کاربر اخراج شده
درودنخست که خب اگه بحث سر اینه که از لحاظ اقتصادی به صرفه است که قطعا نیست
اما اگه بحث سر تغییر اکوسیستم و این حرفاست خب
به نظرم از دریاچه خزر باید بگذریم فعلا1- چه طور میشه رو نمونه کوچیک این وسیله فکر کرد که مناسب حفاری برای تونل آب باشه ؟؟؟
چون کوه و جنگل ...
اما نمونه ی کوچیکش از دریای عمان(پارس) و خلیج پارس خب مبشه انتقالاتی داد (هرچند سطح آب نسبت به زمین...
حالا با در نظر گرفتن خفر کانال های هم سطح به سمت شهر های جنوبی
و اینکه شب ها اب دریا میاد بالا و اینطور یه ذره سطح آب میاد بالاتر و خب انتقال آب به برخی شهرهای جنوبی
اگه به نفع کشاورزی و گردشگری(که قطعا به نفع گردشگری هست) بود خب اونو میشه روی دریای شمال هم اجرا کرد
همین دیگه دریای شمال رو با توجه به کوههای البرز و جنگل ها و... باید بیخیال شد فعلا2- با توجه به اقلیم خاک کشورمون اگر بخواهیم از این طرح استفاده کنیم دچار چه مشکلاتی میشیم؟؟؟؟
ما تو همین آزادراه تهران - شمال سالهاست نتونستیم نصفشو درست کنیم!!!!!!!! دیگه تو اون قضیه نوه نتیجه های ما هم نمیتونن نصف پیشرفت پروژه رو ببینن
اما از دریای جنوب با استفاده از مد و بالا اومدن دریا میشه...
3- آیا راهی داره بتونیم ناهمواریهای مسیر رو به صورتیکه آسیب کمتری به طبیعت بزنیم طراحی کنیم ؟؟؟
البته خب نه که راهی نباشه ها
مثلا برخی رودخونه ها خشک شدند
خب اون گودال ها و ویژگی های رودخونه هست!
میشه آب دریا رو به اونجا ریخت!! (ستاد مشترک ایده های بکر!!!)
کـــــــاربر فــــعال
با سلام به دوستان
لطفا به خبر زیر توجه فرمایید
جزئیات طرح انتقال آب دریای خزر، عمان و خلیج فارس به فلات مركزی ایرانمعاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا جزئیات طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان به فلات مركزی ایران را تشریح كرد و گفت: فاز اول این پروژه كه فردا دوشنبه كلنگ آن بر زمین زده می شود، طی مدت 2 سال تكمیل می شود.به گزارش ایرنا، 'محمدرضا عطارزاده' روز یكشنبه در نشست خبری افزود: حلقه مفقوده توسعه فلات مركزی ایران كمبود آب است و توسعه معادن غنی در این منطقه نیازمند آب می باشد.وی با بیان این كه، مطالعات این طرح از سال ها قبل انجام شده است افزود: از دو سال قبل طرح شیرین سازی و انتقال آب انجام شده است و كلنگ این پروژه فردا و نزدیك شهر ساری در استان مازندران بر زمین زده خواهد شد.
عطارزاده، تامین آب شرب و صنعتی حاشیه فلات مركزی، توسعه صنایع و معادن، رشد اشتغال، توسعه كشاورزی صنعت با استفاده از پساب های حاصل از اجرای طرح و تعادل بخشی به سفره های زیر زمینی را از اهداف اجرای این طرح عنوان كرد.
به گفته وی، طرح انتقال آب شیرین به مناطق مركزی ایران در سه بخش اجرا می شود كه اولین پروژه از ساری شروع شده و به شهرهای سمنان، قم، كاشان و اصفهان متصل می شود.
وی سبزوار، بیرجند، خراسان جنوبی و یزد را از دیگر مناطقی ذكر كرد كه قرار است با اجرای این طرح آب مورد نیاز آنها تامین شود.
عطار زاده گفت: همچنین بخش دیگری از این پروژه انتقال آب قرار است از بندرعباس به گل گهر متصل شود كه 50 درصد از سرمایه گذاری این طرح را بخش صنعت تامین می كند.
وی خاطر نشان كرد: بر اساس این طرح سالانه 500 میلیون متر مكعب آب از دریای خزر و 100 میلیون متر مكعب آب از خلیج فارس به مناطق مركزی كشور منتقل خواهد شد.
عطار زاده با اشاره به این كه، برای احداث اولین بخش از این پروژه از ساری تا سمنان 9 مسیر محتمل وجود داشت، خاطر نشان كرد: بهترین مسیر پیشنهادی گزینه هفتم بود كه دارای 189 كیلومتر خط انتقال و 12 ایستگاه پمپاژ است و نیاز به تونل هم ندارد.
وی گفت: سهولت اجرا، نبود مشكلات زیست محیطی و اجتماعی، هزینه بهینه اجرای طرح و انجام مطالعات گسترده قبلی از مزایای اجرای این گزینه بوده است.
وی با تاكید بر این كه، آبی كه از این طریق به مناطق مركزی می رسد، فقط به آب شرب و بخش صنعت اختصاص خواهد داشت اضافه كرد: استفاده از این آب برای كشاورزی مقرون به صرفه نیست و در اجرای این پروژه هم، چنین هدفی مد نظر نبوده است.
به گفته عطار زاده، قیمت تمام شده آب در این روش بین یك هزار تا 2 هزار و 500 تومان برای هر متر مكعب خواهد بود و طی 24 ماه تكمیل خواهد شد.
وی با بیان این كه، قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانكار پروژه مطالعات تكمیلی را به صورت 'ایی.پی.سی' انجام می دهد، ادامه داد: پیمانكار پروژه قبل از این پروژه خط لوله نفت نكا - ری را اجرا كرده و در این زمینه تجربیات لازم را دارد.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: این خط لوله مجاور خط لوله ری - نكا احداث می شود و از این رو تملك اراضی نداشته و تنها در برخی از نقاط تعریض كریدور خواهیم داشت.
وی در خصوص برآورد هزینه این طرح و رقم اختصاص یافته به آن گفت: اجرای فاز اول این پروژه تا سمنان سه هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد و برای احداث این پروژه 2 هزار میلیارد تومان از سهام پتروشیمی با پیمانكار تهاتر شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، مبنی بر نحوه تامین آب شرب مورد نیاز مناطق ساحلی كشور اظهار كرد: همانطور كه در شورای عالی آب كشور مصوب شده است، جابجایی آب منوط به این است كه ابتدا آب مورد نیاز در مبدا تامین شود و در این راستا طرح های گسترده ای برای تامین آب مورد نیاز استان های گیلان، مازندران و گلستان در دست اجراست.
عطار زاده با بیان این كه، خط لوله انتقال آب از گیلان به مازندارن در دست احداث است، افزود: 30 كیلومتر از این خط لوله اجرا شده است، ضمن این كه از طریق تهاتر آب مورد نیاز تمام منطقه را تامین می كنیم.
وی بهره گیری از آب بندان ها و سدهای لاستیكی را بخش دیگری از تدابیر وزارت نیرو برای تامین آب مورد نیاز استان های شمالی ذكر كرد.
کد خبر:122684 -
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=122684
دوست آشنا
انتقال آب با خطوط لوله و از طریق ایستگاههای پمپاژ ، با آن پروژه کذائی ایرانرود (احداث کانال کشتیرانی از دریای عمان تا دریاچه خزر) فرق دارد. البته معلوم نیست همن پروژه بلندپروازانه انتقال آب شیرین شده، از فروردین 91 (تاریخ خبر فوق) تا کنون، چقدر پیشرفت داشته است. مخصوصا که قرارگاه خاتم نیز، در شرایط تحریم بین المللی قرار دارد.
همکار بخش مذهبی
نمیدونم چرا ولی واقعا حس می کنم طرح بیخودیه
و اینکه میشه یه راه بهتر به جای این هزینه ها ایجاد کرد
مخصوصا اسم روس که اومده یاد جمله معروف پتر بزرگشون می افتم که میگفت سعی کنید به آبهای گرم خلیج فارس دسترسی پیدا کنید!
به نظرم همون طرح کویری که گفته شد بهتره
به جای این کار به طرح تصفیه و آب شیرین سازی کویری که اطلاعات کمی دارم ازش بیافتن به نظرم خیلی بهتره
امام حسین علیهالسلام معلم مقاومت آگاهانه است.
امام خامنه ای
استعدادهای برتر
خب با همون ایستگاه های پمپاژ هم اشتباهه
یه کارایی کردن میدونم ولی شیرین کردن این مقادیر آب خیلی سخت و گرونه
متر مکعبی 2و500 خیلی زیاده !
که احتمالا خیلی بیشتر میشه
اما مهم اینه که کار از پایه اشتباهه
آب رو نباید از 2000 کیلومتر اونور تر منتقل کرد - باید به صورت محلی تامیین کرد!
کاربر جدید
از لحاظ ترانزیتی که بخواهید کار کنید ، بهترین کار ایجاد کریدور چابهار خزر هست ، اون هم مستقیما به صورت زمینی !
1- باعث ایجاد راه های جدید میشیم
2- برای ایجاد این راه و تامین ماشین آلات مورد نیاز صنعیت خودروسازی هم به کار میفته
3- صنایع فولاد سازی برای راه سازی و ایجاد این کوریدور تقویت میشه.
4- تقویت صنعیت دریایی که درآمدزاترین صنعته ! شما فقط ببینید برای ساخت یک کشتی تناژ بالا چقدر صنایع مختلفی به کار میفته .
بعد از اون هم برای برای تامین آب مصرفی از آب دریا با استفاده از چندین نیروگاه کوچک اتمی در حد 300 مگاوات که الان توانایی ساختش رو داریم می تونید در شب ، به جای اینکه برق نیروگاه رو به سفره های زیرزمینی منتقل کنیم ، می تونیم آب شیرین تولید کنیم
در ضمن برای ایجاد چنین کریدوری به صورت دریایی باید جداقل عرض اون 200-300 متر باشه و حداقل عمق اون 90 متر ...
مرگ یک نفر تراژدیه ولی مرگ یک میلیون نفر آمار !
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)