دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: گلخانه نخبگان

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #7
    کاربر حرفه ای
    رشته تحصیلی
    آب و خاک
    نوشته ها
    6,338
    ارسال تشکر
    36,121
    دریافت تشکر: 19,588
    قدرت امتیاز دهی
    34269
    Array
    *FATIMA*'s: جدید75

    پیش فرض پاسخ : گلخانه نخبگان

    شمعدانی
    نام فارسی : شمعدانی

    نام علمی : Pelargonium

    این گیاه از خانواده ژرانیاسه و دارای گونه های بسیار زیاد و زادگاه اصلی آن مناطق معتدل آفریقای جنوبی ، استرالیا ، ترکیه است ولی اکنون در سراسر جهان از این گیاه به عنوان یک گل زینتی برای باغچه و آپارتمان استفاده می نمایند . گل های آن بادوام و با رنگ های مختلف ، سفید ، قرمز ، صورتی ، ارغوانی ، بنفش زینت بخش خانه ها است . با توجه به شکل ظاهر و نوع گل ، آنها را به چند گروه تقسیم نموده اند .

    گروه اول : جرانیوم یا شمعدانی ساده

    گلی ماندنی و بی زحمت در شرایط سهل هم در گلدان و هم در زمین قابل استفاده است ولی چون بوته دوساله بیشتر آن کم گل می شود لذا هر سال آبان ماه از آن قلمه زده و زمستان را در گلخانه یا پشت پنجره اطاق آفتابرو نگهداری کرده نیمه فروردین بیرون آورده در گلدان یا زمین می کارند . قلمه شمعدانی پرقدرت و زیاد گل می دهد . در شرایط مناسب و زیر اشعه مستقیم آفتاب در تمام سال گل می دهد و حتی المقدور خاک سطح باغچه و یا گلدان ، بین دو آبیاری بایستی خشک شود
    1
    / شمعدانی معمولی به رنگ های مختلف (سفید – صورتی – پیازی – نارنجی – قرمز – بنفش کمرنگ) و به دو نوع پُرپر و تک پر می باشد
    2/ وقت گل آن در هوای آزاد از اواخر اردیبهشت تا اواخر آبان ماه است ولی چنانچه در گلخانه باشد زمستان هم گل خواهد داشت – قد بوته تا 50 سانتیمتر هم می رسد ولی پاکوتاه آن مرغوب تر است
    3/ خاک آن بایستی (3|1 خاک باغچه 3|1 خاکبرگ 3|1 ماسه) باشد
    4/ شمعدانی در مقابل آفتاب شدید تابستان دوام داشته و زیاد گل می دهد ولی هرچه در سایه باشد کم گل تر و دراز خواهد شد
    5/ شمعدانی به کود کم احتیاج دارد . آب ان بایستی به مقدار کافی یعنی اگر در گلدان باشد باید خاکش همیشه مرطوب بماند و اگر در باغچه است بنا به گرمای هوا روزی یک یا دو مرتبه آبپاشی کافی است
    6/ معمولاً در آبان ماه که می خواهند قلمه بزنند چنانچه بوته های مادر نیز جوان و قابل استفاده باشد آنها را نیز با ریشه از خاک بیرون آورده تک تک یا هرچند تا در یک گلدان گذاشته اطراف آن را خاک لازم ریخته آب می دهند و پس از اینکه چند روز در هوای آزاد ماند آذرماه به گلخانه می برند
    7/ طرز ازدیاد آن از راه قلمه و همچنین جدا کردن پاجوش ها است – بدین طریق :
    الف : آبان ماه می توان شاخه های بلند شمعدانی ها را که خیلی گوشتی و زیاد سبز نباشد به اندازه های 15 الی 20 سانتیمتری قطع و در جعبه یا گلدانی که دارای ماسه باشد قلمه زد ( به طوری که اقلاً دو محل جوانه در ماسه فرو برود ) و چند روزی در هوای آزاد می ماند تا آذرماه که بایستی به گلخانه برد و در محل آفتابرو قرار داد .قلمه ها را پس از بریدن به اندازه های مذکور بهتر است یک روز در مجاورت هوا بگذارند تا سر و ته آنها کمی خشک شود ( چون انتهای قلمه که در ماسه فرو می رود چنانچه قدری خشک شده باشد بهتر ریشه کرده و کمتر ممکن است فاسد شود ) .
    ب : موقع بهار هم که گلدان های شمعدانی های ریشه دار را بیرون آورده و می خواهند از گلدان ها خارج و در زمین بکارند می توان هر پاجوش یک بوته را که در قسمت انتها وصل به چند تا ریشه باشد از بوته اصلی جدا کاشت .

    گروه دوم : شمعدانی شاهانه


    که بسیار زودرنج و زمستان سرد را تحمل نمی نمایند و گل های آن مدت زیادی دوام نمی آورد .

    گروه سوم : شمعدانی پیچ


    که دارای ساقه های باریک و بلند و پیچیده و خم شونده بوده ، چنانچه در محل آفتابی قرار بگیرد ، گل های خوشه ای قرمز ، صورتی و ارغوانی تولید می کند و دارای برگ هایی به رنگ سبز سیر و چین دار است . برگ ها دارای 5 لوب ، تقریباً بدون کرک با حاشیه کامل و رگبرگ مرکزی .
    این نوع شمعدانی همیشه در گلدان مورد استفاده قرار می گیرد و ساقه و برگ های آن خیلی شکننده و چنانچه به چوب یا قیمی بسته شود قد آن به یک متر می رسد و اگر به چوب نبندند شاخه های آن به طرف پایین سرازیر می شود ( که در این صورت بیشتر برای زینت پله ها یا لبه ایوان استفاده می شود ) . موقع گل آن همیشه و فقط مرداد ماه است . شهریور را گل کم می دهد یا ندارد .گل ها به صورت چتر کاملاً متراکم ظاهر می شوند . برای استمرار گلدهی مرتباً باید گل های پژمرده را حذف کنید . همچنین این گیاه به کود کم لازم دارد . هر ساله بایستی خاک روی گلدان را ( فروردین ماه ) به عمق سه یا چهار سانتیمتر تعویض و کمی کود داد .هر 3 یا 4 سال یک مرتبه بایستی بوته را که کهنه شده تعویض و از قلمه های جوان استفاده نمود .

    گروه چهارم : شمعدانی عطری

    که شامل صدها واریته مختلف است و همگی معطر بوده و با توجه به واریته آن ، عطرهای مختلفی از خود متصاعد می کنند . عطر موقعی بروز می کند که برگ گیاه ، بین انگشتان نرم شود . ارتفاع این گیاه در نقاط مرطوب و معتدل در صورتی که خوب نگهداری شود از شصت سانتیمتر تا دو متر می رسد .
    گل آن بنفش ریز و زیاد جالب نیست و زیاد هم گل نمی دهد . کود انسانی خیلی کم لازم دارد . محل آن زمستان در گلخانه و تابستان در سایه آفتاب و جای خنک است .

    گروه پنجم : شمعدانی پاکوتاه یا مینیاتور

    که اغلب گل های انها دو یا چند رنگ است و رنگ های سفید ، صورتی ، قرمز ، ارغوانی درهم آمیخته و سطح گلبرگ ها موج مرمری پیدا نموده است .

    گروه ششم : شمعدانی برگ زینتی

    که به خاطر برگ های زیبا و با رنگ های بسیار استثنائی پرورش داده می شود . برگ ها به رنگ های نقره ای ، زرد ، زرد مسی ، قرمز ، سیاه و سبز با طرح های بسیار جالب و سایه های مرمری با نقش و نگارهای جذاب گلدان های دوست داشتنی تولید می کنند و بعضی از آنها دارای نقش پروانه که در وسط و اطراف رنگ های زیبا درهم آمیخته و شکل پروانه را به وجود آورده است .

    گروه هفتم : شمعدانی حرامزاده


    عیناً مانند شمعدانی معمولی و کاملاً در همین شرایط زیست می کند منتها ساقه های آن کمی نازکتر و به طور منحنی در روی زمین خوابیده و پابلند نمی شود – ممکن است در گلدان هم کاشت و استفاده نمود . دارای شاخه های کم و برگ ها بزرگ ، متناوب با حاشیه کنگره ای است که اغلب در قسمت مرکزی دارای لکه های خرمائی رنگ به شکل نعل اسبی می باشد .
    گل آن تک پر و زیاد و پر گل می باشد – رنگ آن قرمز یا نارنجی بوده و در گلکاری ها بیشتر از شمعدانی معمولی متداول است – موقع گل آن از اردیبهشت تا آذرماه است . یک نوع سفید آن که پاکوتاه و دارای گل های پرپر می باشد نیز متداول است .

    گروه هشتم : دهان اژدر

    قد آن بسته به مدت عمرش بلند و تا هشتاد سانتیمتر هم می رسد ولی چون پابلندش خوشگل نیست مانند شمعدانی هر ساله قلمه زده و از پاکوتاه آن استفاده می نمایند .
    گل های آن به رنگ های ( سفید خال قرمز – صورتی خال سیاه – قرمز خال سیاه – بنفش خال سیاه ) می باشد که از اردیبهشت تا مرداد در بوته ها ظاهر می شود . کود انسانی لازم دارد .محل آن زمستان در گلخانه و تابستان در سایه آفتاب و جای خنک است .

    نگهداری در حالت کلی

    درجه حرارت
    – درجه حرارت مناسب در زمستان حداقل 7 درجه می باشد .

    نور
    – در بهار به اشعه مستقیم آفتاب نیاز دارد و در سایه گل تولید نمی کند .

    آبیاری
    – بین دو آبیاری ، خاک سطح گلدان باید کاملاً خشک شود و از آبیاری زیاد بایستی خودداری نمود و در زمستان آبیاری به حداقل می رسد تا استراحت دوره زمستانی را طی نماید .

    تکثیر
    – در تابستان قلمه های آن در ماسه و خاک برگ بخوبی ریشه می دهد و ظرفی که در آن قلمه زده می شود ، نبایستی درپوش یا نایلون روی آن کشیده شود .

    کود
    – 5 گرم در لیتر هر هفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور ماه

    نوع خاک
    – مخلوطی از خاک برگ جنکلی ، تورب ( پیت ماس ) و ماسه

    مشکلات پرورشی

    برگ های زیرین زرد می شوند .
    اگر برگ ها سالم بوده و لبه آنها سوخته و ریخته شده ، در این صورت علت آن کم آبی گیاه است و چنانچه برگ ها پژمرده شده و دمبرگ خمیده گشته ، علت آن آبیاری بیش از اندازه است .

    لبه برگ ها قرمز می شود .
    علت آن درجه حرارت کم ، بخصوص در شب ها است .

    پایه برگ و ساقه سیاه می گردد .
    علت آن بیماری قارچی است و بایستی بوته را سوزانده و کود پوسیده سالم به گیاه داد .

    کم شدن برگ و گل .
    علت ان کمبود نور است . بایستی گلدان به محل پرنور و آفتابی انتقال یابد.

    لکه های پنبه ای روی سطح برگ ظاهر می گردد .
    علت آن بیماری غیر میکروبی است ، بایستی از آبیاری بیش از حد خودداری نموده و رطوبت هوا بیش از حد است .

    ظهور قارچ خاکستری رنگ روی برگ ها .
    این بیماری قارچی با آبیاری بیش از اندازه و رطوبت زیاد هوا توأم است ، بوته های آلوده را باید سوزاند و محل آنرا با ترکیبات ضد قارچ سمپاشی نمود و به طور کلی آبیاری را به حداقل رساند .

    بوته ها فاقد گل می شوند .
    علت آن گرمای بیش از حد لزوم در فصل زمستان سال قبل بوده و گیاه نتوانسته است استراحت زمستانه خود را داشته باشد .

    بیماری ها :

    لکه برگی آلترناریایی :

    در اثر آلودگی به قارچ
    Alternaria tenuis در سمت زیرین برگ نواحی آب سوخته ای به اندازه ی 2/1 – 6/0 سانتیمتر به وجود می آیند . مرکز لکه ها کمی فرو رفته و تیره بوده و حلقه های متحدالمرکز قهوه ای تیره تشکیل و در Pelargonium domesticum بافت قرمز رنگی ایجاد می شود . قارچ در بقایایی گیاهی و لکه های روی برگ ها وجود دارد و در شرایط سرد و مرطوب فعالیت خود را از سر می گیرد . کنیدی ها دارای دیواره های عرضی و طولی ، کشیده و دوکی هستند و در روی کنیدیوفور به وجود می آیند .

    مدیریت بیماری : از آبیاری کردن گیاه از بالا خودداری و بقایای گیاهی را جمع آوری و معدوم کرد . با استفاده از سمومی مانند کلروتالونیل ، فلودیوکسونیل ، مانکوزب و ایپرودیون سطح گیاه را محافظت کرد .

    بلایت باکتریایی :

    باکتری
    Xanthomonas campestris Pv.pelargoni در قلمه های آلوده و بقایای گیاهی داخل خاک به مدت 1 سال دوام داشته و در دمای بالا بیماری به سرعت توسعه می یابد . آب آبیاری و مگس های سفید در پراکنش بیماری نقش دارند . علائم بیماری ممکن است به دو صورت دیده شوند . لکه هایی کوچک به اندازه ی 6/0 سانتیمتر در سمت زیرین برگ توسعه یافته و ظاهر برگ فرو رفته می شود . چنین برگ هایی پژمرده شده و می خشکند . باکتری از طریق آوند چوبی در رگبرگ و دمبرگ انتشار می یابد . در حاشیه ی برگ قسمت های V شکلی ایجاد می شود که رأس آن به سمت آوند می باشد . حاشیه ی برگ های زیرین پژمرده شده در حالی که پهنک و دمبرگ سالم می باشند . بافت آوندی در نواحی آلوده قهوه ای خاکستری شده که ممکن است ترشحات باکتریایی از محل زخم خارج شوند . برگ های زیرین از بین رفته و ریزش می کنند . آلودگی سیستمیک منجر به برگ ریزی و مرگ گیاه شده و ساقه ی آلوده سیاه شده و ترک می خورد . ممکن است در نواحی که پوسیدگی وجود ندارد ، روی ساقه خطوط سیاه رنگی به وجود آیند .

    مدیریت بیماری : از قلمه های سالم استفاده و وسایل را در محلول آمونیوم ضدعفونی نمود . از آبیاری کردن گیاه از بالا پرهیز و نمونه های بیمار را سریع حذف کرد . در انتهای فصل شمعدانی های باقی مانده را حذف نموده و دست ها را پس از قلمه گیری شسته و چاقو و ابزار مورد استفاده را با الکل و در کلراکس 10% به مدت 10 دقیقه ضدعفونی کرد .

    کتابی شدن :

    باکتری
    Rhodococcus fasciens باعث بدشکلی و کوتاه ، ضخیم و توپر شدن ساقه می شود که رنگ ساقه در نزدیک پایه در زیر و بالای سطح خاک سبز زرد می شود در حالی که بقیه قسمت های گیاه سالم به نظر می رسد .

    مدیریت بیماری : برای کنترل باید گیاهان آلوده را حذف و قلمه و خاک های آلوده را نابود ساخت .

    ساق سیاه و پوسیدگی ریشه :

    پیتیوم قارچی است که در خاک وجود دارد و در صورت آبیاری زیاد و در خاک هایی با زهکش ضعیف فعالیت می کند . در ابتدا انتهای قلمه و گیاهان جوان آب سوخته و سپس پوسیده می شود . زخم های سیاه زغالی به سرعت توسعه یافته و به سمت بالای ساقه پیشروی می کنند به طوری که اندازه ی آن ها به 11-7 سانتیمتر می رسد . در نهایت گیاه آلوده پژمرده شده و می خشکد .

    مدیریت بیماری : باید قلمه های آلوده را از بین برد و از مفنوکسام در خاک استفاده کرد .

    بلایت :

    قارچ
    Botrytis cinerea در بقایای گیاهی مخصوصاً گل ها وجود دارد و در هوای سرد و مرطوب و در صورت خیس بودن سطح گیاه فعال می شود که در نتیجه گل ها آب سوخته ، قهوه ای و سیاه شده و قبل از موعد ریزش میکنند . در صورتی که گل های ریزش کرده ، روی برگ ها بیوفتند در برگ ها لکه های نامنظمی تشکیل می شوند که باعث پوسیدگی برگ ها شده و ممکن است آلودگی به سمت پایین ساقه پیشروی کند

    مدیریت بیماری : در زمان قلمه گیری از ایجاد زخم های گسترده خودداری شود . گل ها و برگ های آلوده را جمع اوری و معدوم کرد . با گرم کردن فضای گلخانه و ایجاد تهویه و تراکم مناسب گیاهی ، حرکت جریان هوا را تسهیل کرده و باید از رطوبت محیط کاست . از هیدروکسید مس ، فن هگزامید ، ایپرودیون ، وینکلوزولین و مخلوط کلروتالونیل و مانکوزب استفاده از آبیاری کردن گیاه از بالا خودداری کرد .

    ادم :

    لکه هایی به صورت نقاط کوچک آب سوخته و تاول مانند در سطح زیرین برگ های پایینی و ساقه تشکیل می شوند . تاول ها کرکی و قهوه ای شده و برگ های شدیداً آلوده ریزش می کنند . این حالت بیماری فیزیولوژیکی است که در هوای ابری و سرد بهاری ایجاد می شود .

    مدیریت بیماری : در این حالت باید از آبیاری زیاد خودداری کرد و میزان رطوبت را کاست و دما را افزایش داد

    سوختگی برگ :

    در اثر افزایش مقدار آهن در برگ های مسن بین رگبرگ ها نقاط زردرنگی ایجاد می شوند . زرد شدن بین رگبرگ ها در ادامه منجر می شود که لکه ها نکروز شده و حاشیه ی برگ ها از بین بروند . این علائم با آسیب های ناشی از کنه و یا ادم اشتباه می شود .

    مدیریت بیماری : برای جلوگیری باید از مصرف زیاد کودههای میکرو خودداری و
    PH خاک را بالاتر از 5/5 تنظیم کرد . در کودهای مورد استفاده نسبت 1 به 1 آهن و مگنز رعایت شود و از آبیاری زیاد گیاه خودداری ورزید .

    لکه برگی باکتریایی :

    باکتری
    Pseudomonas cichorii در گیاهان آلوده دوام دارد و دامنه ی میزبانی آن وسیع است . در هوای گرم و بارانی و در صورت آبیاری گیاه از بالا بیماری شایع بوده و لکه هایی بی شکل ، نامنظم ، سیاه تا قهوه ای تیره به اندازه ی 1-6/0 سانتیمتر ایجاد می شوند . حاشیه ی لکه ها آب سوخته بوده و ممکن است مرکز آنها به رنگ خرمایی همراه با هاله ی زرد باشد .

    مدیریت بیماری : از آبیاری کردن گیاه از بالا پرهیز کرد و با رعایت بهداشت ، سطح گیاه را خشک نگه داشت .

    زنگ :
    Puccinia pelagonii – zonalis روی برگ های گیاهان زنده وجود دارد که در شرایط مرطوب و در صورتی که سطح گیاه خیس باشد مشکل ساز می شود . جوش هایی حاوی اسپورهای قهوه ای و نارنجی در سطح برگ ها ایجاد شده و لکه های کلروز در سطح بالایی ظاهر می شوند . اسپورها در حلقه های متحدالمرکز تولید شده که به وسیله باد پراکنده شده و باعث پراکنش آلودگی میشوند .

    مدیریت بیماری : از آبیاری کردن گیاه از بالا پرهیز و در انتهای فصل تمام شمعدانی ها را حذف کرد . از کلروتالونیل ، میکلوبوتانیل ، فلودیوکسونیل ، فلوتالونیل ، تریادیمفون و مانکوزب نیز برای ضدعفونی سطح گیاه استفاده کرد .

    پوسیدگی پیتیومی ریشه :

    نوک ریشه ها نیمه شفاف و آب سوخته شده و اسپورهای میکروسکوپی آن در مقاطع گیاهی قابل مشاهده می باشند . لایه های بیرونی ریشه پاره پاره و نواری می شوند به طوری که به هنگام بیرون آوردن گیاه از خاک مغز و باف های آوندی ریشه لخت می شوند و ممکن است قارچ به قسمت تحتانی ساقه هجوم آورد .

    مدیریت بیماری : باید قلمه های آلوده حتی آنها که به خوبی ریشه داده اند نابود کرد . از آلیت ، مفنوکسام ، اتریدیازول به تنهایی و یا همراه با تیوفنات متیل ، متالاکسیل و پروپاموکارب استفاده کرد .

    پژمردگی باکتریایی :

    باکتری
    Ralestonia Solana – cearum باعث پژمرده شدن برگ های زیرین شده و در ادامه برگ ها زرد شده و ریزش می کنند . بافت آوندی ساقه به رنگ قهوه ای تا سیاه درمی آید .

    مدیریت بیماری : باید گیاهان آلوده را نابود کرد و از انتقال گیاهان آلوده به نقاط دیگر خودداری کرد .

    پژمردگی ورتیسیلیومی :

    قارچ های
    Verticillium albo – atrum و V.dahliae در خاک سال های زیادی دوام داشته و به وسیله ی قلمه های آلوده پراکنده می شوند . قارچ در بین گیاهان زراعی ، سبزی و زینتی دامنه ی میزبانی وسیع دارد . برای ایجاد بیماری دمای معتدل ضروری بوده و در هوای گرمتر علائم شدیدتر می شود . برگ های زیرین و میانی پژمرده و در ادامه زرد شده ، خشکیده و ریزش می کنند . در ادامه جوانه ها خشکیده ، گیاه کوتوله و کند رشد و بافت های آوندی تغییر رنگ می دهند . ممکن است بیماری با علائم بلایت باکتریایی اشتباه شود .

    مدیریت بیماری : از قلمه های عاری از پاتوژن استفاده و خاک را ضدعفونی کرد .

    گردآورنده : *FATIMA*
    تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان
    ویرایش توسط *FATIMA* : 23rd October 2013 در ساعت 04:16 PM
    علف هرز چيست ؟!
    گياهى است كه هنوز فوايدش كشف نشده است
    ....
    بحث: زندگی با گیاهان دارویی


  2. 6 کاربر از پست مفید *FATIMA* سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •