برادر من استفاده از زواياي تند و سطوح شيبدار به همراه استفاده از مواد جذب كننده امواج راداري اصلي راه كاهش پراكنش امواج راداريه.اولا چرا توی دهنه ورودی هوا ما زاویه 90 درجه خیلی قشنگی میبینیم؟
يكي از نكات مهمه در طراحي جنگنده خفاكار، كاهش انعكاس راداري دريچههاي ورودي هوا و موتور هواپيماست، چون معمولا ميزان انعكاس امواج راداري از اين قسمت هواپيما براي شناسايي هواگرد در حال حركت از سوي رادار جستجوگر كفايت ميكنه.
از آنجا كه نحوه طراحي دريچههاي ورودي هوا در تحويل هواي ورودي به موتور هواپيما و عملكرد بهينه آن در سرعتهاي مختلف پروازي بسيار حائز اهميته ، هرگونه تغيير در دريچههاي ورودي هوا بايد با توجه به اين اصل مهم انجام بشه. حتي در جنگنده F-117 نايت هاوك به بهاي كاهش سرعت هواپيما به زير سرعت صوت با نصب توريهايي در ورودي هوا ميزان انعكاس امواج راداري به شدت كاهش يافته .
در هواپيماي F-313 قاهر براي اولين بار در يك هواپيماي پنهانكار دريچههاي ورود هوا در بالاي بدنه قرار گرفته است. در كنار اين، وروديهاي هوا به سمت جلو كشيده شدهاند تا روند تحويل هوا به موتورهاي هواپيما بدون هيچ مشكلي ادامه پيدا كنه.
تدبير ديگري كه براي كاهش امواج راداري دراين جنگنده در نظر گرفته شده است، ايجاد پيچش در مخروط داخلي ورودي هوا است. در كنار سطح داخلي اين مخروط نيز با مواد جاذب رادار (RAM) هست.
شبيهسازي متعدد رايانهاي توسط نرمافزارهاي رايانهاي نشان ميدهد كه پس از دوبار تضعيف امواج راداري هيچ موج قدرتمندي براي بازگشت به منبع انتشار و كشف محل هواگرد باقي نمیمونه.
ثانیا روی کل این کره خاکی میشه یه دونه هواپیما از هر نوعی که وجود داره به من نشون بدید که سطح مقطع ورودی هوا از خروجی یا همون اگزوز کوچیکتر باشه؟!
منظورتونو از پرسش این سئوال متوجه نمیشم.
ممنون رفیق
علاقه مندی ها (Bookmarks)