همچنین مشاور باید آشنایی كامل با استانداردهای مرتبط و فرایند صدور
گواهینامه داشته و در اصول مدیریت كیفیت، روش شناسی و فنون مرتبط مهارت
داشته باشد.علاوه بر این مشاور سیستم مدیریت كیفیت باید آشنایی كافی با
نیازمندی های قانونی و مقررات مرتبط با فعالیت های سازمان داشته و
ازمحصولات، فرایندها و انتظارات مشتریان سازمان قبل از شروع خدمات مشاوره
شناخت كافی داشته باشد.
مشاور باید درك لازم از عوامل كلیدی مرتبط با نحوه ی كاركرد محصولات
سازمان را داشته باشد. همچنین صلاحیت در تجارب مدیریتی مشاور برای این كه
درك نماید، سیستم مدیریت كیفیت چگونه با سیستم كلی مدیریت حاكم بر سازمان
همسان گردیده و در تعامل قرارگیرد، خیلی مهم است.
یكی از عوامل مهم در انتخاب مشاور سیستم مدیریت كیفیت توانایی به كارگیری
دانش و مهارت های خود در موقعیت های واقعی است. بنابراین مشاور باید دارای
تجارب مرتبط مدیریتی، حرفه ای یا فنی در خدمات مشاوره باشد تا بتواند با
تمام افراد ذیربط ارتباط برقرار نماید.براساس ایزو 10019 نقش مشاور سیستم
مدیریت كیفیت حین تحقق سیستم مدیریت كیفیت شامل اقداماتی به شرح زیر می
باشد:
الف) تشریح مفاهیم مدیریت كیفیت به ویژه مفاهیمی كه به درك و سازگاری اصول مدیریت كیفیت می پردازد.
ب) حصول اطمینان از این كه طراحی و پیاده سازی سیستم مدیریت كیفیت با فرهنگ سازمانی و محیط تجاری مخصوص سازمان متناسب است.
پ)درگیر نمودن تمام سطوح سازمانی تاثیرگذار در تحقق سیستم مدیریت كیفیت،
توصیه و حمایت سازمان به شناسایی فرایندهای مقتضی و مورد نیاز سیستم
مدیریت كیفیت، تعریف توالی و تعامل فرایندها و كمك به سازمان در شناسایی
مستندسازی ضروری به منظور حصول اطمینان از طرحریزی موثر آن و نظارت و
كنترل بر فرایندهای سازمان،
ت) حصول اطمینان از اینكه كلیه فرایندها شناسایی شده اند و اثربخشی
وكارایی آنها به منظور ترغیب سازمان برای یافتن فرصت های بهبود اندازه
گیری می شوند و كمك به ترویج رویكرد فرایندی و بهبود مستمر سیستم مدیریت
كیفیت در سازمان،
ث ) كمك به شناسایی نیازهای آموزشی به منظور توانمندسازی سازمان در نگهداری سیستم مدیریت كیفیت،
ج) در موارد مقتضی، كمك به سازمان در شناسایی ارتباطات بین سیستم مدیریت
كیفیت و هر نوع سیستم مدیریت مرتبط (نظیرسیستم های زیست محیطی، بهداشت و
ایمنی شغلی) و تسهیل یكپارچگی بین چنین سیستم هایی.






پاسخ با نقل قول



علاقه مندی ها (Bookmarks)