دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 18

موضوع: رفتار اسلامی= اخلاق و عقل

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #13
    همکار بخش مذهبی
    نوشته ها
    4,395
    ارسال تشکر
    7,424
    دریافت تشکر: 12,850
    قدرت امتیاز دهی
    7194
    Array

    پیش فرض پاسخ : رفتار اسلامی= اخلاق و عقل

    سلام بر شما

    ابتدا یه مقدمه میگم تا در ادامه ، بتونیم بیشتر رو مطلب متمرکز بشیم:

    همون طور که می دونیم زیاده روی و کوتاهی از نظر اکثریت جامعه انسانی امری زشت و ناپسند محسوب میشه و همواره به دیگران توصیه میشه از افراط و تفریط در امور و رفتار پرهیز کنند و به نظر هم میرسه این سفارش ، یه حکم عقلانی باشه ...

    توادبیات فارسی ازش به اعتدال یاد میشه برگرفته از کلمه عدل ... و کسی که تواین حوزه قدم برمیداره به جناحین افراط و تفریط گرایش نداره . چون معنای عدل اینه که هر چیزی ، سر جای خودش باشه ... پس کسی که رویه اعتدال نداره ، یعنی رفتاری صالح نداشته و فساد پذیره و طبق خواسته عمومی ؛نیازمند اصلاح و اعتداله .

    تا این جا خواستم بگم بین اعتدال و اصلاح یه رابطه منطقی وجود داره ...

    در قرآن برای بیان مفهوم اعتدال از واژه قصد استفاده شده البته واژگانی چون وسط و سواء و حنیف و .. نیز به این معنا به كار رفته ؛ ولی بیشترین كاربرد رو در واژه قصد و اقتصاد میتونیم پیدا کنیم .

    در روایات اسلامی به پیروی از قرآن نیز از واژه قصد برای بیان اصطلاح اعتدال یاد شده : نهج البلاغه خطبه های ۹۴ و ۱۰۳ و ۱۹۵ و ۲۲۲ و نیز نامه های ۲۱ و ۳۱ و حكمت ۱۴۰


    در ارزش و اعتبار اعتدال و میانه روی همین بس كه راه راست در قرآن به عنوان راه میانه از اون ذکر شده و در سوره قصص آیه ۲۲ از زبان حضرت موسی (ع) این آرزو بیان می شه كه راه میانه ، راه درست هدایتیه و از این رو می فرماید: قال عسی ربی ان یهدینی سواء السبیل ؛ حضرت موسی گفت شاید پروردگارم مرا به راه میانه و اعتدال راهنمایی و هدایت كند.

    حتی حضرت ابراهیم هم دین خویش رو دین اعتدال و میانه بر می شماره و از اون به حنیف یاد می كنه تا بفهمونه كه میانه روی تا چه اندازه اصالت داشته و مهمه
    خداوند در بیان ویژگی های دین ابراهیمی كه از اصالت خاصی برخورداره می فرماید: ما كان ابراهیم یهودیا و لا نصرانیا و لكن كان حنیفا مسلما و ما كان من المشركین؛ ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی بلكه او بر دین معتدل اسلام بود و از مشركان نیز نبود.(آل عمران آیه ۶۷)



    و هم چنین خداوند از امت اسلام به امت وسط و میانه یاد می كنه. (بقره آیه ۱۴۳) و اون ها رو بهترین امتی می دونه كه در روی زمین ایجاد شده اند. امتی كه اصل اساس آن اعتدال و میانه روی در همه چیز و همه كاره ، به همین خاطرامت شاهد و نمونه و سر مشقند ( آل عمران آیه ۱۱۰)


    با توجه به گزارش های قرآن و آموزه های دستوری قرآن می تونیم متوجه بشیم كه :
    امت اسلام به معنای امت قرآنی و جامعه برتر در حوزه عقیده و رفتار ؛
    امتی معتدل و میانه ای هستن؛
    یعنی نه اهل تنزیه محضند و نه تشبیه محض .
    نه اهل زیادروی در امور اقتصادی و سیاسی هستند و نه اهل كوتاهی كردن در این مسایل،
    در رفتار و گفتار و اقتصاد و خوراك خود اعتدال و میانه روی رو مراعات می كنند
    و در اعمال عبادی نیز راه افراط و تفریط رو در پیش نمیگیرن
    و ...



    برای پاسخ دومتون هم :
    یه جمله از شهید مطهری عنوان میکنم که به نظرم نیاز به توضیح نداه
    " اگر ما آن راهی را که ائمه اطهار در مقابل راه‌های دیگران برای ما باز کرده‌اند برویم، هم از افراط و تندروی‌های بعضی مصون می‌مانیم و هم از تفریط و جمود بعضی دیگر "
    یعنی قطعا به جز شرایط تفکری و پردازشی خودمون ، نیازمند بهره گیری از سایر منابع اصلح نیز هستیم ...
    ویرایش توسط طلیعه طلا : 4th July 2013 در ساعت 06:03 AM
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر


  2. 13 کاربر از پست مفید طلیعه طلا سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •