1- سلام چطوری ؟جلسه ی هفتم
2- سلااااااااااااااااااااااا م من خوبم تو خوبی ؟
1- آره خوبم شکر
2- قراره امروز چی بهم یاد بدی ؟
1- امروز میخوام یه کمی بهت قسمت های مختلف کامپایلر c رو یاد بدم
2- آخه چرا c ؟؟؟ مگه قرار نیست کدویژن رو بهم یاد بدی
1- آره قراره بهت کدویژن یاد بدم اما همون طور که قبلا بهت گفتم کامپایلر کدویژن براساس زبان c طراحی شده ،بنابراین برای اینکه بتونی تو محیط کامپایلر کدویژن برنامه بنویسی ،باید با دستورات و توابع زبان c آشنایی داشته باشی
2- آهان ، خب پس ادامه بده
1- هر برنامه ی c حداقل یه تابع ()main داره که اولین تابع اجرایی هست
2- ها
1- بزار ساده تر بهت بگم ، یه برنامه ی میکروکنترلر ، تو ساده ترین حالت به این شکل نوشته میشه
تعاریف کلی
الگوی تابع
() Void main
}
(While (1
}
.
.
.
{
{
توابع تعریف شده
2-من چیزی از اینا سر در نمیارم
1-بزار یه مثال برات بزنم تا ساده تر متوجه بشی
مثلا میخوایم برنامه ایی بنویسیم که رشته ی Hello Word به خروجی استاندارد ارسال کنه
<include <stdio.h#2-میشه توضیح بدی اینا چیه اند ؟
() Void main
}
;("Printf ( " Hello Word
;(While (1
{
1- خط اول ، <include <stdio.h# از رهنمودهای پیش پردازنده هست
خط دوم،() Void main بدنه ی اصلی برنامه هست
{ } ابتدا و انتهای برنامه است و یه بلوک رو مشخص میکنه
خط چهارم ;("Printf ( " Hello Word رشته ی Hello Word رو در خروجی چاپ میکنه
خط پنجم ;(While (1 یک حلقه ی نامتناهی ایجاد میکنه
2-
1-چی شد متوجه نشدی ؟
2- نه متوجه نشدم
1-ببین به طور کلی ساختار برنامه ها در زبان c به این صورت هست
در واقع برنامه ها تو زبان c از مجموعه ای از دستورات و توابع تشکیل میشن که حالا به مرور که جلوتر رفتیم و درس مون به اون توابع رسید بیشتر بهت توضیح میدم اما نکته ی مهمی که باید بهش توجه کنی اینه که بدنه ی اصلی برنامه ، تابع main هست
<فایل سرآیند> include #
()int main
}
اعلان متغیرها
دستورات اجرایی
; Return 0
{
متوجه شدی ؟
2- آره یه کم
1- خوبه ، علاوه بر تابع main ، توابع دیگه ای هم نوشته شدند و همراه کامپایلر کدویژن ارئه میشن که میتونیم تو برنامه ها از اونا استفاده کنیم
2- چه طوری میتونیم از اون برنامه ها استفاده کنیم ؟
1-این برنامه ها و خیلی از اطلاعاتی که کامپایلر برای اجرا ی برنامه به اون ها نیاز داره در فایل هایی به نام فایل سرآیند یا به اصطلاح header قرار دارند که همه ی این فایل ها توی شاخه ای به نام include هستن که برای اتصال این فایل ها به برنامه باید بدونیم هر تابع تو کدوم فایل header قرار داره مثلا تابع Printf ، تو فایل stdio.h قرار داره
برای اینکه بین توابع و فایل های سرآیند بتونیم اتصال ایجاد کنیم از دستور include # استفاده میکنیم
2-میشه بیشتر توضیح بدی
1-ببین تو این مثالی که بهت زدم تابع آماده ی Printf رو داریم ، که این تابع توی فایل stdio.h قرار داره ، برای اینکه بتونیم تابع Printf رو تو برنامه فراخوانی کنیم و ازش استفاده کنیم باید فایل stdio.h به برنامه اضافه کنیم و برای اینکه بتونیم stdio.h رو به برنامه اضافه کنیم از دستور include # استفاده میکنیم یعنی به این شکل
<include <stdio.h#2- آهان فهمیدم ادامه بده
1-ببین اگه بخوام به طور ساده بهت بگم برنامه نویسی در واقع ورود داده های اولیه به کامپیوتر هست تا اون داده ها رو به اطلاعات مورد نیاز ما تبدیل کنه
2-متوجه نشدم
1-ببین مثلا ما 2 تا داده داریم عددهای 2 و 3 ، میخوایم این 2 تا عدد رو به کامپیوتر بدیم تا جمع شون کنه و حاصل شون رو به ما بگه
2- اوهوم
1-کاری که یه برنامه نویس میکنه اینه که میاد عمل جمع رو به کامپیوتر توضیح میده تا کامپیوتر بتونه اعداد رو جمع کنه و نتیجه رو به ما اعلام کنه
2-خب
1-بنابراین میتونیم نتیجه بگیریم که داده ها نقش مهمی در برنامه نویس دارن
من اینجا تمامی داده های مورد حمایت کامپایلر Codevision Avr رو به همراه محدوده ی مقادیر ممکن و اندازه هاشون توی جدول برات مینویسم
نوع داده اندازه بر حسب بیت محدوده ی قابل قبول bit 1 0 و 1 char 8 128- تا 127 Unsigned char 8 0 تا 255 Signed char 8 128- تا 127 int 16 32768- تا 32767 Short int 16 32768- تا 32767 Unsigned int 16 0 تا 65535 Signed int 16 32768- تا 32767 Long int 32 217483648- تا 217483647 Unsigned Long int 32 0 تا 429467295 Signed Long int 32 217483648- تا 217483647 float 32 ±1/75e38 تا±3/402e38 double 32 ±1/75e38 تا±3/402e38
داده های نوع char : برای ذخیره ی داده هایی از نوع کاراکتر مثل 'a' تا ' b' بکار میروند
داده های نوع int: برای ذخیره ی اعداد صحیح مثل 27 بکار میروند
داده های نوع float: برای ذخیره ی اعداد اعشاری مثل 2/8 بکار میروند
داده های نوع double: برای ذخیره ی داده های اعشاری که طولشون بیشتر از float هست بکار میروند
داده های نوع voide:که تهی (خالی) هستن
2- خسته شدم
1-باشه درس این جلسه تا اینجا کافیه
2-آخ جون من رفتم ،خسته نباشی ،خداحافظ
1- تا جلسه ی بعد خدانگهدار![]()
----------------------------------------------------------
منابعی که برای درس این جلسه از آن ها استفاده شده :
"مقاله ی آموزش کدویژن آقای رضا سپاس یار "








من چیزی از اینا سر در نمیارم




پاسخ با نقل قول



علاقه مندی ها (Bookmarks)