PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : روحتان را بیمه کنید.



matrix
5th January 2010, 11:24 PM
درآمد
اگر شاعر عرب، كتاب «الغدير» علامه امينى را، «معجزه شبها» و حروف آن را «ستاره‏هاى درخشان‏» معرفى مى‏كند و تحقيق ايشان را همسان نورافكنى مى‏داند كه «بسيارى از روايات پيامبر مبشر را از تاريكى ابهام، بيرون آورد» (1) در مورد «كتاب كريم‏» ، چه كسى بايد بگويد و چه بايد گفت؟!
از باب «بل الانسان على نفسه بصيرة‏» (2)
هيچ كس خودش را بهتر از خودش نمى‏شناسد و نمى‏تواند معرفى كند.
قرآن مجيد هم، «بين بنفسه و مبين لغيره‏» است .


http://img.tebyan.net/big/1388/08/88752392131625011515521812819013990144232189.jpg

شايسته است در معرفى قرآن، بيش از همه، از خود كتاب كريم كمك بگيريم .
قرآن مجيد، بهتر از هر چيز و هر كس، خودش را مى‏شناسد و معرفى هم مى‏كند .
قرآن، در معرفى خود مى‏گويد، شعاع من، شعاع هدايت و انسانيت است .
رسالت قرآن، هميشگى و همگانى است . منتها در عمل، عده‏اى خاص، بدان تمسك مى‏جويند .
بزرگترين رسالت قرآن مجيد آن است كه بيماران را شفا ببخشد و انسان را از نظر روحى «بيمه‏» سازد .
در عصر تكنولوژى و ماشين، بيمارى صنعتى و استرس، انسانها را فلج كرده است . . . و زندگى را به جهنم روحى، مبدل ساخته است . از اين رو بايد ديد، قرآن مجيد داراى چه منزلتى مى‏باشد و از چه جايگاهى برخوردار است؟
قرآن مجيد، صد درصد، از پايگاه مستحكمى برخوردار مى‏باشد و آمادگى دارد دنيايى از بهشت درون و بيرون را، جلو روى انسان ترسيم كند و از او بهشت محض و بهشت‏سيار، تربيت كند .
در اين نوشتار، درصدد مانديم، تا چگونگى و چرايى ارتباط جوانان با قرآن را تبيين كنيم .
نوجوانان و جوانان بيش از همه زمانها، به پايگاه معنوى و قرآن مجيد، نياز دارند . چرا؟ چون بيش از همه زمانها، جوانان در معرض خطر و مرض‏ها و غرض‏هاى آلوده قرار دارند .
قرآن غريب نيست ولى با چشم پر از اشك و دلى پر خون و آه سرد و كشنده بايد گفت قرآن در ميان مسلمانان عموما و در ميان شيعيان خصوصا، غريب، تنها و مهجور مانده است . در عمل قرآن، كتاب مردگان معرفى گشته است، نه كتاب زندگى و كتاب زنده و زنده‏ها .


بيماريهاى روحى كه امروزه جوانان را تهديد مى‏كند، بسيار بسيار متعدد و متنوع است، بيماريهاى روحى، داروى معنوى و تكيه معنوى مى‏خواهد . از اين جهت، هر جوانى با مراجعه به قرآن، مى‏تواند بيماريهاى روحى خود را، پيشگيرى و يا درمان بخشد . اگر چنين اتفاقى در زندگى يك نوجوان و جوان بيفتد، شيرين‏ترين و زيباترين اتفاقى است كه در زندگى آنها بوجود آمده . «اتفاقات قرآنى‏» همه‏اش مهم و بزرگ است و انس يك نوجوان و جوان با قرآن، يك اتفاق آسمانى است.
به هر حال قرآن، در عمل، ميزان رفتار و كردار مسلمانان است عموما، و جوانان است‏خصوصا، و همه بايد خودشان را بر قرآن عرضه كنند، تا ببينند يك انسان و جوان قرآنى هستند يا خير؟
اگر چنين نيستند بايد هر چه سريعتر براى درمان جان خود اقدام كنند و لحظه‏اى توقف روا نباشد و هيچ مانع و يا «مينى‏» از طرف قرآن مجيد وجود ندارد . اگر مانع و يا ميدان مينى احساس مى‏شود در خود ما است . . .
در اين مختصر، عناوينى تحت عنوان:
1- درآمد 2- يتيم نوازى قرآن 3- قرآن در كلام برادر قرآن 4- زبان نوجوانان و جوانان، در انس با زبان قرآن 5- انتظارات كور، از حافظان نوجوان و جوان و . . . بحث‏شده است .
يتيم‏نوازى در قرآن:
ا لم يجدك يتيما فآوى و وجدك ضالا فهدى و وجدك عائلا فاغنى فاما اليتيم فلا تقهر و اما السائل فلاتنهر و اما بنعمة ربك فحدث
مگر يتيم نيافت و در پناه خويش جاى داد . سرگشته‏ات يافت و به راهت آورد . محتاجت‏يافت و بى‏نيازت كرد . پس يتيم را ميازار . و با سائل خشونت نكن و از نعمت پروردگارت سخن بگو . (3)
دوران كودكى، سرآغاز نياز و نياز به پناهگاه است . حضرت محمد (ص) تنها «يتيم قرآنى‏» است كه در قرآن مجيد نوازش شده و دست محبت الهى بر سر او كشيده شد .
حضرت محمد (ص) در دوران كودكى و يتيمى، شنا كردن در اقيانوس بيكران انسانيت را در شنزارهاى مكه آغاز كرد . چون وى مى‏خواهد ثقل اكبر تربيت گردد و به درجه «خلق عظيم‏» برسد و از اين جهت‏بايد آبديده گردد .
به تجربه و در تاريخ، ثابت‏شد كه كسى در «سمور» به رشد ربانى و شدن و شكوفايى نمى‏رسد . از اين جهت رسول الله از صفر، كه اوج نياز و دوران يتيمى است، شدن و شكوفايى را آغاز مى‏كند .
خداوند به رسول بزرگوارش مى‏فرمايند:
«لولاك لما خلقت الافلاك‏» اگر تو نبودى افلاك را نمى‏آفريدم . (4)
در همين راستا مولوى مى‏گويد:
با محمد بود عشق پاك، جفت
بهر عشق او خدا «لولاك‏» گفت
گر نبودى بهر عشق پاك را
كى وجودى دادمى افلاك را
من بدان افراشتم چرخ سنى
تا علو عشق را فهمى كنى
چقدر زيبا است! آن كسى كه «افلاك‏» به وجو او بند و پيوند دارد، خداوند او را در يتيمى مى‏آزمايد و در دوران بسيار حساس و در اوج نياز، او را با سختى بزرگ و سنگينى مواجه مى‏سازد .
اينگونه زندگى «عشق است و ديگر هيچ‏» .
اين حيات، ارزيابى شده است . خداوند، خود اين حيات را ارزيابى كرده است اگر حيات، ارزيابى نباشد، به گفته سقراط، ارزش زيستن ندارد .
خداوند در سوره غافر يك چرخه‏اى از حيات را بيان مى‏كند كه جالب توجه است . كودكى - جوانى - پيرى .
«هو الذي خلقكم من تراب ثم من نطفة ثم من علقة . . .»
اوست كه شما را: 1- از خاك آفريد 2- سپس از نطفه 3- آنگاه از خون بسته 4- و بعد از آن به صورت طفلى شما را بيرون مى‏فرستد 5- تا به كمال نيرو برسيد 6- و پس از آن پير شويد و برخى از شما پيش از رسيدن به پيرى مى‏ميريد، و بعضى به آن اجل معين مى‏رسيد، و شايد بينديشيد .» (5)
«شدن‏» در اين آيه موج مى‏زند و سير تكاملى انسان، به صورت آرام در جسم انسان تعبيه شده است . يعنى رشد جسم، حتما بايد توام با رشد جان باشد . به هر تقدير دوران كودكى، جوانى و پيرى، در آيينه قرآن، بسيار آرمانى به «فيلم‏» كشيده شد و مبدا معنادار و معاد ماندگارى را به نحو نيكو، تبيين مى‏كند .
قرآن در كلام برادر قرآن
ما ز قرآن مغز را برداشتيم پوست را پيش سگان انداختيم (6)
بهترين معرف قرآن، خود قرآن و امامان (ع) هستند . على (ع) زبان ناطق و قرآن ناطق است كه با زيباترين بيان قرآن را معرفى و توصيف مى‏كند . على بزرگ، خود اولين جوان حافظ كل قرآن مى‏باشد و اولين قرآن ناطق در ميان اهل بيت (ع .)
پيش بينى و پيش‏گوئيهاى حضرت امير (ع) در حق قرآن، بسيار مهم و داراى پيام بزرگ و شان نزول است .
حضرت در آخرين وصيت و نصيحت‏خود، پيش بينى و پيش‏گوئيهاى جالب توجهى را انجام مى‏دهد كه امروزه هر صاحب خردى را تكان مى‏دهد .
مى‏فرمايند:
«الله الله في القرآن لا يسبقكم بالعمل به غيركم‏»
خدا را! خدا را! درباره قرآن مبادا ديگرى بر شما پيشى گيرد در رفتار به حكم آن . (7)
دقيقا حضرت، مشكل بزرگ جامعه فعلى مسلمانان را نسبت‏به قرآن نشانه گرفته و آن «غربت قرآن در عمل‏» است . از نظر تعداد شمارگان، خط و چاپ، قرآن غريب نيست . از نظر قارى، حافظ، تفسير و . . . قرآن غريب نيست ولى با چشم پر از اشك و دلى پر خون و آه سرد و كشنده بايد گفت قرآن در ميان مسلمانان عموما و در ميان شيعيان خصوصا، غريب، تنها و مهجور مانده است . در عمل قرآن، كتاب مردگان معرفى گشته است، نه كتاب زندگى و كتاب زنده و زنده‏ها .
در جاى ديگر حضرت امير (ع) آنچنان لايه‏هاى نورانى قرآن را معرفى مى‏كنند كه فردهاى معمولى را ياراى درك آن نيست . مى‏فرمايند:
1- قرآن نورى است كه خاموشى ندارد .
2- چراغى است كه درخشندگى آن زوال نپذيرد .
3- دريايى است كه ژرفاى آن درك نشود .
4- راهى است كه رونده آن گمراه نگردد .
5- شعله‏اى است كه نور آن تاريك نشود .
6- جداكننده حق و باطلى است كه درخشش برهانش خاموش نگردد .
7- بنايى است كه ستون‏هايش خراب نشود .
8- شفا دهنده‏اى است كه بيماريهاى وحشت‏انگيز را بزدايد .
9- قدرتى است كه ياورانش شكست ندارند .
10- حقى است كه يارى كنندگانش مغلوب نشوند .
11- قرآن معدن ايمان و اصل آن است .
12- چشمه‏هاى دانش و درياى علوم است .
13- سرچشمه عدالت و نهر جارى عدل است .
14- پايه‏هاى اسلام و ستون‏هاى محكم آن است .
15- نهرهاى جارى زلال حقيقت و سرزمين‏هاى آن است .
16- دريايى است كه تشنگان آن، آبش را تمام نتوان كشيد .
17- چشمه‏اى است كه آبش كمى ندارد .
18- محل برداشت آبى است كه هرچه از آن برگيرند، كاهش نمى‏يابد .
19- منزلى است كه مسافران راه آن را فراموش نخواهند كرد .
20- نشانه‏هايى است كه روندگان از آن غفلت نمى‏كنند .
21- كوهسارى زيبايى است كه از آن نمى‏گذرند .
22- خداوند قرآن را فرونشاننده عطش علمى دانشمندان، و باران بهارى براى قلب فقيهان، و راه گسترده و وسيع براى صالحان قرار داده است .
23- قرآن دارويى است كه با آن بيمارى وجود ندارد .
24- ريسمانى است كه رشته‏هاى آن محكم است .
25- پناهگاهى است كه قله آن بلند و توان و قدرتى است‏براى آنكه قرآن را برگزيند .
26- محل امنى است‏براى هر كسى كه وارد آن شود .
27- برهانى است‏بر آن كس كه با آن سخن بگويد .
28- عامل پيروزى است‏براى آن كس كه با آن استدلال كند .
29- راهبر آن كه، آن را به كار گيرد .
30- نشانه هدايت است‏براى آن كس كه در او بنگرد . . . . (8)
اين بود بخشى از كلام برادر قرآن، در معرفى قرآن .
به راستى هر كس «شم امام‏شناسى‏اش قوى و يا سالم باشد، بوى كلام امام على (ع) را حس مى‏كند و بايد جانش عطرآگين گردد . به حق هم، قرآن مجيد شفابخش و به فرموده آيت الله جوادى آملى رسالت اصلى قرآن مجيد اين است كه بيماران را شفا ببخشد . در عصر تكنولوژى و زندگى ماشينى، همه به قرآن نياز دارند و آنهايى كه بيشتر در معرض خطر هستند، نيازشان به قرآن مجيد، صد چندان است . جوانان عزيز كه بيش از همه در تاختگاه دشمن قرار دارند، بيش از همه به قرآن عزيز نيازمند هستند تا بتوانند با نور قرآن، سرزمين وجود و جان خودشان را از حوادث غير مترقبه شيطانى «بيمه‏» سازند .
كسى كه جانش را بيمه قرآنى نمايد، از هيچ طوفانى از پاى درنمى‏آيد و براى ابد و تا قيام قيامت‏سربلند و سعادتمند خواهد ماند...

حجة الاسلام اصغر بابابى، با تلخيص
پى‏نوشت‏ها:
1) عبدالحسين، احمد امينى، «راه ما راه و روش پيامبر ماست‏».
2) سوره قيامت، 75/14 .
3) سوره ضحى، 93/آيات 6- 11 .
4) تاويل الآيات الظاهره، ص‏431 .
5) سوره غافر: 40/آيه‏67 .
6) مثنوى معنوى .
7) نهج البلاغه، نامه‏47 .
8) نهج البلاغه، خطبه‏198 .

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد