شب شما هم خوش
مجموعه رفتار آيتالله حائري نشان ميدهد كه وي كاملاً از مسائل سياسي بيگانه نبوده بلكه در امور مهم سياسي و در حد ضرورت وارد ميشده است.
استراتژي آيتالله حائري با در نظر گرفتن واقعيتهاي موجود، حفظ حوزه و تربيت شاگردان بوده است.
حوزهي علميهي قم با همهي فراز و نشيبها، با سياست و تدبير آيتالله حائري راه خود را طي كرد و پس از معظم له براي اولين بار مرجعيت عامهي تشيع به ايران منتقل شد و آيتالله بروجردي با مقبوليت عمومي در بين شيعيان عظمتي به مرجعيت بخشيد و اين عظمت به آيتالله خميني منتقل شد و آيتالله خميني با ابتكار و خلاقيت و به پشتوانهي حوزهي با نفوذ قم، منشأ تحولي عظيم در تاريخ تشيع شد، تحولي كه با يك انقلاب بزرگ همه جانبه، رژيم كهنسال پادشاهي را سرنگون كرد و حكومتي اسلامي را كه آرمان 1400 سالهي شيعه بود در ايران به وجود آورد، بنابراين سهم آيتالله حائري را در اين انقلاب بزرگ نميتوان ناديده گرفت
دوست آشنا
دوست عزیز
ربط دادن این و آن به هم که چیزی را ثابت نمی کند !
شما بفرمایید زندگی و نظرات فرزندش فقیه مهدی حائری رو بررسی کنید و نظری که نسبت به حکومت دینی دارد و جدایی سیاست از دین در کتاب حکمت و حکومت !
مطمئنا فرزندش بیشتر میتواند حجت افکار پدرش باشد تا شاگردانی که معلوم نیست با ایشان چقدر در ارتباط بوده اند !
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
مصلحت
پس از ماجرای کشف حجاب، یکی از روحانیون، نزد مرحوم شیخ عبدالکریم رفته و درباره اوضاع پیش آمده پرسش می کند؛ مرحوم حائری برای او ماجرای گفت وگوی حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام را نقل می کند که: روزی حضرت زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین علی علیه السلام می گویند: چرا برای گرفتن حقت قیام نمی کنی؟ در این لحظه، صدای الله اکبر موذن بلند می شود؛ حضرت علی علیه ا لسلام می فرمایند: اگر بخواهم این ندا خاموش نشود، باید ساکت باشیم. مرحوم حائری در حالی که گریه می کرد، ادامه داد من اگر حرفی بزنم، این مرد (رضا خان) با پوتین وارد این صحن و مدرسه می شود و همه چیز را خراب می کند.
کاربر اخراج شده
سلام
هر چیزی جای خودش معنا داره رفیق
اون فقط نقل قول بود
http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/114/5911/60103
یادم نمیاد گفته باشم فلانی دروغ گفته!!
-
-
سوال اول در مورد کتاب بود و شما یه واقعه تاریخی رو گفتید و جوابش شد اون
حالا هم دارید پسر و شاگرد رو با هم مقایسه می کنید
شما فکر می کنید پسر آيت الله حائري قابل مقایسه با بنیانگذار انقلاب ما هستش؟؟!
-
-
-
صحبت سر این بود که شما در آغاز گفتید
(( آیت اله حائری بزرگ ترین حامی رضاشاه بوده)) و سندی
برای اثباتش ارائه ندادی
ویرایش توسط mahmoodmah : 24th September 2013 در ساعت 06:29 AM
دوست آشنا
جوابش شد اون ؟
اون مطالب که شما در جواب تیمسار آوردید فقط ارائه یه سری وقایع تاریخی بود و خدماتی که عبدالکریم حائری به اسلام کرده و بس !
استغفرالله ! این حرفا چیه !حالا هم دارید پسر و شاگرد رو با هم مقایسه می کنید
شما فکر می کنید پسر آيت الله حائري قابل مقایسه با بنیانگذار انقلاب ما هستش؟؟!
-
-
-
صحبت سر این بود که شما در آغاز گفتید
(( آیت اله حائری بزرگ ترین حامی رضاشاه بوده)) و سندی
برای اثباتش ارائه ندادی
عبدالکریم حائری سال 1315 فوت شدند و حضرت خمینی هم اصلا شاگرد ایشان نبوده اند !!!! (اینکه شما میگید شاگرد مستلزم ارائه منابع است )
بعد هم نمی دونم چرا می خواهید موضوع را بپیچانید !
عبدالکریم مشخص هست که حامی رضا شاه بوده و نظرات نه چندان عجیب داشته که فرزندش هم راه ش رو ادامه داده !
این فرضی ست که اکثر به وقوع قبولش دارند حالا شما میایید میگید نه ! نبوده ! پس حالا شما می بایست منبع و مدرک ارائه دهید ! اگر مدرکی و منبعی دارید با ذکر کتاب و یا سخن ایشان و... در اینجا قرار دهید
"آخرین برگ این دفتر هم به پایان رسید"
سلام
خوبه که سعی داری هوای دوستت رو داشته باشی
ولی ظاهرا ارسال دوستمون رو نخوندی ایشون بودن که از لفظ شاگرد استفاده کردن پس ایشون باید مدرک ارائه بدن من فقط تکرارش کردم
وقتی پسرش این سخنان رو عنوان کرده
چطور شما می گویید پسرش دروغ
و شاگردش درست میگوید؟![]()
دوست من توی هر ارسالی که داشتم یک سوال وجود داشت ولی به هیچ کدومشون پاسخ داده نشد اگه کسی هم اینجا داره از جواب دادن طفره میره اون من نیستم
-
-
-
به نظر شخص منطقی میای
نظرت در مورد این نوشته دوستمون چیه؟
اینجا یه قیاسی صورت گرفته
آیت اله حائری بزرگ ترین حامی رضاشاه بوده
واقعا مسخره است
صدا و سیما شورشو در آورده
اون از کرم حلزون که 6ماه دم به دم تبلیغشو میکردن آخر سر گفتن اصلا اینا حلزون نداشت
دوست آشنا
چی شده
زندگی بهتر ازاین نمیشه
آيتالله در كنار امور حوزه به امور اجتماعي قم نيز ميپرداخت؛ براي مردم قم بيمارستاني را تأسيس كرد كه قبلاً فاقد آن بود. آيتالله حائري در كوتاهترين زمان به عنوان بزرگترين مرجع بعد از مراجع نجف شناخته شد و ظاهراً شخصيتي غيرسياسي بوده و اصولاً تمايلي به دخالت در مسائل سياسي از خود بروز نميداد. با اينكه دورهي زندگي وي با سياسيترين دوران تاريخ تشيع، يعني حوادث مشروطيت و مسائل عراق و جنگ جهاني اول همزمان بوده است، گزارشي دربارهي فعاليت سياسي او به ما نرسيده است. آيتالله حائري در جريان نهضت حاج آقا نورالله اصفهاني و مهاجرت علما به قم، هر چند از ورود علما به قم استقبال كرد و آنان را مورد تفقد قرار داد، اما در مسائل و اهداف آنها دخالت نكرد. در جريان نهي از منكر آيتالله بافقي و حركت رضاشاه به قم نيز نه تنها به حمايت از آيتالله بافقي برنخاست، بلكه به نحوي با عمل آيتالله بافقي مخالفت كرد؛ هر چند كه با وساطت او، آيتالله مجاهد بافقي از زندان آزاد شد. در جريان قانون لباس متحدالشكل، رژيم درصدد برآمد تا براي دخالت در حوزهي قم، وزارت معارف رأساً اقدام به آزمونگيري از طلاب كند، ولي آيتالله حائري در مقابل اين دخالت مستقيم ايستاد. هر چند نتوانست اصل آزمون را متوقف كند، اما موفق شد تا نمايندگانش در آزمونگيري حق دخالت و نظارت داشته باشند.
آيتالله حاج شيخ عبدالكريم حائري به محض دريافت خبرهاي كشف حجاب در 11تير ماه 1314 ش طي تلگرافي به شاه اعلام كرد: «اوضاع حاضره كه بر خلاف قوانين شرع مقدس و مذهب جعفري(ع) است، موجب نگراني داعي و عموم مسلمين است. البته بر ذات ملوكانه كه امروز حامي و عهدهدار نواميس اسلاميه هستيد حتم و لازم است كه جلوگيري فرماييد». اين تلگراف موجب عصبانيت رضاشاه ديكتاتور شد و به رئيسالوزرا دستور داد تا در پاسخ به آيتالله حائري اعلام كنند: «تلگراف حضرت مستطاب عالي به حضور مقدس اعليحضرت همايون شاهنشاهي ـ اروحنا فداه ـ مشعر بر اينكه اوضاع حاضره خلاف قوانين شرع مطهر و مذهب جعفري است، با وجود سوابق معلومه، فوقالعاده باعث تعجب و تغير خاطر مهر مظاهر گرديد و كساني را كه اين قسم افتراها ميزنند امر صادر فرمودند قانوناً تحت تعقيب درآورند. اگر نظر حضرت مستطاب عالي به اراجيف و شايعه است، عجب است كه بدون تحقيق، ترتيب اثر داده عنواناتي كه به هيچوجه شايستهي مقام مقدس ملوكانه نيست فرمودهايد».
جواب تهديدكننده و تحقيرآميز رضاشاه اعلام خطري بود كه اگر حاج شيخ ميخواست روي حرف خود بايستد بايد آمادهي دستگيري و زنداني شود، چنانكه چند روز بعد در جريان قيام گوهرشاد نشان داد كه براي اجراي ارادهي شاهانهي خود از هيچ عملي رويگردان نيست
منبع: درآمدي بر انقلاب اسلامي، روحالله حسينيان، 1388، مركز اسناد انقلاب اسلامي، ص 124 تا 130.
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)