سلام وقت شما هم بخیر
منظور از رد مظالم اینست که انسان برای اینکه خود (یا ورثه میت ، میت را ) را شرعا از زیر بار دین دیگران خارج کند.. مالی را صدقه بدهد.
مثلا اگر کسی مالی از دیگری در دستش باشه و نتواند به او برساند (به هر دلیلی) خود اون مال را یا قیمتش را صدقه می دهد.
برای اموات هم این مرسوم هست که از طرف میت مقداری مال را صدقه می دهند که اگر دینی (deyn) به گردن او بوده خلاص بشه.
و مقدارش هم بستگی به بدهی اون فرد داره . یا اینکه اگر میت بوده و ما نمی دانیم چقدر بدهی داشته اون تخمینی که می زنیم و خیال ما راحت میشه که دینش ادا شده.
-------------------
در مورد غسل مس میت:
پاسخ این قسمت رو از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی براتون می گذارم:
... در مورد فلسفه غسل دادن ميت نكات متعددي در روايات گفته شده كه مهم ترين آن ها ايجاد نوعي تطهير معنوي و رفع حالت ناپاكي مانند جنابت است ؛ در واقع در چندين روايت آمده كه در وقت مرگ حالتي نظير جنابت بر ميت عارض مي شود ؛ چنان كه گفته شده هر انسانی هنگام مرگ جنب می شود و منی از او خارج می شود. از حضرت امام رضا نقل شده: « مخلوقى نیست که هنگام مرگ منى از او خارج نشود» . (1)
بر همين اساس گفته شده كه ميت را به ترتيب معيني غسل دهند .همچنين فرد غسال نيز به خاطر تماس با بدني كه چنين حالتي داشته غسل نمايد .
فردي از امام جواد عليه السلام پرسيد : « چرا میّت را غسل می دهند و چرا غسال باید غسل مس میّت کند؟ حضرت در پاسخ فرمود: میّت جنب است و چون می خواهد با فرشتگان دیدار کند، باید پاک باشد. غسال هم چون می خواهد ( بعد از غسل) با مؤمنان ملاقات کند، بايد غسل نمايد » .(2)
البته در كنار اين امور می توان احتمالات ديگري را نيز مطرح نمود ؛ مثلا مي توان گفت غسل مس میت زمينه اي برای پرهیز زنده ها از آلودگی به میکرب و بیماری هاي احتمالي است که به وسیله تماس با مرده ممکن است منتقل گردد زيرا :
1 . بازماندگان مرده در اثر از دست دادن فرد عزیزى از افراد خانواده خود احساسات و عواطف برافروخته اى خواهند داشت . نمى توانند یکباره رابطه خود رابا او قطع شده ببینند . آن ها در اثر انس و علاقه اى که نسبت به او داشته اند , حتى بعد از مرگ مى خواهند او را ببوسند و در آغوش پر مهرشان بگیرند .
2 . بدن فرد مرده در اثر بیمارى و مشكلات مـختلف و از دست دادن قدرت دفاعى , آلوده به انواع میکروب هاست.نزدیک شدن و تماس با او مي تواند از نظر بهداشتى خطراتي به دنبال داشته باشد .
پینوشتها:
1. علامه مجلسي ، بحارالانوار، ج 6، ص 95، نشر اسلاميه ، تهران ، بي تا .
2. صدوق، علل الشرایع، ج 1، ص 299، حدیث 2، انتشارات داورى، قم ، چاپ اول .
علاقه مندی ها (Bookmarks)