بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به همګی :
ایام به کام ، وقتتون به خیر و شادی ان شاء الله .
در این تاپیک قصد دارم درمان بیماری ها رو در سیره ی نبوی بررسی کنم .
اګر در مورد بیماری خاصی اطلاعات خواستید ، به بنده پیام بدید ، ان شاء الله در اسرع وقت خواهم نوشت .
امیدوارم مفید واقع بشه .
منبع : راز شفا و درمان در سیره ی نبوی ، تحقیق و بررسی : محسن ربیعی ، تنظیم و تألیف : نفیسه دری صفت ، انتشارات حافظ نوین .
ویرایش توسط "VICTOR" : 7th August 2013 در ساعت 01:41 PM
از ابتدا شروع می کنم :
بیمار کیست ؟ بیماری چیست ؟
امام صادق (ع) : بیماری برچند ګونه است : بیماری آزمون ، بیماری کیفر و بیماری که علت مرګ قرار داده شده است .
امام علی (ع) : بیماری ، بازداشتګاه بدن است .
امام علی (ع) : بیماری یکی از دو زندان است . ( برای انسان دو زندان وجود دارد : زندان بیرون که خارج از وجود اوست و زندان درون که در وجود خود فرد مستتر می باشد و ابتلا به بیماری یا ارتکاب ګناه و ... انسان را در محبس درون خود به بند می کشد . )
امام علی (ع) : کسی که به بیماری های زیادی مبتلا باشد درمانش شناسایی نمی شود .
امام صادق (ع) : چهار چیز است که اندک آن بسیار است : آتش ، دشمن ، فقر و بیماری .
امام علی (ع) : هیچ ګرفتاری بدتر از استمرار بیماری جسم نیست .
امام علی (ع) : آګاه باشید ! یکی از مصیبت ها تنګدستی است و شدیدتر از تنګدستس ، بیماری جسم است و شدیدتر از بیماری بدن ، بیماری دل ( باطن ) است .
امام علی (ع) : سه چیز از بلاهای بزرګ عبارتند از : زیاد بودن نانخوران ، غلبه ی بدهی و دوام یافتن بیماری .
ویرایش توسط "VICTOR" : 7th August 2013 در ساعت 04:00 PM
بیماری چرا ؟
حکمت اول : تأدیب انسان
امام صادق (ع) : اګر چنان بود که هیچ درد و رنجی به انسان نرسد ، به چه وسیله ا از زشتی ها اجتناب می ورزید ، و در برابر خدا تواضع می کرد و بر مردم مهر می ورزید؟! آیا نمی بینی انسان را هنګامی که رنجی بر او عارض شود خاضع می شود و سر تسلیم فرود می آورد و برای دستیابی به عافیت به طرف خدا روی می کند و دست به صدقه دادن می ګشاید ؟
رسول اکرم (ص) : اګر سه چیز در آدمیزاد نبود هیچ چیز سر او را فرود نمی آورد : بیماری ، تنګدستس و مرګ . همه ی اینها در انسان موجود است و با وجود این او همچنان ګستاخ است !
امام باقر (ع) : اګر بدن بیمار نشود به سرمستی می ګراید و در بدنی که سرمست شده ، هیچ خیری وجود ندارد .
رسول اکرم (ص) : بیماری ، تازیانه ی خداوند در زمین است که به وسیله ی آن بندګان خود را تأدیب می کند .
امام صادق (ع) :در دعای خود هنګام ابتلا به بیماری : '' بار الها ! این ( بیماری ) را ( مایه ی ) ادب قرار ده ، نه ( نشانه ی ) غضب . ''
از احادیث بالا در می یابیم که یکی از حکمت های ایجاد بیماری در وجود انسان و ابتلا بشر به امراض مختلف آن است که خداوند حکیم به این وسیله عجز و ناتوانی ، نیاز به همنوعان ، وابستګی مطلق به خالق و نزدیک بودن مرګ را به انسان یادآوری کرده و به این روش بندګان خود را تأدیب و تربیت می فرماید .
چه خوب است که انسان نیز در مواجهه با این قبیل وقایع در طی حیات خود ، هوشمندانه تدبر کند و پیام پنهان در آن را به خوبی دریافت کند ...
ویرایش توسط "VICTOR" : 7th August 2013 در ساعت 04:00 PM
دوست جدید
سلام لطف می کنید درباره بیماری میگرن بگید؟![]()
و علیکم السلام :
امیر المؤمنین (ع) : شستن بینی و دهان سنت است و پاک کننده ای برای دهان و بینی می باشد و اَنفیه کردن صحت بخشی برای سر ، پاک کننده ای برای بدن و ( درمانی ) برای سایر دردهای سر می باشد .
رسول اکرم ( ص) :کسی که در روز سه شنبه ی هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم از ماه ، حجامت کند این ( حجامت ) برای او شفایی است از هر بیماری ای از بیماری های همه ی سال و به غیر از آن شفایی است از سر درد و دندان درد ، دیوانګی و جذام پیسی .
امام صادق (ع) : شستن سر با خطمی ( مایه ی) ایمنی از سردرد ، دور ماندن از فقر و پاکیزګی سر از سبوسه ( شوره ) می باشد .
امام کاظم (ع) : شستن سر با خطمی در روز جمعه ، سنت است و روزی را سرشار می سازد ، فقر را باز می دارد ، مو و پوست را نیکو می کند و آن ( شستن سر با خطمی ) مایه ی ایمنی از سردرد می باشد .
رسول اکرم (ص) : شستن پاها با آب سرد ، پس از خارج شدن از حمام مایه ی ایمنی از سردرد است .
رسول اکرم (ص) : جنا خضاب اسلام است ، عمل ( صالح ) مؤمن را افزایش می دهد ، سردرد را می برد ، چشم را تیزبین می کند ، نیروی جنسی را می افزاید و آن ، مهتر ګیاهان خوشبو در دنیا و آخرت مس باشد .
رسول اکرم (ص) : به درستی که حجامت در سر ، درمانی است برای درد جنون ، جذام ، پیسی ، شب کوری و سردرد .
امام صادق (ع) : چه خوب روغنی است روغن بنفشه ، درد را از سر و چشم ها می برد پس ( خود را ) با آن چرب کنید .
موارد زیاد است ، ان شاء الله سایر موارد رو فردا می نویسم .
ویرایش توسط "VICTOR" : 7th August 2013 در ساعت 03:57 PM
ادامه اش :
علی بن اسباط در حدیثی که که سند آن را به معصوم (ع) رساند : چرب کردن ابروها با ( روغن ) بنفشه سردرد را ( از بین ) می برد .
امام صادق (ع) : به درستی که پیامبر خدا (ص) هنګامی که سرش درد می ګرفت ، روفن کنجد انفیه می کرد و آن همان سِمسِم می باشد .
امام صادق (ع) : پیامبر خدا (ص) هنګام افطار با حلوا افطار را شروع می کرد ، بس اګر نمی یافت با شکرینه ای یا چند خرما ( افطار می کردند ) و هنګامی که هیچ کدام یافت نمی شد با آب نیم ګرم ( ولرم ) (افطار را شروع می کردند ) و می فرمود : ( آب نیم ګرم ) معده و کبد را پاک سازی می کند ... و سردرد را می برد .
امام رضا (ع) :کسی که از ( درد ناراحتی ) شقیقه و شکم می ترسد ، پس خوردن ماهی تازه را در تابستان و زمستان به تأخیر نیندازد .
امام رضا (ع) :کسی که از ( درد ناراحتی ) شقیقه و شکم می ترسد ، پس هنګام (بعد از) خوردن ماهی تازه ـ چه تابستان باشد چه زمستان ـ نخوابد .
محمد بن اسماعیل : از امام رضا (ع) شنیدم که می فرمود : '' کاسنی شفاست از هزار بیماری . هیچ بیماری درون (بدن) آدمیزاد نیست مګر این که کاسنی آن را ریشه کن می سازد . '' یک روز برای یکی از خدمتګزاران که تب و سردرد ګرفته بود ( کاسنی ) طلبید و امر کرد که آن را آرد کنند و روی کاغذی قرارش داد و روغن بنفشه بر آن ریخت و ( این ترکیب را ) بر روی پیشانی او ( فرد بیمار ) ګذاشت . سپس فرمود : '' آګاه باشید ! به درستی که این ( کاسنی ) تب را می برد ، برای برای سردرد نافع است و آن را از بین می برد .''
بخش سوم هم بعد ان شاء الله .
ویرایش توسط "VICTOR" : 9th August 2013 در ساعت 09:32 AM
و اما قسمت آخر :
امام صادق (ع) : فضیلت (روغن ) بنفشه بر ( سایر ) روغن ها مانند فضیلت اسلام است بر ( سایر ) دین ها . خوب روغنی است ( روغن ) بنفشه ! دردرا از سر و چشم ها می برد ، پس با آن چرب کنید ( بدنتان را ) .
علی بن اسباط در حدیثی که سند آن را به معصوم (ع) رساند : چرب کردن ابرو ها با ( روغن ) بنفشه سردرد را ( از بین ) می برد .
سَلمی ، خدمتګزار پیامبر خدا (ص) : هنګامی که یکی از ما سرش درد می ګرفت ، پیامبر (ص) می فرمود : '' برو حجامت کن .'' هنګامی که یکی از ما پایش درد می ګرفت ، می فرمود : '' برو با حنا خضابش کن . ''
برای درمان سینوزیت :
علی بن یقطین : به امام رضا (ع)نوشتم که ، '' به درستی که سرمای شدیدی در سرم می یابم تا ( حدی که ) چون بادی بر من می وزد ، چیزی نمی ماند که بیهوش شوم . '' (امام در پاسخ نامه ام ) نوشت : '' بر تو باد انفیه ( کردن با ) عنبر و زنبق بعد از غذا تا از آن (بیماری ) به اذن خداوند ـ جل و جلاله ـ بهبود یابی .''
و اما چکیده ی راههای بهبود سردرد از طریق احادیث :
از مضمون کلیه روایات این مبحث چنین برداشت می شود که موارد زیر برای درمان و پیش ګیری از عارضه ی سردرد نافع می باشد :
ـ شستن سر با خطمی مخصوصاً در روز جمعه .
ـ شستن پاها با آب سرد پس از خارج شدن از حمام .
ـ خضاب کردن موها با استفاده از حنا .
ـ حجامت کردن در ناحیه ی سر .
ـ چرب کردن سر و بدن خصوصاً ابرو ها با استفاده از روغن بنفشه .
ـ اَنفیه کردن به ویژه با استفاده از روغن کنجد ، زنبق و عنبر که بهترین زمان برای این کار بعد از صرف غذا می باشد .
ـ ګشودن روزه در هنګام افطار با حلوا ، چند دانه خرما ، انواع خوراکی های شیرین و آب نیم ګرم .
ـ خوردن ماهی تازه در تمام طی سال .
ـ اجتناب از خوابیدن ، بلافاصله بعد از خوردن ماهی .
ـ ګذاشتن ضماد ساخته شده از پودر کاسنی و روغن بنفشه بر روی پیشانی .
آیات و ادعیه ی مؤثر برای درمان سردرد :
قسمت اول :
ـ سوره ی مبارکه ی قلم را بر شخص مبتلا به سردرد بیاویزند ، درد او ان شاء الله تسکین می یابد .
ـ برای رفع سردرد ، دو رکعت نماز بخوانید و در هر رکعت یک مرتبه سوره ی حمد ، سه مرتبه سوره ی توحید و سه مرتبه آیه ی 4 سوره ی مریم ( رب انی ... ) را بدون '' قال '' قرائت کنید .
ـ سوره ی مبارکه ی سجده را برشخص مبتلا به سردرد ببندند . درد او تسکین خواهد یافت ان شاء الله .
ـ در بعضی از کتب ادعیه و روایات آمده است که تلاوت آیة الکرسی ، هفت مرتبه ، برای تسکین سردرد سودمند است .
ـ به نقل از امام جعفر صادق (ع) : آیات شریفه ی زیر را بنویسند و بر سر فرد مبتلا به سردرد ببندند :
۱) آیات 1 الی 4 سوره ی مریم .
۲) آیه ی 29 سوره ی فتح تا انتهای سوره . (و الذین معه ... )
ـ ابن حنظه : به مولایمان امام محمد باقر (ع) از سردردی که بر من عارض شده بود شکایت کردم . ( آن حضرت ) فرمودند : '' هر ګاه ( سردرد ) بر تو عارض شد بګو : لَوْ کان معهُ آلِهَةُ لَما یَقولونَ اِذاً لابْتغوُا اِلی ذِی العرشِ سَبیلاً . وَ اِذا قیل لَهم تَعالوا الی ما اَنْزَلَ اللهُ وَ الَی الرسولِ رَأیْتَ المُنافِقینَ یَصُدّونَ عَنْکَ صُدوداً .''
ـ از امام محمد باقر (ع) روایت شده است که به جهت تسکین سردرد ، سر را مسح کند ( دست را بر سرکشد ) و هفت مرتبه بګوید :
'' اَعوذُ بِاللهِ الَّذی سَکَنَ لَهُ ما فِی الْبَرِّ و البَحْرِ مَ ما فِی السماواتِ و الارْضِ و هُوَ الَّسمیعُ العَلیمُ . ''
منابع تمامی روایات ذکر شده است اما برای سهولت کار از ذکر کردن آنها خودداری می کنم .
ویرایش توسط "VICTOR" : 8th August 2013 در ساعت 09:21 AM
به درخواست یکی از دوستان :
ـ راههای درمان و تسکین درد کبد و زردی یرقان :
شیخ اصفهانی در کتاب الخواص : اګر سوره ی مبارکه ی قدر را در ظرف سفالین بنویسند ، آن را با آب باران بشویند ، مقداری شکر به آن اضافه کنند و به فرد مبتلا به درد کبد بخورانند ، ان شاء الله شفا می یابد .
به جهت دفع یرقان و زردی صورت و پوست ، فرد مبتلا ، سوره ی سبا را بنویسد ، بشوید و بخورد و صورت خود را نیز با آن آب بشوید .
جهت دفع یرقان که چشم را زرد می کند آیات زیر را بنویسند و فرد مبتلا بر خود ببندد :
'' قالوا سُبحانَکَ اَنتَ وَ لَیّنا مَن دونِهِم بَل کانوا یَعبُدونَ الجِنَّ ... " (مفاتیح الجنان ، صفحه ی 154 ، به نقل از کتاب های المجمع ، بحر المنافع و تسهیل الدواء )
به سفارش یکی از دوستان :
برخی از عوامل کمک کننده به درمان بیماری های خونی :
امام رضا (ع) ـ در ذکر فواید چغندر ـ : عقل را قوت می بخشد و خون را تصفیه می کند .
امام صادق (ع) : خوردن باقالا استخوان های ساق پا را متراکم می سازد (تراکم بافت استخوان را زیاد می کند . ) ، ( قدرت ) مغز را افزایش می دهد و خون تازه تولید می کند .
امام صادق (ع) : پیامبر خدا (ص) هنګام افطار با حلوا افطار را شروع می کرد ، بس اګر نمی یافت با شکرینه ای یا چند خرما ( افطار می کردند ) و هنګامی که هیچ کدام یافت نمی شد با آب نیم ګرم ( ولرم ) (افطار را شروع می کردند ) و می فرمود : ( آب نیم ګرم ) معده و کبد را پاک سازی می کند ، دهان و بو (ی آن ) را خوشبو می کند ، دندان ها را استحکام می بخشد ، چشم را تقویت می کند و بینایی را جلا می دهد ، ګناهان را می شوید ، رګ های برآشفته و تلخه ی تحریک شده را فرو می نشاند و بلغم را می برد و حرارت معده را فرو می نشاند و سردرد را می برد .
(ظاهراً عبارت " ... رګ های برآشفته ... را فرو می نشاند .'' اشاره به کاهش میزان فشار خون در اثر مصرف آب دارد .)
امام صادق (ع) : هنګامی که خون کسی ، از خدمتګزارانش به جوش می آمد ( آن فرد برآشفته می شد ) می فرمود : مقداری از سویق ( عدس ) بنوش ، پس به درستی که آن ، هیجان خون ( فشار خون را تسکین می دهد و حرارات را فرو می نشاند .
رسول خدا (ص) : پس هنګامی که خون در شما هیجان یافت ( به جوش آمد یا فشار خون بالا رفت ) حجامت کنید . پس به رستی که خون ، چه بسا در ( بدن ) صاحبش طغیان کند و او را بکشد .
( حدیث نبوی فوق اشاره ای دقیق به موضوع افزایش فشار خون ، درمان آن و عوارض ناشی از آن دارد . معصوم (ع) در این حدیث ، فشار خون بیش از حد را یکی از دلایل مرګ و میر انسان ها بیان فرموده و حجامت کردن ( تخلیه ی مقداری از حجم خون ) را روشی برای رفع آن می دانند . در خور ذکر است که علم جدید پزشکی نیز پس از قرن ها به همین اطلاعات درباره ی فشار خون دست یافته است .)
امام صادق (ع) : بر شما باد ( خوردن ) کاهو پس به درستی که آن ، خون را تصفیه می کند .
زیاد قندی : بر امام کاظم (ع) وارد شدم در حالی که در مقابلش ظرف آبی بود و در آن چند آلوی سیاه ـ در فصل چیندنش قرار داشت . پس آن حضرت فرمود : '' حرارت در من بالا رفته و آلوی تازه ، حرارت را فرو می نشاند و صفرا را تسکین می دهد . خشک آن ( نیز ) خون را آرام می کند و بیماری های بی درمان را از درون بدن بیرون می کشد . ''
ادامه دارد ...
ویرایش توسط "VICTOR" : 9th August 2013 در ساعت 10:19 AM
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)