل همه تولیدی های دیگه فقط به وام یا پیش پرداخت سفارش دهنده فکر میکنن و بکار گیری این پولها رو مهم نیست کجا خرج میکنن.
قرارداد بسته میشه،پیش هم پرداخت میشه وتاریخ تحویل هم مشخص. ولی باور کنین یک هفته به تاریخ سفارش مونده بود شب و روز پرسنل اضافه کار میدادن تازه به موقع هم آماده نمیشد فقط به خاطر اینکه یک روز خط تولید ایران خودرو معطل نشه یه چیزی می فرستادن. معمولا هم چند وقت دیگه هم برگشت میخورد.
اینجا چه اتفاقی میافتاد؟ مدیران کارخونه یه وقت نکنه قرارداد لغو بشه و با یکی دیگه بسته بشه تلاش میکردن خرج اضافه می کردن و دوباره پروسه از اول تکرار میشد.
قطعات مختلف یه خودرو تو کارخونه های مختلف ساخته میشه بعد تو کارخونه ای مثلا ایران خودرو یا سایپا مونتاژ میشه. بنابراین خیلی هم دولتی نیست.
اینکه نحوه مدیریت تا تولید خودرو در ایران افتضاحه شکی نیست.
به نظرتون بهتر نیست اصلا خودرو تولید نکنیم؟
نقل قول:
بنظرم با دموکراسی و این چیزا مساله خودروسازی ما حل نمیشه
باید رضاخانی عمل کرد
باید دیکتاتورانه شدیدااا عمل کرد
بنظرم اولش باااید هیئت مدیره ایران خودرو و سایپا رو فراخوند و بهشون اولتیماتوم شدید اللحنی داد
اگه سر موئد کار رو درست کردند که هیچ اگه نه همشونو از دم تیغ بگذرونی بحث بحث شخصی نیست که بحث حق و حقوق 80میلیون ایرانیه که با این خودروهای بی کیفیت و شدیدا گرون دارن مردم رو تاراج می کنن
حق مردم رو باید هر طور شده گرفت
چرا باید پراید جزغاله قیمتش 16میلیون تومان باشه؟؟؟
اگه رئیس سایپا رو به همراه خانواده اش بگیرن سنگسار و تیربارون کنن اونوقت حساب میاد دست سایرین و دیگه ازین غلطا نمی کنن
متاسفانه ما ایرانی ها اصلا دموکراسی و مهلت و این چیزا رو نمی فهمیم
دیگه گستاخی تا چه حد؟؟ دارن مردم رو چپاول میکنن با این کیفیت و این گرونی خودروها
سرتیپ جان چرا عصبانی میشی[negaran]
همه ما داغ دیده خودروهای ایرانی هستیم.
حالا به نظرت اصلا نیاز هست که هر کشوری خودروی مورد نیاز خودشو تولید کنه؟ما میتونیم گمرک رو 0 کنیم و انواع خودروهارو توی کشورمون با قیمت واقعی مونتاژ کنیم
و اینجوری اکثر کارخونه های بزرگ و معروف خودروسازی ضعف میکنند واسه بدست اوردن بازار تشنه ایران.
تنوع خودرو مصرف کم بنزین ایمنی کامل و رضایت همه اینجوری کسب میشه.
نظرت چیه؟[golrooz]
پاسخ : حمایت از تولید ملی یا نیاز به خودروی ایمن و جدید؟
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
mamadshumakher
بهتره اینطور بگم این توان و این سرمایه که داریم برای خودروسازی خرج میکنیم واقعا لازم هس؟
چرا همیشه از وابستگی به خارج حرف میزنیم و سعی داریم همه ی موارد رو خودمون از اول طی کنیم و داشته باشیم؟
نمشد این توان و این جوانان و این هزینه رو برای چیزی خرج میکردیم که تجربه یا توانایی انجامشو داشتیم؟صنعت خودرو سازی بسیار سنگین و پیچیده هست و نیاز به تجربه بالا داره
من اگه سوالی طرح میکنم واسه جهت دادن به بحث هست.منظورم این نیست که با کسی مخالف یا موافقم
بله ، بله
فرمایش شما کاملا صحیح و متین
اما وقتی که در این صنعت نه از نخبگان استفاده میشه نه از کسانی که می تونن در این عرصه یاری کنند
ما باید از خارجی ها ایده و الگو برداری کنیم
اگر کسی اینجا خودش رو مسئول می دونست و هر کسی به فکر پیشرفت و گسترش این صنعت بود
تا حالا به خیلی جا ها رسیده بود
اما الان ....
و کسی هم مثل ما اصلا به فکر نیست
اگر ما بخوایم خیلی کار ها می تونیم بکنیم که صنایع کشور x.y رو پست سر بزاریم
اما مهم ترین مسئله مطرح اینه که حتی مسئولین هم احساس مسئولیت نمی کنن
اگر کمی بتونن در انتخاب مسئولین تجدید نظر به خرج بدن شاید در این صنعیت پیشرفت چشمگیری داشته باشیم