دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14

موضوع: سلسله مراتب آداب معاشـــــرت (قابل توجه)

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #12
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    اقتصاد
    نوشته ها
    8,281
    ارسال تشکر
    21,844
    دریافت تشکر: 45,916
    قدرت امتیاز دهی
    82825
    Array
    Almas Parsi's: جدید94

    پیش فرض پاسخ : سلسله مراتب آداب معاشـــــرت (قابل توجه)

    20 توصیه کاربردی برای آداب معاشرت

    یکی از عوامل مهم آداب معاشرت، سلام کردن و شیوه دست دادن است. سلام کردن و دست دادن در آموزه های دینی و در تمام جوامع به نشانه دوستی و صمیمیت است.

    به منظور یادآوری این فرهنگ و تقدیر از پیشینیان, توصیه های کاربردی را تقدیم می کنیم:



    1. همیشه در سلام کردن پیشقدم باشید. این عمل شما در ذهن باقی می ماند و نشان بزرگواری شماست.
    2. هنگام سلام کردن به چهره مخاطب نگاه کنید و با لبخند به استقبال ایشان بروید، زیرا ممکن است شما همزبان نباشید. بنابراین لبخند شما به همراه سلام ماندگار می شود.
    3. به هر مجلس یا به هر جمعی که وارد می شوید با صدای رسا به همه سلام کنید حتی اگر دارای رتبه و مقام بالایی هستید. چراکه مجموع سن حاضران به مراتب چندین برابر سن شماست! همچنین زمانی که از مکانی خارج می شوید و جمعی را ترک می کنید، وظیفه دارید از همه حاضران خداحافظی کنید مگر آنکه قصد ورود به جایی مانند استادیوم ورزشی یا خروج از آن را داشته باشید.
    4. آقایان بهتر است در سلام کردن به خانم ها دقت نمایند و فقط به خانم های آشنا سلام کنند. فراموش نکنید که توقف بیش از حد و طولانی به هنگام سلام و احوالپرسی با خانم ها پسندیده نیست.
    5. اگر دوستان در گوشه ای خلوت کرده اند و مشغول صحبت با یکدیگر هستند، به هیچ عنوان در کنار ایشان توقف نداشته باشید مگر از شما دعوت شود تا به جمع ایشان بپیوندید.
    6. علی رغم آنکه بهتر است در سلام کردن پیش دستی کرد، لیکن کوچکترها می بایست سلام کنند، اما به هیچ عنوان پس از سلام کردن دست خود را دراز نکنید. بزرگترها می بایست برای دست دادندست خود را جلو آورند.
    7. هرگاه با تلفن مکالمه می کنید، به محض برقراری ارتباط ابتدا سلام و و سپس خودتان را معرفی کنید؛ به هیچ عنوان توقع سلام کردن دیگران را نداشته باشید.
    8. استادان و معلمان گرامی به هنگام ورود به کلاس های درس می بایست به جمع دانش آموزان و دانشجویان سلام کنند و شاگردان نیز لازم است به پا خیزند.
    9. شایسته است مدیران و معاونان سازمان ها به ویژه آژانس های مسافرتی، هتل ها و کلیه نهادهای فرهنگی به هنگام ورود به محل کار خود به حاضران سلام کنند و اگر کسی به احترام ایشان ایستاد، ضمن تشکر آنها را به نشستن دعوت کنند.
    10. راهنمایان تورهای گردشگری هر مرتبه که وارد اتوبوس گردشگر می شوند یا این که در فواصل مختلف زمانی، میهمانان تور را می بینند، وظیفه دارند به آن ها سلام کنند.
    11. به جای سلام کردن از عبارت خسته نباشید, استفاده نکنید. این جمله بار معنایی خوبی ندارد.
    12. پس از سلام کردن، بسیار کوتاه حال طرف مقابل را بپرسید و اجازه دهید تا وی به شما پاسخ بدهد.
    13. بازاریاب ها و کارمندان وظیفه دارند هنگام مکالمه با سلام کردن و معرفی خود، مطالب خود را بیان کنند.
    14. در سلام کردن از واژه های پارسی استفاده کنید، اما به هیچ عنوان به جای حرکت زبان، سر را به علامت سلام تکان ندهید. این عمل نوعی بی احترامی و کم محلی است.
    15. از واژه های مرسوم در سلام کردن استفاده کنید، گو این که می توانید از واژه درود نیز در شرایط خاص استفاده کنید.
    16. سلام و احوالپرسی نیازمند زمانی طولانی نیست، نه وقت خودتان را بگیرید و نه وقت دیگران را.
    17. درست است که گفته شده پس از سلام کردن باید دست را جلو برد و دست داد، اما فراموش نشود با کسی دو دستی دست ندهید. البته در پایان نمازهای جماعت اگر کسی به شما دودستی دست می دهد، سعی کنید شما نیز چنین کنید.
    18. اگر دست شما خیس است، به هیچ وجه با دست خیس یا با مچ دست، دست ندهید، کافیست عذرخواهی کرده و ایستاده احترام بگذارید.
    19. به هیچ عنوان آقایان به قصد دست دادن نباید دست خود را به سمت خانم ها دراز کنند، بلکه در شرایط ویژه و در میهمانی های خانوادگی هنگام روبرو شدن با خاله یا عمه یا ... اگر این خانم ها دست خود را جلو آورند، شما وظیفه دارید دست بدهید. جلو بردن دست به سمت خانم ها برای دست دادن، نشان از عدم آگاهی نسبت به آداب معاشرت است.
    20. به هنگام دست دادن، دست طرف مقابل را محکم نگیرید، خیلی ملایم و آرام و فقط به مدت 3 الی 5 ثانیه دست ها در تماس باشند، البته شل دست دادن و از روی بی حالی نیز جایز نیست.


    منبع : ایسنا



  2. 2 کاربر از پست مفید Almas Parsi سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تصویر: jتصاویر حمله به اتوبوس تراکتورسازی در رشت
    توسط m.g.s.t.r در انجمن اخبار ورزشی
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 8th February 2013, 10:11 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 16th September 2012, 06:25 PM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 8th August 2010, 01:13 PM
  4. آموزشی: آموزش فتوشاپ - اعمال خالکوبی بروی تصاویر در فتوشاپ
    توسط آبجی در انجمن آموزش و ابزارهای فتوشاپ
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 1st July 2010, 12:32 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •