با ShadowPlay بدون افت سرعت از بازی‌ها فیلم تهیه کنید

انویدیا با بهره‌گیری از توان بالای کارت گرافیک‌های رده بالای خود در زمینه‌ی اینکد یا فشرده‌سازی ویدیو، نرم‌افزار رایگانی به نام ShadowPlay را به مجموعه‌ی نرم‌افزارهای بازی خود اضافه کرده که قادر به فیلم‌برداری از بازی با سرعتی بسیار بالاست به طوری که در آزمایشات، کاهش سرعت حین فیلم‌برداری و ذخیره کردن آن، نامحسوس بوده است. در مورد سایر نرم‌افزارهای فیلم‌برداری از بازی‌ها، منابع سیستم به شدت درگیر شده و افت سرعت اجرای بازی کاملاً محسوس است.
بخش دیگر GameStream است که ویدیوی بازی را به صورت آنلاین منتقل می‌کند. در این نرم‌افزار هم استفاده از اینکدر سخت‌افزاری NVENC منابع سیستم را آزاد و انتقال و پخش ویدیو را تسریع می‌کند چرا که حجم ویدیو تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
این موضوع روی محصولات GRID انویدیا که شبکه‌ای از کامپیوترها را درگیر می‌کند و حجم ویدیوهای انتقالی مهم است هم بسیار موثر واقع می‌شود.
Maxwell و دیکُد کردن ویدیو برای کاهش استفاده از پردازنده‌ی اصلی

مکسول از این نظر هم کمی بهتر از کپلر است. در مکسول خبری از پشتیبانی کامل دیکد کردن سخت‌افزاری ویدیوهایی با کدک H.265 یا HEVC نیست. توجه کنید که این استاندارد، کدک‌های جدیدی را در بر می‌گیرد که جایگزین H.264 می‌شوند و در فشرده‌سازی ویدیو، موثرتر هستند. هنگام دیکد هم بار پردازشی سنگین‌تر است. انویدیا می‌گوید مکسول دیکد کردن ویدیوهای H.265 را تا حدی سخت‌افزاری و تا حدی نرم‌افزاری انجام می‌دهد.
این موضوع کمی ناامیدکننده است چرا که با عمومی شدن کدک جدید، انتظار داشتیم که کارت گرافیک‌های نسل بعدی این کمپانی قادر به رمزگشایی سخت‌افزاری آن باشند و بار پردازشی را از دوش پردازنده‌ی اصلی بردارند. تا رونمایی از نسل بعدی باید ببینیم کارت گرافیک‌های مکسولی تا چه حد بار پردازشی پردازنده‌ی اصلی را در هنگام نمایش یک فیلم اولترا اچ‌دی با کدک H.265 کاهش می‌دهند.
از H.265 که بگذریم عمل دیکد در مجموع سریع‌تر شده و توان کمتری هم نیاز دارد. انویدیا می‌گوید با استفاده از حافظه‌ی کش ناحیه‌ای برای دیکدر و همچنین بهینه کردن کارایی حافظه هنگام دیکد ویدیو، کارایی بین 8 تا 10 برابر بهینه‌تر از معماری کپلر شده است.
برای آزمودن صحت ادعای انویدیا از ویندوز 8.1 استفاده شده که رندرکننده‌ی پیش‌فرض ویدیو در آن EVR است. توان مصرفی و بار پردازشی کارت گرافیک یا GPU را در سه محصول مختلف مقایسه کنید:

مشخص است که توان مصرفی GTX 750 Ti تا حدی پایین‌تر از نسل قبل و همچنین یکی از رقبای محصول ای‌ام‌دی به نام HD 7750 است.
برای آزمودن سرعت و کیفیت تبدیل ویدیو و اندازه‌گیری توان مصرفی فعلاً نتیجه به ضرر GTX 750 Ti است ولیکن با توجه به مشکلی که انویدیا در بخش درایور شناسایی کرده، فعلاً نمی‌توان نظر قطعی داد و باید تا عرضه‌ی نسخه‌ی جدید درایور صبر کرد.
یک حالت کم‌مصرف جدید به نام GC5 هم اضافه شده که در زمان استفاده‌ی سبک مثل پخش ویدیو کاربرد دارد و توان مصرفی را در حد پایین نگه می‌دارد. انویدیا در مورد روش کار GC5 فعلاً اطلاعات بیشتری منتشر نکرده است اما در آزمون دیکد ویدیو اثر آن کم اما مشهود است.
NVIDIA vs AMD: مقایسه‌ی قیمتی و محصولات رقیب

در ابتدا به تصویر زیر توجه کنید:

R7 265 جدید و R7 260 که چند ماه قبل عرضه شدند، در این بازه‌ی قیمتی در برابر محصولات مکسولی انویدیا قد علم می‌کنند. بنابراین تمرکز در بررسی بنچ‌مارک‌ها و بازی‌های مختلف، روی 4 کارت گرافیک است. GTX 750، GTX 750 Ti در برابر R7 265 و R7 260 ای‌ام‌دی.
در تصویر زیر مشخصات سیستم تست ذکر شده است:

بررسی کارایی Maxwell در بازی‌ها

نتیجه‌ی آزمون در چند بازی سنگین امروزی با رزولوشن نسبتاً بالا را در نمودارهای زیر ببنید:





تا اینجای کار نتیجه به نفع ای‌ام‌دی بوده، حتی جالب است که در سری R200 ای‌ام‌دی، مشکلی که در سال‌های قبل در رابطه با بالا و پایین رفتن بیش از حد سرعت اجرا وجود داشت، به نظر حل شده و مینیمم سرعت اجرای بازی Company of Heros 2 هم به نفع ای‌ام‌دی تمام شده است.
حتی در Crysis 3 هم ای‌ام‌دی پیشتاز است:



Maxwell در بنچ‌مارک‌های محاسباتی

ای‌ام‌دی در سال‌های اخیر همکاری بسیار خوبی با سازندگان بزرگ نرم‌افزارهای محاسباتی، مهندسی و مالتی‌مدیا مثل Adobe، Autodesk و دیگران داشته و حالا در مباحث محاسبه به کمک کارت گرافیک به نقطه‌ای رسیده که در بیشتر نرم‌افزارها، نمی‌توان برتری آن را انکار کرد.