انواع مدلهای غیر تکنیکی
1- مدل چارترز
او معتقد بود برای تعریف هدفهای برنامه درسی ،باید آنها به ایده آلها و فعالیتها با استفاده از روشهای تحلیل شغل ( درون نگری ، مصاحبه ، پرسشنامه و تحلیل واقعی آنچه که روی کار انجام میگرفت ) که در ارتش در جنگ جهانی اول شهرت یافت تحلیل شوند .چارترز معتقد بودکه : فعالیت باید تا نقطه ای که دانش آموز بتواند بدون کمک دیگران یاد بگیرد تجزیه شود.
2- مدل وین اشتین و فانتی نی:
این دو دانشمند عقیده داشتند که دارای هدف انسانی ( خود شناسی دانش آموزان و تصورات شان از خودشان) را توسعه دهد که شامل 7 مرحله است که عبارتند از :
الف – شناخت فراگیر : در این مرحله برنامه ریزان درسی به داده های جمعیت شناسی و فرهنگی دانش آموزان و همچنین به سطوح رشد وویژگیهای روان شناختی آنان توجه میکنند.
ب- تعیین علایق :در این مرحله برنامه ریزان باید با توجه به ویژگی های روانی و شرایط فرهنگی، اجتماعی موجود علایق را کشف کرده ومبنای تعلیم وتربیت قرار دهند.
ج- ایده های سازماندهنده :که براساس علایق فراگیر انتخاب میشوند
د- انتخاب زمینه هایی که محتوا بر اساس آنها شکل میگیرد برای مثال عواطف و علایق فرد درباره دوستان ورزشها و کلوپها می توانند تعیین کننده محتوا باشند
و- مهارتهای یادگیری: برای مثال مهارتهای اساسی خوا ندن ، نوشتن ، مهارتهای آگاهی اجتماعی یعنی مهارتهای اجتماعی به اندازه مهارتهای شناختی اهمیت دارند .
ه- روشهای تدریس: که بیشتر بر روی ابعاد عاطفی تاکید دارد.
نتيجه گيري»
برنامه ريزي درسي به محتواي رسمي و غير رسمي , فرايند , محتوا , آموزشهاي آشکار و پنهان اطلاق ميگردد که بوسله آنها فراگير تحت هدايت مدرسه , دانش لازم را به دست مي آورد و قبل از طرح فرايند برنامه درسي فراگير بايد با مدلهاي برنامه ريزي آشنا گردد که در دو مدل تکنيکي که به صورت خطي ميباشد و از بالا به پايين اعمال اراده وقدرت ميکند وغير تکنيکي که فرايند برنامه ريزي درسي را بصورت کاملا باز در نظر ميگيرد واز پايين به بالا تجربه هاي فراگير به معلم وبرنامه ريز جهت مي دهدکه بابيت- تابا – سيلور و الکساند ر –تايلر ازمدل برنامه ريزان تکنيکي مي باشند و وتين اشتاين –فانتي ني از مدل برنامه ريزان غير تکنيکي هستند.
منابع:
1-كيامنش، عليرضا و غلامعلي احمدي و نعمت اله موسي پور، طرح كلي ارزشيابي برنامههاي درسي، تهران، سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، 1374
2- سيلور، جي، ويليام ام.الكساندر و آرتورجي.لوييس، برنامه ريزي درسي، ترجمه غلامرضا خوي نژاد، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوي، 1372.
3- ملکی ، حسن – راهنمای عمل- زمستان 1388-
4- سلیمانپور ، دکتر جواد، برنامه ریزی درسی با تاکید بر تدوین محتوای درسی فعا ل و کاربرد تحلیل محتوا ، 1384
علاقه مندی ها (Bookmarks)