درصد استفاده ی افراد از سمعک
بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 2005، 278 میلیون نفر در سراسر دنیا اختلال شنوایی متوسط تا وسیع در هر دو گوش دارند.
در این میان عفونت مزمن گوش میانی علت اصلی کاهش شنوایی خفیف تا متوسط در کودکان است. در کشورهای در حال توسعه هم از هر 40 نفر که نیاز به سمعک دارند، کمتر از یک نفر دارای سمعک است و تخمین زده میشود که تولید سالانه فعلی سمعک در حد کمتر از 10 درصد نیاز جهانی است.با این اوصاف به گفته کارشناسان 50 درصد موارد ناشنوایی و کم شنوایی از طریق پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان قابل اجتناب است.
اما ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ مطالعه ﺟـﺎﻣﻌﻲ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺷﻴﻮﻉ ﻧﺎﺷـﻨﻮﺍﻳﻲ ﻭ ﮐـﻢ ﺷـﻨﻮﺍﻳﻲ ﺩﺭ گروههای سنی مختلف ﺻـﻮﺭﺕ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، در حالی که ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩاﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻭ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺷﻴﻮﻉ ﻳﮏ ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﺖ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻣﻔﻴﺪ ﺑـﺮﺍﻱ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺑـﺎﺭ ﺁﻥ ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﺖﺭﻭﻱ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ در ﻃﺮﺍﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻱ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﺭﺯﺵ ﻭﻳﮋﻩﺍﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ.
سیستم های حلقه ی القائی
سیستم های حلقه ی القائی یکی از قدیمی ترین انواع وسایل کمک شنوایی است که امروزه نیز کاربرد دارد. از این سیستم ها غالبا در مدارس کودکان کم شنوا، ساختمان های عمومی و تالارهای سخنرانی استفاده می شود.همچنین یه کمک این سیستم، امکان اتصال سایر وسایل کمک شنوایی به سمعک شخصی وجود دارد، که با اتصال مستقیم حلقه ی القائی گردنی یه سیستم های سیم دار، مادون قرمز و FM امکانپذیر است.
سیستم حلقه ی القائی از میکروفون، تقویت کننده، حلقه ی سیم و رسیور تشکیل شده است که سیم، دور محیط شنیداری مورد نظر کشیده می شود. این محیط می تواند شامل کل اتاق یا بخشی از آن باشد. در موارد انفرادی نیز، امکان استفاده از حلقه ی القائی گردنی وجود دارد.
در این سیستم، سیگنال ورودی توسط میکروفرون دریافت شده و پس از تقویت از طریق حلقه ی سیم انتقال می یابد. حلقه ی سیم، میدان مغناطیسی ایجاد می کند که قدرت آن متناسب با سیگنال ورودی است و در صورت قرار گرفتن سیم دیگری در میدان مغناطیسی موثر، سیگنال ورودی دریافت می گردد. بطور کلی، تله کویل(T) سمعک فرد یا تقویت کننده ی القائی شخصی، ارتباط الکترومغناطیسی را برقرار می سازد.
سیستم های حلقه ی القائی، وسابل مقرون به صرفه ای برای تقویت صدا می باشند. برای مثال، تنها با استفاده از یک سیستم می توان کل اتاق را سیم کشی کرده و امکان تقویت صدا را برای تعداد زیادی از افراد کم شنوا فراهم نمود. با این وجود، کاربرد این سیستم ها با مشکلات خاصی روبروست. نخست اینکه، احتمال دخالت میدان مغناطیسی یک اتاق در اتاق های مجاور وجود دارد و این امر در مواردی که بیش از یک اتاق از سیستم القائی برخوردار باشد، مانند مدارس، مشکل ایجاد خواهد کرد.
دوم اینکه، سیستم های حلقه ی القائی از منابعی چون لامپ های فلورسنت، مبدل ها، و سیم های حامل جریان در میدان مغناطیسی، متاثر می شوند. دخالت این منابع می تواند نوعی نویز فرکانس پایین، یا افزایش اعوجاج را موجب می گردد.
سیستم های FM
سیستم های FM، از جمله وسایل تقویت صوت بدون سیستم است که در آن، سیگنال صوتی دریافت شده توسط میکروفون به امواج حامل مدوله شده ی فرکانس رادیویی تبدیل شده و به رسیوری که بر روی گوش فرد کم شنوا قرار دارد، انتقال می یابد. هر سیستم های FM از فرستنده ای با فرکانس رادیویی خاص، آنتن و رسیور قابل حمل تشکیل شده است.
بطور کلی، دو نوع سیستم های FM وجود دارد. یک نوع آن که سیستم های FM کامل می باشد و از یک میکروفون FM بر روی فرستنده با آنتن همراه، یک میکروفون محیطی بر روی رسیور FM و یک تقویت کننده با قدرت کافی تشکیل شده است. استفاده از این سیستم بعنوان وسیله ی تقویت کننده ی اصلی، در محیط های آموزشی کودکان کم شنوا توصیه شده است.
دومین سیستم FM یا سیستم FM شخصی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم قابل استفاده است. اتصال مستقیم شامل استفاده از گوشی ها، رسیور خارجی با قالب، یا کاربرد DAI است. اتصال غیر مستقیم نیز از طریق القای مغناطیسی یا حلقه ی القای گردنی صورت می پذیرد. بررسی ها نشان داده است که اتصال غیر مستقیم از طریق تله کویل یا اتصال مستقیم از طریق audio shoe، ممکن است پاسخ فرکانسی خروجی را تغییر دهد، که مورد دوم معمولا ناشی از عدم تطبیق امپدانسی بین اجزای مختلف الکترونیکی است. از این رو، بدلیل ثابت نبودن مشخصات الکتروآکوستیکی سیستم های FM شخصی، ارزیابی عملکرد آنها پیش از استفاده، لازم است.
در سیستم FMمیدان صوتی که نوع دیگری از این سیستم است، گوینده از یک میکروفون و فرستنده قابل حمل استفاده می کند که صدای او پس از انتقال از طریق امواج FM، توسط رسیور- تقویت کننده ای که در نقطه ای از اتاق قرار دارد، دریافت می شود. این رسیور-تقویت کننده، به بلندگوهایی وصل است که از لحاظ مکانی، در موقعیت های خاصی از اتاق قرار گرفته اند تا بلندی یکسانی را در سراسر آن ایجاد نمایند. بهبود نسبت سیگنال به نویز حاصل از این سیستم می تواند در کلاس های آموزشی کودکان پیش دبستانی، کودکان دچار اختلالات پردازش شنیداری مرکزی(CAPD)، اختلالات یادگیری(LD)، و کم شنوایی های خفیف، نقش مؤثری را ایفا نماید. از جمله مزایای مهم این سیستم، هزینه ی کمتر آن نسبت به سیستم FM است.
در سیستم FM، کاربرد موفقیت آمیزی در نقایص شنوایی مختلف، شامل: کم شنوایی های شدید و عمیق، اختلالات شنوایی مرکزی، کم شنوایی های خفیف، کم شنوایی های یک طرفه و اختلالات رشدی داشته است. همچنین این سیستم بعنوان وسیله ی کمک شنوایی اصلی در برنامه ی آموزش تلفیقی کودکان کم شنوای مدرسه رو، برنامه های مداخله ی سریع، و نیز برای بزرگسالان کم شنوا، کاربرد گسنرده ای یافته است. در سیستم FM، بدلیل استفاده از امواج رادیویی، محدودیت سیست های سیم دار و مادون قرمز وجود ندارد، و می توان آنرا در هوای آزاد، کلاس های درس، تالارهای سخنرانی، اتاق های منزل، جلسات گروهی، و برای استفاده از ضبط و تلویزیون بکار می رود.
با این وجود کاربرد سیستم FM نیز با محدودیت های روبرو است. از جمله این محدودیت ها، دریافت سیگنال هایی است که فرکانس آنها فرکانس امواج FM یکسان می باشد. برای مثال، فرکانس حامل بسیاری از سیستم های فراخوان، در همان محدوده ی فرکانسی 76-72 مگاهرتز اختصاص یافته از سوی FCC است که می تواند در انتقال امواج FM، مداخله نماید. مشکل دیگر، در صورت استفاده از کانال های FM جفتی رخ می دهد. به طوری که رسیور FM، فقط سیگنال قوی تر را دریافت می کند(اثر چیرگی). لذا آموزش معلمین، مربیان و والدین برای استفاده صحیح از این سیستم ها ضروری است. همچنین، به هنگام توصیه به استفاده از سیستم FM، هزینه باید مورد نظر قرار گیرد. بعبارت دیگر اگرچه قیمت این سیستم ها، طیف گسترده ای را شامل می شود، اما مشخصا گرانتر از سیستم های سیم دار می باشند.
کاشت حلزون
تاریخچۀ کاشت حلزون
مبدأ پیدایش کاشت حلزونی شنوایی را میتوان در ۲۰۰ سال قبل (۱۸۰۰ میلادی) و در تحقیقات دانشمند ایتالیایی آلساندرو ولتا -مخترع باتری- جستجو کرد. این دانشمند با استفاده از باتری به عنوان یک ابزار تحقیقاتی نشان داد که تحریک الکتریکی در انسان میتواند مستقیماً احساس شنوایی، بینایی، بویایی و لامسه را ایجاد نماید. وی با قرار دادن دو انتهای یک باتری ۵۰ ولت در هر یک از گوشهای خود شوکی شدید در سرش احساس کرد و سپس صدایی نویز مانند را شنید. آسیبرسان بودن این کار موجب شد تا وی از ادامه پژوهش در این زمینه خودداری کند.
در سال 1972 اولین پروتز کاشت حلزون در گوش یک فرد بزرگسال در موسسۀ خانه شنوایی انجام گردید. این پروتز شامل یک الکترود در پیچ پایۀ حلزون و یک الکترود اتصال به زمین واقع در شیپور استاش بود. با استفاده از این پروتز فرد تنها قادر بود اطلاعاتی در مورد بود و نبود صدا، مدت زمان ارائه صدا و نیز شدت صدا را دریافت کند. حتی با استفاده از این اطلاعات محدود نیز بسیاری از افراد قدرت گفتارخوانی شان پیشرفت می کرد و در صورت توانبخشی مناسب قادر می شدند اصوات محیطی را شناسایی کنند. این پروتز برای بیش از 1000 نفر مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1980 پروتزی برای استفاده در کودکان بالای 2 سال طراحی شد. پروتزهای چندکاناله در دهۀ 1980 مورد استفادۀ وسیع قرار گرفت. با استفاده از این پیشرفت اطلاعات فرکانسی دقیقتری به گوش فرد می رسید و بسیاری از بیماران به مهارت درک گفتار در مجموعه باز حتی بدون علائم بینائی می رسیدند.
وضعیت کنونی کاشت حلزونی
طبق آمارهای موجود، تا ماه آوریل ۲۰۰۹ میلادی تقریباً ۱۸۸۰۰۰ نفر در سرتاسر جهان این پروتز را دریافت کردهاند. در ایالات متحده نیز ۳۰۰۰۰ بزرگسال و ۳۰۰۰۰ کودک دریافتکننده این پروتز بودهاند و هر روز نیز بر میزان کاربران آن افزوده میشود.
نحوه عملکرد حلزون مصنوعی
در حال حاضر سیستمهای کاشت حلزون متعددی در دنیا وجود دارد که هر کدام ویژگی ها، مزایا و معایب خود را دارند ولی در کل همه از اصول کلی یکسانی برای تقویت شنوایی افراد کاشت شده بهره می برند. همه سیستمها متشکل است از یک مجموعه خارجی متصل به یک پردازشگر گفتاری با یک منبع باتری و نیز یک بخش داخلی که توسط جراحی در زیر پوست سر فرد قرار داده می شود و متصل است به یک الکترود که در داخل حلزون گوش قرار داده می شود. مجموعه خارجی شامل میکروفون، پردازشگر گفتاری پشت گوشی یا جیبی و کویل منتقل کنندۀ خارجی می باشد. کویل منتقل کنندۀ خارجی در جایی که گیرندۀ داخلی در زیر پوست قرار دارد توسط آهنربا به سر می چسبد.
بخش داخلی پروتز کاشت حلزونی(مدل Cochlear Freedom 24 RE)
میکروفون محرک صوتی را دریافت کرده، آنرا به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و به پردازشگر گفتار می فرستد. پردازشگر گفتار این سیگنال را با استفاده از استراتژی خاصِ دستگاه، کدبندی کرده و آنرا به کویل منتقل کنندۀ خارجی می فرستد. کویل نیز این اطلاعات را از طریق امواج رادیویی اِف اِم به گیرندۀ داخلی زیر پوست انتقال میدهد، که آن نیز به نوبه خود اطلاعات را به الکترودهای کاشت شده در حلزون تحویل می دهد تا فیبرهای عصبی باقیمانده از عصب شنوایی را مورد تحریک قرار دهد. سپس عصب شنوایی این اطلاعات را به قشر مغز تحویل می دهد تا فرد تحریک صوتی را دریافت کند. تمامی اینها تنها در کسری از میکروثانیه ها اتفاق می افتد.
تیم کاشت حلزون
جهت نیل به موفقیت در کاشت حلزون نیاز به یک تیم چند تخصصی می باشد. اعضاء این تیم باید از مرحله ارزیابی اولیه جهت کاندیداتوری تا پایان توانبخشی در کلیه مراحل دخیل و درگیر باشند. تیم باید شامل یک متخصص گوش و حلق و بینی و یک ادیولوژیست باشد که به عنوان مدیران تیم محسوب می گردند. متخصص گوش تصمیمات پزشکی را اتخاذ می کند و جراحی را انجام می دهد. ادیولوژیست کاندیداتوری ادیولوژیک را تعیین و نیز پس از جراحی، پردازشگر گفتار را برنامه ریزی می کند. همچنین ادیولوژیست با همکاری سایر اعضاء تیم، برنامه درمان توانبخشی را طرح ریزی می نماید. سایر اعضاء تیم شامل موارد زیر می باشند:
a. آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر)
b. روانشناس
c. مربی کودکان کم شنوا
d. مددکار اجتماعی
e. والدین
ارتباط کامل میان اعضاء تیم برای موفقیت کاشت حلزون، بسیار ضروری می باشد.
کاندیدای کاشت حلزون کیست؟
هر فرد کم شنوا یا ناشنوایی کاندید مناسب برای این جراحی نمی باشد. ارزیابی های کاندیداتوری شامل یک سری ارزیابی ها توسط اعضاء مختلف تیم می باشد. در سالهای اولیه این جراحی برای بزرگسالان با ناشنوایی عمیق پس از دوره زبان آموزی انجام می شد ولی اخیراً FDA انجام جراحی برای افراد بالای 12 ماه را تأئید نموده است. خط مشی های ادیولوژیک توسط مقایسۀ افراد کاشت شده با آنهایی که افت شنوایی مشابه دارند و از سمعک استفاده می کنند، تعیین می گردد. بیماران باید دارای افت شنوایی حسی ـ عصبی عمیق و دوطرفه باشند. با معیار کمیته شنوایی و تعادل آکادمی جراحان گوش،حلق و بینی ـ سر و گردن آمریکا، فرد بزرگسال باید با استفاده از سمعک و بهترین تقویت ممکن، امتیاز کمتر از 50% در یک گوش و کمتر از 60% در گوش مقابل کسب کند تا کاندیدِ کاشت گردد. البته با پیشرفت تکنولوژی و برخورداری بیماران از صدای با کیفت بهتر، معیارهای کاندیداتوری روزبروز راحت تر و آسان تر گشته است.
در مورد کودکان این معیار شامل افت شنوایی حسی ـ عصبی دو طرفه شدید تا عمیق می باشد که با استفاده از سمعک های معمولی، پیشرفت زبانی قابل قبولی را در یک بازه زمانی نداشته اند. تعیین پیشرفت قابل قبول در مورد کودکان مسأله ای مهم و بسیار مشکل می باشد و در این مورد، معیار کاندیداتوری شامل پیشرفت کم تا عدم پیشرفت در مهارت شنیداری با استفاده از سمعک و نیز آموزشهای توانبخشی مناسب می باشد. برای کودکان بزرگتر در معیار درک کلمه، کودک در صورت کسب امتیاز کمتر از 30% کاندید کاشت می باشد. ارزیابی های زبانی و گفتاری نیز برای تمامی افراد باید انجام گردد.
معاینات و ارزیابی های پزشکی نیز شامل CT Scan و MRI جهت بررسی وضعیت آناتومیکی گوش انجام می شود. علاوه بر اینها هیچ گونه کنترا اندیکاسیون پزشکی نیز نظیر عدم وجود عصب هشتم (عصب شنوایی)، وضعیت نامناسب حلزون یا کانال عصب شنوایی داخلی و ... نباید وجود داشته باشد. گوش میانی فرد نیز در هنگام جراحی
نباید عفونی باشد و فرد باید شرایط لازم جهت تحمل بیهوشی را داشته باشد.





پاسخ با نقل قول



علاقه مندی ها (Bookmarks)