دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3

موضوع: مشکلات خواندن و تخمین سطح آن

Threaded View

پست قبلی پست قبلی   پست بعدی پست بعدی
  1. #1
    همکار تالار علوم تربیتی
    رشته تحصیلی
    علوم تربیتی
    نوشته ها
    251
    ارسال تشکر
    984
    دریافت تشکر: 1,153
    قدرت امتیاز دهی
    6806
    Array

    پیش فرض مشکلات خواندن و تخمین سطح آن

    تهيه كننده: پروين نظري


    مقدمه

    از سال 1950 روانشناسان ، پزشکان و متخصصان آموزش ویژه به گروه از دانش آموزان و آموزش آنان علاقه مند شدند. این گروه از دانش آموزان ، از نظر جسمی و مغزی دچار هیچ گونه عارضه مشخصی نیستند ، ولی در یاد گیری اشکالاتی دارند گاهی این اشکا لات در یاد گیری با ناهنجاریهای رفتاری نیز همراه است.( دکتر مریم سیف نراقی – دکتر عزت اله نادری 1383 ) خواندن یکی از موضوعاتی است که در تمام برنامه های دبستانی سرایت کرده است . کودکان معمولا ، خواندن را در کلاس اول و گاهی زودتر ، آغاز می کنند و در تمام طول دوران تحصیلشان این وابستگی به خواندن ادامه پیدا می کند . شکست در یاد گیری خواندن ، احتمالا عمومی ترین مشکلی است که در کودکان دچار ناتوانی یاد گیری یافت نمی شود .


    تحقیقی که توسط کرک و الکینز(Krik and Elkins ) در 1975 انجام شد و به بررسی برنامه های فراگیر دولت مرکزی در باره ناتوانیهای یادگیری پرداخت ، نشان داده که 60 تا 70 درصد کودکانی که دراین برنامه ها ثبت نام کرده اند ، دارای مشکل ناتوانی خواندن بوده اند. (سیمین رونقی – دکتر زینب خانجانی – مهین وثوقی رهبری 1377 ) مشکلات خواندن از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان با نارسائی های ویژه یاد گیری با آن مواجه هستند. زیرا کودکی که نمی تواند بخواند ، شانس بسیار کمی جهت موفقیت در مدرسه دارد .


    خواندن مهارت پیچیده ای است که مانند سایر مهارتها ، یادگیری آن در نتیجه تمرین و ممارست پیشرفت می کند. (دکتر مریم سیف نراقی – دکتر عزت اله نادری 1383 ) در واقع ، خواندن ادامه فرایند رشد تکلم و زبان است . بدین معنا که شروع فعالیت خواندن از زمانی آغاز می شود که کودک اولین کلمات را برای بیان مقصود خود ، به کار می برد . در این هنگام کودک با دیدن یا لمس شیئي یا تصویر آن ، کلمه یا نماد آن برایش تداعی می شود . به سخن دیگر ، مجموعه ای از صدا ها جایگزین اشیاء ، تصاویر و مفاهیم آن ها می گردد . پس از تجربه کافی در این زمینه و با آغاز سن مدرسه و برخورداری از آموزشهای لازم ، مرحله ارتباط دادن کلمات یا صداهای انها با نمادهای تصویری ( کلمات نوشتاری ) شروع می شود .


    در جریان خواندن ، کودک باید بتواند شکلهای پیچیده و انتزاعی حروف و کلمات را ادراک و شناسائی کند. آنها را به خاطر بسپارد و نیز صداهای آنها را اداء کند « دیس لکسی » یا نارسا خوانی اصطلاحی است که برای کودکانی که علی رغم هوش طبیعی قادر به خواندن نیستند به کار می رود . این گروه از کودکان ممکن است واژهای بسیاری را بدانند و به راحتی انها را در مکالمه بکار بگیرند ، اما قادر به درک و شناسائی نشانه های نوشتنی یا چاپی نیستند . برخی از این کودکان حتی می توانند واژه ها را بخوانند اما مفهوم آنها را نمی فهمند این حالت را اصطلاحاً هیپرلکسی می نامند .


    گاهی دشواریهای خواندن این کودکان با مشکل هجی کردن نیز همراه است . توانائی خواندن و هجی کردن با اینکه با هم ارتباط نزدیکی دارد ، اما یکی نیست و ممکن است هر کدام جداگانه وجود داشته باشد . ( دکتر مریم سیف نراقی – دکتر عزت اله نادری 1383 )


    1-اصطلاحاتی چون الکسي ( Alexia) کوری کلمه و عقب ماندگی خواندن نیز بیان منظور دراین زمینه به کار می رود .
    http://kelaseavaleyas.blogfa.com/

    مرا این جا هم می توانید پیدا کنید
    http://forum.rahe-eshgh.ir/

  2. کاربرانی که از پست مفید *خانم معلم * سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •