شغل از نظر لغوی، به معنای به کار واداشتن کسی و آن چه مایه مشغولیت می باشد، است. از طریق اشتغال، فردْ فعالانه در جریان تولید و خدمات مشارکت می کند و پاداشی نقدی یا جنسی دریافت می دارد. کار و شغل، فعالیتی بدنی یا فکری در راه تولید و خدمت است. بنابراین، در تعریف شغل می توان گفت: شغل، یعنی کاری که فرد، مشغول به انجام آن است و به وسیله آن، هم انجام وظیفه می کند و هم امرار معاش می نماید
سوپرماركت دفتر پخش وتوزيع عمده مواد غذايي
بقالي، خواربارفروشي (خرده فروشي) لبنياتي
فروشگاه مواد غذايي و پروتئيني عطاري
ميوه و تره بار قصابي (گوشت ومرغ)
نانوايي (توليد نان سنتي/فانتزي ) فروش ماهي
رستوران كبابي/جگركي
اغذيه فروشي طباخي
پيتزا فروشي و ساندويچ آشپزخانه (كيترينگ)
قنادي آبميوه و بستني فروشي
كافي شاپ خشكبار فروشي
فروش نان فانتزي
اگر به ساختار اقتصادی محلههای قدیم نگاه کنیم، بقالیها یکی از مهمترین و مرکزیترین نقاط محلهان
اغلب بقالیها در روزگار قدیم، مرکز تعاملات محل بوده و به نوعی، میدان محله محسوب میشود. اگر حالی داشته باشید و کنجکاو باشید، میتوانید این تعاملات محلهای را در روستاهای بالادست محله مشاهده کنید، بخصوص روستاهایی مانند رندان و کیگا و سنگان در اغلب این روستاها بقالی مرکز محله بود و آن را به نام صاحب بقالی میشناختند.
در چنین فضایی است که میتوان به پیچیده بودن روش بقالی در محلههای قدیم پی برد. بقالها معمولاً افرادی بودند که مردم به آنها اعتماد داشتند و چون بقالی در دل محله قرار داشت، معمولاً آدمهای بیانصاف نمیتوانستند در آن دوام بیاورند، چون مردم بزودی آنها را از گردونه کسب و کار خارج میکردند.
اقتصاد محله در روزگار قدیم در دست بقالها بود. این بقالها بودند که موجب گردش مالی در محله میشدند. بقالهای ناشی با گران کردن یا احتکار یک جنس بحران خاصی در محله ایجاد میکردن:
«الان هر کس که پولی به دست میآورد، هوس میکند بقالی باز کند، اما واقعاً دوام نمیآورد تا حالا خیلیها در این محل سعی کردهاند بقالی باز کنند، اما نتوانستهاند دوام بیاورند.» «بقالی یکی از سختترین شغلهاست. شما مجبوری جنس عمده بخری و خرده بفروشی. اگر نسیه هم باشد که دیگر واویلا. دفتر حساب و کتاب هم جای خودش را دارد
به گفته اغلب کارشناسان امور اقتصادی و شهری، بقالی دیگر نمیتواند نیازهای مردم امروز را برآورده کند. از یک طرف، متنوع شدن کالاها و نیازهای امروز و از سوی دیگر، زیاد شدن مشتریها و مصرفگرایی بیش از حد شهرها موجب شده تا بقالی دیگر کارکردش را از دست بدهد و با گسترش شهرها جایش را به سوپرمارکتها، فروشگاههای زنجیرهای و هایپرمارکتها بدهد.
در چنین فضایی است که باید دکان کوچکی را که تا پیش از این فقط در آن ماست و پنیر و قند و شکر و حبوبات و سیگار پیدا میشد فراموش کرد و قدم به جایی گذاشت که گاهی برای خرید تمام مایحتاج منزلت ممکن است نتوانی یک روز کامل آن را بگردی. فروشگاههای زنجیرهای و هایپرمارکتها از این دستند که دنیای مدرن برای ما به ارمغان آورده
سازمان میادین میوه و تره بار
سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری با رعایت بند 18 و20 ماده 55 قانون شهرداری و همچنین ماده 7 آئین نامه اجرایی ، ماده 31 قانون نوسازی و عمران شهری و قانون نحوه تقویم ابنیه ، املاک و اراضی مورد نیاز شهرداریها مصوب 28/8/1370 و بر اساس مفاد ماده 84 قانون شهرداری و بند 15 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور وانتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 ، در سال 1378 تاسیس گردیده و وابسته به شهرداری مشهد می باشد که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و مطابق مواد این اساسنامه و قانون اصلاح ماده واحده قانون نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه توزیع میوه مصوب سال 1358و قانون اصلاحی آن مصوب 20/5/1372 مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی مربوط مصوب 1/11/1374 هیات وزیران طبق اصول بازرگانی و بصورت خودگردان و خودکفا اداره می شود . برخی از فعالیت های این سازمان به شرح ذیل می باشد : 1. ایجاد میادین و بازارهای میوه و تره بار و ارزاق عمومی در مقیاس شهری ، منطقه ای و محلی 2. ایجاد مجتمع های صنفی و کارگاهی با هدف ساماندهی و انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده 3. جلوگیری از فعالیت مشاغلی که سبب ایجاد مزاحمت برا یمحیط زندگی شهروندان می باشند. 4. ساماندهی مشاغل غیر رسمی با ایجاد بازارهای سیار (دستفروشان) 5.ساماندهی فعالیت کیوسک های مطبوعات ، نان قدس رضوی و عرضه یخ 6.بازارهای مصالح ساختمانی با هدف ساماندهی خودروهای حامل مصالح 7.ساماندهی و نظارت بر فضاهای تبلیغاتی شهر 8. ایجاد بازارهای خودرو وکتاب و ...
علاقه مندی ها (Bookmarks)