بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
ببینید بنده یه مثالی رو عرض کردم و یه بحثی رو کردم اگه دقت کرده باشید بنده به نتیجه این که بالاخره باید از مرده یا زنده تقلید کرد کاری نداشتم بلکه به این کار داشتم که مسئله تقلید نمیتونه تقلیدی باشه.
همین که شما دارید استدلال میارید که باید از زنده تقلید کرد خودش اثبات حرف بنده است وبس. اما برای تنویر افکار عمومی بعضی قسمتها رو یه جواب کوچکی میدم.
جوابها رو توی پاراگرافهای مختلف میدم:
1. توی این که عقل خودش میتونه منبع استدلال باشه یا خیر حرف هست پس استدلال شما منوط به قبول این مسئله است در ضمن کسانی هم که قبول دارند عقل هم میتونه منبع استدلال باشه طبق تقریر علامه مظفر توی اصولشون آنچنان فراگیر نیست مثلا به حسن عدل و قبح ظلم عقل میتونه نظر بده که آنچنان مثل این که در احکام تاثیر چندانی نداره!
2. در مورد زکات هم ما زمان پیامبر نبودیم و اون مسئله رساله هم پیش نیومده پس ممکنه رسول هم نظرشون این بوده که باید به اسب هم زکات تعلق بگیره ولی چون زمان ایشون هیچ مسلمونی آنچنان اسب نداشت که بخواد زکات بهش تعلق بگیره این مسئله ظهور پیدا نکرده. یعنی ممکنه اگر کسی از ایشون میپرسید که زکات به چه چیزهایی تعلق میگیره ایشون میگفتن که به همه اموال به دلیل عمومیت آیه انفقوا مما رزقناکم یعنی از هر آنچه روزیتان دادیم انفاق کنید.
3. این بند رو متوجه نشدم اگه مایلید برام توضیح بدید.
4. اشتباه است مسائلی مثل نماز مشخص است که قدیمی است. مسائل روز هم مشخص است. مثلا محرم و نامحرم مثلا حرمت ازدواج و حلیتش اینها مشخص اند و نیازی نیست که بگیم به روز باید باشه.
پس در کل همین استدلال کافیست در اثبات این که :
التماس دعاتمامی مسائل تقلید (اعم از شرائط مرجع تقلید و چگونگی شناختش و شناخت موارد جواز تقلید و ....) همه باید تحقیقی باشد(مثل عقائد) نه تقلیدی چرا که مستلزم دور میشود. و دور باطل است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)