دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 354

موضوع: پاسخ به سوالات شرعي

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #11
    کاربر فعال سایت
    رشته تحصیلی
    کلام,فقه,اصول,
    نوشته ها
    4,108
    ارسال تشکر
    27,914
    دریافت تشکر: 19,740
    قدرت امتیاز دهی
    0
    Array
    kamanabroo's: جدید150

    پیش فرض پاسخ : پاسخ به سوالات شرعي

    نقل قول نوشته اصلی توسط abc.abc نمایش پست ها
    سلام
    از اونجایی که عادت به خود ارضایی کرده بودم و قادر به ترکش نشدم بر سر اتفاقی نذر کردم که دیگر اینکار رو نکنم اما یکبار اینکار انجام شد می خواستم بپرسم کفاره ی این نذر چی هست؟ و اگر چند بار انجام شده باشد و حالا تصمیم به دادن کفاره و ادامه ی ادای نذر خود کرده باشم کفاره ی همان یکبار را باید بدهم؟
    با سپاس
    امام خمینی (ره)
    آزاد کردن یک بنده یا اطعام 60 مسکین یا روزه گرفتن 60 روز پشت سر هم که یک ماه و یک روز پشت هم و ما بقی آن را به تدریج می توان روزه گرفت.
    تحریرالوسیله، ج2، ص 113، م 9 و ج 2، ص 109، م 28

    آیت الله اراکی (ره)
    کفاره عمل نکردن به نذر عمداً، یک بنده آزاد کند یا 60 فقیر را سیر کند و یا دو ماه روزه بگیرد پشت سر هم.
    مسائل الواضحه، ج 2، 1372، ص 145، م 2668

    آیت الله بهجت (ره)
    اگر از روی عمد به نذر خود عمل نکند، باید یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را سیر کند یا آنان را بپوشاند و اگر نتواند 3 روز روزه بگیرد.
    توضیح المسائل، 1382، ص 427، م 2137

    آیت الله تبریزی (ره)
    اگر عمداً با نذر مخالفت کند باید کفاره مخالفت با قسم را بدهد.
    مسائل منتخبه، 1382، ص 360، م 1229

    آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
    کفاره نذر مثل کفاره قسم است.
    استفتائات جدید، ج1، ص 73 س 374 و 376

    کفاره حنث قسم آزادکردن یک برده یا اطعام و یا پوشاندن ده فقیر به نحو تخییر است. در صورت عدم توانایى بر هیچ یک، باید سه روز روزه بگیردکه بنابر مشهورواجب است پى در پى باشد. (ویکی فقه)

    آیت الله خویی (ره)
    اگر از روی عمد به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد و کفاره آن همان کفاره حنث قسم است.
    توضیح المسائل، ص 482 م 2662

    آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
    اگر از روی اختیار با نذرش وفا نکند باید کفاره بدهد و کفاره آن مانند کفاره مخالفت با قسم است.
    توضیح المسائل، ص 535 م 2662

    آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)
    اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد یعنی یک بنده آزاد کند یا به 60 فقیر یک مد طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد.
    توضیح المسائل،ج 2، ص 276 م 2662

    آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
    اگر انسان از روی اختیار به نذرش عمل نکند باید کفاره بدهد و احوط در کفاره نذر برای کسانی که عاجزند از آزاد کردن بنده، 60 مسکین را اطعام کند و اگر عاجز بود جمع کند بین پوشاندن 10 فقیر و دو ماه روزه پی در پی و با عجز از پوشاندن ده فقیر اکتفار به دو ماه روزه کند و دو ماه پی در پی یعنی یک ماه و یک روز پشت هم باشد و بقیه به فاصله اشکال ندارد.
    توضیح المسائل، 1385 ص 541 م 2662
    هدایة العباد، ص 263، م 9

    آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
    اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد؛ یک بنده آزاد کند و یا به 60 فقیر طعام دهد و یا دو ماه پشت سر هم روزه بگیرد که یک ماه و یک روز آن را پشت هم و ما بقی را با فاصله روزه بگیرد.
    توضیح المسائل، 1383، ص 484 م 2789
    احکام واضحه، ص 446، م 2014

    آیت الله گلپایگانی (ره)
    اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بدهد یعنی یک بنده آزاد کند یا به 60 فقیر طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد ( که یک ماه و یک روز آن پشت هم باشد و جایز است مابقی با فاصله بگیرد.)
    توضیح المسائل، 1414 هـ. ق، ص 453، م 2663 و 2662
    هدایة العباد، ج 2، ص 204، م 697

    آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
    اگر کسی از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره دهد یعنی یک بنده آزاد کند یا به 60 فقیر طعام دهد یا دو ماه پی در پی روزه بگیرد.
    احتیاط واجب آن است که 31 روز آن پی در پی باشد.
    توضیح المسائل، 1383، ص 445، م 2286، ص 261 م 1453

    آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
    اگر انسان از روی اختیار به نذر خود عمل نکند باید کفاره بده؛ یک بنده آزاد کند یا ده فقیر را سیر کند یا بپوشاند و اگر این ها را نتواند باید 3 روز پی در پی روزه بگیرد.
    توضیح المسائل، 1379، ص 716، م 2718 و 2717

  2. 2 کاربر از پست مفید kamanabroo سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 22nd November 2011, 07:29 PM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17th November 2009, 11:02 AM
  3. آموزشی: سوء ظن و آثار فردي و اجتماعي آن
    توسط diamonds55 در انجمن روانشناسی اجتماعی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 17th September 2008, 04:57 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •