پیشاپیش چند نکته را درباره ی نحوه ی تدوین این کتاب و نحوه ی استفاده از آن یادآور می شویم:
1. در گزینش مطالب سعی بر آن شده از یک سو به اتقان و اعتبار آنها توجه شود و از سوی دیگر دستوراتی باشد که مورد توجه و عنایت اکابر و مشایخ قوم به ویژه مکتب تربیتی عارف کامل، عالم ربّانی آخوند مولی حسینقلی همدانی رحمه الله باشد که خود بدان عمل مینمودند و به شاگردان خود توصیه میکردند.
2. هر چند هدف اصلی در تدوین کتاب، اعمال یومیّه میباشد، ولی برای تکمیل آن مختصری به اهمّ اعمال هفته، ماه و سال اشاره شده است و در این زمینه، محور کار ما را کتابهای سید بن طاووس رحمه الله و «المراقبات» مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمه الله تشکیل میدهند. از آنجا که ذکر منابع در پاورقی به طور مکرّر ملال آور است، لذا از استناد مکرّر خودداری نمودیم.
3. از ذکر دستورهای خاصّی که در کلمات مشایخ است و نیاز به اذن استاد و تلقّی از راهنمای خاصّ دارد، پرهیز شده است.
4. در انتخاب اعمال و اذکار، اصلِ «میانه روی و رفق در عبادت» می باید رعایت شود و هر کس به فراخور شغل، حال و وقت خود، به مقدار عملی که میتواند با نشاط کامل انجام دهد بسنده کند؛ چنان که در حدیث است، امام صادق علیه السلام فرمود:
«لا تُکَرِّهُوا إلی أَنْفُسِکُم الْعِبادَةَ.»[12]
کاری نکنید که عبادت در نظر شما زشت جلوه کند.
نیز در حدیث دیگر می فرماید:
«إجْتَهَدْتُ فی العبادةِ وأنا شابٌّ فقال لی أبی: یا بُنَی، دون ما أراک تَصْنَعُ. فإنّ اللهَ ـ عزّ و جلّ ـ إذا أحبّ عبداً رَضِی عنه بالیسیر.»[13]
در دوران جوانی بسیار در عبادت سخت کوشی میکردم، پدرم به من فرمود: فرزند عزیزم، کمتر از آنچه می بینم انجام ده؛ زیرا هرگاه خداوند ـ عزّوجلّ ـ بنده ای را دوست بدارد، از او به عمل عبادی کم راضی میگردد.
5. دعاها و اعمال را به فراخور حال و توان خود انتخاب و بدان عمل نماید و هیچ گاه اصلِ اصیل «حضور قلب» را در عبادت فراموش ننماید، و اگر انتخاب ادعیه و اعمال با نظر استادی کارآزموده باشد، مفیدتر خواهد بود. امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود:
«إِنَّ لِلْقُلُوبِ إِقْبالا وَ إِدْباراً؛ فَإِذا أَقْبَلَتْ فَاحْمِلُوها عَلَی النَّوافِلِ، وَ إِذا أَدْبَرَتْ فَاقْتَصِرُوا بِها عَلَی الْفَرائِضِ.»[14]
دلها گاهی نشاط دارند و گاهی ملالت. اگر نشاط داشتند آنها را به مستحبات وادارید، و اگر ملالت دست داد به واجبات بسنده کنید.
نیز در حدیث است که:
«أَلْقَصْدُ إلَی اللهِ تَعالی بِالْقُلُوبِ أَبْلَغُ مِن إتْعابِ الْجَوارِحِ بِالاْعْمالِ.»[15]
آهنگ درگاه خداوند متعال را با دلها کردن، زودتر انسان را به مقصد میرساند تا با به رنج انداختن اعضا و جوارح به واسطه ی انجام اعمال طاقت فرسا.+↓







پاسخ با نقل قول



علاقه مندی ها (Bookmarks)