اتوبوس های بنز از 50 تا 60 سال پیش هنوز دارن کار میکنن؟سال طراحی با سال تولید تفاوت داره مثلا پرایدی که الان شما نو میخری طراحیش مال 30 سال پیشه . حالا یه اتوبوس که طراحیش مال 15 سال پیشه در مقابل اتوبوس های بنزی که از از 50 تا 60 سال پیش تا حالا دارن کار میکنن.
درباره خطای انسانی با بی توجهی کاملا تفاوت داره، سیستم عیب یاب اتوبوس چندین بار هشدار داده، بی توجهی راننده ربطی به ماشین نداره. درباره ستون های اتوبوس، اولا بهترین سازه ها هم یه آستانه تحملی دارن ، که بیشتر از اون نباید بهشون فشار آورد. دوما نگهداری خودرو و سرکشی و سرویس مرتب در عملکرد درست قطعات وسیله نقلیه نقش اساسی داره.
بله منم میدونم سال طراحی با سال تولید فرق میکنه اما وقتی تولید میشه که تکنولوژی توانایی تولیدشو داشته باشه.با توجه به سرعت تکنولوژی معایب نسل قبل برطرف میشه.پس مطمئن باش توانایی اتوبوس 15سال پیش با 3سال پیش تفاوت داره.تفاوتشم به اندازه ای هست که به جای 26 نفر 20 نفر کشته بشن.
با یه مثال میگم.طراحی بنز w123 از چندین سال قبل از تولیدش با صرف هزینه ی آزاد شروع شد.یعنی برای تحقیقاتش سقف هزینه ای در نظر نگرفتن.فکر چیزی بیشتر از 10 سال یا اگه اشتباه نکنم 17 سال طول کشید طراحیش.و سال 1975 تولیدش آغاز شد.تا سال 1985 البته در این بین تغییراتی فنی زیادی رو به چشم خودش دید.اما چیزی که مشخصه اینکه خودرویی که اون همه براش هزینه شده فقط 10 سال تولید شده اونم اون زمان.....تازه این سواری بود.
برای مقایسه وضعیت اتوبوس ها هم کافیه اتوبوس 355 رو با 457 از نظر وزن و .... مقایسه کنی.
پس قطعا اگه وسیله بعد از عمر مفیدش کنار گذاشته بشه در کاستن تلفات نقش خیلی مهمی داره.
در مورد خطای انسانی یا همون بی توجهی باید بگم مشکل همینه که نمیشه به انسان دل بست.بله درسته اگه راننده چک میکرد این مشکل پیش نمیومد.مشکل اینه که چک نمیکنه و این موضوع هییییچ فرقی نمیکنه با رانندگانی که فاصله قانونی رو با خودرو جلویی رعایت نمیکنند.مگه این بی توجهی حساب نمیشه؟اومدن سیستمی رو قرار دادن تا در صورت اینکه با سرعت زیادی به خودروی جلویی نزدیک شدی بهت اخطار میده.اگه گوش نکردی خودش ترمز میگیره.خب دلیل این همه سیستم چیه؟همون بی توجهی که شما میگی.
اصلا دلیل خیلی از پیشرفت های دنیای خودرو اینه که نمیتونن انسان رو وادار کنن که وظایفش رو درست انجام بده.
به انسان میگن با سرعت زیاد نرو تو پیچ.دیدن گوش نمیده سیستم esp رو تعبیه کردنو.....
من نمیگم تقصیر راننده نیست.هست.اما هدف اینه که تلفات کم باشه.جون آدمیزاد هست.شوخی که نیست.شما فرض کن درست تو همون لحظه تمام سیستم ترمز ماشین سالم بوده اما راننده سکته کرد.خب.نتیجه؟26 نفر فوت کنند؟باید یک سری عواملی رو ایجاد کرد که تلفات کم بشه.
علاقه مندی ها (Bookmarks)