ادامه جلسه یکصد و سی و چهارم به تاریخ 20 مهر ماه 1376خ مصادف با 9 جمادی الثانی 1418ق، دوره پنجم و به صورت علنی به ریاست آقای علی اکبر ناطق نوری:
رئیس ـ آقای احمدی! شما چقدر صحبت میکنید و برای نماینده دولت چقدر وقت میگذارید؟ چون (۷) دقیقه که قبلاً صحبت کردید، الان هم یکربع صحبت کردید نماینده دولت و شما مجموعاً (۴۵) دقیقه باید صحبت کنید. علیاصغر احمدی ـ من حداکثر (۱۰) دقیقه دیگر بیشتر صحبت نمیکنم.
رئیس ـ بسیار خوب، اگر میخواهید برای ایشان بگذارید ممکن است ایشان بگویند همین چیزهایی که آقای احمدی گفتند قبول است، بفرمایید.
علیاصغر احمدی ـ جاذبههایتوریستی که در منطقه وجود دارد؛ عرض کردم یکی از هفت پارک ملی دنیا با نام جنگل و پارک ملی گلستان در آن منطقه وجود دارد. آبشارهای متعدد که باز عرض میکنم من خیلی به جزئیات نخواهم پرداخت از نظر هوایی، دریایی و خاکی این امکان وجود دارد که آن استان بتواند ارتباط قویتری را با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه برقرار کند. دلایلی را که هم دولت محترم در مقدمه لایحه آورده، هم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به آن اشاره کرده بصورت تیتروار بنده عرض میکنم:لزوم اصلاح هندسی استان مازندران در طول و نوار باریکی که غربی ـ شرقی حدود (۶۰۰) کیلومتر را به خود اختصاص داده.
تحقق بخشی از تبصره (۶۹) قانون برنامه دوم (عرض کردم بعنوان یک طرح هادی به سمت طرح جامع میرود) ایجاد مدیریت مستقل با اختیارات سیاسی و اداری کافی در منطقه بمنظور شکوفایی اقتصاد و بهرهوری بهتر از امکاناتی که هست. بهبود و گسترش تجارت خارجی.
سهولت دسترسی مردم منطقه به مدیریت استانی و کمک به استان فعلی مازندران برای اینکه مدیریت بهتر بتواند به مشکلات و مسایلی که مردم محترم مازندران با آن مواجه هستند بپردازند. بنده در پایان عرایضم میخواهم این نکات را یادآوری کنم، اگرچه عرض کردم الحمدلله مطالعه فرمودهاید. این لایحه تقدیمی دولت است، بار مالی آن را کاملاً پذیرفته، همه مسایل جانبی حتی مسایل امنیتی آن هم در نامهای که عرض کردم پیش بینی شده و هیچ مشکلی احساس نمیشود. دوم، نظریه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بعنوان یکی از مراکز قوی تحقیقاتی جزوهای را تهیه کردهاند و در خدمت شما نمایندگان محترم هست و قطعاً مطالعه فرمودهاید. این لایحه توسط کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون امور اداری و استخدامی تصویب شده. یقیناً نظر همکاران شما در این کمیسیونها برای شما حائز اهمیت است که انشاءالله بدان توجه خواهید فرمود.
آخرین عرض من این است: مدتی است که مردم شرق مازندران پای صحبت مذاکرات و نقطه نظرات مجلس شورای اسلامی هستند، یقیناً همین الان همه در انتظارند تا با رأی قاطع شما انشاءالله خوشحالی زایدالوصفی را تقدیم آن خطه بکنید. یقیناً با دیدی که شما دارید و الحق کارشناسانه خواهد بود، امروز رأی مثبت شما ایجاد استان گرگان خواهد بود. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته (عدهای از نمایندگان ـ احسنت)رئیس ـ متشکر، نماینده دولت بفرمایید. مدرسی (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور) ـ
بسمالله الرحمن الرحیم با سلام و درود به روح پرفتوح و منور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آرزوی طول عمر و سلامتی جهت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای. (حضار صلوات فرستادند)ضمن تشکر و سپاس از نمایندگان محترمی که چه بطور موافق یا مخالف صحبت کردهاند، آن مطالبی که مورد لزوم بود، بخصوص دوستان موافقین و مخبر محترم کمیسیون خدمت دوستان عرض کردند و من مختصر مطالبی را در دفاع از این لایحه خدمت دوستان عرض میکنم و بطور اختصار جواب چند مورد از اشکالاتی که بعضی از نمایندگان محترم در این مورد متذکر شدهاند را تقدیم مینمایم.
ما اگر یک نگرش اجمالی و کلی بین قسمت شرق و غرب استان مازندران انجام بدهیم و ببینیم از قبیل وضعیت ناهمواریها، رودخانههای مهم موجود در استان، بررسی وضع آب و هوا و چگونگی محصولات کشاورزی و قومیت و زبان و مذهب، با توجه به عدم تناسب هندسی استان مازندران که طول تقریبی آن حدود (۶۰۰) کیلومتر و عرض آن بطور متوسط حدود (۱۰۰) کیلومتر است و جمعیتی بالغ بر (۴) میلیون و (۲۰۰) و خردهای هزار نفر و با وجود حدود (۱۸) شهرستان و (۴۶) بخش و حدود (۴۶) هزار کیلومتر مساحت واقعاً دشواری اداره یک چنین استانی از یک استاندار به ذهن انسان جاری و ساری میشود. نمایندگان محترم توجه دارند خود من (وقتی که به استان مازندران رفته بودیم) وقتی استاندار محترم قبلی صحبت میکردند و گزارش کار خودشان را میدادند میگفتند گاهی از اوقات که من میخواهم به دورترین نقطه استان بروم و سرکشی کنم گاهی از اوقات فقط بین (۵ یا۶) ساعت در مسیر راه هستم تا بخواهم به آنجا برسم. ایشان میفرمود گاهی از اوقات مراجعینی که میخواستند سراغ من بیایند، حالا چه مراجعات مردمی و چه مراجعات مسؤولین، گاهی از اوقات من از ساعت (۱۰) شب تا (۶) صبح در استانداری مینشستم و مسایل و مشکلاتی که مطرح میکردند را برایشان حل و فصل میکردم. خوب، برادران عزیز نماینده توجه دارند که یک استاندار اگر بخواهد اینطور برای استان کار بکند آیا واقعاً به همه کارهایی که به او مراجعه میشود میرسد؟ وقتیکه این استان با رأی مثبت دوستان عزیز تقسیم به دو استان شد، قطعاً و یقیناً استانداران به محدودة فعالیت خودشان بیشتر میتوانند نظارت و اشراف داشته باشند، بیشتر میتوانند رسیدگی بکنند. من منطقه گرگانی را که قرار است بصورت یک استان جدیدی تأسیس بشود بررسی میکردم و مشاهده کردم (۷۰) درصد محرومیت استان (میگویند حدود (۷۰) درصد!) در این منطقه است. (۷۰) درصد محرومیت در آن منطقه واقع شده. آیا اگر آنجا یک استان جدیدی تأسیس بشود، استاندار محترم جدیدش آنجا بهتر نمیتواند محرومیت را از آن مناطق بزداید و کمک بیشتری به آن منطقه بکند؟
یکی، دو موضوعی که برادران صحبت کرده بودند، یک مسألهای که بعضی از دوستان در ارتباط با تبصره (۶۹) قانون پنجساله توسعه و قانون برنامه پنجساله دوم توسعه مطرح کردند که در آن تبصره دولت را مکلف کرده که مطالعات در طرح جامع تقسیمات کشوری باید انجام بگیرد و بصورت لایحه تقدیم مجلس بشود. بعضی از دوستان میگفتنداین تأسیس استان جدید با این تبصره سازگاری ندارد. من فقط میخواستم این را عرض بکنم که اتفاقاً در راستای اجرای همین تبصره بوده که وزارت کشور با کار کارشناسی که انجام داده آمده و این لایحه را عنوان کرده و تقدیم مجلس کرده و این کار، یک کار مقطعی نیست، یک کار اساسی و ریشهای است و خودش یک نوع و بخشی از اجرای عمل به این تبصره حساب میشود. الحمدلله الان در وزارت کشور گروهی مأمور شدند و مشغول بررسی هستند و تا چند ماه آینده نتیجه مطالعات خودشان راجع به این طرح جامع تقسیمات کشوری را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهند نمود. این یک مسأله است.
مسأله دوم، در ارتباط با امنیت منطقه است. برادران عزیز، خواهران محترم! با تأسیس استان جدید، امنیت منطقه بهیچوجه بهم نمیریزد. چطور بعضی از دوستان اینطوری مطرح میکنند؟ مگر ما الان روزهای اوایل انقلاب را در پیش داریم؟ اوایل انقلاب را ما دیگر پشت سر گذاشتیم. الحمدلله جمهوری اسلامی از ثبات و استحکامی برخوردار شده که هیچ نیرویی (نه دشمن خارجی و نه دشمن داخلی) تهدیدی برای جمهوری اسلامی ایران نمیتواند داشته باشد. اینها یک پایه آماری و مبنای دقیق علمی که ندارد، حدس و گمان است، میگویند اگر یک استان جدیدی تأسیس بشود، ممکن است در اینجا آشوب و فتنهای بشود. بهیچوجه آشوب و فتنه نخواهد شد و دوستان مطمئن باشند یقیناً با این رأی مثبت و قاطعی که به این لایحه خواهند داد و به این خواست دیرینه مردم آن منطقه و این درخواستی که از سال ۵۷ تا به الان مردم این منطقه داشتهاند جواب مثبتی داده خواهد شد و ان شاءالله امیدواریم که همه آقایان رأی مثبت خودشان را به این لایحه بدهند. چون واقعاً لایحهای بوده که هم در کمیسیونهای تخصصی، هم وزارت اطلاعات، هم وزارت کشور، هم مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، همه و همه این را بصورت کارشناسی بررسی کردهاند و تأیید نمودهاند. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
رئیس ـ متشکر.(اسامی نمایندگان محترمی که تقاضای رأی مخفی نمودهاند عبارتند از آقایان: موسوی ـ علی معلمی ـ حسینعلی قاسمزاده ـ حسن شاخصی ـ رحمانقلی قلیزاده ـ شمشون مقصودپور ـ عنایتالله تورنگ ـ علی یعقوبی ـ غلامعباس آقاعلیخانی ـ محمدرضا فاکر ـ جعفر گلباز ـ سیدحاجیمحمد موحد ـ ابراهیم کریمیمنجرموئی ـ سیدعلیرضا عبادی ـ سیدابوفاضل رضویاردکانی ـ سیداحمد رسولینژاد ـ موسی زرگر ـ داود دانشجعفری ـ همت بیگمرادی ـ جهانبخش محبینیا ـ عزتالله اکبریتالارپشتی ـ ابوالقاسم روحی ـ حسین ایرانی ـ حمیدرضا ترقی ـ مقداد نجفنژاد ـ عبدالغفار شجاع ـ علیاصغر یوسفنژاد ـ عباس عباسی و چهار امضای ناخوانا)
رئیس ـ درخواست رأی غیر علنی و مخفی شده، البته (۳۰) نفر از آقایان درخواست کرده بودند، (۳) نفر از آقایان درخواستشان را پس گرفته بودند که باز بالای (۲۵) نفر درخواست رأی مخفی دارند. حضار ۲۰۶ نفر، گلدانها را بگردانید، کلیات لایحه تأسیس استان گرگان به رأی گذاشته میشود.
(اخذ رأی با ورقه بعمل آمد و نتیجه بشرح زیر اعلام گردید)
رئیس ـ نتیجه آراء در رابطه با کلیات لایحه تأسیس استان گرگان: حضار ۲۰۶ نفر، موافق (۱۴۲) نفر، مخالف (۵۳) نفر، بنابراین کلیات لایحه تأسیس استان گرگان تصویب شد. (حضار صلوات فرستادند)
علاقه مندی ها (Bookmarks)