اگر منظور از باطل شدن همین راه های ظاهری می باشد (مثل بطلان وضو.. خواب .. زیاده و نقصان رکن و ..) در اینصورت باطل شدن نماز ماموم ربطی به امام جماعت ندارد. یعنی مسئولش امام جماعت نیست و خود ماموم باید دوباره بخواند چه اداء چه قضاء آن را.
همچنین اگر نماز امام جماعت از راه های ظاهری باطل شود یا به هر دلیلی قادر به ادامه دادن نماز نباشد, مامومین باید نماز خود را بصورت فرادی ادامه دهند و سلام دهند و نمازشان صحیح است. اما اگر امام جماعت متوجه شود بخاطر دلیلی نمازش باطل بوده است باید مامومین را آگاه کند تا نمازی که به جماعت خوانده اند را اعاده نمایند.
و اگر منظور از باطل شدن نماز ماموم , قبول نشدن نماز او بخاطر عدم عدالت امام جماعت یا دارا نبودن شرایط امام جماعت بودن است, در اینصورت اگر ماموم به اختیار و با علم به اینکه شاید امام جماعت شرایط را نداشته باشد اقتدا کرده باشد, خودش مسئول نماز است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)