Number One
24th August 2011, 07:07 PM
پرسش:با عرض سلام. فلسفه و حكمت پوشیدن چادر هنگام نماز چیست مگر خداوند به خانم ها نا محرم است؟ كه حتی در تنهایی هم باید چادر به سر كنند؟
پایگاه حوزه، شماره 18833، پاسخ:
زن باید در موقع نماز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری كه در وضو شسته میشود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نیست اما برای آن كه یقین كند كه مقدار واجب را پوشانده است باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند [1] (http://www.njavan.com/forum/#_edn1)
پوشش به مقدارى كه گفته شد اگر بدون چادر هم محقق باشد، براى نماز كفایت مىكند، بنابراین اگر بلوزو شلوار پوشیده باشد و یا جلوى چادر چند لحظهاى سهواًباز باشد اشكالى نداشته و نمازباطل نیست.[2] (http://www.njavan.com/forum/#_edn2)
درباره پوشش در نماز باید گفت: مسئله محرم و نامحرم مربوط به انسانهاست و خداوند منزّه از آن است، ولى فلسفه پوشش انسان تنها مربوط به مسئله محرم و نامحرمى نیست، چون بر هر نمازگزارى (زن باشد یا مرد) واجب است خود را در نماز به مقدارى كه در شرع مقدس واجب شده بپوشاند اگر چه تنها باشد و در خلوت نماز بخواند و هیچ كس[3] (http://www.njavan.com/forum/#_edn3) او را نبیند.
پوشش براى انسان، اعم از زن و مرد، نوعى كرامت الهى است. تنها آدمیان لباس مىپوشند، امّا هیچ حیوانى لباس نمىپوشد؛ بنابراین پوشش نشانهاى براى شخصیت و احترام انسان محسوب مىشود؛»[4] (http://www.njavan.com/forum/#_edn4)
افزون بر این، در نماز علاوه بر خشوع قلبى، خشوع ظاهرى و احترام در مقابل ذات حق تعالى هم لازم است و آنچه خداوند براى بانوان در خضوع و احترام بندگى مىخواهد، مسئله رعایت حجاب هنگام نماز است. قرآن كریم مىفرماید: وَ نَحنُ أَقرَبُ إِلَیهِ مِن حَبلِ الورِید؛[5] (http://www.njavan.com/forum/#_edn5) و ما از شاهرگ [او] (انسان) به او نزدیكتریم.
از اینكه خداوند، رعایت حجاب را هنگام نماز واجب كرده، مىفهمیم كه حجاب، بهترین و تنها لباسِ حضور نزد پروردگار است. حجاب براى زنان مؤمن، مقدمه قرب و نزدیكى به حق تعالى است و بهترین تمرین براى حفظ و رعایت آن براى بانوان در برابر نامحرم به شمار مىرود، زیرا خانمىكه پنج نوبت در شبانه روز در آنجا كه نامحرمى نیست این گونه خود را بپوشاند، بىگمان خود را در برابر نامحرم بهتر مىپوشاند؛ البته مسئله لزوم رعایت حجاب براى بانوان در نماز، ممكن است حكمتهاى دیگرى هم داشته باشد كه براى ما معلوم نیست، چون فلسفه و حكمت[6] (http://www.njavan.com/forum/#_edn6) همه احكام براى ما بیان نشده و آنچه بیان شده نیز به طور كامل به دست ما نرسیده است.[7] (http://www.njavan.com/forum/#_edn7)
در پایان خوب است به این نكته نیز اشاره كنیم كه لباس كامل در حضور بزرگان، نوعی رعایت ادب محسوب می شود از این رو می بینیم كه هیچ شخصی(به طور مثال یك مرد) برای ملاقات با مرد دیگری كه از شخصیت های بزرگ می باشد تنها با شرت و تیشرت حاضر نمی شود با اینكه هر دو از نظر شرعی محرمند. پس نماز كه حضور در محضر اللهیست به طریق اولی می طلبد كه انسان برای رعایت ادب، پوششی مناسب داشته باشد.
موفق باشید.
[1] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref1) .رساله عملیه امام خمینی (ره )مسأله 789ج1
[2] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref2)استفتائات امام خمینى، ج 1، ص 137؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1 ص 465
[3] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref3) . پرسمان، ج6، ص: 151
[4] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref4) . ترجمه المیزان، ج 8، ص 86.
[5] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref5) . ق، آیه 16
[6] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref6) . پرسمان، ج6، ص: 152
[7] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref7) . اقتباس از: محمد وحیدى، احكام بانوان، ص 17؛ على محمدى، فلسفه حجاب، ص 17
پایگاه حوزه، شماره 18833، پاسخ:
زن باید در موقع نماز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری كه در وضو شسته میشود و دستها تا مچ و پاها تا مچ پا لازم نیست اما برای آن كه یقین كند كه مقدار واجب را پوشانده است باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین تر از مچ را هم بپوشاند [1] (http://www.njavan.com/forum/#_edn1)
پوشش به مقدارى كه گفته شد اگر بدون چادر هم محقق باشد، براى نماز كفایت مىكند، بنابراین اگر بلوزو شلوار پوشیده باشد و یا جلوى چادر چند لحظهاى سهواًباز باشد اشكالى نداشته و نمازباطل نیست.[2] (http://www.njavan.com/forum/#_edn2)
درباره پوشش در نماز باید گفت: مسئله محرم و نامحرم مربوط به انسانهاست و خداوند منزّه از آن است، ولى فلسفه پوشش انسان تنها مربوط به مسئله محرم و نامحرمى نیست، چون بر هر نمازگزارى (زن باشد یا مرد) واجب است خود را در نماز به مقدارى كه در شرع مقدس واجب شده بپوشاند اگر چه تنها باشد و در خلوت نماز بخواند و هیچ كس[3] (http://www.njavan.com/forum/#_edn3) او را نبیند.
پوشش براى انسان، اعم از زن و مرد، نوعى كرامت الهى است. تنها آدمیان لباس مىپوشند، امّا هیچ حیوانى لباس نمىپوشد؛ بنابراین پوشش نشانهاى براى شخصیت و احترام انسان محسوب مىشود؛»[4] (http://www.njavan.com/forum/#_edn4)
افزون بر این، در نماز علاوه بر خشوع قلبى، خشوع ظاهرى و احترام در مقابل ذات حق تعالى هم لازم است و آنچه خداوند براى بانوان در خضوع و احترام بندگى مىخواهد، مسئله رعایت حجاب هنگام نماز است. قرآن كریم مىفرماید: وَ نَحنُ أَقرَبُ إِلَیهِ مِن حَبلِ الورِید؛[5] (http://www.njavan.com/forum/#_edn5) و ما از شاهرگ [او] (انسان) به او نزدیكتریم.
از اینكه خداوند، رعایت حجاب را هنگام نماز واجب كرده، مىفهمیم كه حجاب، بهترین و تنها لباسِ حضور نزد پروردگار است. حجاب براى زنان مؤمن، مقدمه قرب و نزدیكى به حق تعالى است و بهترین تمرین براى حفظ و رعایت آن براى بانوان در برابر نامحرم به شمار مىرود، زیرا خانمىكه پنج نوبت در شبانه روز در آنجا كه نامحرمى نیست این گونه خود را بپوشاند، بىگمان خود را در برابر نامحرم بهتر مىپوشاند؛ البته مسئله لزوم رعایت حجاب براى بانوان در نماز، ممكن است حكمتهاى دیگرى هم داشته باشد كه براى ما معلوم نیست، چون فلسفه و حكمت[6] (http://www.njavan.com/forum/#_edn6) همه احكام براى ما بیان نشده و آنچه بیان شده نیز به طور كامل به دست ما نرسیده است.[7] (http://www.njavan.com/forum/#_edn7)
در پایان خوب است به این نكته نیز اشاره كنیم كه لباس كامل در حضور بزرگان، نوعی رعایت ادب محسوب می شود از این رو می بینیم كه هیچ شخصی(به طور مثال یك مرد) برای ملاقات با مرد دیگری كه از شخصیت های بزرگ می باشد تنها با شرت و تیشرت حاضر نمی شود با اینكه هر دو از نظر شرعی محرمند. پس نماز كه حضور در محضر اللهیست به طریق اولی می طلبد كه انسان برای رعایت ادب، پوششی مناسب داشته باشد.
موفق باشید.
[1] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref1) .رساله عملیه امام خمینی (ره )مسأله 789ج1
[2] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref2)استفتائات امام خمینى، ج 1، ص 137؛ توضیح المسائل مراجع، ج 1 ص 465
[3] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref3) . پرسمان، ج6، ص: 151
[4] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref4) . ترجمه المیزان، ج 8، ص 86.
[5] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref5) . ق، آیه 16
[6] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref6) . پرسمان، ج6، ص: 152
[7] (http://www.njavan.com/forum/#_ednref7) . اقتباس از: محمد وحیدى، احكام بانوان، ص 17؛ على محمدى، فلسفه حجاب، ص 17