بحث از سه راهی به کجا کشیده شد!
اگر درست متوجه شده باشم سوال این هست وقتی یه ژنراتور (یا نیروگاه) یکسری سیم (رو هوا) بهش وصل هست، نسبت به حالتی که هیچ سیمی بهش وصل نیست، انرژی بیشتری مصرف می کنه؟
درست متوجه شدم؟
اگر سوال اینه، باید بگم تقریبا فرقی برای ژنراتور نداره. حالا این تفریبا یعنی چی؟
تو سیستمهای انتقال نیرو کلی کابل از طریق دکل به جاهای دیگه کشیده میشه. تو مقیاس بزرگ این کابلها با سطح زمین، تشکیل یک خازن (تو ابعاد خیلی بزرگ) رو میدن. در واقع میشه فرض کرد کابلهای برق رو با خازن وصل کردن به زمین. اگر ژنراتور برق DC تولید بکنه (فرض محال) این خازن به جز لحظه اولیه که شارژ میشه جریانی نمی کشه پس انرژی ای هم از ژنراتور نمی گیره (ژنراتور زور اضافی نمی زنه!).
اما برق تولیدی ژنراتورها AC هست. همونطور که میدونید از خازن جریان AC عبور می کنه. این جریان متناسب با ظرفیت خازن یک "شبه" انرژی از ژنراتور می گیره. در واقع یک اختلاف فاز تو جریان ایجاد میکنه. اگر فرض باشه که واقعا هیچ بار مقاومتی در شبکه وصل نباشه (همه لامپها خاموش باشن) یک انرژی موهومی (همون شبه انرژی) از ژنراتور کشیده میشه و به همین دلیل به ژنراتور فشار میاد. در عمل برای خنثی کردن اثر خازنی تو شبکه توزیع، با تابوندن سیمها یک حالت سلفی ایجاد می کنند و این باعث میشه به ژنراتور فشار نیاد. این انرژی موهومی با انرژی واقعی (همون وات خودمون) فرق داره. در واقع وجود خارجی نداره اما بر روی ماشینهای الکتریکی (مثل همین ژنراتور) تاثیر میگذاره، برای همین کنترلش می کنن.
اما در کل اگر واقعیت رو در نظر بگیریم هیچ وقت نمی گذارن شبکه بدن بار بمونه! اگر شبکه بدون بار بمونه نیروگاه ممکنه منهدم بشه! چون ژنراتور تو یک حالت بار نامی تعریف شده و اگر بار کمتر بشه سرعت چرخشش ممکنه چند برابر بشه و بعد...
البته این رو بگم برای مقیاسهای کوچیکتر مثل همین سه راهی و مثلا 1 کیلومتر کابل میتونید با خیال راحت از این بحثهای بالا صرف نظر کنید و بگید هیچ فرقی نداره.
*برای اطلاعات جزئی تر به کتب "بررسی سیستم های قدرت" مراجعه فرمایید![]()
علاقه مندی ها (Bookmarks)