نخبه در اساسنامه بنياد ملي نخبگان: ‹‹ نخبه به فرد برجسته و كارآمدي اطلاق می شود كه اثرگذاري وي در توليد علم، هنر و فناوري كشور محسوس باشد و هوش،خلاقيت، كارآفريني و نبوغ فكري وي در راستاي توليد دانش و نوآوري موجب سرعت بخشيدن به رشد و توسعه علمي و متوازن كشور. گردد›› جلسه 562 شوراي عالي انقلاب فرهنگي، 10 خرداد 1384 انواع دسته بندي نخبگان: در جامعه امروزي با عنايت به تعريف فوق، نخبگان را ميتوان به صورت هاي زير دسته بندي نمود : .( - نخبگان سياسي و نخبگان فكري 4 (سريع القلم.م، 1375 - نخبه واقعي و نخبه متداول : هنگامي كه از نخبگان صحبت مي شود ذهن بسياري از افراد فقط به سمت اشخاصي كه در المپيادهاو مسابقات جهاني داراي مدال بوده و براي كشور خويش كسب نموده اند، متمايل مي شود كه تصور صحيحي نيست . به نظرنويسنده نخبه به كسي گفته مي شود كه بتواند ظرفيت ها و توانايي هاي خود را بشناسد و آنها را براي استفاده در كار خويش به كاربرد و نتيجة مثبتي در كار خويش پديد آورد. - نخبگان ايراني و نخبگان خارجي (غيرايراني): نخبگان خارجي نيز به جهت تعامل با جامعة علمي -پژوهشي و صنعتي كشورمي توانند اثرگذاري مثبت و قابل ملاحظه اي داشته باشند . همچنان كه ديگركشورها از نخبگان كشورهاي ديگر براي دستيابي به اهداف و مقاصد خويش بهره م يبرند ايران نيز م يتواند اين كار را به جهت ظرفي تهاي بالقوة خويش انجام دهد. - نخبگان سرمايه گذار و نخبگان كارآفرين : اين طيف و گروه را نيز مي توان شامل افراد كارآفرين و سرمايه گذار داخل و خارج كشورتقسيم بندي نمود . حضور اين دسته از افراد براي جامعه امروزي ايران اهميتي دوچندان دارد كه متاسفانه اين گروه كمتر مورد توجه و نظر جامعه است . به گفته شومپيتر آنچه اهميت دارد ميزان افراد خلاق و كارآفرين است كه با ابداعات و اختراعات جديد، موج جديدي از توليد كالا با كيفيت بالا و هزينة پايين تر را موجب م يشوند وآن را به طور مداوم ادامه مي دهند و از طرفي نيز باعث معنا پيداكردن تحقيق و توسعه در جامعه م يشوند. 5 - نخبگان تئوريك، سياستگزار، قانو نگذار(برنامه ريز) و نخبگان عملياتي( اجرايي) - نخبگان ايراني داخل وخارج كشور نخبگان دو گروهند یکی فکری مانند نویسندگان واساتید و دانشجویان و هنرمندان و ... دیگری ابزاری مانند صاحبان قدرت و ثروت و سیاست 1 وحيدي. پ، اقتصاد دانايي محور و نقش تحقيق و توسعه در آن، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور. 5 ديني تركماني.ع، آموزش عالي سرمايه انساني و كارآفرينان اقتصادي، نامه آموزش عالي، اسفند 1382 ، ص 26





پاسخ با نقل قول


علاقه مندی ها (Bookmarks)