MR_Jentelman
22nd January 2010, 09:02 AM
ارزش كالاي صادراتي در گمرك
هر كالايي كه به عنوان صادرات به گمرك اظهار مي شود صرفنظر از قيمتي كهطبق قرارداد براي آن تعيين شده به طور كلي فارغ از ارزش كالا در خارجداراي قيمتي است كه قبلا توسط مرجع رسمي دولتي تعيين شده و به صورت فهرستقيمتهاي صادراتي در اختيار گمرك , بانك و ساير سازمانها قرار مي گيرد. لذاصادر كنندگان به اين قيمتها دسترسي دارند و الزاما اظهارنامه هاي صادراتينيز بايد با همين ارزشها تقويم گردد. اين نحوه قيمت گذاري كالاهاي صادراتيو الزام كليه صادركنندگان به رعايت ان براي اين است كه اولا صادركننده اگرمجاز به اظهار قيمت كالايي كه صادر مي كند به دلخواه باشد قطعا براي يكنوع كالا قيمتهاي مختلف به گمرك اظهار مي گردد و به اين ترتيب چنانچه قراربر اخذ تعهد ارزي يا اخذ ماليات يا حتي تهيه آمار بازرگاني باشد هيچ كداماز اين منظورها درست برآورده نخواهد شد
ارزش كالاي ورودي در گمرك(ارزش گمركي
ارزش كالاي ورودي در گمرك در همه موارد عبارت است از بهاي سيف CIF (بهاي خريد كالا در مبدا به اضافه هزينه بيمه و حمل و نقل و باربندي) وكليه هزينه هاي مربوط به افتتاح اعتبار يا واريز بروات و همچنين حقاستفاده از امتياز نقشه, مدل و علامت گذاري بازرگاني و ساير حقوق مشابهمربوط به كالا و ساير هزينه هايي كه به آن كالا تا ورود به اولين دفترگمركي تعلق مي گيرد كه از روي سياهه خريد يا ساير اسناد تسليمي صاحب كالاتعيين و براساس نرخ ارز و برابري هاي اعلام شده از طرف بانك مركزي ايراندر روز تسليم اظهار نامه خواهد بود.
اسناد حمل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل, رسيد دريافت كالا و سند مالكيت آناست و همچنين سندي است كه زمان ادعاي خسارت از شرمت بيمه مي تواند بهعنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.
جزئيات مندرج در بارنامه بايد شامل موارد زير باشد:
شرح كالا – علائم و يا شماره هاي تجاري – نام كشتي حامل – ذكر عبارتيكه حاكي از وجود كالا در كشتي باشد – بنادر بارگيري و تخليه – نام حملكننده كالا – نام گيرنده كالا – نام و نشاني شخصي كه ورود اجناس به اطلاعاو مي رسد هزينه حمل پرداخت شده يا قابل پرداخت در مقصد مي باشد. تعدادنسخه هاي بارنامه كه به صورت اصل صادر شده است – تاريخ صدور.
اسناد مثبته گمركي
اسناد مثبته گمركي بطور كلي اسنادي هستند كه مويد ورود كالا به ترتيبمجاز به كشور, انجام تشريفات قطعي گمركي در خصوص انها و ترخيص از گمرك باصدور سند و پرداخت كليه وجوهي كه به ورود قطعي كالا تعلق مي گيرد مي باشداسناد نادرست. منظور از اسناد نادرست , اسناد يا سياه هايي است كه در ان خصوصيات كالاصحيح و مختصرا ذكر نشده است و صاحب كالا از عدم تصريح خصوصيات به زباندولت اقدام و كالاي ديگري را با حقوق گمركي و سود بازرگاني و عوارض كمتراظهار نموده باشد.
اظهارنامه كالا
اظهاري است كه بر روي برگي كه گمرك تعيين نموده تنظيم مي شود در ايناظهارنامه اشخاص ذينفع روش گمركي را كه بايد در مورد كالا اجرا شود ذكر ميكنند و مشخصاتي را كه از نظر گمرك براي اجراي ان روش لازم است قيد ميكنند.
اظهارنامه ورود يا خروج
عبارت است از هر نوع اظهارنامه اي كه توسط شخص مسئول وسيله حمل و نقليا نماينده او بايد هنگام ورود يا خروج وسيله حمل ونقل به مقامات گمركيارائه شود و حاوي مشخصات لازم در ارتباط با وسيله حمل و نقل, مسير سفر, بار, كالاهاي توشه اي و ملزومات, كاركنان و مسافرين مي باشد.
اظهارنامه گمركي
يعني هر اظهار يا اقدامي كه راجع به اطلاعات خاص مورد نياز گمرك به هر شكل كه توسط گمرك توصيه شده يا مورد قبول واقع شود.
اظهارنامه مبدا
عبارت است از يك شرح مقتضي در رابطه با مبدا كالاهاي ساخته شده كه درموقع صدور انها توسط سازنده, توليد كننده , تهيه كننده , صادر كننده يا هرشخص صلاحيتدار ديگري در فاكتور تجاري يا هر سند ديگري كه مربوط به كالاهاباشد ذكر مي گردد.
اعلاميه ارز
سندي است بانك كه مبلغ ارز انتقال يافته جهت خريد كالا و هم ارز ريالي ان و تاريخ گشايش اعتبار ان رانشان مي دهد.
بار انداز
محل سرپوشيده اي است كه يك يا چند طرف ان ديوار نداشته و كالا ها بهمنظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آنجا نگه داشته ميشود.
بارنويسي
مامورين مخصوص موقع تخليه كالا از وسائط نقليه, به تدريج ريز انرا مي نويسد تا بعدا با بارنامه و مانيفست تطبيق داده شود.
پروفورما
سياهه خريدي است كه فروشنده از مبدا به عنوان پيشنهاد فروش, يا تعيينارزش و شرايط فروش, صادر مي كند. اين سياهه قبل از سفارش كالا بايد بهتاييد مركز تهيه و توزيع مربوطه رسد. پروفورما را پيش فاكتور نيز مينامند.
ترانشيب
عبارتست از روش گمركي كه به موجب ان كالاها تحت نظارت گمرك از يكوسيله حمل و نقل ورودي به يك وسيله حمل ونقل خروجي(صدور) در حوزه يك دفترگمركي كه ان دفتر در عين حال دفتر گمركي توام براي ورود و صدور است , انتقال داده مي شود.
تعهد ترانزيت
سندي است كه توسط گمرك تنظيم مي شود و به موجب ان اجازه داده مي شودكه كالاها به طور ترانزيت گمركي بدون پيش پرداخت حقوق و عوارض ورودي حملشوند. و معمولا حاوي كليه مشخصات لازم براي تعيين حقوق و عوارض ورودي درمورد مقتضي و يك تعهد تضمين شده مبني بر ارائه كالا يا مهروموم گمركي وسيم و سرب دست نخورده به دفتر گمركي مقصد مي باشد.
درابك
عبارت است از مبلغ حقوق و عوارض ورودي كه موجب روش درابك مسترد مي شود.
دمپينگ
دمپينگ عبارت است از عرضه كالا با قيمتي كمتر از هزينه نهايي توليد ان يا با استفاده از سوبسيدهاي غير عادي در يك بازار خارجي.
سود بازرگاني
علاوه بر حقوق گمركي وجوهي نيز تحت عنوان سود بازرگاني طبق مصوب هياتوزيران به استناد قانون انحصار تجارت خارجي, قانون امور گمركي و قانونمقررات صادرات و واردات از برخي كالاهاي وارداتي اخذ مي شود كه به ان سودبازرگاني گفته مي شود.
فلسفه وضع سود بازرگاني جدا از حقوق گمركي صرفا به اين لحاظ بوده كههرگاه دولت لازم بداند كه به منظور حمايت از توليدات يا صنايع كشور ميزانان را تغيير دهد در حالي كه اگر اين وجوه كلا در قالب حقوق گمركي وصولميشود بر طبق قانون مي بايست مجلس آن را تعيين كند لذا هر تغيير احتماليآن مستلزم انجام مقدمات و طي تشريفات متداول و صرف زمان نسبتا زيادي بوددر حالي كه اين وجوه ممكن است هر سال محتاج تغيير باشد لذا با تصويب هياتدولت, اين تغيير با سهولت انجام مي گيرد.
سياهه تجاري
صورتحسابي است كه به موجب آن هزينه كالا به حساب خريدار منظور مي شود. سياهه بايد داراي موارد زير باشد:
تاريخ - نام و نشاني خريدار و فروشنده – شماره سفارش يا قرارداد – مقدار و شرح كالا – قيمت واحد – شرح هر گونه هزينه اضافي توافق شده كه درقيمت واحد منظور نشده است – ارزش كل كالا – وزن كالا – تعداد بسته ها – علايم و شماره هاي حمل- شرايط تحويل و پرداخت.
فله
به كالاهايي كه بدون لفاف در واگنها يا كاميونهاي اتاقدار و يا كشتيحمل مي شود فله مي گويند. كالاهايي مانند شكر, گندم , حبوبات, علوفه و ازاين قبيل به صورت فله حمل مي شوند.
كابوتاژ
عبارت است از حمل كالا از يك بندر كشور به بندر ديگر و همچنين از يكگمرك به گمرك ديگر, كه از راه كشور همجوار صورت مي گيرد. براي كابوتاژتشريفات گمركي لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد كه يكي هنگام خروج كالااز بندر يا مرز تنظيم مي شود و يكي هم هنگام ورود به گمرك مرز يا بندر .
كارنه تير
كارنه تير سند ترانزيتي بين الملي كالا از راه زميني است كه در مبداصادر مي شود و به موجب ان كالا از كشورهاي بين راه تا مقصد كه به طورترانزيت عبور مي كند نيازي به انجام تشريفات ترانزيت در مرز ورودي و خروجيهر كشور نخواهد بود.
كارنه ا.ت .ا
مدرك ورود موقت بين المللي است كه اگر شخص يا شركتي كالايي به صورتورود موقت جهت شركت در نمايشگاهها يا تاسيس نمايشگاه وارد نمايد و يانمونه هايي براي ارائه به مشتريان وارد كند به موجب اين مدرك نيازي بهانجام تشريفات گمركي مربوط به ورود موقت نخواهد داشت .
كارنه دو پاساژ
كارنه دو پاساژ در حقيقت گذرنامه وسيله حمل و نقل جاده اي است كه بهعنوان ورود موقت به كشور يا كشورهايي مسافرت مي كند ممكن است براي حملكالا اشخاص يا بعنوان اتومبيل سواري براي گردش يا انجام امري كه در نظراست موقتا براي ورود به كشوري از ان استفاده شود.
كالاي ضبطي در گمرك
ضبط كالا در گمرك در مواردي است كه كالا ممنوع الورود يا غير مجازبوده با نام و مشخصات صحيح اظهار شده باشد و گمرك سه ماه به صاحب كالافرصت داده باشد كه كالا را از كشور اعاده نمايد. ولي صاحب كالا اقداميننمايد در اين صورت بعد از انقضاي سه ماه مذكور كالا اصطلاحا ضبط مي شود . همچنين بعد از ضبط, به صاحب كالا دو ماه وقت داده مي شود كه اگر شكايتيدارد به دادگاه شهرستان تسليم نمايد. در غير اين صورت و گذشت دو ماه مذكوراصطلاحا كالا ضبط قطعي شده يعني به مالكيت دولت در مي آيد.
كالاي متروكه
كالاي متروكه كالايي است كه صاحب آن , آن را ترك كرده باشد يعني به هردليل به سراغ كالا براي ترخيص نرفته يا اگر مراجعه كرده در ارائه اسناد بامداركي كه لازم است تاخير كند, مدتي كه بعد از انقضاي ان كالا متروكه ميشود. چهار ماه از تاريخ اولين قبض انبار و در فرودگاهها دو ماه است هر گاهدر اين مدت اقدامي براي ترخيص نشود كالا متروكه مي شود. چنانچه صاحب كالابراي عدم مراجعه و ترخيص كالا عذر موجهي داشته باشد مي توان با تنظيمدرخواست و ارائه ان به گمرك, تقاضا كند كه مدت ياد شده حداكثر چهار ماهديگر تمديد شود.
كالاي مرجوعي
كالاي مرجوعي يا دوباره صدور كالاهايي است كه :
1- به عنوان واردات موقت قبلا به كشور وارد مي شوند و در پايان مهلتورود موقت براي اعاده از كشور اظهار و تحت عنوان كالاي مرجوعي شناخته ميشوند.
2- به دليل ممنوعيت يا غيرمجاز بودن تطبيق با استاندارد هاي اجباري ( در مورد ان دسته از كالاها كه ورودشان مستلزم رعايت استاندارد اجباري است) يا به طور كلي عدم احراز شرايط , قابل ترخيص نيستند به همين لحاظ از كشوربايد مرجوع شوند.
كالاهاي توشه اي و ملزومات
عبارت است از كالاهاي اختصاص يافته براي مصرف توسط مسافران و كاركنانكشتي ها, هواپيماها يا قطارها, اين كالاها ممكن است فروخته شده باشند يانشده باشد
كنوانسيون سيستم هماهنگ شده
معاهده و پيماني است كه كشورهاي عضو سازمان جهاني گمرك به منظور اجرايهماهنگ طبقه بندي كالاهاي تجاري به ان پيوسته اند. مفاد اين كنوانسيون ازسال 1988 براي اعضا ان لازم الاجرا شده است. ايران نيز از سال 1374 رسمابه اين كنوانسيون ملحق شده است و جدول تعرفه(سيستم هماهنگ شده) منظم بهاين كنوانسيون را از ابتداي سال 1375 در مقررات صادرات و واردات اجرا ميكند.
كنوانسيون كيوتر
اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون بين المللي براي سادهكردن و هماهنگ كردن روشهاي گمركي به كار برده مي شود. اين كنوانسيون درسال 1973 از طرف شوراي همكاري گمركي كيوتو پذيرفته شده است.
كنوانسيون ا.ت.ا
اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون گمركي در هر بار چه ا .ت .ا براي ورود موقت كالا به كار برده مي شود. اين كنوانسيون در سال 1961 ازطرف شوراي همكاري گمركي در بروكسل پذيرفته شده است.
كنوانسيون نايروبي
اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون بين المللي همكاريمتقابل اداري به منظور پيش گيري تجسس و كيفر تخلفات گمركي به كار برده ميشود. اين كنوانسيون در سال 1977 از طرف شوراي همكاري در نايروبي پذيرفتهشده است.
كانتينز
محفظه بزرگي است از چوب يا فلز كه اغلب حجم كفه يك كاميون بزرگ يا تريلر را فرا مي گيرد.
گواهي بيمه
اظهاريه امضا شده اي است كه حاكي از مبدا ساخت كالا مي باشد. گواهيمبدا توسط صادر كننده كالا و نماينده اش تهيه مي شود ولي اين گواهي دربعضي از كشورها بايد روي فرم خاصي كه حاوي تائيد يك سازمان اداري مستقل (براي مثال اتاق بازرگاني) باشد صادر شود.
ماتيفست
فهرست محمولات يك كشتي يا يك قطار يا يك كاروان از كاميونهايي را ميگويند كه بيشتر از يك بارنامه دارند. در فارسي مي توان آنرا فهرست كل كالاخواند كه حاوي ريز كليه برنامه هاي مربوط به محموله است. اين فهرست كلزماني عرضه مي شود كه محموله تجاري به گمرك مقصد مي رسد.
مانيفست محموله (بار)
عبارت است از فهرستي از كالاهاي تشكيل دهنده محموله بار كه در يكوسيله حمل و نقل يا در يك واحد حمل و نقل حمل مي شوند. مانيفست محموله باركه به اين ترتيب حاوي مشخصات بازرگاني مربوط به كالاها از قبيل شماره هاياسناد حمل, نام صادر كننده و گيرنده كالا, علامت و شماره تعداد و نوع بستهبندي, مقدار و شرح كالا باشد و ممكن است به جاي اظهارنامه محوله بار بهكار رود.
نظارت گمركي
يعني اقدامي براي تضمين اجراي قوانين و مقرراتي كه گمرك مسئول اجراي آنهاست به عمل مي ايد.
وزن قانوني
وزن قانوني يعني وزني كه طبق قانون براي مقاصد معين تعيين شده ياميشود. در قانون گمرك نيز اين وزن عبارت از وزن ناخالص (وزن با ظرف) Gross Weight منهاي وزن تقريبي(اوزان ظروف در قانون گمرك مشخص شده) ظرف. وزني كهبه اين ترتيب به دست مي ايد براي محاسبه حقوق گمركي و عوارض ورودي درمواردي كه اين حقوق از روي وزن اخذ مي شود به كار مي رود.
وزن كالا به حال و وضع عادي در گمرك
منظور وزن كالا بدون تاثير رطوبتيا حرارت در مورد كالاهاي جاذب الرطوبت مي باشد كه در هنگام ترخيص از نامه
هزينه هاي گمركي وجوهي هستند كه ميزان و چگونگي وصل انها با تصويبهيات وزيران براي تخليه , باربري , انبار داري , ازمايش, تعرفه بندي, بدرقه كالا, خدمات فوق العاده و نظاير ان تعيين و به وسيله گمرك وصول ميشود بعضي از اين هزينه ها در اظهار نامه هاب گمركي و قبل از اين هزينه هادر اظهارنامه هاي گمركي و قبل از اظهار , محاسبه و منظور مي شوند و برخيبه موجب قبض درآمد و جدا از اظهارنامه وصول مي شوند.(نظير هزينه خدمات فوقالعاده, هزينه ازمايش كالا, هزينه تعرفه بندي و هزينه بدرقه كالا
هر كالايي كه به عنوان صادرات به گمرك اظهار مي شود صرفنظر از قيمتي كهطبق قرارداد براي آن تعيين شده به طور كلي فارغ از ارزش كالا در خارجداراي قيمتي است كه قبلا توسط مرجع رسمي دولتي تعيين شده و به صورت فهرستقيمتهاي صادراتي در اختيار گمرك , بانك و ساير سازمانها قرار مي گيرد. لذاصادر كنندگان به اين قيمتها دسترسي دارند و الزاما اظهارنامه هاي صادراتينيز بايد با همين ارزشها تقويم گردد. اين نحوه قيمت گذاري كالاهاي صادراتيو الزام كليه صادركنندگان به رعايت ان براي اين است كه اولا صادركننده اگرمجاز به اظهار قيمت كالايي كه صادر مي كند به دلخواه باشد قطعا براي يكنوع كالا قيمتهاي مختلف به گمرك اظهار مي گردد و به اين ترتيب چنانچه قراربر اخذ تعهد ارزي يا اخذ ماليات يا حتي تهيه آمار بازرگاني باشد هيچ كداماز اين منظورها درست برآورده نخواهد شد
ارزش كالاي ورودي در گمرك(ارزش گمركي
ارزش كالاي ورودي در گمرك در همه موارد عبارت است از بهاي سيف CIF (بهاي خريد كالا در مبدا به اضافه هزينه بيمه و حمل و نقل و باربندي) وكليه هزينه هاي مربوط به افتتاح اعتبار يا واريز بروات و همچنين حقاستفاده از امتياز نقشه, مدل و علامت گذاري بازرگاني و ساير حقوق مشابهمربوط به كالا و ساير هزينه هايي كه به آن كالا تا ورود به اولين دفترگمركي تعلق مي گيرد كه از روي سياهه خريد يا ساير اسناد تسليمي صاحب كالاتعيين و براساس نرخ ارز و برابري هاي اعلام شده از طرف بانك مركزي ايراندر روز تسليم اظهار نامه خواهد بود.
اسناد حمل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل, رسيد دريافت كالا و سند مالكيت آناست و همچنين سندي است كه زمان ادعاي خسارت از شرمت بيمه مي تواند بهعنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.
جزئيات مندرج در بارنامه بايد شامل موارد زير باشد:
شرح كالا – علائم و يا شماره هاي تجاري – نام كشتي حامل – ذكر عبارتيكه حاكي از وجود كالا در كشتي باشد – بنادر بارگيري و تخليه – نام حملكننده كالا – نام گيرنده كالا – نام و نشاني شخصي كه ورود اجناس به اطلاعاو مي رسد هزينه حمل پرداخت شده يا قابل پرداخت در مقصد مي باشد. تعدادنسخه هاي بارنامه كه به صورت اصل صادر شده است – تاريخ صدور.
اسناد مثبته گمركي
اسناد مثبته گمركي بطور كلي اسنادي هستند كه مويد ورود كالا به ترتيبمجاز به كشور, انجام تشريفات قطعي گمركي در خصوص انها و ترخيص از گمرك باصدور سند و پرداخت كليه وجوهي كه به ورود قطعي كالا تعلق مي گيرد مي باشداسناد نادرست. منظور از اسناد نادرست , اسناد يا سياه هايي است كه در ان خصوصيات كالاصحيح و مختصرا ذكر نشده است و صاحب كالا از عدم تصريح خصوصيات به زباندولت اقدام و كالاي ديگري را با حقوق گمركي و سود بازرگاني و عوارض كمتراظهار نموده باشد.
اظهارنامه كالا
اظهاري است كه بر روي برگي كه گمرك تعيين نموده تنظيم مي شود در ايناظهارنامه اشخاص ذينفع روش گمركي را كه بايد در مورد كالا اجرا شود ذكر ميكنند و مشخصاتي را كه از نظر گمرك براي اجراي ان روش لازم است قيد ميكنند.
اظهارنامه ورود يا خروج
عبارت است از هر نوع اظهارنامه اي كه توسط شخص مسئول وسيله حمل و نقليا نماينده او بايد هنگام ورود يا خروج وسيله حمل ونقل به مقامات گمركيارائه شود و حاوي مشخصات لازم در ارتباط با وسيله حمل و نقل, مسير سفر, بار, كالاهاي توشه اي و ملزومات, كاركنان و مسافرين مي باشد.
اظهارنامه گمركي
يعني هر اظهار يا اقدامي كه راجع به اطلاعات خاص مورد نياز گمرك به هر شكل كه توسط گمرك توصيه شده يا مورد قبول واقع شود.
اظهارنامه مبدا
عبارت است از يك شرح مقتضي در رابطه با مبدا كالاهاي ساخته شده كه درموقع صدور انها توسط سازنده, توليد كننده , تهيه كننده , صادر كننده يا هرشخص صلاحيتدار ديگري در فاكتور تجاري يا هر سند ديگري كه مربوط به كالاهاباشد ذكر مي گردد.
اعلاميه ارز
سندي است بانك كه مبلغ ارز انتقال يافته جهت خريد كالا و هم ارز ريالي ان و تاريخ گشايش اعتبار ان رانشان مي دهد.
بار انداز
محل سرپوشيده اي است كه يك يا چند طرف ان ديوار نداشته و كالا ها بهمنظور محفوظ ماندن از برف و باران و تابش منظم آفتاب در آنجا نگه داشته ميشود.
بارنويسي
مامورين مخصوص موقع تخليه كالا از وسائط نقليه, به تدريج ريز انرا مي نويسد تا بعدا با بارنامه و مانيفست تطبيق داده شود.
پروفورما
سياهه خريدي است كه فروشنده از مبدا به عنوان پيشنهاد فروش, يا تعيينارزش و شرايط فروش, صادر مي كند. اين سياهه قبل از سفارش كالا بايد بهتاييد مركز تهيه و توزيع مربوطه رسد. پروفورما را پيش فاكتور نيز مينامند.
ترانشيب
عبارتست از روش گمركي كه به موجب ان كالاها تحت نظارت گمرك از يكوسيله حمل و نقل ورودي به يك وسيله حمل ونقل خروجي(صدور) در حوزه يك دفترگمركي كه ان دفتر در عين حال دفتر گمركي توام براي ورود و صدور است , انتقال داده مي شود.
تعهد ترانزيت
سندي است كه توسط گمرك تنظيم مي شود و به موجب ان اجازه داده مي شودكه كالاها به طور ترانزيت گمركي بدون پيش پرداخت حقوق و عوارض ورودي حملشوند. و معمولا حاوي كليه مشخصات لازم براي تعيين حقوق و عوارض ورودي درمورد مقتضي و يك تعهد تضمين شده مبني بر ارائه كالا يا مهروموم گمركي وسيم و سرب دست نخورده به دفتر گمركي مقصد مي باشد.
درابك
عبارت است از مبلغ حقوق و عوارض ورودي كه موجب روش درابك مسترد مي شود.
دمپينگ
دمپينگ عبارت است از عرضه كالا با قيمتي كمتر از هزينه نهايي توليد ان يا با استفاده از سوبسيدهاي غير عادي در يك بازار خارجي.
سود بازرگاني
علاوه بر حقوق گمركي وجوهي نيز تحت عنوان سود بازرگاني طبق مصوب هياتوزيران به استناد قانون انحصار تجارت خارجي, قانون امور گمركي و قانونمقررات صادرات و واردات از برخي كالاهاي وارداتي اخذ مي شود كه به ان سودبازرگاني گفته مي شود.
فلسفه وضع سود بازرگاني جدا از حقوق گمركي صرفا به اين لحاظ بوده كههرگاه دولت لازم بداند كه به منظور حمايت از توليدات يا صنايع كشور ميزانان را تغيير دهد در حالي كه اگر اين وجوه كلا در قالب حقوق گمركي وصولميشود بر طبق قانون مي بايست مجلس آن را تعيين كند لذا هر تغيير احتماليآن مستلزم انجام مقدمات و طي تشريفات متداول و صرف زمان نسبتا زيادي بوددر حالي كه اين وجوه ممكن است هر سال محتاج تغيير باشد لذا با تصويب هياتدولت, اين تغيير با سهولت انجام مي گيرد.
سياهه تجاري
صورتحسابي است كه به موجب آن هزينه كالا به حساب خريدار منظور مي شود. سياهه بايد داراي موارد زير باشد:
تاريخ - نام و نشاني خريدار و فروشنده – شماره سفارش يا قرارداد – مقدار و شرح كالا – قيمت واحد – شرح هر گونه هزينه اضافي توافق شده كه درقيمت واحد منظور نشده است – ارزش كل كالا – وزن كالا – تعداد بسته ها – علايم و شماره هاي حمل- شرايط تحويل و پرداخت.
فله
به كالاهايي كه بدون لفاف در واگنها يا كاميونهاي اتاقدار و يا كشتيحمل مي شود فله مي گويند. كالاهايي مانند شكر, گندم , حبوبات, علوفه و ازاين قبيل به صورت فله حمل مي شوند.
كابوتاژ
عبارت است از حمل كالا از يك بندر كشور به بندر ديگر و همچنين از يكگمرك به گمرك ديگر, كه از راه كشور همجوار صورت مي گيرد. براي كابوتاژتشريفات گمركي لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد كه يكي هنگام خروج كالااز بندر يا مرز تنظيم مي شود و يكي هم هنگام ورود به گمرك مرز يا بندر .
كارنه تير
كارنه تير سند ترانزيتي بين الملي كالا از راه زميني است كه در مبداصادر مي شود و به موجب ان كالا از كشورهاي بين راه تا مقصد كه به طورترانزيت عبور مي كند نيازي به انجام تشريفات ترانزيت در مرز ورودي و خروجيهر كشور نخواهد بود.
كارنه ا.ت .ا
مدرك ورود موقت بين المللي است كه اگر شخص يا شركتي كالايي به صورتورود موقت جهت شركت در نمايشگاهها يا تاسيس نمايشگاه وارد نمايد و يانمونه هايي براي ارائه به مشتريان وارد كند به موجب اين مدرك نيازي بهانجام تشريفات گمركي مربوط به ورود موقت نخواهد داشت .
كارنه دو پاساژ
كارنه دو پاساژ در حقيقت گذرنامه وسيله حمل و نقل جاده اي است كه بهعنوان ورود موقت به كشور يا كشورهايي مسافرت مي كند ممكن است براي حملكالا اشخاص يا بعنوان اتومبيل سواري براي گردش يا انجام امري كه در نظراست موقتا براي ورود به كشوري از ان استفاده شود.
كالاي ضبطي در گمرك
ضبط كالا در گمرك در مواردي است كه كالا ممنوع الورود يا غير مجازبوده با نام و مشخصات صحيح اظهار شده باشد و گمرك سه ماه به صاحب كالافرصت داده باشد كه كالا را از كشور اعاده نمايد. ولي صاحب كالا اقداميننمايد در اين صورت بعد از انقضاي سه ماه مذكور كالا اصطلاحا ضبط مي شود . همچنين بعد از ضبط, به صاحب كالا دو ماه وقت داده مي شود كه اگر شكايتيدارد به دادگاه شهرستان تسليم نمايد. در غير اين صورت و گذشت دو ماه مذكوراصطلاحا كالا ضبط قطعي شده يعني به مالكيت دولت در مي آيد.
كالاي متروكه
كالاي متروكه كالايي است كه صاحب آن , آن را ترك كرده باشد يعني به هردليل به سراغ كالا براي ترخيص نرفته يا اگر مراجعه كرده در ارائه اسناد بامداركي كه لازم است تاخير كند, مدتي كه بعد از انقضاي ان كالا متروكه ميشود. چهار ماه از تاريخ اولين قبض انبار و در فرودگاهها دو ماه است هر گاهدر اين مدت اقدامي براي ترخيص نشود كالا متروكه مي شود. چنانچه صاحب كالابراي عدم مراجعه و ترخيص كالا عذر موجهي داشته باشد مي توان با تنظيمدرخواست و ارائه ان به گمرك, تقاضا كند كه مدت ياد شده حداكثر چهار ماهديگر تمديد شود.
كالاي مرجوعي
كالاي مرجوعي يا دوباره صدور كالاهايي است كه :
1- به عنوان واردات موقت قبلا به كشور وارد مي شوند و در پايان مهلتورود موقت براي اعاده از كشور اظهار و تحت عنوان كالاي مرجوعي شناخته ميشوند.
2- به دليل ممنوعيت يا غيرمجاز بودن تطبيق با استاندارد هاي اجباري ( در مورد ان دسته از كالاها كه ورودشان مستلزم رعايت استاندارد اجباري است) يا به طور كلي عدم احراز شرايط , قابل ترخيص نيستند به همين لحاظ از كشوربايد مرجوع شوند.
كالاهاي توشه اي و ملزومات
عبارت است از كالاهاي اختصاص يافته براي مصرف توسط مسافران و كاركنانكشتي ها, هواپيماها يا قطارها, اين كالاها ممكن است فروخته شده باشند يانشده باشد
كنوانسيون سيستم هماهنگ شده
معاهده و پيماني است كه كشورهاي عضو سازمان جهاني گمرك به منظور اجرايهماهنگ طبقه بندي كالاهاي تجاري به ان پيوسته اند. مفاد اين كنوانسيون ازسال 1988 براي اعضا ان لازم الاجرا شده است. ايران نيز از سال 1374 رسمابه اين كنوانسيون ملحق شده است و جدول تعرفه(سيستم هماهنگ شده) منظم بهاين كنوانسيون را از ابتداي سال 1375 در مقررات صادرات و واردات اجرا ميكند.
كنوانسيون كيوتر
اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون بين المللي براي سادهكردن و هماهنگ كردن روشهاي گمركي به كار برده مي شود. اين كنوانسيون درسال 1973 از طرف شوراي همكاري گمركي كيوتو پذيرفته شده است.
كنوانسيون ا.ت.ا
اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون گمركي در هر بار چه ا .ت .ا براي ورود موقت كالا به كار برده مي شود. اين كنوانسيون در سال 1961 ازطرف شوراي همكاري گمركي در بروكسل پذيرفته شده است.
كنوانسيون نايروبي
اصطلاحي است كه عموما در ارتباط با كنوانسيون بين المللي همكاريمتقابل اداري به منظور پيش گيري تجسس و كيفر تخلفات گمركي به كار برده ميشود. اين كنوانسيون در سال 1977 از طرف شوراي همكاري در نايروبي پذيرفتهشده است.
كانتينز
محفظه بزرگي است از چوب يا فلز كه اغلب حجم كفه يك كاميون بزرگ يا تريلر را فرا مي گيرد.
گواهي بيمه
اظهاريه امضا شده اي است كه حاكي از مبدا ساخت كالا مي باشد. گواهيمبدا توسط صادر كننده كالا و نماينده اش تهيه مي شود ولي اين گواهي دربعضي از كشورها بايد روي فرم خاصي كه حاوي تائيد يك سازمان اداري مستقل (براي مثال اتاق بازرگاني) باشد صادر شود.
ماتيفست
فهرست محمولات يك كشتي يا يك قطار يا يك كاروان از كاميونهايي را ميگويند كه بيشتر از يك بارنامه دارند. در فارسي مي توان آنرا فهرست كل كالاخواند كه حاوي ريز كليه برنامه هاي مربوط به محموله است. اين فهرست كلزماني عرضه مي شود كه محموله تجاري به گمرك مقصد مي رسد.
مانيفست محموله (بار)
عبارت است از فهرستي از كالاهاي تشكيل دهنده محموله بار كه در يكوسيله حمل و نقل يا در يك واحد حمل و نقل حمل مي شوند. مانيفست محموله باركه به اين ترتيب حاوي مشخصات بازرگاني مربوط به كالاها از قبيل شماره هاياسناد حمل, نام صادر كننده و گيرنده كالا, علامت و شماره تعداد و نوع بستهبندي, مقدار و شرح كالا باشد و ممكن است به جاي اظهارنامه محوله بار بهكار رود.
نظارت گمركي
يعني اقدامي براي تضمين اجراي قوانين و مقرراتي كه گمرك مسئول اجراي آنهاست به عمل مي ايد.
وزن قانوني
وزن قانوني يعني وزني كه طبق قانون براي مقاصد معين تعيين شده ياميشود. در قانون گمرك نيز اين وزن عبارت از وزن ناخالص (وزن با ظرف) Gross Weight منهاي وزن تقريبي(اوزان ظروف در قانون گمرك مشخص شده) ظرف. وزني كهبه اين ترتيب به دست مي ايد براي محاسبه حقوق گمركي و عوارض ورودي درمواردي كه اين حقوق از روي وزن اخذ مي شود به كار مي رود.
وزن كالا به حال و وضع عادي در گمرك
منظور وزن كالا بدون تاثير رطوبتيا حرارت در مورد كالاهاي جاذب الرطوبت مي باشد كه در هنگام ترخيص از نامه
هزينه هاي گمركي وجوهي هستند كه ميزان و چگونگي وصل انها با تصويبهيات وزيران براي تخليه , باربري , انبار داري , ازمايش, تعرفه بندي, بدرقه كالا, خدمات فوق العاده و نظاير ان تعيين و به وسيله گمرك وصول ميشود بعضي از اين هزينه ها در اظهار نامه هاب گمركي و قبل از اين هزينه هادر اظهارنامه هاي گمركي و قبل از اظهار , محاسبه و منظور مي شوند و برخيبه موجب قبض درآمد و جدا از اظهارنامه وصول مي شوند.(نظير هزينه خدمات فوقالعاده, هزينه ازمايش كالا, هزينه تعرفه بندي و هزينه بدرقه كالا